Recordpoging... Was:microservo's.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 23 jun 2021.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk man !! loopt nog best aardig dus dat zal best goedkomen :thumbsup: Ja, die rubbers schelen enorm, anders gaat al het geluid die klankkast in.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De beweging in de motor valt me ook reuze mee, maar mischien maak ik nog wel een ophanging met vier rubbers...
     
    MeItIs vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op rubbers is een wereld van verschil... heel erg oppassen... het is stiller straks dan elektro... en dat kan niet...
    Nu is alles al elektro inmiddels... alleen de benzine de juiste spirit... om de boel te doen bewegen:D

    Helemaal top Brutus! Die Runtronic heeft hij al jaren en jaren in het programma...
    Mooi systeem! En mooi dat het hierop goed werkt!
    Wellicht nog wat mooier voor op de BigLift??
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Gewoon alleen al de afmetingen en het gewicht, doen me in de verleiding komen om her en der wat ontstekingen te gaan vervangen... Alleen al het feit dat de bougiekabels demontabel zijn, en ze zijn ook veel dunner. De bougiedop van dit setje is absoluut ook elegant... De RcExl dop ziet er werkelijk niet uit op dit kleine prutteltje, maar dit dopje, valt eigenlijk reuze mee. Dus ja, zo'n Runtronic, het heeft absoluut zijn waarde.

    Het is niet zaligmakend, want de sensor is inductief, en dingen als de vervroeging worden geregeld met de magneetgrootte en passeerafstand, en de positie van de sensor is ERG van invloed. Dat schijnt ook analoog te gaan in plaats van digitaal, dus feitelijk heb je niet echt een ideale hoeveelheid controle over de timing....
    En met dit kleine machientje kwam ik er achter dat om de juiste vervroeging te krijgen, de passeerafstand toch wel zo groot moet zijn dat hij daarmee niet te starten valt.

    Hier had ik duidelijk liever een Hall sensor en processor gezien.

    En aangezien er verder géén aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing staan hoe je wat verstelt, is het nogal een gezoek.
    Het ziet er naar uit dat ik voor dit machientje niet ontkom aan een magneet-drager op de propmeenemer, en daar ben ik eigenlijk helemaal niet blij mee.

    Maar we zijn nog niet klaar met experimenteren :D. Eerst maar eens een kleinere magneet (lijkt me logisch als je ook een kleine propmeenemer hebt). En toch maar weer terug naar de 8 x 4...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik las vandaag in een frans tijdschrift een bouwverslag van de xs charter, ik heb het in pdf dus als je er iets aan hebt kan ik het naar je doorsturen
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    PayDayFkes kan je hier gewoon posten?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik kan niet zo heel goed Frans, maar ik heb een Duits bouwverslag gedownload. Heb ik weinig tot niets aan, omdat ik het ding van onder tot boven, links naar rechts en voor tot achter helemaal anders bouw als de ontwerper bedoeld heeft.

    Intussen begint de motor al ergens op te lijken:

     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook in het toestel begint al wat vorm te komen:

    20210731_004256.jpg

    Ik zat een tijdje te kijken, waarom dit er zo "raar" uitziet, omdat, de tekeningen vergelijkend, dit ding toch echt een behoorlijk maatgetrouwe verkleining van de gewone Charter is.
    Maar dat komt hoofdzakelijk vanwege de wielen en het landingsgestel: de wielen zijn 50 mm, en dat is, geloof het of niet, ook de maat die voor de grote Charter aanbevolen werd, en daarnaast zijn de pootjes bemeten voor een 8" propje, en dat zou gelijk zijn aan een 15"prop op een gewone charter... :p

    Uiteraard lijkt het neusje nogal kort, maar dat is omdat de motor óók "nogal lomp groot" is voor het toestelletje.

    Qua gewicht: zoals het op de foto staat, weegt dit geheel nu 150 gram.
    180 gram motor erbij maakt 330 gram.
    45 gram ontsteking maakt 375 gram
    30 gram besturing maakt 405 gram
    30 gram accu maakt 435 gram
    (geschat) 20 gram folie maakt 455 gram
    35 gram (geschat) aan tank maakt 490 gram...

    Hmmmm... best zwaar, maar ik heb in het verleden 500 gram op 80 cm spanwijdte gevlogen met minder vermogen.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Reken die 500 gram terug naar vierkant decimeter. Dan zul je zien dat ie nog licht is.
     
    MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt niet helemáál zo: de koorde is flink kleiner, en daarmee zijn Reynolds getallen anders. Het fijne daarvan weet ik niet, maar wat ik weet is dat 40 gram per dm2 voor een Ogarvleugel van 30 cm koorde bijna onvliegbaar licht is, maar voor een 1/2A vleugeltje met 12,5 cm koorde behoorlijk pittig.
    Een mandragende zwever zit probleemloos ruim boven de 100 gram dm/2 en is dan "fladderlicht"...

    Bij 500 gram zit ik op een totaalbelasting van 41 gram, maar dat is incorrect, want dat rekent met het stabilo als dragend vlak, en het stabilo draagt niet (sterker nog, het drukt een haartje naar beneden).
    Als ik reken met de hoofdvleugel die het volle gewicht draagt, dan kom ik uit op 9,2 dm2 foor 500 gram, en dat is ruim 54 gram/dm2

    En dat vind ik best pittig.
    Mijn eigen originele Charter komt, op die manier gerekend, op 69,5 gram/dm uit, maar dat ding heeft wel een koorde van 23 cm.

    Maar zelfs als het allemaal niet zoveel uit zou maken: een gewone charter die 50 km/u vliegt is een tam ding. Maar half zo groot, is 50 km/u opeens nogal "pylonracer-achtig"...

    Maakt allemaal niet uit, redelijk zeker dat het wel zal vliegen, ook bij 500 gram. Maar of het ook lekker ontspannen zal vliegen is geheel punt twee...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Voor je geruststelling de nieuport is 64,4gram per dm2 met origineel hol profiel en de paf trainer zelfs een 120gram per dm2met een naca 0015 profiel. Een trainer met Clark y profiel mag zelfs best wat belasting hebben omdat een clark y profiel wat last nodig heeft daar begint het pas bij 60 gram dm2. En zal nooit een prestatie profiel zijn, wel vriendelijk.
    Reynolds getallen heb ik me nooit in verdiept. Dus daar kan ik niks over zeggen.

    Dezs doet het ook leuk, werd veel op vrije vlucht toegepast.

    http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=aquilasm-il
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou je toch eens moeten doen...

    Vooropgesteld dat ik in dat opzicht slechts héééél vaag de klok heb horen luiden en geen flauw benul heb waar de klepel hangt, weet ik dit:
    Als je een model X hebt met een vleugelbelasting van, zeg, 70 g/dm2, en je halveert de afmetingen van dat model (m.a.w: je gebruikt exact hetzelfde profiel) dan kan van dat kleinere model de vleugelbelasting NIET óók 70 g/dm2 zijn. Vliegsnelheid en overtrekgedrag veranderen behoorlijk.
    Nooit afgevraagd waarom grotere vliegtuigen "anders" (meestal "beter") vliegen dan kleintjes?

    Ik weet dat de veelgebruikte "Gesamtflächenbelastung" volledig nietszeggend is: Dan reken je alsof het vlakke stabilo (wat 99% van de tijd niet eens meedoet met het opwekken van lift) precies hetzelfde doet als de geprofileerde vleugel, en dat kán gewoon niet zo zijn.
    Maar dan nog, een Charter met 70 gram/dm2 vliegt beduidend anders als een Big Lift met diezelfde 70 gram/dm2, gewoon omdat de koorde groter is.

    Dat is ook de reden waarom ik per sé die vleugel aan wilde passen met indekking, om een overtrek zo weinig mogelijk kans te geven. Die knik in de bespanning bij de bovenste ligger leek me nu eenmaal niet bevorderlijk.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik mezelf een uitdagingkje of tig op de hals gehaald, want mijn eerdere inschatting van het zwaartepunt komt behoorlijk verkeerd uit.
    Dat betekent dat de tank half en half IN het zwaartepunt moet komen, en de ontsteking naar achter de tank moet verhuizen.
    Dat is tot daar aan toe, maar het betekent dat ik een luikje in de staart moet maken, omdat de ontvanger en accu helemaal achterin moeten komen en ik anders met geen mogelijkheid bij de stekkertjes kom.

    Maar dat is het ergste niet... Het ergste is dat ik een enorme misrekening gemaakt heb met de plaatsing van de motor, waardoor de uitlaat met zowel de romp als ook met het landingsgestel in conflict komt. En dat betekent een afstandsstukje van ongeveer 4~5 mm, langere bouten, en ik zal dan alsnog de uitlaat moeten inkorten... Gelukkig is dit een driedelige uitlaat. Wel jammer, want het geluid gaat aanzienlijk toenemen, maar het is niet anders...

    Gaat nog een klusje worden...

    20210731_170639[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Omdat deze zwaarder wordt zal deze zonder twijfel sneller vliegen dan de elektro variant. (Dat heeft inderdaad ook met het Reynolds getal te maken)
    Eigenlijk hangt het dus voor een groot deel af hoeveel vermogen de motor kan leveren.

    Zelf heb ik een eigen ontwerp elektro kunstvlucht parkflyer van 90 cm. Weegt ca. 600 gram.
    Daar zit echter 250 Watt vermogen in, gaat ruimschoots goed.
    Echter, als je vliegt op 1/3 vermogen begint het wat "wiebelig" te worden. Heeft puur met het gewicht te maken.

    Probeer de Charter als het lukt onder de 500 gram te houden.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is sowieso een uitdaging van jewelste dus ja... altijd zaken die anders lopen...

    Motor nog verder naar achter?... totdat je CG op orde is...?
    Wordt dan wel een wat klassieker aanzien (jaren 50)… maar als het werkt?

    Die snuiten waren destijds ook zo kort omdat de motoren zo zwaar waren?... etc... vrije vlucht…
    dragende stabilo's... nja... en zo meer...

    Verder een uitlaatbocht... en de demperdeel naar een gunstiger 'CG' locatie?
    Maar in die maten... pfffff.... listig... en bijkans zelfbouw...
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat het wel lukt, met de ontsteking achter het zwaartepunt kan ik nog steeds 15 cm tussen ontsteking en ontvanger aanhouden.
    Pest is dat de software van mijn ontvanger aangepast moet worden want het rotding wil niet binden. En daar heb ik even hulp bij nodig van een clubgenoot.
    Totdat ik dat voor elkaar heb, kan ik niet verder met de inbouw van de besturing
    Dat gaat alleen maar NOG zwaarder worden, ben ik bang.
    Ik kan het tussenstuk uit de demper halen, dat scheelt weer ongeveer 8 a 9 gram voorin.
    Een uitsparing in de romp om ruimte te maken voor de demper lost het probleem van het afstandsstukje op.

    Het gaat allemaal wel goed komen...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik doe mijn best... maar het moet natuurlijk ook weer niet van gebrek aan sterkte uit elkaar vallen...
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Servo's in de staart van het richtingsroer en hoogteroer
     
    MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Reeds... verder naar achteren kunnen ze niet... Maar dat is maar 9 gram. Niet heel erg effectief.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dan schuif je de vleugel toch iets naar voren op de romp
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina