Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Ach…. Tot het naar de kloten gaat loopt het wel prima
    Elke keer weer zie ik velen met startmotors aan het malen terwijl ik na het primen met 1 tik met de vinger het OSje aan sla
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is de carburatie... die konden ze wel goed bouwen. Zelfs de airbleeds zijn goed.
    Als je maar weet dat zelfs de Annie Prettner motor al superieur pealed bij 9.000 tot 10.000 rpm
    Dure zure aanfluiting...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Dat ABN niet kan tippen aan de kwaliteit van ABC is geen discussie maar ik moet eerlijk zeggen dat ik best wat ABN OS max motoren gebruik en deze al best lang heel blijven.
    Zoals bijvoorbeeld deze 40 SF op de delta die ik 2e hands heb gekocht en dus al met een 2e leven bezig is.
    Mij hoor je dus niet klagen:)
    Maar als ik kon kiezen zou ik natuurlijk voor ABC kiezen.
    20210321_153336.jpg

    Jan
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :eek::eek::eek: Wat heb je met die prop gedaan????

    Gelukkig is de 40 SF die ik heb, er eentje met zuigerveer, en ik moet ook nog een ditto 46 hebben in heli-uitvoering ergens...
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb nog een sf46 ring. Neuwertig
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    De camera was voor de motor op de romp geplakt maar kwam los tijdens het vliegen:(:D

    En het filmpje.


    Jan
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Vroeg me al af wat er in godsnaam met die prop was gebeurd....:eek:
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wacht, volgens mij heb je dat al eens eerder verteld. Verhaal komt me in ieder geval nogal bekend voor...
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zuinig op zijn! Supermotor!
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam

    Ikzelf heb als voeding recht van mijn hoofdaccu afgetakt.
    Voor de ontsteking is het wijs een kill switch toe te passen. De voeding had ik ingericht als een losse bec.
    de gedachte hierachter is dat de bec de stroompiekjes uitvlakt, zodat de ontvanger er geen last van heeft.
    die stroompiekjes tijdens de vonk schijnen de problemen in de besturing tee veroorzaken. heb ik ergens gelezen.
    ik heb er ook een tijd een IBEF tussen gehad. werkte ook goed. Die ibef zet men in de specificaties dat alles onderling losgekoppeld zit, dus dat er geen rare stromen richting de ontvanger gaan.
    maar, in feite, heeft een moderne accu en ontvanger geen last meer van dat stroompieken verhaal. maar ik voel me hier prettiger bij..

    Afstelling, ik heb aan mijn carb niets hoeven te slijpen of aan hoeven passen.
    mijn mengselschroef zat 99% dichtgedraaid.
    hoofdnaald 3/4 slag open
    Dit geeft dan ook wel redelijk aan dat er flink minder wordt verbruikt
    Voor een helimotor pakte hij gewoon goed op, geen gekke dingen of heel rijke plekken.

    benzine is wat kritischer, daar zal het slijpwerk wel nodig zijn

    Qua onderhoud, altijd klein scheutje after run erin. nooit last gehad.

    vertrouw je op een vliegdag het ontstekingsgebeuren niet, is het letterlijk ff de bougie wissen en de stroom van de ontsteking losgooien, en je kunt op gloei verder.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik herinner me, dat we daar toen nog eens een hele middag mee bezig geweest zijn...

    Correct, maar uiteraard moet je dan wel weer "even" opnieuw afstellen, en dat is nog tot daar an toe, maar het terugvinden van de juiste afstelling voor vonk nadat je de problemen opgelost hebt, is wat pittiger.
    Maar het is inderdaad een mogelijke optie.

    Ik moet overigens wel even opmerken, dat hoewel heli's en vliegtuigen beide gebruik maken van gloeiplugmotoren, en je dus zou kunnen denken "motor is motor", er wel dag en nacht verschil is tussen de karakteristieken van beide belastingen, en dat juist daar de verschillen tussen vonk en glow heel erg naar voren komen, via de omweg van carburatie.

    Heli-motoren draaien in grond op een vast toerental, met een (zeer snel) varierende belasting, wat sowiso al heel erg hoge eisen stelt aan carburatie, en dat heeft zo zijn weerslag op de omschakeling naar benzine.

    Dat is bij vliegtuigmotoren nu eenmaal een stuk makkelijker, omdat daar een vrij duidelijk verband tussen toerental en belasting is.

    Maar ik heb plannen om komende zomer een oude heli die heel lang met een methanol stokende viertakt (eerst glow, later vonk) gevlogen heeft, om te bouwen naar tweetakt benzine. Daar had ik eerst een ASP .91 voor in gedachten, maar die heeft een andere bestemming gekregen, dus wordt dat hoogstwaarschijnlijk een Rossi 65, waarbij ik nog moet gaan uitzoeken hoe de carburatie in zijn werk zal gaan. Dat zou heel mischien wel eens een pomp/drukregelaar combinatie kunnen gaan worden.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, ik moet zeggen, als je het eenmaal een keer hebt gedaan (en de instellingen ergens hebt opgeschreven) is dat eigenlijk vrij simpel..
    ik heb het zelfs gepresteerd om domweg een oude carb (ooit wel eens motor gewisseld lang geleden, maar ik gooi zelden wat weg) erop gezet om even weer naar gloei te gaan, en dat was letterlijk meteen goed.
    die instelling die ik net opsom, als de boel even ontregeld was, dat instellen en hij deed het eigenlijk meteen weer.
    Dat is wel afhankelijk van mijn brandstof natuurlijk, dus bij een ander kan het een tikkie anders zijn..
    maar eenmaal gevonden, kun je het vrij goed 1 op 1 opschrijven en later zo terugzetten..

    indien dat anders is, klopt er iets in het verhaal niet.
    dan zou je een blokkade hebben of een lek ergens.
    bij gelijke omstandigheden moet er een gelijke afstelling zijn.. ongeveer.

    en inderdaad, die van mij wilde niet stationair lopen, en baggervet onderin
    was vrij verbazend dat die mengselschroef letterlijk compleet dicht moest :D
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    sarco en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Ik zit nog na te denken over wat je vertelde met het zuur wat zich vormt bij ontbranding van methanol en nitromethaan
    En hoe zich dat verhoud met het peelen van de nickel coating op de OS liners
    Zou het ontbreken van de zuurontwikkeling door het ontsteken met bougie of stoken op benzine de peeling niet verminderen ?

    een saito met vonkjes lijkt me natuurlijk fantastich (methanol of benzine) maar als de temp hoog oploopt dat zal ook daar de chroomlaag uit flikkeren
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik durf niet te zeggen of dat zuur een directe invloed op peeling heeft, maar zeer zeker een indirecte: Nikkel is erg gevoelig voor beschadigingen in de gladde ononderbroken laag, en die krijg je met kleine roestdeeltjes. Daarna gaat het, net als verf, bladderen.
    Ik heb geen ervaring met nikkel in methanol/vonk, maar met benzine stookte ik ook bij 135 graden cylinderkop temperatuur de coating er niet uit. Dus dat is echt het probleem niet.
    Chroom heeft daar nog veel minder last van, want Chroom is geen ononderbroken laag (op microscopische schaal zijn het allemaal losse eilandjes), en zelfs een kleine pitting heeft geen invloed op het naastliggende chroom.
    Nou... Dat is tot nog toe nog nooit gebeurd, en ik denk dat dat (technisch gezien) pas gebeurt bij temperaturen waarbij die motor om andere redenen allang niet meer loopt. Volgens mij smelt je zuiger eerder dan dat de chroomlaag het opgeeft.

    Probeer het gewoon. Ik kan je garanderen dat sowiso Methanol veilig is, en mijn indruk is dat met benzine de temperaturen niet heel veel hoger zijn dan met methanol/vonk. Voor wat het waard is: ik draai vrijwel uitsluitend de mega-goedkope ASP, het "chinese schroot" zogezegd, en zelfs daarmee heb ik tot nog toe een 100% nulscore voor wat betreft schade uberhaupt, dus laat staan temperatuurgerelateerde schade.

    Echt, er is niets wat je tegenhoudt...

    Kijk... ik ga niet jouw motor garanderen, want ik heb geen controle over wat jij met die motor uitspookt. Maar dit durf ik je gerust toe te zeggen: Als het je niet bevalt koop ik je ontsteking over voor wat jij er voor betaald hebt ex verzend. Ik durf namelijk met vrij grote zekerheid te stellen dat jij die ontsteking helemaal niet kwijt wilt...
     
    sarco vindt dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.093
    Locatie:
    Thuis
    Ik geloof je op je woord Bert ;) , ik zie zeker de voordelen maar was toch wat terughoudend… zie het maar als “ waarom iets nieuws proberen als je weet dat de Babi Pangang lekker is” :D
    Die plaatjes van de motor van Student gaan de reden zijn om het te gaan doen :yes: dat is echt verbluffend om te zien.
    Nu nog de keuze welke het gaat worden, een saito 15cc of een vrij nieuwe OS 91 FSR (met reso)
    Het gaat in een 1,8 mtr F3A toestel komen (super chipmunk van MKato)
    Wat is eigenlijk de grens qua rpm ?. Met vonkendoosje kan een OS91 FSR toch wel rond de 12K draaien ?
    En zou een reso de zaak verneuken denk je
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    een RcExl is ooit door Pe Reivers getest op 18K, en zelf heb ik er minstens 15K mee gedraaid. Geen enkel probleem in dat opzicht, al gaat bij die toerentallen de levensduur van de bougie richting de 25 uur of zo.
    Vanaf 15K gaat de rekensnelheid van de processor een heel lichte rol spelen, waardoor er vanaf 15K tot 18K geleidelijk een lichte verlating van het tijdstip optreedt, bij 18K bedraagt die ongeveer 1 graad. Dat is niks om je zorgen over te maken.

    Ik heb op benzine maar een kist met een tweetakt met reso, en die doet niet heel erg moeilijk, maar die heeft wel wat koelproblemen (niks met de reso te maken, ik moet de motorkap nog aanpassen qua luchtgeleiding). Dus daar draai ik eigenlijk nooit langer dan 10~15 seconden volgas mee, maar dat hoeft voor die kist ook niet.
    Wat er gebeurt als je vol gas gaat knallen met een resopijp op benzine weet ik dus niet.
    Maar mijn vonkenheli's op methanol hadden allemaal een resopijp, en daar heeft het nul problemen opgeleverd.

    Hoe dan ook, ik zou lekker die Saito op vonken zetten, daar maakt het het meeste verschil.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2021
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het nickel breekt met micro barstjes. Daar begint het mee.
    Nickel heeft een gesloten moleculaire structuur. Dat van chroom is open, heeft daardoor eleasticiteit, en kan smeerolie, net als gietijzer beter vasthouden op oliefilm.

    Bij het barsten van het nikkel begint de onmiddellijke achteruitgang.
    Dat OS voor het nickel gekozen heeft mogelijk met het chemieproces van doen. Dat is goor en giftig en de gassen corroderen alles… doet je tanden letterlijk wegvreten.

    Vroeger was er een verzinkerij in Groningen, daar bracht ik wel eens een subframpje van een Lanciaatje naar toe voor verzinken en eeuwig leven.
    De mannetjes die daar werkten boven de bassins met chiemie, hadden alle grafzerk gebitten…
    Aparte jobs die niemand wilde doen…
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS

Deel Deze Pagina