Te veel geluid van motor en propeller.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door monsieuravion, 26 sep 2021.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedemiddag,
    Ik vlieg al jaren met de Aerosport 103 echter ik vind het geluid veel te hard. Soms zelfs harder als een viertakt. Ik gebruik een motor van E-flite.

    16326627458568542581782700531372.jpg

    Met een driebladspropellor 14x7. De motor zit direct aan de achterkant van het frame bevestigd en dat zorgt ook voor resonantie in de vleugel.

    16326629550231649983230034400185.jpg

    Wat zouden de mogelijkheden zijn mbt reductie van het geluid?

    Groetjes, Erik.
     
  2. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Tja, is de motor as recht, de propeller in balance, dat was het wel zon beetje
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja dat klopt allemaal. Ikzelf had gedacht aan heel andere zaken zoals tweeblads van ander materiaal of de motor op een andere manier bevestigen.
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Kromme propadapter maakt inderdaad ook enorm veel herrie.

    Gat wel goed gecentreerd in de prophub?
     
  5. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Er is totaal helemaal geen trilling te voelen in de motor en/of het vliegtuig. Dus dat zou ook allemaal in orde moeten zijn. Ook zichtbaar loopt alles mooi rond.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een paar opties:

    Propeller verder van de vierkante , rode balk plaatsen.
    De vierkante balk vervangen door een exemplaar met een stroomlijnprofiel. De lucht stroomt er dan makkelijker langs.
    De motor acoustisch isoleren van het frame.
     
    wvr vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Zit deze propeller wel met de goede kant naar voren? Lijkt alsof de maataanduiding naar achteren zitten. Die horen naar voren gericht.

    Edit.....ik zie nu pas dat de prop achterop zit
     
    Ed_V vindt dit leuk.
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    1. Hoe kan ik de motor acoustisch isoleren van het frame?
    2. Die 'vierkante' balk vervangen is praktisch onmogelijk ivm met alle bevestigingen daar aan.
    3. Zaagtandpropellor? Echt nog nooit van gehoord of gezien. (Net wel gelezen dus)

    Maar....we gaan eerst maar eens met een houten tweeblads propeller aan de gang. En dan dat acoustisch isoleren als ik weet wat daarmee bedoeld wordt.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De motor is nu tegen het frame bevestigd. Alle trillingen worden aan het frame doorgegeven. Als de motor wordt bevestigd via b.v. rubber blokken (zoals bij een automotor) worden trillingen niet doorgegeven.
     
  11. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed idee van die rubber blokken. Zal eens kijken of dat dat lukt. Misschien heb ik ze nog wel van een bevestiging van een stevige viertakt motor.
     
  12. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    upload_2021-9-26_20-7-26.png zoiets google maar eens op small shock mounts
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het grootste probleem zal zijn dat de propeller lin het zog van de romp staven zit. Daardoor zal er bij iedere passage van een van de bladen met het zog van een van de staven een drukpuls ontstaan. Dit geeft geluid.
    Een goede remedie is afstand van de propellercirkel tot alle rompdelen. In dit geval dus de motor naar achteren.

    De zaagtanden hebben geen significante invloed op het probleem hier.
    Bij de windmolens is het een probleem van periodieke loslating aan de achterrand van het profiel in verder ongestoorde aanstroming, die je dempt door de achterrand een zaagtand te geven.
    Hier een beeld van een geluidsmeting met acoustische camera (een rooster van vele bv 64 microfoons die richting kunnen meten). Je ziet de grootste geluidsdruk bij het neergaande blad, maar ook een, hier kleine, invloed van
    de mast, zelfs met de bladen vóór de mast.
    Windmolen-geluid.jpg

    De zaagtand waar GJ (en ik) zit aan de voorkant bij sommige propellers die een super grote spoed diameter verhouding hebben zoals bij pylon racers met vertraagde motoren.
    Die zullen normaal een heel trage start hebben, omdat bij weinig of geen voorwaartse snelheid het blad geheel of vrijwel geheel is overtrokken. Door de zaagtand aan de voorzijde zullen wervels ontsataan zoals bij een delta vliegtuig bij grote invalshoek, waardoor toch een goede trekkracht ontstaat. Eenmaal op snelheid zullen die wervels verdwijnen omdat de invalshoek klein is en zal daarmee ook de weerstandverhoging vrijwel verdwijnen.

    Beide fenomenen zijn bij de opstelling van monsieuravion niet van toepassing zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Arnold 85 en Cnn vinden dit leuk.
  14. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Oké bedankt voor de reactie mbt de zaagtandpropellors. Wel weer iets geleerd.

    Als het goed is heb ik nog shock mounts liggen die ik gebruikt heb bij mijn viertaktmotoren van O.S en Saito. Dat wordt zoeken. Dit lijkt mij een goed idee. Hopelijk kan ik ze passend maken mbt de draadeinden want die zullen wel te dik zijn.
     
  15. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
     
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Geluid komt echt puur van de (duw) prop , ook een eigenschap die Paramotors lawaaiig maken , wat ook vaak helpt is een dubbele prop toepassen ( achter elkaar) op aangepaste meenemer.
    Bij Hacker zijn langere prop adapters voor 2 props te vinden , misschien in jouw maat ?
    Ik denk dat dempingrubbers in dit geval niet veel winst opleveren

    H :).
     
    Erik van Nes en Cnn vinden dit leuk.
  17. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Toevallig vlieg ik ook met paramoteurs en inderdaad ook niet echt een toonbeeld van rust maar op één van mijn parapentes met trike heb ik een zelfde motor met propeller zitten als op de Aerosport 103 en op die paramoteur is het geluid toch aanzienlijk minder.
    IMG_20190503_170544.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Dat zal iets minder geluid reflectie hebben dan op je Aerosport.
    Ik denk dat je wat moet experimenteren met de afstand van de motor tov het frame , met dus een langere prop adapter of je motor verder van het frame plaatsen .
    Heeft toch echt te maken met geluidsreflectie , is bij duwprop kisten altijd luidruchtig hierdoor . Zelf heb ik met dubbele prop op de Para een behoorlijke vermindering van geluid waargenomen

    H :)
     
  19. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    16327487706822253424546412778179.jpg

    Wie wat bewaart, heeft wat....toch.
    De twee grote zij veel te groot met 6mm draad. De andere vier hebben 4mm draad en zijn ook minder stug. Daarmee zou de motor weer iets verder van het frame komen.

    Wat betreft de dubbele propellers bij Hacker heb ik altijd begrepen dat je daar een meer krachtige aandrijving had om ook op lastiger terrein met voldoende vaart met een trike op te kunnen stijgen.
     
  20. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    16327494431941732845227523475033.jpg

    En dan heb ik deze ook nog gevonden. Werden lang geleden gebruikt bij de eerste O.S. FS 120. De binnenste ring van de rubber tule was toen bevestigd in een veel te zwakke bok.
     

Deel Deze Pagina