Bouwverslag van de gaffelschoener “Irene”.

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Bert V, 26 nov 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes met het afbouwen van dit leuke scheepje Bert. Bij ons is het 12 jaar geleden dat de 1:1 zeilboot vertrok naar België. Voor ons deed het ook pijn die beslissing te nemen. Maar alles heeft zijn tijd. We hebben 31 jaar gezeild en kijken er nog steeds met plezier op terug. Ook wel lekker dat je de zorg niet meer hebt en geen diepteinvesteringen meer hoeft te doen. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bert v@
    Ik weer prs wat je bedoelt, ook ik ben een zeiler, maar sins mijn everwichts gevoel weg is, geen boot voor mij.
    Ook het spreekwoord koop een boot en werk je dood heeft daar ook invloed op.
    Gelukkig kan ik af en toe nog eens instappen bij een vriend met een zeilboot, hij weet als we stil moeten liggen voor eten, het aan een steiger moet. Deinend voor anker ga ik al snel achteruit eten :(
    Grt peter
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Lekker, fijn dat je wel aan het bouwen bent! Toen ik een jaar geleden met de bouw van mijn project begon hoopte ik binnen een jaar het beplanken klaar te hebben. Met alles wat er langskwam, werk, sporten en een verbouwing is dat er nog niet van gekomen. In november verwacht ik een tweede zoon, hopelijk komt er dan weer wat meer rust in huis zodat er tijd is voor de hobby

    Succes met bouwen! Laat je niet dwingen het verslag bij te werken!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    En daar had je dan wel tijd voor, of valt dat onder sporten? (grapje)
    Vergeet dat maar. De behoefte aan qualitytime met vrouw en kinderen krijgt dan absolute prioriteit, om nog te zwijgen van het verversen van de pampers. :)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Na ongeveer een half jaar een soort van voorjaar- met aansluitend ook een zomerstop gehad te hebben, maar weer eens proberen of ik het bouwverslag van mijn Gaffelschoenertje weer op gang kan krijgen.

    In dat half jaar diverse uiteenlopende dingen, en zo tussendoor ook af en toe wat bouwbezigheden aan dit scheepje gedaan.

    Om er weer even in te komen en te voorkomen dat ik in herhaling val of juist dingen vergeet, eerst nog maar eens mijn eigen geheugen opfrissen.
    Te beginnen met het reeds geschrevene terug te lezen, dan kijken wat ik in die tussentijd aan nieuwe bouwfoto's gemaakt heb en daar omheen weer een stukje tekst en uitleg proberen te schrijven.

    Ergens in "post 51" was ik bij de Hennegatskoker / roerkoning gebleven en nu verder met de daarop aansluitende vervolgwerkzaamheden van het roer.

    Voor het maken van het roer had ik o.a. een ca. 30 cm lang en 6 mm dik messing staf nodig.
    Zelf had ik het niet in mijn voorraadje liggen, veel meer dan deze 30 cm verwacht ik op korte termijn ook niet nodig te hebben, dus minimale bestellengtes van 1 meter of meer, vallen als het even kan af.
    Eerder had ik ook al eens wat messing in China besteld en ook nu - mede door de voor mij prima prijs/kwaliteit - voor enkele Euro's (all in) het bewuste stukje messing over laten komen.
    Of het dan na zo'n lange reis van ....km (of zeemijlen) ook echt kaarsrecht aankomt, is natuurlijk even afwachten, maar geloof me, dit stukje kon je na uitpakken over een glasplaat laten rollen zonder dat je enige vorm van afwijking zag :).


    [​IMG]

    De roerkoning, of as, na uitpakken.

    [​IMG]

    Op de Emco voor het begin van de schroefdraad even een schuin kantje aan de as draaien.

    [​IMG]

    Daarna, nog steeds in de Emco, maar wel met de hand, de klauwplaat (en daarin het werkstuk) stukje voor stukje verdraaien om zo gecontroleerd de M6 schroefdraad op de as snijden.
    Aan het begin van deze bewerking gebruik ik hierbij een wat grotere (M10) moer om samen met de meedraaiende center het snijraam even vlak en haaks op de as te helpen aandrukken.
    Hierdoor pakt de draad snel(ler) en kan haast niet scheeftrekken of gaan.

    [​IMG]

    Tussendoor uit een stukje messingstrip ook even het armpje of roerhevel gemaakt.
    De afgeplatte M6 schroef dient voor de tijdelijke maatvoering, die straks als laatste ook op de roeras gemaakt moet worden.

    [​IMG]

    Na het uitzagen van het roerblad (3 mm multiplex en zelfde plaat als van de romp en spanten) alles even bij elkaar gelegd. Dit is straks zo'n beetje alles wat je nodig hebt en wat het moet gaan worden.

    [​IMG]

    Boren van 2,5 mm gaten voor de messing staf meenemers.

    [​IMG]

    Om zeker te zijn dat de gaten goed in lijn geboord worden, bij het inspannen in de machineklem, even een stukje staf in een van de reeds geboorde gaten geplaatst.

    [​IMG]

    Nu weer even passen, controleren, de zaak verder aftekenen en uitzagen (in dit geval uitfrezen).

    [​IMG]



    [​IMG]

    Met bovenstaande foto zou dit het volgens de bouwbeschrijving een beetje moeten zijn en zou vanaf hier het roerblad en diens rondingen verder met epoxyfiller en misschien een matje verder gemodelleerd en afgewerkt moeten worden.

    Ik heb er echter voor gekozen om het iets anders te doen (zeg maar, zoiets als het verhaal van vele wegen die naar Rome leiden :D) door aan weerszijde van het blad een 1,5 mm dikke houten plaatjes tegenaan te te zetten.
    Een en ander is op de foto's misschien niet zo duidelijk te zien, maar om te voorkomen dat het roer hierdoor ook weer gelijk 3 mm dikker en lomper wordt :eek:, heb ik de plaats van de as en de voor en achterzijde van deze afwerkplaatjes dusdanig verjongd, dat de diktetoename reduceert tot slechts de helft hiervan ;).
    Het voordeel van deze methode is o.a. dat je weinig met fillers hoeft te kliederen en gelijk een mooi strak roertje overhoud.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Met voldoende klemmen de boel samengevoegd, en ter afdichting de onder- en zijkanten met tape afgeplakt.
    Nog een paar extra assistent klemmen om de boel rechtop te houden en daarna de - in het roer - overgebleven ruimte voor hechting en stijfheid met epoxy opgevuld.
    Bij de eerste poging, die aanvankelijk helemaal perfect ging, dacht ik met een satéprikker van bovenaf nog even wat mogelijk achtergebleven luchtbellen of holle ruimtes eruit te werken :weetnie:.
    Helaas gebeurde er toen - uiteraard helemaal onderin - ook iets met de (tape)afdichting en liep het roertje weer keurig leeg :oops:.
    Gewacht tot de restanten voldoende waren uitgehard en daarna een nieuwe poging, die deze keer wel goed ging en heb ik uiteindelijk toch nog lekker wat gekliederd :D.

    [​IMG]

    Nu het roer zover is, kan ik de platte kant - nodig voor een spelingvrije borging van de roerhevel - mooi haaks op de as frezen.
    Als extra lagering en afstandhouder tussen romp en roerblad nog een ca. 5 mm. hoge messing bus gemaakt / aangebracht.

    [​IMG]

    Na het roerblad nog wat verder geschuurd en gemodelleerd te hebben is deze, op een G4 en epoxy behandeling na, klaar.

    Hoewel het niet helemaal de bedoeling is, verwacht ik dat dit roertje straks best wel tegen een stootje zal kunnen :p.

    De keuze voor een vleugelmoer is, omdat het roer (en kiel) tijdens het transport naar de waterkant eraf moet, puur voor het gemak.

    Nu de herfst - in elk geval vandaag :D - hier zijn intrede gedaan heeft, komt er weer wat meer tijd voor deze hobby en zal een vervolg hopelijk iets minder lang duren.


    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
    reinaart, bram1324, k-k en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Nu het roer klaar is, is het tijd om ook de romp - zowel van binnen als van buiten - nog eens wat verder af te werken.

    Omdat hetgeen wat ik nog had staan of liggen niet voldoende voor deze boot was, eerst maar weer even wat boodschappen op internet gedaan.

    [​IMG]

    Het meeste uit deze doos laat zich vermoedelijk wel raden en behoeft denk ik ook geen verdere uitleg ;).

    [​IMG]

    Op bovenstaande foto de romp nog bijna maagdelijk en zoals hij met (Bison) houtlijm verlijmd is.

    Voor de meeste - niet zeilende - schepen is dit in veel gevallen misschien voldoende, maar voor een zeilboot, zeker met deze afmeting, komen er straks nog best wat meer en vooral ook andere krachten op.
    Daarom, volgens bouwbeschrijving, de spanten en alle rompverbindingen nog eens extra verstevigd.

    [​IMG]

    Voor een goede hechting eerst alle verbindingsnaden met G4 voorbehandeld om daarna met een mix van epoxy en Stewathix een extra verstevigingsruggetje op deze naden aan te brengen.

    De Stewathix is een lichtgewicht toevoeg-product, waarmee je gemengd in epoxy een ijzersterke en goed te verwerken soort van epoxypasta kan maken.
    Super handig voor werkjes als deze en is o.a. te vergelijken met de vaak genoemde glasparels e.d.

    Achteraf was dit misschien ook wel een idee geweest om mijn roer (vorige post) te maken en te vullen :rolleyes:.

    [​IMG]

    Klaar om te beginnen en ik denk dat ik van die grote doos nog wel wat over ga houden :D.

    [​IMG]

    Afgekeken van een ander forum, heb ik van een paar roerhoutjes vooraf nog even paar handige verwerkingsspatels gemaakt, deze werken super en zijn gewoon een must bij dit werk :).

    [​IMG]

    Eerst in de normale verhouding de benodigde hoeveelheid hars en verharder mengen en daarna al roerend en tot een gewenste dikte, de poedervormige Stewathix erbij mengen.

    Het was voor mij de eerste keer hiermee te werken en heb vooraf uiteraard eerst wat proefstukjes gemaakt die ik vervolgens weer probeerde te slopen :eek: o_O :D.
    Dat laatste viel best wel tegen :oops:, dus gelukkig niet voor niets gekocht :p :D.


    [​IMG]

    Achteraf wel jammer dat ik vergeten ben de romp vóór en ná dit werkje te wegen.
    Ik had dan een idee kunnen krijgen, of geven, van de mogelijke gewichtstoename hiervan.
    Mijn gevoel zegt dat het, in elk geval voor dit schip, wel meevalt :rolleyes: :).

    [​IMG]

    Op deze foto's de versterkte verbindingen.

    [​IMG]

    Het stukje vóór en bovenin de romp is bewust niet gedaan.
    Dit omdat hier later voor de boegspriet nog een stukje uit moet.

    [​IMG]

    Nu de kielkast met bovengenoemde methode ook definitief aangebracht en vast gezet is, kan eindelijk het restant van het nog door de romp stekende deel weggezaagd en afgewerkt worden.

    [​IMG]

    Als ook de laatste onvolkomenheden weggewerkt zijn is het tijd om de buitenkant verder te verstevigen / waterdicht te maken.
    Dit doe ik (na eerst weer een G4 behandeling) met slechts één laag 80 grams doek (moet volgens mij voldoende zijn :rolleyes:) en epoxy.

    [​IMG]

    Jammer genoeg kon ik bij deze leverancier geen doek op gewenste lengte (in dit geval 1,5 meter) bestellen en moest ik dus ergens op de romp een kleine overlapping maken.
    De lijmklemmetje dienen hier nog even tegen het tussentijds op- of wegwaaien van het doek.

    [​IMG]

    Hier en daar moest er tussentijds nog al eens wat (in)geknipt worden, een geluk was daarbij dat de hars iets minder snel uitharde dan ik verwacht had en ik zo toch alles vrij netjes en strak binnen de verwerkingstijd rond de romp gedrapeerd kon krijgen.
    Na uitharden en een kritische blik, heb ik later nog slechts enkele minimale correcties hoeven uit te voeren.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Overtollig doek en uitgehard hars wegknippen doe ik met een, ooit een bij HBM gekocht, mini-blikschaartje en werkt bijzonder goed.

    [​IMG]

    Hier de romp in zijn nieuwe jasje en klaar om - waar nodig - misschien nog wat geplamuurd te worden en een kleurtje te krijgen.
    Met beide handelingen wil ik voorlopig nog even wachten en me eerst weer eens richten op een aantal van de nog verder af te maken onderdelen.

    [​IMG]

    Binnenzijde van de romp, en hier is inmiddels ook de rest van het (eerst nog onbehandelde) hout van een laag G4 voorzien.


    Tot zover weer even.


    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2021
    DioM, pompebled, Zeiler en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Nu het constructieve van de romp in grote lijnen klaar is kan ik me eens gaan richten op de eerste schilder- en lakklusjes.

    Te beginnen met het dek en aansluitend nog wat van de opbouw;

    Het dek is, net als de rest van de boot (ca. 90%), gemaakt van Berken multiplex.
    Het meest voor de hand liggend en wat vaak gedaan wordt, zou zijn om dit dek blank te lakken.
    Echter weet ik dat het dan gewoon geelkleurig wordt en dat vind ik een minder natuurlijke oplossing.
    Dekken worden in het echt vaak van Teakhout gemaakt en krijgen door verwering (weersinvloeden en het overkomende zoute water) veelal een wat grijskleurige tint.

    Nu had ik ergens, al jaren, nog een schilderskistje staan en ben ik daar op proef zomaar eens wat mee aan het mengen en (achteraf gezien) vooral aan het prutsen gegaan.
    Lang verhaal kort; teveel gepruts was het zeker en als je dan voor een proefstukje eindelijk iets hebt wat er misschien mee door zou kunnen gaan, moet je nog eens zien dat je dat weer voor een heel dek, in voldoende hoeveelheid, bij elkaar gemengd weet te krijgen :frustie:.
    En ja, ...... dat had ik natuurlijk ook van te voren kunnen bedenken, maar het kistje was er en de rest is ..............:hammer:. No Go dus ;).

    [​IMG]

    Ondanks bovenstaande wil ik het dek nog steeds niet gewoon blank (met vergelende werking) lakken.

    Nu hebben wij een tuin waar ook enig houtwerk in voorkomt, dat heeft vanzelfsprekend op zijn tijd onderhoud nodig, dus even kijken en zoeken bij de onderhoudsspullen daarvan.

    Wat ik had staan, gaf ook niet het gewenste resultaat, te rood of te bruin :confused:, dus, omdat het toch altijd wel een keer van pas komt, maar even op de fiets naar de bouwmarkt en kijken of ik daar iets zie van wat ik meen nodig te hebben.

    [​IMG]



    [​IMG]

    Toen ik bij de bouwmarkt een bus transparant "Light gray wash" zag staan, viel mijn kwartje en heb ik die meegenomen :).
    Hoewel het spulletje weersbestendig en dus zondermeer geschikt voor mijn dek is, heb ik het later toch nog wel een keer (licht) met een transparant zijdemat laklaag afgelakt.

    Het is denk ik pas in de laatste van onderstaande foto's een beetje te zien, maar die laatste blanke aflak-laag haalt weer net even het harde van het grijs af en brengt daarmee weer wat van de gewenste warmte in de kleur terug.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het afneembare achterdek heb ik enkele dagen later gelakt en dat was achteraf niet zo'n beste keuze.
    Er is verschil in kleur en hoewel dit ook kan komen doordat het achterdek uit een ander deel van de grote plaat gekomen is, is het meest aannemelijke dat dit verschil ontstaan is door de manier / afwijkende dikte van aanbrengen :(.

    [​IMG]
    Roefdak en ladingluik in de grondverf en eenmaal Savana geel gelakt.
    Aan beide onderdelen moeten nog diverse dingen aangebracht en gewijzigd worden, dus het fijne en precieze aflakken gebeurd pas later weer.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Op deze bovenstaande foto is het verschil in kleur tussen hoofd- en achterdek duidelijk te zien :(.
    Misschien dat ik het achterdek om te beginnen eerst maar eens een poosje (los) op een goed zonnige plekje neer te leggen en te zien of het daar nog een beetje wil bleken :weetnie:.

    [​IMG]

    Het stuurwiel, wat ik eerder al eens gemaakt heb, nog steeds niet verkeerd, maar nu het gelakt is vind ik het toch weer een beetje te licht van kleur en niet helemaal naar mijn zin meer.
    Donker lakken wordt hem denk ik ook niet, dus dat wordt een nieuwe en van ander hout maken.
    Om alles een beetje bij elkaar te laten passen en niet teveel verschillende houtsoorten en kleuren te gebruiken denk ik aan hetzelfde hout als van bijv. de luiken.
    Kijken of het me dan beter zint :oops::rolleyes:o_O.

    [​IMG]

    Even buiten in het zonnetje naar de voorlopige resultaten kijken :).

    Het dek ligt er los op en mist daarmee voor het zicht nu even de doorbuiging / zeeg daarin.
    Over de definitieve rompkleur, in elk geval niet blank gelakt, ben ik nog steeds aan het nadenken.
    Ik heb inmiddels op andere fora al heel veel verschillende kleuren en uitvoeringen gezien, maar de kans is vrij groot dat het straks gewoon (Gary Webb) rood wordt.
    Waarom o_O?
    Gewoon omdat ik die kleur tot op heden toch wel heel erg mooi en bij dit scheepje vindt passen :D.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Als laatste voor het afsluiten van deze post; onderstaande foto met daarop eens een keertje mijn werkplekje, buiten, in beeld :p.
    Het bankje om daar zittend bij mooi weer, het losse hand-schuurwerk te doen.
    Achter - het bistro setje - waar ik de meeste "frisse lucht behoeftige" werkjes tracht te verrichten, zoals het werken met epoxy, de schuurmachine of wat eenvoudige spuitwerkjes ;).
    Maar ook voor het maken van een aardige daglicht-foto is het vaak een best plekje :D.

    [​IMG]

    Tot zover weer even.


    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2021
    Zeiler, Ard, Peral en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Helaas, het grijs grauwe weer met zijn dreigende winterse buien nodigt - behalve een korte, benen strekkende, frisse wandeling buiten - op dit moment eigenlijk tot niks anders uit dan maar even zoveel mogelijk binnen te blijven.
    Hobbyen of werken met lampenlicht trekt me om de één of andere reden al een poosje niet meer zo en zal vermoedelijk wel met de leeftijd of de achteruitgang van mijn ogen te maken hebben :weetnie:.
    Verder zit het hem denk ik ook wel een beetje in de donkere dagen voor St. Klaas (of zijn die van de Kerst nu ook al begonnen?) :rofl:.
    Maar misschien is dit grauwe weer wel het juiste en meest geschikte weer om mijn bouwverslag weer eens op te pakken en wat bij te werken.

    Echt opschieten doet het met de Gaffelschoener overigens nog niet, maar het is hobby en bij hobby hoort naar men zegt; geen haast, dus daar hou ik me voorlopig maar weer even aan :D.

    Langzaam aan begon het tijd te worden om eens wat aandacht aan de tuigage en dan met name de masten, gieken en gaffels te gaan besteden.
    Voor de vóór en achter mast heb ik bij de bouwmarkt een lengte Grenen Ø 18 mm. gehaald.
    Vroeger had ik nog wel eens ooit zo'n David schaafje met als soort van beiteltje een scheermesje, ik denk een perfect dingetje om hiermee dit rondhout tot een ware taps toelopende mast te verjongen.
    Helaas, die is er niet meer en een, eveneens daarvoor geschikte, spookschaaf heb ik ook niet liggen.
    Toen ik me op internet aan het oriënteren was om dan toch één van (of) beide genoemde schaven opnieuw aan te schaffen, kwam ik onderstaande schaafje tegen, met een prijs van ca. € 11.00 niet te duur en het leek me met zijn langs geleide voor dit werkje wel wat, dus die besteld.
    Eenmaal in huis oogde het schaafje best goed, uitgeprobeerd op een stukje afvalhout was hij meer dan scherp genoeg en vond ik hem zeker zijn geld wel waard.
    Echter toen ik er serieus mee op de masten aan de gang wilde gaan, hapte hij - ondanks de minimale diepte instelling van de beitel - als een gek en trok hij er flink meer, en dieper de vezels weg dan ik voor dat moment wilde :(.
    Met een beetje kennis van gereedschap en materialen weet ik dat dat best wel eens aan meerdere factoren kan liggen, zoals de vrijloophoek, het houtsoort, de vezelrichting en zo zijn er nog wel wat factoren te bedenken.
    Misschien moest ik het om te beginnen eens andersom (andere vezelrichting) proberen, maar Ik had op dat moment alles al afgetekend en daarbij had ik ook maar net genoeg hout om het in één keer zonder fouten te kunnen maken.
    Daarom heb ik het toen voor het snelle gemak, welleswaar weinig professioneel :eek:, maar weer even anders, nl. gewoon met de nog klaar staande schuurmachine gedaan :oops:.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Op dat moment was het buiten lekker weer en zeker geen straf om dat werkje buiten te moeten doen.
    Nu is hout wat je koopt zelden gelijk de goede maat en moest er ook hier, wat dikte betreft, nog enkele mm af.
    Het toeval wil dat het asgat van het slijpschijfje op de foto precies mijn beoogde maat voor de dekdoorvoer was.
    Dit gaf een goede controlemogelijkheid voor de maat en rondheid van mijn te maken masten en ook op het verjongde (dus smallere) deel van de mast, gaf het schijfje een redelijke (door)zicht controle.
    Op de echt smallere delen heb ik ter controle, en dat werkte ook prima, stukje bij beetje zo'n plastic tekensjabloon met allerlei cirkelmaten gebruikt.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Even tussendoor passen en zien hoe het staat met de twee masten.

    [​IMG]

    De masten hebben naar eigen vrijheid van maken, in het dek wat extra stevigheid nodig, dus uit een stukje afvalhout een eerste voorzetje / probeersel gemaakt.

    [​IMG]

    Net als bij het dek - om de denkbeeldige montageschroeven weg te werken - met een pons daar eveneens een paar (nep)proppen in gemaakt.

    [​IMG]

    Nog even zonder kleurtje, maar wat me nu al opvalt, is dat ik denk dat het er straks voor het oog toch niet robuust genoeg uit zal zien o_O.

    [​IMG]

    Ook gelijk de dekverstevigingen voor de schoot- / zeilvoering gemaakt.
    Later zal een en ander hierover nog wel wat duidelijker worden ;).

    [​IMG]

    De verstevigingen in positie op het voordek.

    [​IMG]
    De verstevigingen in positie op het middendek.

    [​IMG]

    De verstevigingen in positie op het achterdek.

    [​IMG]

    Even een kleurtje geven wat bij het dek past en het daardoor straks weer wat meer als één geheel wordt.

    [​IMG]

    Zoals ik net al aangaf en verwachte, vond ik de mastverstevigingen op het dek toch niet robuust genoeg en heb ik besloten er nog een extra soort van ring op te maken.

    Een paar reststukje uit de nog steeds niet leeg gemaakte houtafvalbak, worden hier alsnog gebruikt.
    Net als met redelijk wat dingen komt ook hier mijn freesbankje weer goed van pas. Bijna onvoorstelbaar hoeveel je hiermee kan maken :):rolleyes:.
    Het kunstje voor dit (en zo had ik bijv. de gaten in de vierkante dekplaatjes ook al gemaakt) is simpeler dan simpel en heb ik in het verleden al heel vaak toegepast.
    Blokje hout, daarin netjes recht een afgeknipte (messing) spijker, gaatje op maat van die spijker in je werkstuk en voorzichtig stapje voor stapje de frees laten zakken terwijl je met de hand het werkstuk hierbij gelijkmatig rond het spijkerpuntje draait.
    Uiteraard doe je hierbij de binnenring als laatste :D.

    [​IMG]

    Nog even een fijn schuurpapiertje erover en het resultaat is zoals op onderstaande foto, exact en precies op maat.

    [​IMG]

    Druppeltje lijm ertussen, likje verf en nu heeft hij voor mij wel de beoogde robuustheid die ik eerder miste aan dit onderdeel.

    [​IMG]

    Onderstaand de tekening uit de bouwplannen, met daarop het merendeel van de maatvoering voor het maken van de masten, gaffels, gieken, boegspriet, enz.
    Voor het werkgemak heb ik, in verband met de vele verschillende Imperiale maten, de tekening een keer op A4 afgedrukt en vervolgens alle maten naar het decimale stelsel omgerekend en opnieuw erbij geschreven.
    Het klinkt wel mooi (of misschien zelfs interessant :D) om te kunnen vertellen dat iets bijvoorbeeld 11/16 inch is, maar in je hoofd wil je dan toch voor je beeldvorming eigenlijk wel weten hoeveel mm. dat dat dan precies is :p.

    [​IMG]

    Voor het maken van de gaffels heb ik voor mezelf even op een kladje de boel 1:1 getekend en uiteraard voorzien van de decimale maatvoering (foto onder).

    [​IMG]

    Uit bovenstaande blokjes worden dus de (mast)klauwen gemaakt.
    Voor een makkelijk te maken symmetrie heb ik gekozen, anders dan op de tekening, ze uit één stuk te maken en later te zien of ik ze nog wel of niet in tweeën deel.
    De eerste heb ik van begin tot het einde helemaal met de frees gemaakt, maar nr. twee heb ik, aan de hand van de opgedane ervaring bij de eerste, voor een groot gedeelte eerst met o.a. een zaag ruw voorbewerkt ;). Dat laatste scheelde wel een heel stukje werk :D.

    Foto's zeggen meer dan :offtopic: ;).

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Tot slot, (op deze foto nog niet zichtbaar) voor de fine tune, nog even de kanten en hoeken mooi afronden / vloeiend maken en behalve verlijmen voor het zicht nog een paar messing boutjes of spanstiften aanbrengen.
    Daarna doe ik het er denk ik wel voor :).


    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2021
    Zeiler, pompebled, Ard en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat is weer mooi werk Bert, toppie. kost wat uurtjes maar dat mag :)
    Grt Peter
     
    k-k en Bert V vinden dit leuk.
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ziet er weer verzorgd uit!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wordt een leuk bootje , Bert!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Peter, Bram, Ard en de "leuk" aanklikkers,
    Bedankt voor de complimenten en ja, ondanks dat het niet snel gaat, is het voor mij nog steeds een heel leuk scheepje om aan te werken, te kijken of ik er een stukje van mezelf in kan leggen en zo te proberen er iets gaafs van te maken.

    Even (deels) off-topic:
    Inmiddels al een hele poos geleden, kwam ik op een ander forum een bouwer tegen, die bij de bouw van dit scheepje een (rc) ophaalbare kiel en roer had bedacht en ingebouwd.
    Heel ingenieus en behalve dat het werkte, bleven de prestaties van de boot - met al zijn bijkomende / andere gewichtsindeling en de nodige ruimte innemende toestanden onderdeks - toch nog behoorlijk goed.
    Over het wel of niet nut daarvan mag ieder zijn eigen mening hebben, maar ik vond het wel knap en aardig genoeg om dit stukje creativiteit hier ook eens te vermelden.
    Voor de werking ervan, zie deze link.
    Wel een foto van deze boot, maar het filmpje waarin zij zeilende is, kan ik zo snel even niet meer vinden :weetnie:.

    2CD449A7-E630-419C-BAD8-F0A1FB32B59C (Klein).jpeg

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2021
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Hoi Bert

    Het schip krijgt hoe langer hoe meer smoel, en jouw verslag is fijn om te lezen en zien zoals je het hier op het forum wegzet. :thumbsup:
    De kwaliteit van jouw bouwen kennen we, dus het eind resultaat zal er ook naar zijn.
    Ik heb een dek gemaakt van roerstokjes, op breedte gefreesd in een houder en dan op lengte gemaakt.
    En ingekleurd met Teakolie voor buiten meubelen, gaf ook een mooi resultaat.

    Succes Peter
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dankjewel voor deze mooie complimenten Peter,

    Het is toch altijd weer leuk om te vernemen dat men een verslag om zowel de inhoud, als ook de manier waarop deze geschreven wordt, weet te waarderen :).
    Een beetje jammer is wel dat het zeilershoekje (of de belangstellende daarvoor) hier op het MBF, in vergelijking met andere Fora, best wel klein is en je dus - buiten jezelf - voor een relatief kleine groep je verslag(en) schrijft.

    Dat is het mooie van modelbouw, we kunnen er zo lekker onze eigen ik en creatieve ideeën in kwijt, waardoor het inderdaad een eigen of persoonlijke smoel krijgt en past bij de bouwer die het maakt of gemaakt heeft :rolleyes:.


    Groet, Bert
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Bert! Mooi gedaan weer!

    ohja, de vorkstukjes heten de klauwen. Het is de klauw die om de mast valt.

    ga zo door!
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Crispijn :).

    :hammer:Had ik kunnen weten :hammer:.
    In elk geval bedankt en ik heb het gelijk even aangepast ;).

    Groet, Bert
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Soms zitten er meerdere maanden tussen de opvolgende post en soms - zoals nu en mede omdat ik nog wat foto's op voorraad had - slechts enkel dagen :).

    Op zowel het roef- als het laadruimdek, komen over een groot deel van de lengte een aantal handgrepen.
    Om deze te maken heb ik bij de bouwmarkt een hardhouten schaaflat (4 x 32 x 2700 mm.) (zelfbediening, dus wel even de mooiste met de fijnste nerfstructuur er tussenuit gezocht ;)) gehaald en daarvan op mijn cirkelzaagtafeltje keurige 4 x 4 mm latjes gezaagd.
    Die 4 x 4 is een ruwe maat waarvan - een beetje afhankelijk van het (fijn)schuren en daarna het aantal aan te brengen laklagen - straks nog iets van zo'n 3.5 x 3.5 mm overblijft.
    Overigens; toen ik toch bezig was heb ik uit diezelfde schaaflat ook alvast maar de, eveneens 4 x 4, latjes gezaagd om daar later de potdeksels van te kunnen maken.

    [​IMG]

    Het maken van deze handgrepen is zoals uit onderstaande foto blijkt heel eenvoudig.
    Benodigde lengte voor de greep afzagen, van hetzelfde materiaal een aantal kleine blokjes zagen, een gelijke verdeling maken, plat leggen en de boel verlijmen.
    Lijm droog: begin en eind schuin afzagen, alles netje vloeiend rond schuren en aflakken.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Soms, zoals bijvoorbeeld hier, lopen de dingen wel eens een beetje door elkaar heen en heb ik tussendoor ook nog even een toegangsluik naar het laadruim gemaakt.
    Onder dit luik wil ik straks ook de "aan- uitschakelaar" voor de accu van de ontvanger plaatsen.

    Op bovenstaande foto ben ik overigens een paar gleufjes (0.7 x 8 mm) in het raamwerk aan het frezen waar straks voor montage een deel van de scharnierplaten in moeten gaan vallen.
    Op het luik zelf heb ik de scharnieren voor het gemak maar gewoon (met Bison Kombi Power) verlijmd.

    [​IMG]

    De handgrepen zijn inmiddels in model geschuurd en afgelakt, maar staan hier in afwachting van verdere montage nog los op de opbouw.
    Het laadruim-luik is inmiddels ook zover klaar dat ik er een definitief plekje voor kan bepalen en er de doorgang in kan zagen.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Op de bovenstaande foto bijna niet te zien, maar de schroefgaatjes zijn voorgeboord en nu kunnen de schroeven er in.

    [​IMG]

    De scharnierplaatjes steken hier nog een beetje door, maar worden later vóór de definitieve montage nog wat ingekort.
    De kruiskop schroefjes zijn RVS Ø 1.2 x 8 mm. en heb ik net als de scharnieren ooit wel eens in een aantal verschillende maten bij Ali besteld.

    [​IMG]

    In het grijze verleden heb ik wel eens geprobeerd om handrailingen als deze, gewoon zonder iets extra's, op de ondergrond te verlijmen.
    Dat gaat, maar vaak zat ik daarna toch, mede door het verschuiven bij het positioneren, nog met zichtbaar overtollige lijmresten en was ik daarna nog een tijdje aan het tobben om deze alsnog zo goed mogelijk weg te poetsen.
    Tegenwoordig (sinds de renovatie van mijn Inga IV) doe ik het anders, nl. het volgende:
    Gaatjes, ik dacht Ø 1.2 mm., tot 2/3 van de beschikbare hoogte in de onderkant van de handgrepen boren en voldoende uitstekende pennetjes, die een fractie (0.3) dikker zijn, erin duwen.
    Op de plaats waar deze handgrepen moeten komen, even een stukje schildertape op de opbouw plakken, de positie bepalen en weer (Ø 1.2 mm) gaatjes boren.
    Als dat netjes en heel precies gebeurd is, heb je een klempassing die strakker, mooier en (afhankelijk van de ondergrond-dikte) sterker is, en nog nauwelijks een (extra) druppel lijm nodig heeft.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Na al deze bovengenoemde werkzaamheden heb ik de dekken nog één keer afgelakt en zijn ze klaar voor montage van de accessoires.

    [​IMG]

    De kozijnen had ik eerder al eens gemaakt (post 48 van dit verslag), maar bijbehorende vensters moesten nog gebeuren.
    Hiervoor heb ik Lexan met een dikte van 2 mm gebruikt.
    Waarom 2 mm en niet iets wat dunner is o_O?
    Dunner heb ik in verschillende diktes liggen, maar met de keuze van 2 mm kan ik mooie stevige ramen maken die er als een klempassing in te zetten zijn en ik ze niet of nauwelijks hoef te verlijmen.
    Het Lexan was zoals gebruikelijk aan beide zijde van een dunne beschermfolie voorzien, maar uit ervaring weet ik dat dit bij (te) veel bewerkingen los gaat laten en het materiaal ongemerkt alsnog beschadigd raakt.
    Daarom de folie eraf en gewoon even opnieuw met schilderstape ingepakt. Een bijkomend voordeel is dat je op die tape ook wat makkelijker de zaak kan aftekenen.

    [​IMG]

    De klempassingen kloppen precies en ik weet voor mezelf dat dit - als ik er later eens per ongeluk tegenaan zou stoten of, om wat voor reden dan ook, enige kracht erop zou uitoefenen - sterker is dan wanneer ik hier Lexan van bijvoorbeeld 0.5 mm gebruikt zou hebben.
    Het definitief plaatsen doe ik overigens pas ná het verlijmen van de kozijnen op de opbouw.

    [​IMG]

    Zoals gezegd, lagen de kozijnen al een poosje klaar en kunnen nu met behulp van een hulplatje precies op de goede en evenwijdige hoogte worden geplaatst / verlijmd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De ingang van de roef maak ik, zoals vaak bij zeilboten gebruikelijk is, uit een aantal losse schotjes.
    Los is hier niet zo heel praktisch en daarom maar weer uit één geheel, waarbij ik met de frees voor het zicht, een aantal groeven maak die de losse schotjes moet simuleren.
    Om het helemaal af te maken ook nog een (denkbeeldige) ventilatierooster erin gefreesd.
    Het jammere was wel dat je van deze goedbedoelde streepjes en gleufjes - in tegenstelling tot wat bovenstaande foto laat zien - er na het nog een keer aflakken, te weinig van terug te zien is.
    Dus daar moet ik nog eens even opnieuw over nadenken :rolleyes:.

    [​IMG]

    Ergens aan het begin van de bouw had ik in een rommeldoosje, voor gebruik in de voorzijde van de roef, nog een paar mooie (2e hands) messing patrijspoorten gevonden.
    Nu ik zover ben deze er ook daadwerkelijk in te gaan zetten vind ik ze toch wat minder bij het geheel passen en heb ik besloten om eens te kijken of een paar houten ramen hier toch niet beter uit gaan komen.
    Dus op proef, uit het zelfde hout als de eerdere, nieuwe ronde kozijnen gemaakt en na even proefpassen besloten dat de messing patrijspoorten voorlopig weer terug in de rommeldoos kunnen :p.

    [​IMG]

    Hier de voor mij beproefde methode om dingen mooi rond en (heel) precies op maat te maken.
    Omdat het een kleine moeite is maak ik er gelijk een paar extra die ik als reserve of later (blank of wit gelakt) misschien nog voor de binnenzijde van de roef zou kunnen gebruiken.

    [​IMG]

    Ronde ramen uit Lexan had ik eigenlijk nog nooit eerder gemaakt, maar, omdat je geen gaatje in raam wilt hebben, heb ik het Lexan met tweezijdig tape (wel de echte met daarin een soort versterkend gaasje en niet die dikke die als een zacht kussentje aanvoelt) op een stukje hout geplakt en via die weg en een eerder genoemde methoden geprobeerd een paar mooie ronde ramen te maken.
    De eerste die ik, net als bij het hout, met een frees maakte mislukte door het smelten van het lexan :(, maar eerlijk is eerlijk, dat had ik eigenlijk wel vooraf kunnen weten :hammer:.
    Dan maar eens verder kijken en proberen of het met behulp van een schuurtonnetje misschien wat beter gaat.
    Dit lukte boven verwachting en als "weer een nieuw geleerd kunstje", is het zeker voor herhaling vatbaar.
    Misschien overbodig te vermelden, maar ook hier weer de eerder aangegeven klempassing ;).

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]

    Als ik het zelf mag zeggen ben ik over de voorlopig behaalde resultaten toch best wel redelijk tevreden :yes:.

    [​IMG]

    Bovenstaande foto waarop helaas het bewerkte deurtje met schotjes en ventilatie slecht of nauwelijks zichtbaar zijn.


    Tot zover weer even.


    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2021
    pompebled, Zeiler, bram1324 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Als jij als perfectionist al redelijk tevreden bent, wat hebben wij dan te "muiten"? Vind de houten patrijspoorten beter bij je model passen dan de messing exemplaren. Ben benieuwd hoe ze zal zeilen en hoop dat nog eens in Maasdam mee te maken. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2021
    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jeempi Bert, hier neem ik mn petje voor af, in een woord GEWELDIG :thumbsup::thumbsup::wave
    Grt peter.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas :),
    Hele mooie woorden, die ik ook echt waardeer, ieder bouwt naar eigen kunnen en naar wat bij hem past.
    Dit past bij mij en geniet ik van als ik er mee bezig ben of wanneer ik dit met andere kan delen ;).
    Haast heeft het voor mij niet, want als ik ermee klaar ben wil ik, mezelf kennende, toch weer iets nieuws bouwen en hoewel ik hier in huis nog wel voldoende ruimte heb om ze neer te zetten, wordt de keuze van welke boot (of boten) ik op een vaardag mee naar het water of naar een show wil nemen, wel steeds lastiger :p.
    Gelukkig is dat laatste slechts een luxe probleem :rofl: :D.

    Ik ook, soms moet je eerst iets zien om te zien dat het hem net niet is en het anders gemaakt misschien wel beter om mooier zal zijn. Dit is dus zo'n gevalletje ;).

    Dat zeilen ben ik ook wel heel benieuwd naar, maar heb daar gezien de ervaring en vele filmpjes van de ontwerper van deze boot (Gary Webb) alle vertrouwen in :).
    Zeker is wel dat ik haar straks een keer mee naar Maasdam zal brengen en hoewel de haven voor een boot als deze misschien wel erg aan de krappe kant is, wil ik het als het zo uit komt, bij een gunstige wind wel een keer proberen :rolleyes:.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2021
    Ard vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina