Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee niet bij Nils. Daar ben ik al 2 jaar niet meer geweest denk ik. Eerder wekelijks haha.
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Leuk winkeltje die Nils Ester, ik ben er een paar keer geweest toen ik nog in het noordeen van het land woonde
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Heet jij zelf Nils of zo? Want daar had Tom het over.
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja ik heet Niels inderdaad haha.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dan komt de verwarring van mijn kant dáár vandaan... Want Tom had het maar over Niels, en ik was er van overtuigd dat hij het over Nils Ester had...
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Regelmatig komen er motoren bij mij terecht van clubleden om lagers te vervangen of iets dergelijks.
    Afgelopen voorjaar had ik een OS Max FS-70s van een clublid die een ligt ratelend bijgeluid maakt maar waarbij niet goed te plaatsen wat er mis was.
    Dus heb ik de motor uit elkaar gehaald om te bekijken. Blijft altijd leuk:)
    En als snel bleek er iets mis te zijn met de drijfstang.
    Zie onderstaand filmpje.

    De motor verder los genomen en toen bleek dat de bus in de drijfstang losgekonen was.
    Deze had dus aardig wat ruimte want ook het carter is geraakt.
    Kan overigens verder weinig kwaad.
    De motor zag er verder echt heel netjes uit. geen roest en dergelijke. Dat zie ik zelden. De motor wordt ook regelmatig gebruikt.
    Ik had gelukkig nog een drijfstang liggen en kon de motor dus weer netjes in elkaar zetten en het liep weer netjes.
    Dan de vraag waarom gaat dit stuk.
    De motor is al wat ouder, best veel gebruikt en 2e hands gekocht dus lastig te bepalen hoeveel het daadwerkelijk gelopen heeft.
    Misschien net een wat minder strakke passing als bedoeld?
    Hoge toerentallen?
    Blijft altijd interesant!!
    Ik heb het eerder gezien maar meestal bij motoren die er van binnen en van buiten heel anders uitzien dan deze.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat soort dingen kan altijd, maar ik denk eerlijk gezegd, dat dit, als het geen fabricagefout (perspassing niet in orde) was, dan vermoedelijk een inloopfoutje (te hoge toerentallen direct na de eerste start) is geweest.
    Drijfstangen, en met name het big-end, zijn het meest kritische punt in een motor, en het kwetsbaarst bij die allereerste start.
    Bij drijfstangen met een bus is dit zeldzaam (gelukkig) maar ongebuste drijfstangen kun je volledig verzieken in die kritische eerste 10 minuten.

    De eigenaar had nog alle geluk dat blijkbaar de olietoevoer al die tijd in orde is gebleven, want je hoort, leest en ziet ook wel eens dat de bus verdraait, de oliegaatjes afgesloten raken en de boel catastrofaal in elkaar loopt.
     
    Huey, Beton en serge pot vinden dit leuk.
  8. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Gered uit de kliko...
    Sproeiertje ontbreekt
    Even zoeken in de onderdelendoos
    20210822_181629.jpg 20210822_181619.jpg 20210822_181612.jpg 20210822_181604.jpg 20210822_181553.jpg
     
    jef, MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Al weer een paar maanden geleden een Kalt FC-1 .45 gevonden.
    Naar ik heb begrepen de eerste productie 4 takt motor die verkocht werd. Dus nog eerder dan de OS Max FS-60.
    Uiteraard deze netjes opgeknapt.
    Erg mooie motor vind ik:)
    En een serienummer.
    En lopen doet het ook.
    Een tik en gelijk aanslaan en netjes lopen:thumbsup:


    En voor de liefhebber nog wat meer info.


    Jan
     
    Demaic, jef, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Beton vindt dit leuk.
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Iemand ervaring met een smoorklep op een coxje , zie foto ,

    DSCN8187.JPG

    Groeten Jef
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet er niet méér van, dan dat het redelijk schijnt te werken, maar dat je in je handjes mag klappen als je het "stationair" onder de 6000 toeren krijgt.
    Zelfs als het lager klinkt, blijkt het bij meting veel hoger te zijn dan je denkt.
     
    Huey vindt dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    De cox even op het testbankje gezet , en zoals je zei "stationair" ligt rond de 6500 tr/min en het klinkt inderdaad minder o_O



    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2021
    Beton, ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Kalt klinkt zeer deftig. Dieper dan een OS of Saito.
    Prachtig!
    Demontage-filmpje... Mini Hemi en nagenoeg cross-flow op de positie van de kleppen :)
    Nu maar open dat de timing logisch is terug te zetten.
     
    Beton vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heel leuk!
    Wat ga je er voor maken?
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is dat niet een kwestie van een nieuwe naald?
     
    beemstra vindt dit leuk.
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Nieuwe naald heb ik gevonden..
    Geen idee welk nederlands modelletje ik er voor ga bouwen,een idee??

    Grt,Paul
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In elk geval heb je hier alvast een stukje van het testrapport:
    [​IMG]

    Wat dacht je van een:
    ... Impuls?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2021
    Beton vindt dit leuk.
  19. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Dank voor de info.
    Ik dacht aan deze...
    20210915_212811.jpg
     
    Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan ook gaan voor Diesel-Elektrisch?
    Dan kan je een fake naald plaatsen... en aan het achterdeksel een Frans-eco-Timmermansdrive schroeven...
    Zo een 'naald-vernevelaar' treffen wordt zeker nog een dingetje. En het gaat er schuin door?
     

Deel Deze Pagina