Electro vraag van een groentje

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MYANGEL, 12 sep 2021.

  1. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Hallo allemaal, na 10 jaar een poging tot het wederoppakken van de modelbouw.
    Alhoewel, het bouwen zelf heb ik echt geen tijd voor naast de verplichting kinderen, werk etc.

    Dus ik heb een modelbootje gekocht welke electrisch nog geheel aangesloten moet worden.

    Nu wil ik tussen de regelaar (robbe rookie 25 ampere) en de accu een zekering van 25 ampere plaatsen. Maar nu ben ik niet zeker van mijn zaak, ik ben geen electrotechnicus, plus en min begrijp ik nog maar daar houd t wel een beetje op.

    De zekering komt op de plus draad, maar moet ie nou juist tussen regelaar en accu, of is het beter om m tussen de regelaar en motor te zetten?

    Bedankt vast voor de reactie's
    Groeten Dyon.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een zekering neem je op tussen accu en snelheidsregelaar. De meest geschikte zekeringen zijn die in auto's worden gebruikt. Deze maken altijd goed contact.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zou je een zekering gebruiken, dat is niet gebruikelijk bij snelheidsregelaars.
    De regelaars zijn meestal zelf al beveiligd tegen te hoge stromen en als je sluiting maakt aan de motorkant doet die zekering tussen accu en regelaar ook niets.
    Het enige waar een regelaar echt niet tegen kan is sluiting aan de motorkant en verkeerdom aansluiten, dus plus aan min en omgekeerd.
    Maar ook daar doet de zekering niets tegen.

    GJ
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een zekering is niet helemaal nutteloos maar je moet niet denken dat je daar de elektronica mee zal beveiligen als er iets mis gaat. Zoals G.J. ook al schrijft kan er weinig fout gaan maar het is wel zo dat als het fout gaat het heel erg fout zou kunnen gaan. Als je de plus en de min verwisseld dan is het vrijwel direct poef en einde regelaar, daar help geen zekering tegen. De elektronica is vrijwel altijd veel eerder kapot dan de zekering door gaat.
    Als de motor kapot gaat kan de regelaar daar ook door kapot gaan ware het niet dat heel veel regelaars een soort van beveiliging heeft de de zaak helemaal uitschakelt als er serieus te veel stroom gaat lopen. Dat kan in veel gevallen de regelaar behoeden voor doorbranden maar helaas niet altijd. Ook hier helpt een zekering niet want voordat die doorgaat is de elektronica al vrijwel zeker kapot.
    Waar een zekering wel kan helpen is nadat er iets kapot is gegaan. Stel de regelaar brandt door en er ontstaat sluiting. Op dat moment zal er enorm veel stroom uit de accu worden getrokken en zullen de draden als straalkacheltjes gaan werken. Daardoor kan er veel meer (te) heet worden en zelfs in de fik raken. Ook de accu kan daardoor in de fik raken en/of ploffen.
    Wanneer je een zekering hebt gebruikt die dan door gaat kan er geen stroom meer lopen en is dat gevaar geweken. De accu zal zeker een stevige dauw hebben gekregen maar blijft verder heel en er zal geen fikkie ontstaan.
    Daarvoor is een zekering nuttig maar de elektronica zal je er nauwelijks of niet mee beschermen.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even een praktijkgeval om toch een zekering te gebruiken. Toen ik in 2005 aan mijn Smit Finland begon rustte ik die uit 2 (sloop)motoren uit boormachines. Als regelaars 2 40A regelaars van Conrad. 2 12 Volt 7 Ah loodaccu's parallel. Geen zekering(en) geplaatst. Tijdens het varen raakte door waterplanten een van de schroeven geblokkeerd en had dat (te) laat in de gaten. Op één motor terug naar de "haven". Schip uit het water, schroef schoon gemaakt, maar rook ook een brandlucht. Bleek de geblokkeerde motor zo heet geweest te zijn dat de rook eraf kwam en niet meer bruikbaar was. Twee nieuwe motoren gekocht en één 10 A zekering tussen accu en regelaars gezet. De nieuwe motoren trokken zo weinig stroom dat ze de zekering niet op konden blazen. Later een proef gedaan met een brushless motor en 20 A regelaar. Niet meer aan de capaciteit van de zekering gedacht. Boot te water en voorzichtig proberen. Ging prima tot ik het "gas" vol open trok. De boot sprintte weg en viel toen opeens stil.
    Terug halen met een werphengel werkte niet en de sterke wind blies de boot richting een fontein. Snel naar huis om een andere boot te halen als reddingsschip. Toen ok terug kwam lag de boot aan lagerwal in het riet. Inderdaad was de zekering geklapt en was er wat water in het schip terecht gekomen. Achteraf gezien viel de schade wel mee. Nog even proef gevaren met een 20 A zekering, maar de brushless motor trok naar mijn gevoel toch teveel stroom om ook een tweede ernaast te zetten. Lang verhaal kort: Monteer altijd een zekering tussen accu en regelaar(s). Had ik tussen accu en elke regelaar een zekering gezet was er weinig loos geweest en op één motor terug te varen. Mits van die motor niet de BEC voorziening niet is uitgeschakeld. Iets om eens beter over na te denken en kijken wat daarbij de best passende oplossing is. Gr. Klaas.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Afzekeren altijd beter.
    upload_2021-9-12_11-32-39.png
    Foto w.p. 9-2021
    En altijd direct achter de stroomleverancier.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan moet je wel een trage zekering gebruiken want er zullen pieken kunnen zijn die boven de stroom van de regelaar uitkomen.
    In mijn ogen heeftbeen zekering geen zin.
    Waterplanten in de schroef, dat merk je dus dan is het gewoon dom dat je de motor affikt.
    Als het afgezekerd was dan had je niet terug kunnen varen omdat de zekering er dan uit zou vliegen.
    Dan word het een werphengel met een tennisbal en als ie 30 a 40 meter uit de kant ligt zal je zelf het water in moeten.
    Dan liever een te hete motor die eventueel vervangen moet worden.
    Een zekering in een vliegtuig is helemaal een no go, dat word 90% kans op een crash.
    En de stromen liggen daar veel hoger, ook in autos word niks afgezekerd.
    Dus overbodige veiligheid.
    Die Robbe Rookie zal ook wel een bec systeem hebben.
    Als de zekering eruit klapt heb je dus ook geen besturing meer.

    GJ
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dat zijn de meest verschrikkelijke stekkers die er zijn. Helemaal te samen met vocht. Zodra ik die ergens zie pak ik een kniptang. Neem dan een gezekerde plus van een motorfiets. Die zijn nog enigzins beschermd tegen vocht. En dan heb je een fatsoenlijke zekeringhouder.

    Of soldeer de plus aan de zekering

    Persoonlijk had ik helemaal geen zekering geplaatst
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2021
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    En dan heb je een fatsoenlijke zekeringhouder.

    Als je al wil zekeren bij (laagspanning) modelbouw,
    er zijn veel mogelijkheden.

    Maar laat eens een paar goede voorbeelden zien.
    Foto's zijn mooi, daar kunnen veel mensen zich ook iets bij voorstellen.


    Het fotovoorbeeld dat ik heb gegeven is het allersimpelste.
    Welke zekeringen zijn waterdicht?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    16314513046645406392604588426355.jpg
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  12. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Allen, bedankt voor jullie reactie's.

    Ik ga dus tussen de accu en regelaar een zekeringhouder plaatsen met een 25 ampere steekzekering zoals CNN post op de foto.
    Ik was gewoon vergeten waar ik de zekeringhouder moest plaatsen.

    De reden waarom is simpel. Ik heb 10 jaar geleden hetzelfde gehad als Klaas omschrijft, boot in de eendenkroos en de boel was bijna platgebrand. Dit wil ik nooit meer.

    Bedankt voor alle hulp, topforum dit
    Groet Dyon.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je doel voorkomen van uitbranden is, zou ik toch een lichtere zekering nemen dan 25A. Dat je regelaar 25A aan kan, wil niet zeggen dat je motor 25A trekt.

    Normaal moet je in de motorgegevens wel een blokkeerstroom kunnen vinden, en bijvoorbeeld bij een 7,2 volt Mabuchi 540 is die zo rond de 70A, bij de 12V versie maar iets van 55A. MAAR... dat is bij een "oneindig sterke voeding". Met een simpel loodaccu-tje kakt de spanning nogal rapido in elkaar, en mag je blij zijn als er dan 20A gaat lopen... Ergo: een 25A zekering zou best wel eens heel kunnen blijven...

    Beter is het, om de normaal opgenomen stroom te meten, en dan een zekering te kiezen die ongeveer 2 keer zo zwaar is, om mee te beginnen. Dus even met een amperemeter er tussen, en vastgelegde boot de maximale stroom meten, en dan een zekering kiezen die twee keer die waarde aankan. Want je hebt er niks aan als je motor met kroos in de schroef bij 20 ampere uitbrand of de bedrading smelt, maar je zekering niet doorpiept omdat die pas bij 25A begint na te denken over of hij al eens iets zal gaan doen of niet.
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Zekeren

    Beter is het, om de normaal opgenomen stroom te meten,

    Als de stroom-smeltzekering niet juist gekozen is
    loopt de motor misschien toch onherstelbare schade of gaat dood.
    De juiste zekering met het juiste amperage is hierbij zeer belangrijk.
    Meten is weten.

    Omdat we nu toch net leuk bezig zijn:
    Maximaal temperatuur van de wikkeldraad van de betreffende motor.

    Dan zijn er nog andere mogelijkheden om de motor te beveiligen
    tegen vroegtijdige en ongewilde dood.

    Thermisch
    Er zijn thermische smeltzekeringen.
    Deze branden door op een te hoge temperatuur.
    Motor op het laatste moment gered.
    Deze herstellen zich zelf niet.

    Er zijn clixons
    Oververhitting kan op echt het laatste moment gestopt worden.
    Is de motor afgekoeld kan hij weer verder.
    Deze herstellen zichzelf.

    Twee mogelijkheden met voor-en nadelen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

     
  15. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Brutus, duidelijk. Ik ga eerst meten wat de motor vraagt aan ampere's en dat doe ik maal 2 als zekering. Bedankt

    Willum, heldere uitleg, maar mijn electrotechnische kennis reikt niet zo ver helaas. Ik heb daarom gewoon steekzekeringen van 25 ah besteld omdat ik in de veronderstelling was dat dit wel goed zou zijn ten opzichte van de regelaar.
    Meten is weten. Ik kom er op terug en uiteraard show ik dan het resultaat.

    Groet Dyon.
     
    willum vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Eventjes een beetje zeuren maar je schrijft iets fout hier. Je kan nooit een zekering hebben van 25ah. De aanduiding Ah staat voor Ampère Hour. Een accu van 25 Ah kan gedurende 25uur 1A leveren of 25A gedurende 1uur of 0,5A gedurende 50uur. Het is dus een aanduiding van de capaciteit van de accu.
    De eenheid van stroom is Ampère wat vrijwel altijd afgekort wordt met alleen de letter A, soms wordt ook wel Amp. gebruikt, wat ook goed is. Je hebt dus een zekering van 1A of 5A maar ook van 25A en nog veel hogere waardes. Je kan ook wel eens een andere aanduiding op een zekering zien staan en dat is mA. Dit staat voor milli Ampère. Die aanduiding zie je vooral op zekeringen voor lage stromen. Een zekering van 500mA is hetzelfde als 0,5A, 1mA is namelijk 0,001A net als 1mm hetzelfde is als 0,001 meter.
    Deze foutjes komen veel voor hoofdzakelijk bij mensen die "er geen verstand van hebben". Dat is helemaal geen schande want je kan niet alles weten en "de andere mensen" weten weer veel van dingen waar ik niets van af weet. Ik reageer hier nu in de hoop dat je deze fout vanaf nu niet meer maakt. ;) Als we allemaal een beetje letten op hoe we de aanduidingen opschrijven is de kans op fouten en/of vergissingen veel kleiner.
     
  17. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Ik zal er op letten Ernst, bedankt voor de toelichting.

    Groet Dyon
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2021
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mocht nou blijken dat je met enige regelmaat een doorpiepende zekering hebt terwijl er verder weinig aan de hand lijkt te zijn (motor niet warm, minimaal troep in de schroef) dan ga je gewoon 1 stapje hoger. Net zo lang tot je geen gedoe met nodeloos doorpiepende zekeringen meer hebt, maar alleen als er een flinke tros troep in de schroef hangt, bijvoorbeeld.

    Het zou handig zijn hier even te melden welke motor en schroef je hebt, goed kans dat er hier dan een aardige schatting gemaakt kan worden van wat er nodig is (geen garantie).
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    GJ, je demonstreert overduidelijk dat je vlieger bent. Daar is niks mis mee, maar varen is écht een andere tak van sport. Als er in een vliegtuig (of heli) een zekering uitvliegt, resulteert dat inderdaad meestal in een nieuwe bouwdoos met nogal origineel gevormde onderdelen en geen beschrijving.
    Wij schippers hebben dat probleem niet; bij ons is de keuze tussen:
    a) (gevaar voor) brand door sluiting wegens overbelasting van motor of regelaar
    b) een boot die niet meer op de zender reageert (BEC-systeem van de regelaar krijgt ook geen stroom meer.) en dus in het ergste geval een nat pak.

    Zoals een vrij groot aantal modelschippers ga ik voor optie b.

    Ik heb een Norderney van een clubgenoot uit zien fikken omdat de toenmalige eigenaar bezuinigd had op zekeringen. De boot was gebouwd door Herman Busman (Wie kent 'm nog?) en was een juweeltje om te zien. Wier in de schroef (en nee, dat zie je niet onmiddellijk bij een dubbelschroever!) en een paar seconden later sloegen de vlammen uit de opbouw.
    Eigenaar pardoes het water in, boot onderwater gedrukt om de brand te blussen, accu losgekoppeld (moet in feite zeggen: 'losgerukt') en boot op de kant gehaald. Model was 'beyond repair' zoals de Engelsen dat zo mooi uitdrukken.

    Ik zelf heb optie b een keer meegemaakt. Troep in de schroef (lange, taaie waterplanten die nét onder de oppervlakte zweven) en binnen de meter muurvast. BEC deed niets meer, boot lag vast in het water, zo'n 20 meter uit de kant. Waterplanten fungeren uitstekend als anker.
    In februari, uitkleden, water in, waden en een stukkie zwemmen. Boot verder intact, behalve een uitgepiepte zekering.
    De warme douche thuis was wel prettig, laat ik het daar meer bij houden.

    Zekeren is bij modelschepen in het ergste geval het verschil tussen een total loss of een nat pak.
     
    Gerrit-Jan, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roel ik heb vroeger ook gevaren met van alles, van slepertjes tot zeilboten en speedboten.
    Ook had ik in de winkel vrij veel klanten die met schepen voeren.
    Electronisch gezien is het in dit geval gewoon onzin om dingen af te zekeren, 95% van de regelaars hebben een beveiliging tegen overbelasting en oververhitting.
    Tegenwoordig is het nog veel makkelijker, vrijwel alle zenders hebben telemetrie.
    Zet er een shunt (stroommeter) in en zet een alarm op je telemetrie.
    Dan overbelast je niks maar kan je toch nog, door voor- en achteruit te geven proberen los te komen.
    En ja, ik heb ook meerdere malen een nat pak gehaald om de boot te redden.
    Werphengel met tennisbal kan maar een beperkte afstand aan en je zal altijd zien dat ie net even te ver stilvalt.


    GJ
     

Deel Deze Pagina