Hoi hoi, hopelijk is dit de goede plek om onderstaande vraag te stellen(?) Het zoontje van mijn vriendin heeft een 4WD auto(E Revo) waar 2 laders bij zitten. - Een 240V 'Powercell' lader, die direct in de auto of het accupack (NiMH 1200MAH) gestoken kan worden. - Ee autolader, die aangeeft 2Amp. Het plan is nu om de autolader om te bouwen, zodat de 2 accu's tegelijkertijd kunnen opladen aan 240V. Mijn eerste gedachte was om een oude 12 volt lader van voldoende capaciteit te nemen en die simpelweg op de + en de - van de sigarenplug aan te sluiten. Echter, dan meet ik geen uitgangsspanning, hoewel op de lader zelf het ledje "Ready" brandt. Iemand ervaring met het ombouwen en weet hoe het wel zou kunnen?
Een 12v voeding nemen kan prima. Even op marktplaats kijken Geen acculader als voeding gebruiken. En 2 NiMH accu's tegelijk laden kan niet(parallel niet, in serie zou evt kunnen maar dat zal je lader niet trekken).
Als de 12v lader een sigaretten aansteker plug heeft kan je daarvoor ook een comlete voeding kopen. https://www.amazon.nl/Spanningsomvo...ocphy=9064390&hvtargid=pla-937936368199&psc=1 Ook handig voor je 12v koelbox.
Ja, precies. Dat was ook mijn gedachte. En zo open ik deze post ook. Het "ready" lampje brndt dan wel, maar ik meet dan geen uitgangsspanning. Of zou hij die pas gaan leveren als ik de accu's aan doe? Dat hij vanuit de vraag schakelt?
Als er een lampje gaat branden krijgt de lader in ieder geval spanning. Het zou veilig zijn als er geen spanning op de stekker staat als er geen accu is aangesloten ivm kortsluiting. Ik zou het gewoon proberen, desnoods met een multimeter achterin de stekker om te zien wat er gebeurd.
Veruit de meeste laders meten eerst of er een accu op de uitgang is aangesloten. Dan wordt gemeten of de balansaansluiting is aangesloten en of het aantal ingestelde cellen klopt met wat er gemeten wordt. Op het display komt dan te staan dat er gemeten is dat er b.v. een 3S accu is aangesloten en dan moet je op een knop drukken om dat te bevestigen. Pas dan wordt er spanning op de uitgang gezet en begint het laden.
Het stukje over de balancer zal dan vervallen maar de rest blijft staan. Veruit de meeste laders meten eerst of er een accu is aangesloten voor het laden wordt gestart.