Zwaartepuntsligging A2

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door HBZWEEF, 17 sep 2021.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Even hier proberen: Kan iemand een indicatie geven van de zwaartepuntsligging van een (jaren zestig?) A2. Het gaat om een A2 ooit gebouwd door Johan Schulte. DE 180.

    [​IMG]
     
  2. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Geen experts in deze uithoek van het forum?:weetnie:
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal m ff uitzetten elders. Even geduld
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik krijg door

    60% met een flinke neusradius. Ik zou daar s beginnen..
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Er wordt nog gezocht naar meer info.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Rond de 60% met grote stabilo's ga je er al overheen. Er komen dan getallen van 63% voorbij.

    Dus ga op 60% zitten en dan voorzichtig proberen...
     
  7. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Bedankt Bernard. Je bent een beste! 60% ga ik proberen. 15 gram lood in de staart. Beter zou zijn wat componenten naar achteren te brengen, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Dat is mooi! Heel lang niet meer gezien.Mag ik vragen hoe je er aan komt en wat je er mee gaat doen?
    Onbeschadigde Delft modelvliegclub stickers (naar Flintstone, door Ed Nicolaas): heb ik zelf niet eens.
     
  9. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Hallo Peter,

    Ik ben er aangekomen via The First Aviators inclusief de rijk met stickers gedecoreerde modellen koffer. De vorige eigenaar zat er mee in zijn maag en ik had nog wel ergens plaats en motivatie om er iets mee te doen Ik heb dit model aangepast voor electro want rennen met een lijntje en het model achterna, wanneer die in een flinke bel is beland, behoort helaas niet meer tot de mogelijkheden. Het richtingsroer wordt bestuurd door een servo en met diezelfde servo kan ge DT'eed worden. Eerste vlucht was geen succes. Het model kon met een 2S Lipo en een borstel loze motor amper op hoogte blijven en bij de gedwongen landing zorgde turbulentie er voor dat de linkervleugelhelft eerder de grond raakte. Het model maakte een radslag en de romp brak in tweeën. Inmiddels weer gerepareerd en een 3S Lipo van de juiste afmeting gevonden die nog net in de romp past. Nu wel genoeg power, denk ik, om het model op hoogte te krijgen bij een beschaafd stroomverbruik.
    Met 15 gram lood ter hoogte van het stabilo het zwaartepunt op plus minus 60% gekregen zoals hier gesuggereerd. Moet het nog verder achterlijk liggen dan moet de accu een plaatsje vinden achter de vleugel in de romp. Henk van Hoorn denkt dat ik misschien naar 70% moet.
    Een nieuwe testvlucht moet wegens privé omstandigheden wachten tot het voorjaar 2022.
    Overigens de andere A2 is nu in het bezit van Henk van Hoorn die er iets soortgelijks mee wil.

    Ik hecht aan verhalen achter het model, dus als je details hebt over dit model en Johan Schulte (bouwjaar, naam, wedstrijdresultaten o.i.d.) dan houd ik me aanbevolen.

    Henk
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ha,
    het model is van na 1967., een naam ken ik er niet van.
    Specifieke wedstrijdresultaten: gevlogen werd met meerdere modellen dus die zijn er niet zo op te pinnen.
    Ik weet nog wel dat ik de DE 180 mooi gebouwd vond maar heb (en had ) mijn twijfels over het dubbele turbulentiesysteem.
    Tot 1967 waren we een heel intensief clubje die elkaar 1 a 2 keer in de week troffen.
    Na 1967 waren de meesten getrouwd en woonden verder van elkaar zodat we elkaar voornamelijk op de wedstrijden zagen.
    Daardoor hadden we minder zicht op wat eenieder ontwikkelde.

    Tja, een motortje er op: de modelbouwpurist en fundementalist in mij heeft hier wel enige moeite mee, de opportunist in mij heeft er dan weer wel begrip voor.
    Overigens zou ik dan altijd voor een afneembare opzetmotor op een pylon, inclusief lipo boven de vleugel kiezen.
    Je moet met heel weinig vermogen toch kunnen vliegen denk ik overigens.
    Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met de karakteristiek van dit soort modellen uit die tijd, die is echt anders dan van de daaropvolgende radio-zwevers.
    (Henk van Hoorn moet je overigens zeker van aanvullende inzichten kunnen voorzien)

    Als het goed is, is het een deelbare romp met een elastiek koppeling, dus ik ben verbaasd over je rompbreuk.

    Over Johan, Ons clubje, de Delft modelvliegclub, ten onrechte soms gezien als een studentenclubje, was toentertijd een bijzonder hecht vriendenclubje met door samenwerking veel goede wedstrijdresultaten.
    Johan was omstreeks 1960 de oprichter samen met Ton van Dijk en lifetime voorzitter.
    Johan vloog A2/F1a en Wakefield/F1b, dikwijls beide klassen in een wedstrijd
    Johan is helaas in 2017 gestorven, zie:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/in-memoriam-johan-schulten.250991/
     
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank je voor die extra info Peter. Reuze interessant. Ben wel bekend met de karakteristiek van een A2. mijn eerst gebouwde model was een A1 Aiglet in 1967 en ik ging in latere jaren wel eens mee met Gerard Verbree naar wedstrijden in Zülpich en op het Rozendaalse veld. Ik stel me zo voor dat ik het model ga vliegen op rustige dagen en 'm het merendeel van de vlucht ongemoeid laat. Ik zie 'm al rustige bochtjes draaien in lauwe thermiek en pas als hij te ver dreigt af te drijven kan ik 'm DT-en of proberen met richtingsroer in de buurt te krijgen.

    Het systeem met de romp in twee delen beviel me niet zo. Zeker niet i.c.m. de roeraansturing en opklapbaar stabilo, vandaar dat ik er één geheel van heb gemaakt.

    We gaan het beleven hoop ik en ik zal mijn bevindingen t.z.t. op het forum zetten.

    :bye:
    Henk
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Blijk ik toch nog een foto te hebben!

    Scan_20211002.jpg
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  13. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi man, zo raakt het plaatje steeds meer ingekleurd :wave
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina