Herbouw Rascal 40... ga het proberen!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 4 aug 2012.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Zonde Bas, altijd balen.....
    Mooie klus voor de herfst en winter als het vliegweer minder is.
    Wordt vast weer netjes.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, stik zonde. Romp schiet al weer op. Dan moet ik even blauwe folie ophalen over de grens.

    Ja ik heb een profiel aftaster. Maar niet een brede.
    Ik heb ook een Japanse steekzaag, en een scanner.
    Photoshop en Illustrator en voorbeeldvleugel voor de tipverdraaiing.
    Jig of steunlatten heb je wel nodig. Alle spantrestanten en splinters verzameld. Zou zo ook een end kunnen komen.

    Het profiel is iets van een geplette Clark-Y. Ook voor de smakkerd in de plaggen…
    Zou ook op een zwever kunnen zitten.
    De elipsvorm maakt bouwen lastiger.
    Boven is de ligger recht, onder rondend taps toelopend.

    De romp is uitgetekend. Vleugel heb ik nimmer gedaan. Is wel een mooie aanleiding dat een keer te doen.

    Hoofdverband is terug. Sterkte zit er al weer in.

    knijpers, tape en Aliphatic resin.

    B7AC0A02-538B-4A87-8A50-9DCC8F9AC98E.jpeg


    Extra balkjes 6x6 als spalk voor de gebroken en andere kant voor de symmetrie… De kastconstruktie is hier al weer op torsie stijfheid.
    Binnen op de hoeken komen inserts.
    2 mm balsa, nerf dan op trek geplaatst.

    45AC9641-250A-4BF4-9D66-325C7262B935.jpeg


    Dan het versterkingshout gemaakt voor de schroefplaat. Dit maakt de zaak nog niet supersterk op torsie krachten. Maar iets beter de krachten verdeeld… vers gemaakt dus even passen…

    2C635126-BEED-4458-B6BE-B6FC793E5FA0.jpeg


    Ik heb zo goed mogelijk gezocht op alle splinters. Ook deze twee stukjes. Druk ze weer keurig in positie. En dan komen de inzetten er overheen geschoven.

    C37C2499-FDE6-49BD-AEE8-C82FDD0DFA16.jpeg

    Tot zovers en alle dank voor het meedenken!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2021
    Mugen MRX-3, ramses, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ik neem aan dat je ondertussen wel iets anders vliegklaar hebt . . .

    Toch?

    Reparatie is een beste kluif . . .

    Sterkte en succes!


    jan.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja… Nog twee stuks. Rest is project.

    Romp is bouwtechnisch bijna klaar. Op de folie na… Dan de vleugel gaan aanpakken.
    Het wordt de donor vleugelhelft.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het hangt er vanaf hoe mooi het moet zijn. 36 jaar geleden had ik een Charter, op een vrijdagavond een foutje in de landing, hele neus aan splinters.
    Bij thuiskomst direct begonnen met de reparatie, compleet nieuwe neus tot het cockpitraam. 'S nachts tot 14:00 uur doorgegaan, de Charter was weer klaar. Zaterdagmiddag vloog hij weer, op de club waren er wat verbaasde blikken......
    Zal het nooit vergeten, mooie tijden.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn, MicropropSport en Arnold 85 vinden dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Als je eenmaal bezig bent.....vrouwlief moet mij dan aan mijn oor naar beneden trekken!(de beelddenkers hebben em?)

    Succes met de reparatie! Nooit leuk!
    Meestal liggen de kapotgevlogen kisten bij mij even in de wachtkamer.....de reparatiezin komt vanzelf is de ervaring
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En vandaag even gevlogen.
    Test range. Niets maar dan ook niets wat op oneffenheid duidt. Dus zoeken in elektronica. BEC of schakelaar.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    2.4 Ghz of 35 Mhz?


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan, dat is 2,4 Ghz. Evo-9 met Jeti hack-module.

    De romp is weer van de betengeling voorzien... in de romp in alle 4 hoekjes inserts geplaatst tegen het spant, achter de betengeling…
    Om de krachten op de buitenzijde een beetje af te vangen? Immers, her en der toch een kraak in het balsa..
    ‘Last' dat alles wel mooi met CA aaneen, maar toch!?
    Dus in de hoekjes nu driehoek-dubbelaars geplaatst.Versterking.
    Konden er weer nieuwe tengellatjes op, hoef er nu niet meer bij. Klaar!

    Met tikken tegen de romp geeft deze weer een mooi solide klank… ipv een schorre banjo…
    Trof ik nog net een reepje blauwe doorzicht Oracover tussen de rollen folie, nèt voldoende,
    scheelt weer een ritje naar Der Fliegerfarm... nimmer een straf natuurlijk...


    IMG_6902.jpg


    Moest de losgekomen schroefplaat weer terug in positie.
    Met verse flessen 30 minuten Z-Poxy gehecht, de splinters terug in positie verlijmd,
    mooi pas in de oude breuken. Zaak zo al weer flink op sterkte.
    Kortom dat kwartiertje speuren op het veld voor alle splinters… zeker niet onverstandig geweest!?


    IMG_6903.jpg


    Dan de extra versterking er tegenaan verlijmd...kan het net zien zitten...
    Hier even onderste boven opgesteld om de epoxy beter in enkele kieren te doen vloeien.
    Echt mooi vers en strak is het niet meer...
    maar met folie er over... wordt het weer een make-up beauty.


    IMG_6905.jpg


    En het sjabloon voor de blauwe insert kan weer gebruikt worden...
    De stippellijnen is voor de 10 mm maatvoering... Past in 2x een A3 print... overlappen, tapen, snijden… strak plakken, spuitlijm, plakken… en weer snijden…
    Dan kan je de bout gaan aanvuren…


    2EDE07DD-3605-4957-8141-8F46F84CA749.jpeg


    Hier dan het resultaatje... nog stoffig van de schuurlat...
    De resten epoxy asp wegnemen voordat het te hard wordt...
    Maarrrr... zo hopelijk nèt even iets sterker. De triplex 'messen' voor de breekbouten moet ik nog verlijmen.
    Dat worden driehoekjes die dan rakelings langs het nylon draad moeten scheren...
    Eigenlijk bedoeld als gecertificeerde amuletten tegen crashes...en knikkende knietjes...


    IMG_6911.jpg


    Dan was er de actie met de vleugel.
    Herstel van de breukvleugel was echt een tijdrovender uitdaging geweest.
    En krijg je het nog strak, en op de gewenste sterkte...

    De blauwe ooit crash-gespaarde vleugel, in blauw, lag nu jaren in doos… thans goed van pas.

    De crash-restanten weg te nemen, was gewoon vierkant sloopwerk...
    Japanse Aldi zaag er in met flexblad, gaat als boter... kost niets, doet wonderen...

    Maar durf de nog verlijmde helft niet uit te stoken uit de vleugel.helft.
    Om vooral de lijm van de box niet te compromitteren.
    1 kant blijft dus gelijmd, de ander kan dan los genomen worden.
    Passing was ronduit stroef, en de alu ligger 6 mm te lang,
    Grondig gepoetst, ging het al stukken beter.



    Hier de ligger zonder verentooi...
    Om dan, maar nu met veel beleid, de laatste verlijmde restanten weg te steken...
    De aluminium insteekligger bleek verlijmd met een schaarse hoeveelheid epoxy?
    Of iets anders... Veel trof ik ook niet. Maar genoeg om de zaak muurvast te houden.


    IMG_6914.jpg


    Met de zaak brandschoon, een mooie passende vleugel.
    Proefiel aansluiting niet geheel gelijk, dus men hanteerde wat tolerantie...
    of de vleugels werden in een jig gedurende de bouw op elkaar afgestemd?
    Kan maar zo...

    IMG_6916.jpg


    Gelukkig wil het allemaal wel een beetje vlotten... pfoeh!
    Einde van de week wordt het niet... maar wie weet...
    Het mooie brommertje mag nog heel even wachten...


    IMG_6917.jpg

    Toch opmerkelijk. Balsa van goede kwaliteit en 20 jaar oud!
    Deze ARF kwam uit 2002 wist de vorige eigenaar mij te vertellen.
    Had een Saito 50 op de snuit, en was gelukkig nergens ernstig vervet.
    Schor gillende Hitec 81 servootjes, en in middengebied krakend en zoekerig…
    als deuren in een spookkasteel...

    Als iets fris oogt, vergeet men de leeftijd. Niets is van zelf sprekend…
    Mijn krasse knar reeds een stuk kaler… 20 jaar gelee, wat deed ik toen...

    Tot zovers....
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2021
    Arnold 85, Mugen MRX-3, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerste patch er al weer op…
    Even zien hoe ver ik kom vanavond

    Twee helften uit restant Ora…

    0D2580DE-4F8B-42D8-AF8B-093088E4A911.jpeg


    En de eerste er weer op… inmiddels beide kanten...

    0BDE2211-4883-4D4A-BB94-FFCC2B870302.jpeg

    Hozee!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
    ramses, Mugen MRX-3, Cnn en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig man!

    Komt weer helemaal goed.


    jan.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je gaat als een dolle, Bas!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Neusje... verder ben ik niet gekomen..

    IMG_6925.jpg

    Gr Bas
     
    ramses, Bruno van Hoek, Mugen MRX-3 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Netjes hoor zie je straks niets meer van.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisteravond wat tekenwerk, passen en nog wat bijstellen… en zo een mooi sjabloon.

    Met perforaties via ponstang, door de getekende lijnen, kan je de print positioneren en checken op juiste maat.

    0BA17568-40EA-4258-80CC-7C77A3E425B6.jpeg


    Eerst moest de bodem in de nieuwe folie.

    Op maat te snijden langs de romp. Daarvoor de lattensnijder even pardoes tweaken.
    Een wat langer mesje, en het puntje nog iets minder diep dan hier zichtbaar…
    Teepje er tegenaan om de snijder gericht te houden.


    F9B29009-B6A9-4D46-835A-979A1A9DEF31.jpeg


    Rats... en dan maar de snit er in…

    728B8D23-E29D-4BEC-93B2-9B2C48C8AD91.jpeg


    Al met al… de bodem is weer afgelapt met twee patches.
    Nu de flanken gaan voorbereiden


    23A780C7-FDBF-4DCC-B6E7-DC65B1B4050B.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met verse prints en de montage er van, met de flanken aan de slag...
    Laat maar rollen die Ora... koffie achterover geslagen...
    Klaar voor plakken, the foliebout strikes again…!


    IMG_6932.jpg


    Sjabloon wederom geplakt... en gesneden.
    De rondstukken als guide voor het mes. Uiteraard doen we dat met en straf breekmes zonder
    te veel aan flex... Adem inhouden en gaan!


    IMG_6945.jpg


    Zo dus, en goed aanleuen, zowel mesje als klosje...
    Voor iedere bocht een ander maatje wat het benaderd...


    IMG_6944.jpg


    Dan, voordat er overlangs gestreken kon worden, eerst de weg gepeuterde
    folie terug zetten. Even had ik het plan, de folie van de flanken er onder te prikken.
    Maar bijkans zou dat niet meer netjes kunnen worden... Dus vast gezet op 100 graad, daarna op bijna zo 140 graad.
    Resultaat goed genoeg... Op eerdere foto's zie je dat als folievodden...


    IMG_6947.jpg


    Kijken of alles goed in positie ligt, dan met hitte onder de 100 graad, de zaak met de warme bout aan-deppen.
    Dat doe je zeer vluchtig...
    Je warmt de folie voor, met de vingers trommel en wrijf je het voorzichtig en gedoseerd vast.
    De bout in de buurt van de spot waar je werkt...
    Zo krijg je geen vervorming, of dat het weg slipt.

    Goed lichtpunt kiezen, zodat het licht potentiële opgesloten bellen verraad, je de verkleving goed kunt zien. Je hebt altijd wel iets aan bellen,
    maar prik ze door met de naald van een bloedtestertje... minimale perforatie...
    en zo kan het gas keurig ontsnappen...
    1x plink is de bovenste laag, 2x plink, dan ben je er volledig doorheen... 3x dan ben je echt doorgeleund...
    Ik werk met patches op foliebreedte. Maak je een fout... dan knikker je minder dure folie weg...
    Want een grap is het niet meer. In 2009 koste Ora 7,5 Euro de meter, nu bijna 12,-

    IMG_6946.jpg


    Eerst de linker kant opgezet. Alles goed op stand, met stift markeringslijnen doorgetrokken van het sjabloon,
    daar de folie breder liep. Lijnen die de grens van de indekkingen boven en onder markeren.
    Daar richt je dan op.
    Boven op bij de kielvlakversterkingslatten moet een schuin stukje weg getrimd worden met een superscherp schaartje... sluit het ook daar netjes aan…

    Ik heb een algemeen folie overloop van nabij 7 mm gehandhaafd.
    Is een e-bromer... dus geen vet... bij brandstof meestal 1 cm overlap.


    IMG_6950.jpg


    En zo werk je verder, de uren vliegen je om de oren, en je ogen prikken...
    Rechter zijde ook mooi strak gelukt en in oude luister hersteld...


    IMG_6954.jpg


    En zo geraakten alle kanten van de staart weer bekleed...


    IMG_6955.jpg


    Morgenavond verder met middendeel, waar de uitsparingen van de ruitjes moeten komen.
    De ruitjes zelf zijn van printer polyesterfilm. Vervormt niet onder de hitte van de bout...
    Ik dacht dat ik die gelijmd had met canopy glue... wel, dat kleeft ook weer als je het heet stookt...
    En de snuit volgt er op... dan is de romp fix!
    Pfieuw... veel werk, maar viel toch eigenlijk nog best mee...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    strutter, Arnold 85, Arnoud Snel en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk weer Bas :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach, moest nog updaten... schiet ook niet op hier...
    Het foliewerk... verder af te ronden... de flanken... de snuit...

    Net niet twee uit een breedte, dus een kantelen...
    Had een meet-tekenfoutje gemaakt, dus werd nog iets breder met nieuw sjabloon...


    AD7E84AB-F6F2-44C8-BF81-BE51A1026D50.jpg


    De raampjes gesneden met de hand-snij-plotter en straf breekmes...
    En naar de zin gelukt... rechte lijnen gaan langs de lat...


    IMG_6978.jpg


    En zo ook de snuit afgelapt... en de vleugelsteun...
    Gaf weer een mooi puntgaaf rompje...


    IMG_6986.jpg


    Fabrieksfoliewerk is zeker niet altijd even moor strak afgewerkt...
    denk dat de dames on strike waren met een pafske...
    Bovenop de crash-tip onder een overlevering van de allereerste uit 2010...


    IMG_6991.jpg


    De overlevering had een rash-dent een polderkleun... knollendeuk...
    die moest er nog uit...
    Dus met grootste voorzichtigheid folie loswerken met de foliebout...
    En de breuk nat en met hitte van de bout terug in positie getrokken.
    Buiten af leek de schade groter... was echter losse folie...
    Daarna alles toe met extra Oracover... Heisssiegelkleber... met tripple 'S'


    IMG_6989.jpg


    Dan de servo weer overzetten... Piece of cake...
    Want tekenwerk in 2011 al gedaan... en hergebruikt bij de v2...
    Secondenwerk van een kwartier... doorhaal draadje voor servosnoer...
    Stuk garen met wat stelringen er aan... ratst keurig langs alle spanten... met de vleugel verticaal in de hand...
    Klettert de draad keurig waar die wezen moet...


    IMG_7004.jpg


    Motor weer ingebouwd en alle verdere snuitelektronika...
    Weer een mooi snufferd...
    Spanveer uit oude automotive oliekeerring... om de klapprop niet te laten inklappen,
    maar kan bij nose over keurig mee lummelen in spagaat zonder schade...


    IMG_7098.jpg


    Maar dan!... Elektronica checks... waarom viel alles dood weg?
    Wel... een 12 jaar oude Jeti expander. Een verdeelstation voor sensoren...
    De Ext. poort was bij de aarde losgebroken van de print. Soldeerovergang op koperdraad.
    Zo'n frummeltje... Gerepareerd... maar had er nog een extra liggen...
    Deze hieronder gaat voor bootjes...

    8B176491-58E2-48B9-8749-1B42DD3B7A3C.jpg


    Mechanische moeheid.. en de draad kleunde blijkbaar tegen de rode plusdraad....
    Gooide dat alles plat? Het gaf vreemde gevolgen in de proefopstelling, storing...
    Dan draadbreuk in de GPS sensor... een pulsdraad... Een zelfde mechanische moeheid...
    Alles keurig weer gesoldeerd... Hier voor het herstel...
    Sateliet ontvangst was er... maar geen data doorgifte... met bewegen plots wel...
    Devies... opentrekken en fixen... dat witte is een GPS-snotje... voor tegen trillen...

    IMG_7091.jpg



    En hier al lang weer fix... met langere krimpkous dan maar...


    IMG_7094.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.204
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan kan de zaak weer in het compartiment onder de accuhouder...
    Alles zo soepel mogelijk afgehangen in dubbelzijdig klitteband...
    Antenne sprieten in de oranje buisjes...


    IMG_7095.jpg


    En dan maar weer de balance act... halverwege uiterste waarden manual, fractie voorover...
    Maar behoefde geen correctie... dit was vanochtend...


    IMG_7139.jpg


    En dan maar naar het veld... uurtje of 4... en behoorlijk gaar...
    Ik heb een collega maar gevraagd die eerste sessie maar te vliegen...
    Kon ik door de telemetrie fietsen... maar nergens een dip.
    Amper een trim eigenlijk... beetje up... tufte als vanouds... perfect...
    Tweede vlucht ontgaard... weer een beetje uitgewaaid. Leut!
    En het is weer een plaatje om te zien...


    IMG_7140.jpg

    Hij mag van mij de 30 jaar wel halen...
    Nu weer richten op de BigLift...

    Gr Bas
     
    coen_l, strutter, Arnoud Snel en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mooi snel en netjes weer gerepareerd! Hulde!

    En nou de zaak heel houden
     
    MicropropSport en ramses vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina