NK F5K Dalfsen Datum: 9 oktober 2021 Beste F5K piloten, Op 9 oktober staat onze tweede F5K wedstrijd gepland. Dit keer zijn we te gast bij Modelvliegclub RMF Friendship te Dalfsen. Een prachtig veld veld. Daarnaast hebben ze en hele mooi clubgebouw waar alle voorzieningen aanwezig zijn. Wat mogen we dankbaar zijn dat dit soort clubs ons en vele andere klasses ontvangt en haar veld ter beschikking stelt voor een lekker dagje vliegen! Ook dit event betreft “open F5K wedstrijd”, wat inhoudt dat iedereen mee mag doen. Piloten uit Duitsland, België of andere regio’s zijn meer dan welkom. We proberen er wederom een sportieve en gezellige wedstrijd van te maken. Modelvliegclub “RMF Friendship”: Locatie: Welsummerveldweg 4 7722 SK Dalfsen Bezoek ook eens de website van de club: www.rmf-friendship.nl Door de nieuwe EU-regelgeving, die sinds 1 januari 2021 van toepassing is, dienen alle F5K toestellen voorzien te zijn van een identificatienummer. Aangezien we op een geregistreerd modelvliegveld vliegen is het veel besproken (drone) vliegbrevet niet noodzakelijk tijdens deze wedstrijd. Voor de wedstrijd verzoeken we je de KNVvL sportlicentie of een WA-verzekeringsbewijs mee te nemen. Dagindeling: 08:45 Invliegen en veld uitleggen 09:15 Briefing 09:25 Groepsfoto 09:30 Start wedstrijd 16:15 Start laatste taak We proberen minimaal 5 rondes te gaan vliegen, waarbij alle F5K taken minimaal 1 keer gevlogen worden. De exacte volgorde zal vrijdag voor het vliegweekend bekend gemaakt worden. Overzicht van de F5K taken: Taak A : 1, 2, 3, 4 minutes in any order Taak B : Last Flight 5 out 7 minutes Taak C : All Up 4 minutes (3x) Taak D : 3,3,4 minutes in any order Taak E : Poker NLH – Nominal Launch Height: De starthoogte wordt geregeld door de Altis Nano. Het is de bedoeling dat de Altis Nano ingesteld wordt op de maximale starthoogte en maximale motorlooptijd. Deze parameter kunnen ingesteld worden middels de “Altitude Switch” en de “Time Switch”. We willen jullie verzoeken alvast de meest recente Firmware 1.8 in de Altis Nano te downloaden. Deze is hier te vinden: https://aerobtec.com/altis-nano/ en gratis te downloaden. De instellingen voor de Altis graag als volgt inregelen: - Altitude Switch: 60 mtr - Time Switch: 7 seconds - Aantal starts: 6 Het Altis menu ziet er als het goed is dan als volgt uit: Tijdens de invliegperiode kan iedere piloot zijn F5K toestel testen en eventuele aanpassingen aan de Altis Nano doorvoeren. Er zal een laptop met kabel voor de Altis aanwezig zijn. In geval van nood kan ter plekke de juiste Firmware en de juiste NLH parameters geprogrammeerd worden. Aflastingen: Het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal uiterlijk vrijdag voor de wedstrijddag rond 20.00 uur hier bekend gemaakt worden De wedstrijd gaat niet door als: - de kans op neerslag hoger is dan 70% en de te verwachten neerslaghoeveelheid meer dan 1 mm, gedurende ten minste 30% van de periode tussen 09:45 en 16:45uur (ongeveer 2 uur) En/of de windkracht voorspelling gelijk aan of hoger is dan 8 m/s nominaal, gedurende ten minste 30% van de periode tussen 09:45 en 16:45uur (ongeveer 2 uur) - er minder dan 8 deelnemers zijn ingeschreven voor donderdag 7 oktober 2021 - er minder dan 8 deelnemers zijn tijdens aanvang van de wedstrijd. In dat geval beslissen we met de aanwezige piloten hoe we een invulling aan de dag zullen geven (bijvoorbeeld vliegen van de All Up taak zonder coach) Wedstrijdleiding: Organisatie: Subcommissie KNVvL F5K Wedstrijdleiding: tbd Jury: 2 personen wordt ter plaatse bekend gemaakt Inschrijving: Inschrijven is mogelijk in dit draadje of door een mail te sturen naar f5k.contest@gmail.com. De uiterlijke inschrijfdatum is donderdag 7 oktober 2021. Inschrijfgeld: Senioren: € 15.00 Junioren: € 5,00 Via de KNVVL zijn er digitale (Pandora) stopwatches beschikbaar gesteld. Uiteraard is het toegestaan je eigen stopwatch te gebruiken. Local rules: - Tijdens de vergadering is besloten om het ongewild starten van de motor tijdens de landingsfase niet met een nulpunten straf te beoordelen maar met 100 strafpunten. We hebben gezien dat een aantal piloten toch een foutje in de programmering van de zender had en hierdoor ongewild de motor startte - Ook F5K toestellen met een lagere vleugelbelasting dan 12 gr/dm2 worden toegestaan Scorebriefjes: We vinden het belangrijk om kennis en kunde binnen F5K zoveel mogelijk te delen. Nieuwe mensen proberen we zo goed mogelijk op te vangen en wegwijs te maken. We hebben gezien dat als minder ervaren vliegers geholpen worden door ervaren vliegers dit bijdraagt een prettige en open sfeer. Iedereen helpt elkaar. Om deze reden gaan we helpers toewijzen aan vliegers. Dit kan eenvoudig met Gliderscore. Diegene die niet vliegt is beschikbaar om te helpen. De naam van de helper komt op het scorebriefje te staan. Een bijkomend voordeel is dat er veel meer rust tussen de rondes ontstaat aangezien iedereen weet dat er een coach beschikbaar is. Ook staan alle penalty’s op het nieuwe scorebriefje afgedrukt, waardoor alles weer een stukje eenvoudiger wordt. Wij hopen jullie in Dalfsen te mogen ontvangen! Team F5K
Deelnemerslijst per 29-9-2021 1. Fons Kremer - Fury 2. Brian van der Gouw - Fury / Vortex 3 3. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5 4. Herman Dievelaar - Fury / Fireblade 5. Mike Neering - NRJ / Fury 6. Henk Nieuwenhuijsen - NXT 7. Rasmus de Jong - Bling
Gaaf dat je er weer bij bent Ulrich. Met deze inschrijving zitten we op het minimum aantal van 8 piloten en kan de wedstrijd doorgaan Hopelijk hebben nog meer mensen zin in een dagje Dalfsen. Deelnemerslijst per 2-10-2021 1. Fons Kremer - Fury 2. Brian van der Gouw - Fury / Vortex 3 3. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5 4. Herman Dievelaar - Fury / Fireblade 5. Mike Neering - NRJ / Fury 6. Henk Nieuwenhuijsen - NXT 7. Rasmus de Jong - Bling 8. Ulrich Freitag - Snipe 2
Uwe hoopt zijn toestel op tijd klaar te krijgen en is er dan zaterdag weer bij. Zijn opgave is dus een beetje onder onder voorbehoud. Deelnemerslijst per 5-10-2021 1. Fons Kremer - Fury 2. Brian van der Gouw - Fury / Vortex 3 3. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5 4. Herman Dievelaar - Fury / Fireblade 5. Mike Neering - NRJ / Fury 6. Henk Nieuwenhuijsen - NXT 7. Rasmus de Jong - Bling 8. Ulrich Freitag - Snipe 2 9. Uwe Weiss - Steigeisen
Deelnemerslijst per 6-10-2021 1. Fons Kremer - Fury 2. Brian van der Gouw - Fury / Vortex 3 3. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5 4. Herman Dievelaar - Fury / Fireblade 5. Mike Neering - NRJ / Fury 6. Henk Nieuwenhuijsen - NXT 7. Rasmus de Jong - Bling 8. Ulrich Freitag - Snipe 2 9. Uwe Weiss - Steigeisen 10. Edwin de Smit - Falcon 11. Roger Steens - Falcon
Mooi lijstje deelnemers inmiddels Het lijkt ook prachtig vliegweer te worden, dus kom het eens proberen als je zin hebt om een rondje mee te vliegen. Deelnemerslijst per 6-10-2021 1. Fons Kremer - Fury 2. Brian van der Gouw - Fury / Vortex 3 3. Norbert van der Zwaan - Vortex 2.5 4. Herman Dievelaar - Fury / Fireblade 5. Mike Neering - NRJ / Fury 6. Henk Nieuwenhuijsen - NXT 7. Rasmus de Jong - Bling 8. Ulrich Freitag - Snipe 2 9. Uwe Weiss - Steigeisen 10. Edwin de Smit - Falcon 11. Roger Steens - Falcon 12. Jorn Beerendonk - CX5
Volledigheidshalve hier nog de mededeling dat de wedstrijd in Dalfsen morgen door gaat! Het wordt een prachtige nazomerdag met weinig wind. De Nominal Launch Height staat op 60 mtr en we maken er met 12 man een gezellige vliegdag van. Tot morgen !
De dag voor de competitie is de balans opgemaakt. Totaal waren er 12 piloten ingeschreven: 10 Nederlanders en 2 Duitsers. Een mooi aantal om in 3 groepen van 4 piloten te gaan vliegen. De weersvoorspellingen waren ook goed: weinig wind en relatief veel zonuren. Wel zou het koud in de ochtend kunnen zijn en met deze combinatie is de kans op mist dan ook groot. Tijdens de reis naar Dalfsen zaterdagmorgen bleek de mist dichtheid toch mee te vallen. Waarschijnlijk was er net genoeg wind om alles snel op te laten lossen. Bij aankomst om 8.30 uur was het veld nog wel vochtig en was ook de temperatuur van onder de 10 graden weer wennen. Wat is het dan mooi dat de vrijwilligers van de Modelvliegclub Dalfsen er al vroeg bij waren en het clubgebouw hadden geopend en de verwarming heerlijk aangezet hadden. De F5K organisatie was na aankomst direct bezig met het uitzetten van de doelen en het opzetten van alle apparatuur: display, computer, pandora’s, geluidsinstallatie en randapparatuur. De afgelopen week is alles dubbel gecheckt en alles bleek prima te werken. Een hele zorg minder… Rasmus en Uwe waren wat later en in overleg is besloten te wachten zodat we de wedstrijd gezamenlijk konden vliegen. Helaas was de kist van Uwe niet vliegklaar en kon hij niet meevliegen. Uwe vond het F5K Event in Reuver erg leuk en zal er in volgende edities zeker bij zijn. Na de briefing en de groepsfoto konden we beginnen met vliegen. Totaal zijn er 6 rondes gevlogen. S’ morgens was het nog erg lastig de nodige thermiek te vinden. Vanaf ronde 2 trok het wolkendek open en waren de thermiekbellen goed waarneembaar. Uiteraard zaten daar ook duidelijke daalwind gebieden bij, maar dat maakt de uitdaging nog groter. Na 3 ronden vliegen is er een pauze ingelast en was het tijd voor een broodje kroket, patat of een andere lekkere vette hap. Altijd een mooi moment om weer eens gezellig bij te praten. Een aantal bekende gezichten (oa Peter Keim, Martijn Vink) hadden de moeite genomen om het F5K spelletje eens te bekijken. Na de pauze zijn de overige 3 rondes gevlogen. Poker blijft altijd een uitdaging. Bijna iedereen kent dat moment waarbij we toch duidelijk lift zagen, maar dan de geroepen tijd net niet (of helemaal niet) halen. De welbekende overschatting. Al zag je ook mooie safes van lage hoogte voorbijkomen. Ronde 6 was tegen 16.15 afgelopen en daarmee de laatst gevlogen ronde. Normaal gesproken begint dan de scorecontrole door de wedstrijdleider. Bij F5K gaat er echter zeer veel data over de lijn en een foutje tijdens het controleren is dan ook snel gemaakt. Om die reden is er voor een alternatieve methode gekozen. Iedere piloot laat de score controleren door de helper van de eerste ronde (deze staat bij F5K op het scorebriefje). Deze scant de QR code en controleert de ingevoerde data. Indien deze accoord is wordt het scorebriefje afgetekend als zijnde “final check”. Is er toch iets gevonden wat aangepast moet worden dan kan de wedstrijdleider dit alsnog wijzigingen. Deze nieuwe methode werkte perfect. Binnen 5 minuten waren alle scores gecontroleerd en werden de noodzakelijke wijzigingen doorgevoerd. De voorlopige uitslag kon daarmee binnen 15 minuten na laatste ronde bekend gemaakt worden. Ik ben erg blij met deze methode. Thuis is alle data nog eens rustig bekeken en vervolgens definitief gemaakt. Bij deze laatst check zijn geen additionele fouten gevonden! Alle wedstrijddetails zijn terug te vinden op de website van Gliderscore http://www.gliderscore.com/OnLineScores.aspx De einduitslag 1. Brian van der Gouw : Fury & Vortex 3 2. Edwin de Smit : Falcon 3. Roger Steens : Falcon Nogmaals felicitaties aan het podium. Iedereen bedankt voor de mooie en gezellige vliegdag in Dalfsen. Hopelijk tot een volgend F5K Event!
Mooi verslag Brian en proficiat, ook goed tip (hierboven), ga ik meenemen, scheelt controle en wijziging achteraf .
Dank je wel Willem! De beschreven methode werkt erg goed. Ik ben met Gerry van Gliderscore bezig om de scorebriefjes template ook zo in te richten. Hopelijk gaat hij het verzoek verwerken zodat iedere klasse daar gebruik van kan maken (als men voor deze way of work kiest).