Multiplex SX 7 zender, Generatie C3 (2018), wie vliegt er mee?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 8 aug 2021.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb geen 5 cellen lipo´s. Alle Axi´s vloog ik op 6 cellen. Eentje, de 18, heb ik uitgeleend.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, ik een nieuwe liggen en een gebruikte met kromme as.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er is nog iets vreemds. In de Curare of de X-Tra zat een kleinere motor met meer kv.
    Ik zou denken dat een zwaardere motor beter zou zijn.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Kleinere motoren hebben doorgaans een hoger kv. Hoe zwaarder de motor hoe meer stroom erdoor kan.
    Heb je al een abonnement op ecalc.ch?
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2021
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nee, GJ doet dit soort dingen altijd.
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Daar wordt jij niet wijzer van.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zit nog in de rouw en dan komt dit er nog overheen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    kV heeft niets, maar dan ook NIETS met vermogen te maken, en alles met het toerental wat het ding WIL draaien.
    .
    Zie het als een brommer en een motorfiets: ze draaien allebei 10.000 toeren, maar de een levert anderhalf pk en de ander 100...

    Heu... wat is een "lichter" of "zwaarder" kV? kV is toeren per volt, en meer is dat ook niet. Het is een karaktereigenschap van een motor, die helemaal niets zegt over het vermogen.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik bedoelde een hoger kv. Ik heb het aangepast.....
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het toerental dat je wilt hebben (hoe moet je dat weten?) gedeeld door het kv cijfer, is het aantal cellen.
    Klopt dat?
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Toerental = accu spanning x Kv van de motor.

    Voor een 6s accu met 500 Kv motor is dit 22,2 x 500 = 11.100 toeren.

    De 22,2 Volt spanning = 3,7 (de spanning van een cel) x 6 (S) = 22,2 Volt.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je, ik print hem uit.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat Arnold al zegt: niet het aantal cellen, maar het aantal volts.
    Maar denk er om, dat gaat om het onbelastte toerental, dus zonder propeller.
    Onder belasting is het werkelijke toerental ergens tussen de 10 en 20% lager, beetje afhankelijk van de belasting en de inwendige weerstand van de motor.

    Dus een motor van 1000 kV, zal op 10 volt onbelast 10000 toeren draaien, maar met een prop er op, toch wel wat langzamer, zeg 8 a 9 duizend.
    Dat valt wel uit te rekenen maar is een hoop gedoe. Met een afname van 15% zit je redelijk safe voor "natte vinger berekeningen"
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Even een kleine correctie van GJ. (Zojuist binnen gekomen)

    Mijn berekening is niet goed. De spanning per cel waar mee gerekend dient te worden is 3,5 Volt per cel. (Heb ik ook weer wat geleerd) :p
    Het wordt dan :
    Toerental = accu spanning x Kv van de motor.

    Voor een 6s accu met 500 Kv motor is dit 21 x 500 = 10.500 toeren.

    De 21 Volt spanning = 3,5 (de spanning van een cel) x 6 (S) = 21 Volt.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ik volg dit topic is stilte, maar moet toch zeggen dat ik weer wat geleerd heb. Zal deze idd uitprinten :) bedankt

    Geoff
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat verschil in volt wat GJ bedoelt, hef je daar dan het verlies mee op? Normaliter (mijn normaal) doe je het maal 0.8 om de 10-20 procent verlies te compenseren.....
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn altijd wat discutabele dingen... Maar het maakt weinig uit of je met 4,2V rekent en er 15~20% afhaalt, of dat je met 3,5V rekent (3,5/4,2=0,83, ofwel een correctie van 17% en dat is bijna hetzelfde), want sowiso zijn die waardes vrij sterk afhankelijk van hoe zwaar je de boel belast.

    Helemaal 100% nauwkeurig uitrekenen is toch al vrijwel ondoenlijk.
    De motor van Wil heeft een inwendige weerstand van 0,023 Ohm, en dat betekent bij nominale belasting van 60A al een spanningsval van 1,38 volt
    Dus bij een werkelijk aangelegde spanning van 22,2V blijft er nog 20,82 Volt over, dus een toerental van 10.410 toeren, en dat is eigenlijk de enige natuurkundig juiste manier om het uit te rekenen, maar dat is een itererende berekening (je moet eerst de stroomsterkte weten om het toerenverlies t.o.v. onbelast te bepalen, maar voor die stroomsterkte is het werkelijke toerental nodig en die weet je juist niet, dus je moet steeds heen en weer rekenen, iedere keer een beetje de werkelijkheid dichter benaderend).

    Daar kun je ook een wiskundige oplossing voor bedenken maar die is nogal ingewikkeld, en ben ik allang vergeten.

    Dat dus...
     
    Arnoud Snel en Cnn vinden dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoeveel toeren heb je eigenlijk nodig? 10.000?
     

Deel Deze Pagina