Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 23 jul 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank voor de tip!

    Dat denk ik ook.
    De functionele vleugelstruts maken de vleugels ook nog een stuk sterker en stijver.

    De constructie van de vleugel is geheel eigen verzinsel, zie deze foto:

    [​IMG]

    Klopt en klopt! ;)
    Een D-box zou de vleugel zeker meer torsiestijf maken, maar inderdaad lijkt me dat voor deze toepassing niet nodig en dan wordt het alleen extra gewicht.

    Vanochtend de vleugelhelften van de bouwtafel gehaald en ik ben niet ontevreden :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83, <250 en juwi vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De vleugelhelften van de bouwtafel gehaald en geschuurd.
    Daarna de achterlijst afgewerkt met 1mm balsa aan boven en onderzijde:

    [​IMG]

    Vleugeltips gemaakt van 1.5mm balsa en enkele semi-ribben aan de onderzijde:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterlijst was het enige lastige van de vleugels, maar is gelukkig precies geworden als ik bedacht had :yes:
    Op de twee onderstaande foto`s is deze achterlijst duidelijk te zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan... het gewicht...
    De twee vleugelhelften wegen samen (zonder ailerons, flaps en slats) 32.5 gram.
    Dat is dus 16.25 gram per vleugelhelft (spanwijdte is 1.2 meter):

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    Bart83, <250, bipeflyer en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    En toen... "The Marriage"...
    Het samenvoegen van de twee vleugelhelften aan de romp.

    Een lange aluminium rei erbij gepakt om de vleugel aan uit te lijnen.
    Van balsa tijdelijke stutten gesneden voor onder de staart van de romp en de vleugel achterlijsten.
    Zo verzeker ik een gelijke instelhoek links en rechts.
    De vleugelhelften met 30 minuten epoxy aan de romp gelijmd en loodaccus erop geplaats om de boel te fixeren:

    [​IMG]

    Op tekening staat flinke V-stelling getekend, maar dat was ook een kistje zonder aileron besturing...
    Toch zie je zelfs bij grote Storch modellen soms ook V-stelling, persoonlijk vind ik dat niet zo mooi.
    De rechte, bijna afhangende vleugels staan nou net zo karakteristiek op de Storch.
    Ik ben niet bang voor de bestuurbaarheid, dus heb mijn vleugels zoals schaal is recht verlijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de vleugelstruts.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    jan brilman, Bart83, tjarko en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er allemaal zo strak uit, dat krijg je zo toch alleen maar met vrij harde balsa ?
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi René, eigenlijk van alles door elkaar.
    Bij het selecteren van het hout ben ik meer van het "voelen" dan van het "wegen".
    Ik kijk per onderdeel wat constructief benodigd is, uiteraard zo licht mogelijk maar wel sterk.
    Heb een voorraadje met verschillende hardheden/gewicht waar ik uit kan putten...

    [​IMG]

    Deze Storch kon ik bijna geheel uit de "restbak" onderaan op de foto bouwen :D

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    Bart83, <250, bipeflyer en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De Storch is bijna ruwbouw klaar :yes:
    Alleen de ailerons, flaps en slats en de vleugelstruts nog maken...
    Gewicht zoals de Storch in z`n geheel op onderstaande foto`s staat is nu 120 gram.

    Tijdens de volgende handelingen komt er tissue op het frame, benieuwd naar de gewichtstoename.
    Ook het "cockpitglas" zal nog wat wegen, ben benieuwd waar het kale frame op uitkomt.

    Nu wat spammen in twee updates... de laatste "bare bones" foto`s voordat de tissue erop gaat.
    De staartvlakken zijn nog los en voor de foto`s met spelden vastgezet.
    Eerst wat close ups:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    helixer, Bart83, <250 en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    ... en nog enkele overzichtsfoto`s:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de afbouw van de Storch!

    Groeten, Ramses
    .
     
    helixer, Bart83, tjarko en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nog een 2e bouwen dan kan deze zoals hij nu is aan het plafond in de living :worship:
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Wat een plaatje! Prachtig gebouwd. :worship:
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Een juweeltje.
    Ik weet niet wat voor materiaal je in gedachten hebt voor het cockpitglas,
    Als ik op het werk dun transparant materiaal nodig heb gebruik ik wel eens sheetmateriaal voor de printer of een kaft van een A4 inlegmap.

    Ton
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ongelofelijk mooi Ramses! Dat gaat genieten worden om te (zien) vliegen
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank voor de leuke reacties! :)

    Ik gebruik ook meestal transparante plastic sheets (kaften) van A3 presentatieboeken.
    Maar de sheets welke ik altijd gebruik zijn redelijk dik en vooral te zwaar voor de Stoch helaas...
    Ik heb voor de Stocht deze transparante polystyreen sheets besteld van 0.13mm dik:

    [​IMG]

    Vanochtend de vleugelstruts van de Storch gemaakt.
    Eerst verschillende opties "gevoeld en gewogen", carbon, aluminium en triplex... ik vond alles te zwaar...

    Besloten de struts op dezelfde wijze te maken als het landingsgestel.
    Voor de lange hoofdstruts heb ik 1mm staaldraad gebruikt, voor de 'tussenstruts' 0.6mm staaldraad.
    Eerst de staaldraad strut constructie verlijmd en deze op knooppunten met garen omwikkeld met een druppel secondenlijm erop.
    Daarna met balsa de struts afgewerkt op dezelfde wijze als het landingsgestel:

    [​IMG]

    Door de strut constructie is de vleugel nog een stuk sterker en stijver geworden:

    [​IMG]

    Gewicht is nu 125 gram totaal dus het gewicht van de strut constructie is 5 gram geworden.
    Ik ben dus nu ook precies halverwege het maximale totaal vlieggewicht van 250 gram...

    [​IMG]

    Verder met de laatste onderdelen, de ailerons, flaps en slats.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    tjarko, Bart83, Thedo en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mocht het ooit nog langskomen, ik ben benieuwd hoe het vergelijkt als je 1mm carbon met balsa verwerkt. Wordt dat nog lichter?
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Heinz,

    Puur qua soortelijk gewicht van de staven waarschijnlijk wel inderdaad.
    Maar het moet dan nog in een constructie verwerkt worden...
    Carbonstaven kan je helaas niet zo mooi knikken als een staaldraad.
    Ik heb vier staaldraden gebruikt voor de struts van de Storch en deze direct in de constructie kunnen verankeren.
    Twee stuks 1mm staaldraad voor de hoofdstruts (rood) en twee stuks 0.6mm staaldraad voor de tussenstruts (groen):

    [​IMG]

    De struts zijn trekstangen (en functioneel op dit model), het grote voordeel is dat ze dus uit 1 stuk zijn.
    Ze lopen in een stuk door de romp heen en zijn daar ook eenvoudig verankerd.

    Wanneer ik dit van carbon had gemaakt, zouden dat meerdere losse stukken strut zijn.
    Die zouden dan gekoppeld moeten worden en voornamelijk onder de romp zou dat erg verstevigd moeten worden.
    Losse struts aan de rompzijkant trekken de romp uit elkaar (trekstangen) en dus zou de romp daar dan weer extra verstevigd moeten worden.
    Door al die extra verstevigingen gaat de carbon oplossing netto dus toch een stuk meer wegen.

    Ik heb er wel aan gedacht zoals ik ook schreef, ook aan aluminium...
    Maar gezien de constructiewijze is dit naar mijn idee de meest lichte en sterke oplossing.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    strutter, HansH, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    even een vlammetje op het carbon houden en dan buigen, daarna met epoxy weer verankeren, houdt bij mijn vleugelbevestiging van mijn Piper Cub alweer een tijdje..

    Ben benieuwd met je gewicht straks.... Hoop dat je het gaat redden..

    Als het zo gaat vliegen als het eruit ziet gaat het helemaal goedkomen...
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Het scheelt natuurlijk een hoop nu je de vleugel niet afneembaar maakt.. Maarja als je nog veel moet oefenen zoals ik (en een kleine auto hebt) is het handiger om alles uit elkaar te kunnen nemen (vooral bij reparaties) . :hammer:
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooie oplossing Ramses, ik snap de overweging. Als je bochten nodig hebt
    Wordt carbon idd erg bewerkelijk... :)
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Echt een pracht model.

    Zou ik ook wel graag willen bezitten.

    Na aanleiding van dit draadje eens op YT gekeken hoe ze vliegen. Dat is wel grappig. Geen goedmoedige kist wat ik zo zag.

    Leuke kist!
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Prachtig werk weer Ramses (ben je ook wel aan jezelf verplicht, haha):D
    Mooi gefotografeerd ook:worship:
    Wordt toch nog wel spannend, nu al op half gewicht.
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Prachtig werk weer Ramses! Het is een klein kunstwerkje in wording ;)

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina