Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu de zomerstop langzaam op zijn einde beloopt, begin ik de bouw weer terug op te pakken.

    Ik ben met de opbouw verder gegaan maar waarom was dat ook alweer? Oh ja, om de schoorstenen goed uit te kunnen lijnen zodat alles past.

    20210921_202650.jpg
    Net omgekeerde sectie bouw.

    20210921_215046.jpg

    20210921_215028.jpg
    Even voor het zicht het stuurhuis en schoorstenen er los opgezet.
    Het begint al aardig te smoelen zo.

    Als straks de schoorstenen er op staan is het de bedoeling om de romp te spuiten.
    Dan nadert toch snel de gantry achterop, die heb ik nog een beetje voor me uit geschoven vanwege de ambitie om de blusmonitoren draaibaar te maken.
    Het originele plan was om oorspronkelijk blusmonitoren te gebruiken maar ik neig er steeds meer naar om nieuwe te maken die beter draaibaar te maken zijn.

    Binnenkort ook maar voorzichtig met het railingwerk beginnen, daar gaat ook nogal wat tijd in zitten.
    Ik heb al een paar malletjes gemaakt om de railing in elkaar te solderen, scepters plaatsen, draad er door en solderen maar.
    Voor de masten en antennes denk ik dat ik ook maar zoiets ga opzetten, dat maakt het leven wel makkelijker en je kan overal goed bij.

    Verder heb ik links en rechts nog een paar ideeën op gedaan voor wat betreft dek installaties en -lading maar eerst maar eens mijn huidige plannen uitwerken. Er zit zo al werk zat genoeg aan en de aansturing van de verschillende functies ligt ook nog op de tekentafel.
    Eerst de basis maar eens goed weg zetten.

    Groet,
    Mathieu
     
    Frank 4708, Jaap Smith en RenéH vinden dit leuk.
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog steeds in de ontkenningsfase ben ik toch verder aan de opbouw gegaan en een begin aan het helidek gemaakt en delen van het stuurhuis.
    In voorbereiding op het spuiten (ben overigens bang dat het spuiten pas in het voorjaar gaat gebeuren gezien de weersverwachting en dalende temperaturen:() ook de naden en aansluitingen met de romp en dek geplamuurd.

    En dan krijg je dit (stuurhuis en helidek liggen nog los):
    20210928_232218.jpg

    20210928_232228.jpg

    De gantry met bluskanonnen schoof ik maar voor me uit omdat ik eigenlijk geen idee had hoe ze draaibaar uit te voeren, tot ik door mijn voorraad messing buisjes heen ging.
    In eerst instantie had ik het idee om ze geheel opnieuw te maken door een passende buis te nemen en die te buigen, een stuk buis die over deze gebogen buis heen zou passen als fundatie en draaipunt, enz.
    En zo had ik nog een paar alternatieven die steeds dichter bij het origineel terecht kwamen.

    Wat ik nu bedacht heb is het volgende:
    De originele bluskanonnen net boven de supports van de fundatie doorzagen zodat dit deel vast gezet kan worden op het gantry dek.
    Daar een 3mm buis door steken die aan het bovenste deel vastgelijmd gaat worden.
    Aan deze buis komt onderdeks een gaffel voor het draaien.
    Alleen toen kwam het, bij het grof passen van de servo kwam ik er achter dat 4 stuks draaiend maken bijna niet mogelijk is vanwege de beschikbare ruimte.
    Dit betekend dat de binnenste 2 vast komen te staan en de buitenste 2 worden draaibaar.
    20211002_154514.jpg
    1x doorgezaagd, 1x origineel met de beoogde buis ernaast.

    20211002_222902.jpg
    De nieuwe opstelling met de losse onderdelen erbij.
    De gaatjes zijn voor de reling paaltjes, die heb ik gelijk op mijn reling mal overgenomen (dek vastleggen op de plank en dan de gaatjes doorboren).
    Op die manier kan ik de boel veilig in elkaar solderen.
    O ja, de grote sprietantennes op het stuurhuisdak heb ik ook al gesoldeerd, een behoorlijke uitdaging om 4 stukjes, die elk een andere richting uit wijzen, op hetzelfde punt te solderen.

    De nieuwe opstelling geeft nog wat opties.
    Omdat er 2 pompen toegepast worden kan ik er voor kiezen om ze apart te bedienen. Bv. de buitenste op 1 pomp en de middelste op de andere pomp, 1 of beide al dan niet op een regelaar.
    Maar dat zal nog bekeken worden, ik ben wel al voorzichtig begonnen met het benoemen van de gewenste remote te schakelen functies. Dan kan ik eens kijken of het haalbaar is.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jaap Smith, Bert V en Peter58 vinden dit leuk.
  3. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Soms is het allemaal eenvoudiger dan je vooraf denkt en moet je gewoon er aan beginnen.

    20211003_180442.jpg
    Verbinding tussen de buitenste 2 monitoren, de stap zit er in om goed voor de servo uit te komen.
    Ik hoop alleen dat de tule aansluiting op de doorvoerbuis in de fundatie waterdicht is, die klemt dusdanig dat ik hem ook niet meer met goed fatsoen los krijg dus drufde dat ook niet te doen om er wat lijm tussen te stoppen.
    Binnenkort iets verzinnen om te testen met ene pompje die ik nog ergens heb zwerven.

    20211003_181207.jpg
    En ik kan het niet laten om te dry-fitten.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jaap Smith en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is je, ondanks je bedenkingen, mooi gelukt.
    Groet. Henk
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Klaas,

    De pompen zijn al ingebouwd en als ik daarmee wil testen moet ik het bad vol laten lopen en de boot het halve huis door sjouwen.
    Is niet heel praktisch.
    Ik heb nog ergens een vergelijkbare pomp liggen om de test met de 2 buitenste uit te voeren, dan kan ik vanuit een bakje ofzo water pakken.
    Het gaat mij daarbij voornamelijk dat de overgangen waterdicht zijn.

    Eerst de servo maar eens installeren.

    Groet,
    Mathieu
     
    k-k en Peter58 vinden dit leuk.
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteren even snel een testje gedaan om het een en ander mechanisch te testen.

    Ik zeg geslaagd en de servo kan nu vastgezet worden, op naar de watertest.



    Groet,
    Mathieu
     
    Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Mathieu, waarom heb je ze niet alle 4 beweegbaar gemaakt?
    groet Piet
     
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet,

    Dat heb ik overwogen maar liep tegen het probleem op dat de slangpilaren van de middelste wat kort werden waardoor ik de verbinding niet betrouwbaar meer vond.
    Met de geknikte tules die er op zitten verwacht ik dat de beweging mechnisch geblokkeerd wordt met mogelijke schade aan de servo.

    De slangpilaren van de buitenste gaan recht naar beneden en komen zo in de staanders van de gantry uit.
    Om het een en ander uitvoerbaar te maken heb ik al een grotere gantry gemaakt, als ik hem nog groter zou maken gaan alle verhoudingen overboord.
    Het is dus een beetje een compromis geworden.

    Zoals ik al eerder aangaf is het nu even kijken wat ik met de bediening doe, of ik de 2 pompen apart ga schakelen of niet.
    Ik heb inmiddels een lijstje met de geplande functies waarmee ik de kanaal bezetting kan gaan samenstellen.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, die geknikte tullen kan je eigenlijk heel makkelijk oplossen door er gewoon een inox veertje in te zetten, dan gaan die buizen onder scherpe hoek en kunnen nooit knikken...
     
  11. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Daar had ik nog niet aan gedacht echter blijft de ruimte beperkt (ca.1,5cm hoogte) en ben ik bang dat dit extra wrijving gaat opleveren waardoor de levensduur van de servo verkort wordt.
    Wat ik al zei, ik heb de gantry al groter gemaakt en nog groter zal in mijn ogen de verhouding scheef trekken.

    Daarbij zal het voor een eventueel publiek een verrassing zijn als er toch wat hun kant op komt ;).
    Het mooiste zou natuurlijk zijn als er swivel aansluitingen beschikbaar zijn voor deze afmetingen, dan heb je helemaal niets van doen met bewegende slangen.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Cor,

    De pompen zijn het probleem niet, die zitten er al in:
    upload_2021-10-8_9-49-40.png

    Of eigenlijk is dat wel het probleem want als ik de blusmonitoren met deze pompen wil testen moet ik het hele spul verhuizen naar of de badkamer of de singel.
    Iets dergelijks heb ik nog wel liggen, over van een ander projectje wat niet meer gaat gebeuren, moet dus alleen ergens een proefopstelling maken. En uiteraard een filmpje om te delen.

    Verder bedacht ik me ook nog eens dat ik eigenlijk een proefvaart moet maken om te zien hoe mijn aangepaste besturing van de achter thrusters werkt, het dek zit er wel al in maar mocht het nodig zijn is het risico op schade door mogelijke aanpassingen nu een stuk kleiner.
    Op dit moment vindt ik dat er relatief veel speling zit op het draaien van de de sb thruster ten opzichte van de bb. Maar eens zien hoeveel invloed dat heeft op het vaargedrag.
    Ook daar zal ik proberen of ik daar een cameraman bij kan krijgen.

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bijna zoals gebruikelijk heb ik weer commentaar op de toepassing van een enkele cardankoppeling.
    Een enkele cardankoppeling is niet in staat om een as afwijking op te vangen.
    Door de hoekverdraaiing van het kruisstuk trekt of duwt deze aan de beide assen.
    Vandaar, dat er altijd twee cardankoppelingen op één as gebruikt moeten worden, daar de ene de fout van de andere opvangt.
    Voor mij zou deze koppeling een beter alternatief zijn: Krick 63902 Romarin flexibele askoppeling 4 en 3,17mm As 1x - Envelop (rc-point.nl)
    Deze vangt de uitlijning op, zonder trek- of drukkrachten op de beide assen te leveren.
    Succes met de verdere bouw. Groet. Henk
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Henk,
    Ik begrijp je punt maar ik denk dat je een kleine denk fout maakt.
    Een hoekverdraaiing kan je prima met een enkelvoudige koppeling opvangen echter wanneer de as uiteinden parallel aan elkaar staan en niet naar elkaar wijzen zal je dit moeten compenseren.
    Bij de Aeronaut koppelingen staat dit plaatje:
    upload_2021-10-8_16-10-50.png

    Een goede uitlijning is dan ook belangrijk, nu kan ben ik niet perfect in uitlijnen maar heb het in deze wel aardig voor mekaar.
    Ik weet van 1 van de motoren voorin dat ik daar een uitlijn probleem heb, daar zit wat meer beweging in dan de rest en zal het stroom verburik wat hoger gaan liggen.

    Mocht dat problemen gaan geven kan ik altijd nog overwegen dit aan te passen, zal niet eenvoudig zijn omdat ik de inbouwlengte niet kan aanpassen zonder overal de zaag in te zetten.
    Voor 1 motor zal ik 2 van die koppelingen nodig hebben, zou ik ze alle 4 moeten gaan doen worden dat er dus 8 en gaan die Romarin koppelingen aardig in de papieren lopen.

    Hoe dan ook, we gaan het zien.

    Groet,
    Mathieu
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mathieu, Als die enkele koppelingen problemen geven dan zou ik eerst een stukje slang proberen. Er zit een behoorlijke vertraging in de haakse overbrenging en je hebt best kans dat een stukje slang het wel houdt. Hoe dik zijn je assen? Ze lijken me 4 mm. Bij mijn coastertje kreeg ik het, ook met een dubbele cardan, niet naar mijn zin en is het toch een stukje slang geworden. Omdat er aan de schroefas een plat stukje is gevijld slingert het aan die kant een beetje. Schroefas 4 mm en de 2 mm motoras opgedikt met een passtukje. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2021
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit is wel een grove vereenvoudiging van problemen met koppelingen.
    Ik had het over de druk- en trekkrachten, die ontstaan op de beide assen.
    Dit komt door de hoekverstelling van het kruisstuk, waardoor de gekoppelde as niet meer synchroon loopt met de aangedreven as, ergo aanleiding tot wisselende belasting op de lagers.
    Voor info lees: Kruiskoppeling - Wikipedia
    Groet. Henk
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2021
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer alleen maar aan te geven dat je het ook niet moeilijker moet maken dan het is. Ook ik heb, tot vervelens toe, aangegeven dat dubbele kruiskoppelingen veel beter werken dan enkele. Trek het je niet aan hoor Mathieu, is niet persoonlijk bedoeld. En knip het er maar uit als je het storend vindt. Ook ik ben bekend met het lengteprobleem in kruiskoppelingen. Daarnaast is er bij een enkele koppeling ook nog een snelheidsverschil (synchroon lopen) tussen aandrijvende en aangedreven as. Zie youtubefilmpje. Speelt hoofdzakelijk bij een wat grotere hoek. Gr. Klaas..
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar weer even terug naar de bouw, ieder heeft recht op zijn/haar mening en daar wil ik het bij laten.

    Gisteravond een klein watertestje gedaan met de blusmonitoren.
    Op het moment leek het een goed idee, achteraf had ik er iets beter over na moeten denken :hammer:.


    Behalve het feit dat ik een andere lokatie voor de test had moeten kiezen is deze best verlopen.
    Achteraf kwam ik wel bij beide kleine lekkages tegen maar die zaten (gelukkig) aan de buitenkant maar niet op de plaatsen waar ik bezig was geweest voor de modificatie: Daar waar de eindbuis in het hoofddeel steekt.
    Ik verwacht hetzelfde bij de middelste 2, eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik die buisjes gelijmd heb of niet. Ik durf het ook niet te proberen om ze los te maken, bang dat er meer stuk gaat.
    Kan een risicotje worden, verlies tijdens varen/gebruik. Dat nemen we dan maar.

    Ik heb ook een besluit genomen over het aansturen van de pompen, dat wordt separaat met behulp van vliegtuig regelaars.

    Verder een begin gemaakt met de constructie van de vele reling stukken en de ondersteuning van het helidek.

    20211012_222455.jpg
    Eerste deel van de vele te maken reling stukken, ben wel erg blij met de mal. Dan kan je er overal goed bij zonder kans op schade aan het model door de soldeerbout.
    Deze is van het tussendek aan BB zijde, net onder de brugvleugel.

    20211012_204617.jpg
    Het gepriegel van de helideksteunen. De messing busjes zijn 5mm lang, totale lengte is 66mm per stuk. Diameter 3 en 2mm.Het zijn net van die stampers voor kanons op de oude zeilschepen.

    Ik heb de vraag ook al elders op het forum gesteld maar misschien weet hier iemand het:
    Het plan is om het Multiprop systeem van Robbe toe te gaan passen. Nu heeft de decoder ook een losse voeding nodig zoals een ontvanger echter kan een ontvanger gevoed worden via het BEC systeem.
    Weet iemand of dat ook met deze decoder kan of wordt het toch via een losse voeding?
    Het is niet dat ik de ruimte niet heb maar het scheelt in de bedrading, daar komt toch al genoeg van door de boot te liggen en kabelmanagement is niet mijn sterkste kant (een schema maken dan weer wel).

    Groet,
    Mathieu
     

Deel Deze Pagina