Graupner Mosquito.

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door monsieuravion, 15 sep 2021.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo,
    Ik heb van de week voor de eerste keer gevlogen met een helemaal door mij gerestaureerde Mosquito. Echter hij vliegt niet fijn. De bochten zijn te groot en ik vind dat hij te snel daalt. Echt mooi vlak leggen lukt niet. Nu zei iemand op de club dat men in het verleden geadviseerd werd ergens een stukje karton te leggen......maar waar? Ik meen daar in een heel ver verleden eens iets over gelezen te hebben maar.......????
    Uiteraard is hij nu brushless met een lipo maar verder nog helemaal origineel.
    Wie heeft een tip?

    Groetjes, Erik.
     
  2. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hello.

    Here you can download the plan of the Graupner Mosquito.
    Oz : Mosquito plan - free download (outerzone.co.uk)

    In it you find were the center of gravity has to be and you can messure the angle of attack. With this help you should find the correct setup for a slow glide.

    Groetjes
    Willi
     
  3. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    I do have the original plans and according to me the center of gravity is allright.

    Thank you for the answer.

    Greetings, Erik.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    waarschijnlijk is je model te licht voor de instelhoeken waarmee deze ontworpen is. Vroeger was de aandrijving zo'n beetje 1kg, nu maar de helft ervan. (of minder)

    Ik denk dat je als eerste kan proberen om de instelhoek van de vleugel te verkleinen, inderdaad stukje hout onder de achterlijst.

    Daarnaast: Sommige van die oudere modellen vliegen gewoon niet fijn als ze zo licht zijn, gewoon eens proberen wat ie doet als je er in het zwaartepunt wat gewicht aan toe voegt.
     
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, ikzelf denk ook dat het gewicht te laag is in vergelijking met de allereerste aandrijving. Hij 'danst' nu door de lucht. Kleine lichte brushless motor, lichtgewicht regelaar en een 3s lipo van 2500mAh, dus veel minder gewicht als in de jaren '70.

    Ik zal ten eerste de instelhoek iets veranderen en ik zal dan ook een 3s lipo van 4000 mAh gebruiken en eventueel daarna eentje van 5000 mAh. Ik houd jullie op de hoogte van dit toch wel mooie zweefvliegtuig.

    Groetjes, Erik.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zwaartepunt moet natuurlijk wel kloppen. Zo een oudje zul je een extra accu nodig hebben om dat goed te krijgen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb, heeeeel vroeger, eentje gehad met de originele set-up (een Mabuchi 550 als ik me niet vergis, met vertraging, joekel van een klapprop, en NiCd sintercellen), en ik vond het ding toen al uitermate beroerd vliegen en naadje zweven...
    Kreeg het ding op een volle accu mischien 50~75 meter hoog voor de pret op was, en dan stond ie met twee rondjes ook alweer aan de grond.
    Eerste kennismaking met electrovliegen, en dat was eigenlijk eens, maar nooit weer.
    Die aandrijving er uit gesloopt en hen in de zeeuwse duinen nog een paar keer als hellingzwever gevlogen. Vloog niet fijn.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt, die dingen waren ook veel te zwaar. De eerste elektro zwever die ik had was de Lota van EZ. Dat vloog behoorlijk en kon lekker boven blijven. Die vloog op 7 Niccad cellen. Die was superlicht, schuimvleugels maar wel glad afgewerkt en een flinterdunne abs romp. Jammer dat dat merk gestopt is.
     
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik blijf het net zo lang proberen op alle manieren totdat hij goed (redelijk is al goed genoeg) vliegt en niet door de lucht danst. Op YouTube staan toch diverse filmpjes met een perfect vliegende Mosquito. We gaan het zien de komende tijd.

    Groetjes, Erik
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik geloof best dat het ding goed kan vliegen... Alleen niet dat het ook goed kan zweven.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat dansen wat jij omschrijft, lijkt mij op een achterlijk zwaartepunt, het ding is eigenlijk onvliegbaar.
     
  12. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Inmiddels met een steeds zwaardere lipo gevlogen. Ik ben begonnen met een 3s 2500, daarna 3s 3000, 3s 4000 en als laatste een 3s 5000mah. Met de laatste twee vloog de Mosquito redelijk strak en was het 'dansen door de lucht voorbij. Dus het gewicht speelt wel degelijk een rol.

    Er was de afgelopen dagen redelijk tot veel thermiek wat duidelijk te merken was bij een andere zwever van mij maar helaas niet bij de Mosquito. Jammer. Ik kreeg al een tip mbt een ander vleugelprofiel dus dat wordt waarschijnlijk bouwen in de winter.
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja ook voor mij was de Mosquito het eerste model dat ik heb gebouwd. In eerste instantie met de elektro aandrijving. Man wat was dat zwaar. Als ik het mijn goed herinner iets van bijna 2 kilo. Had niet de mogelijkheid om toen (1983) de accu te laden op het veld. Daarom de aandrijving eruit gehaald en de Mosquito als pure zwever gebruikt.
    Ja, het is dan een redelijk lichte zwever voor de spanwijdte. Problemen zoals Erik heeft heb ik nooit gehad. Vergeet niet het is een lichte zwever en die geven zo beetje alles aan wat er in de lucht gebeurd. Elk hobbeltje in de lucht zie je terug in het vliegbeeld.
    Zwaartepunt moet natuurlijk goed liggen, dat spreekt voor zichzelf. Is de wind wat sterker/harder kan je ballast toevoegen. Vliegt het model wat beter door. Maar vergeet niet dat de Mosquito een lichte zwever is met de daar bijhorende eigenschappen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2021
  14. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Klopt allemaal. Het is dan ook pure nostalgie dat ik het model opgeknapt heb met alle componenten van tegenwoordig. En het proberen hem goed zwevend te krijgen op de thermiek is dan gewoon een uitdaging . Als alles in één keer goed gaat is ook niet leuk....toch?
     

Deel Deze Pagina