RF-4 Phantom (UR Modellbau)

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 4 feb 2021.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Na het bouwen aan de F-18 nog even wat getekend en gerekend.

    De vleugel is vrijwel schaal qua vorm, alleen de vleugelbuis zit net op de verkeerde plek om het gear op de schaal plek te krijgen.
    Al is het voordeel wel weer dat het wat dichter bij het zwaartepunt ligt voor het roteren.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    serge pot en gpman vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey, gaaf project, stoere jet!
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Altijd die vleugelbuis. Het zou verboden moeten worden zo'n ding te gebruiken. Lekker bezig maat.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ramses,

    uiteindelijk denk ik dat ie best stoer staat op het veld.


    @ maat,
    (Te lang al niet gezien dus kom binnenkort snel eens naar je vorderingen kijken van de projecten)

    Weglaten dan maar??:confused:

    Ah ja, hij zit er mooi dus laten hem maar zitten, maar bezig nog niet echt.
    Wel beetje aan het bedenken hoe ik die gears goed in de vleugels krijg maar daar al wel ideetjes over waar de vleugelbuis voor wat extra aanhechting/versteviging kan zorgen.

    Vleugels zijn al wel geglast maar lijkt er niet geweldig op te zitten, daarbij moeten de flaps en rolroeren (ik moet het niet uitspreken maar misschien ook speedbrake en rolroerspoiler (daar gaat m`n lichte versie............)) ook nog losgesneden worden en servo openingen worden gemaakt, dus komt sowieso nog een laag glas over.
     
    ramses, Hans Rijkuiter en gpman vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    De tuin neemt even veel tijd in beslag maar als dat klaar is dan moet ik toch weer meer hobby tijd over hebben :rolleyes:

    Maar met het glassen van wat F-18 en Mustang delen heb ik ook de hoogteroeren van de RF-4 van een eerste laag voorzien.
    Idee is om dan op deze laag aan te geven waar de panellines zouden moeten komen, om dan een 2de epoxy laag aan te brengen, geen idee of dat nog goed te zien is na schuren maar is het proberen eens waard.
    [​IMG]

    Viel me trouwens ook op dat bij de echte de hoogteroeren aan de voorzijde hol zijn en 'slotted'.
    [​IMG]
     
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    741
    Gave foto ! Zie ook wat hittebestendige bekleding , misschien een idee om daar ook wat alu op te bevestigen voor de vlammen ;)
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Alu tapie :koud:
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    741
    dat zeg ik Gamma :)
     
    Berto vindt dit leuk.
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Wilde even wat ruimte maken in de bouwruimte en uiteindelijk moet ie toch in de shop komen te hangen dus meteen maar een plaatsje gegeven:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    strutter, Hans Hochgemuth, gpman en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Er aan werken mag natuurlijk nog niet maar erover denken wel ;-)

    Streef gewicht wordt dus 12kg droog en met 4ltr brandstof aan boord 16kg nat.

    Zit nu dus op net geen 12kg droog, krap dus.

    Maar zoals ik zei ik wil op 16kg nat uitkomen, met 4ltr petroleum of kero in de tank welke een soortelijk gewicht heeft van 0.8kg/ltr zou dat 3.2Kg aan brandstof betekenen.
    Met die 12kg erbij kom ik dan op 15,3kg nat uit, heb ik dus nog 800 gram speling.

    En dat met 14kg stuwdruk zou dat toch geen probleem moeten opleveren mijn inziens.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    raymon, Hans Rijkuiter, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Kan er ook nog een 'Nederlandse' F-4 van maken :koud: (dat was alleen geen verkenner........)
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Wel gaaf.
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Misschien wel geinig, het is toch maar een sportschaal jet :D

    Deze Phantom II was dus op bezoek in Twente voor een oefening, grond personeel heeft toen TW-313 Links en TW-315 rechts op de romp geplakt en wat roundels gemaakt.
    Tevens het richtingsroer van de Nederlandse kleuren voorzien.

    Er zijn in deze kleurstelling maar 2 missies mee gevlogen en tijdens deze missies woeiwapperde het tape van de Nederlandse registratie er al weer gedeeltelijk af.
    Hierna hebben ze ook het kielvlak dus weer in originele staat terug gebracht.
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wat zijn die luchtmacht mechanics toch boefjes hé! :D

    Was onlangs nog op Volkel om een test F16 te bekijken....was ook gelijk omgekat naar Brabants jasje! :p
     
    ramses en Berto vinden dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Nog niet bezig met de bouw maar al wel weer wat aangeschaft.

    Philip Avonds had nog wat spullen liggen omdat hij gestopt is.
    Daar zat ook nog een Electron Retracts ER40 set bij.
    Die maar gekocht met nog wat ander klein spul.

    Heb ik dat ook alvast maar liggen.
     
    gpman vindt dit leuk.
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Mocht iemand interesse hebben, in verband met diverse omstandigheden is dit project te koop.......
     
    gpman vindt dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat is dit nou weer:confused:
    [​IMG]



    Nou ja, niemand bouwt tegenwoordig meer en dan zeker niet dit soort modellen denk ik.
    Dus als hij toch blijft liggen en ik gewoon lekker wil rommelen in plaats van de hele avond op de bank zitten heb ik maar besloten om wat met deze kist te rommelen.

    Blijft gewoon een schitterend model en misschien doe ik het allemaal wel voor niks maar daar ga ik even niet van uit.

    Ben nog jong en nog lang niet met pensioen dus heb de stoute slippers maar aangetrokken en ben eens gaan kijken naar de inbouw van de retracts in de vleugel.

    Daar liep is dus al direct tegen een 'klein' probleem aan.
    De schuine inbouw zoals ik had getekend gaat niet lukken :(

    Voor deze inbouw moet namelijk ook de poot schuin in de retract worden gemonteerd om in uitgeklapte stand recht te staan.
    In ingeklapte stand staat de poot dan scheef en dan is hij net te hoog om in het model te vallen, zou dan geen ruimte meer hebben voor de wieldeuren oid.

    Dus het gear moet er toch recht inkomen zoals ze allemaal zijn.

    Dus maar wat aan het tekenen gegaan:
    [​IMG]

    En een afteken plaatje gemaakt:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan maar de huid en piepschuim verwijderen:
    [​IMG]

    En blijkbaar zit er wel een versteviging in de vleugel, maar die moet voor een groot deel verwijderd worden om de retract te kunnen huisvesten.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    Hans Rijkuiter en gpman vinden dit leuk.
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Goed dat je weer verder gaat aan deze kist, blijft een stoere bak!

    Ik weet niet of je wel eens vleugeltjes gesneden hebt ooit....maar ik zou bijna zeggen dat het sneller gaat zelf nieuwe te snijden :). Dan gelijk andere vleugel bevestiging, twee aluminium messen, strips van bijv. 3x25, niet heel ingewikkeld door de romp te voeren en dan gelijk voor en achter het schaal landingsgestel...maar ja, zo'n idioot ben ik dan weer :hammer:.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik snap je, maar wat jij kan dat kan ik niet, zoveel geduld heb ik nu ook weer niet.

    Nieuwe vleugels, tsja, maar nee ga ik niet doen.

    Een nadeel van de schaallocatie van de retracts is dan ook weer de afstand tot het zwaartepunt.
    Het roteren zal dan weer lastiger worden, wat mogelijk op ‘korte’ grasvelden nadelig is.

    Met de poten op de huidige positie zal de start en landing minder vlak zijn.

    Poten zijn ook net iets te lang maar korter kunnen ze niet, hij zal dus iets breder op z’n poten staan.

    We gaan dus voor gewoon een leuke imposante sportschaal jet die ‘altijd’ te vliegen is en ook ‘makkelijk’ vanaf gras kan starten.
     
    Hans Rijkuiter en gpman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina