De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Er zijn meer goede instructeurs, maar GJ weet er wel heeeeeel veel van. En ..... van snelle kisten en dat is voor mij belangrijk.
    Ik heb GJ al een paar keer gevraagd om een e-boek uit te brengen over modelvliegen, maar daar heeft hij geen zin in. Helaas!

    Ook merk ik wel eens, dat anderen moeite hebben met zijn enorme hoeveelheid kennis. Vaak zijn dat dan de mindere goden.
    Zijn "directe" manier van reageren wordt dan aangegrepen, om hem aan te vallen. Maar dat zijn twee verschillende dingen.

    Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

    Groeten,

    De vliegende rechter.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    volgens mij heeft de F1 nog maar 2 pedalen......... de koppeling zijn ze ergens verloren
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071

    ik denk dat je je daar in een aantal zaken vies in kan vergissen. Er zijn meer mensen die met hoge snelheden kunnen vliegen en ook verantwoord ermee kunnen omgaan. Ook zijn er meer goede en soms wel eens betere instructeurs te vinden. Ook mensen die heel veel weten over het modelvliegen zijn er voldoende te vinden, maar niet iedereen loopt meer met zijn kennis te koop.

    Het vliegen met snelle kisten is geen probleem, maar het veilig ermee vliegen vaak wel. En daarvoor heb je training nodig, heel veel training met normale toestellen. Je zal bijna elk toestel bijna blindelings moeten kunnen vliegen zonder nadenken en puur en alleen op intuïtie. Weten wat het toestel gaat doen als jij iets doet met sturen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, precies. Ik leer met vallen (lees: neerstorten :D) en opstaan.
    Hij zit wel eens even in een emotioneel dipje, maar zijn doorzettingsvermogen kent geen grenzen.
    En dan hebben we het nog niet eens over de humor gehad ;) :rolleyes:.

    Over succes gesproken: binnen nu en een aantal maanden vlieg ik met de Avionik pylonracer 350km/uur.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je erg veel vliegt lukt het misschien best.
    Toch zou ik proberen geduld te hebben.
    Wat Theo zegt klopt je moet eigenlijk bij wijze van spreken weten wat je kist doet als je stuurt zonder dat je hem ziet.
    Dan stuur jij je kist in plaats van dat je een kist boven kan houden en heel kan landen.
    Als je het gevoel hebt, dat jij de baas bent en je model alles doet wat jij wil, dan ben je een heel eind op weg.
    Dan zal je nooit meer zeggen, o ik zit wat te hoog of te laag voor de landing.
    Dan vliegt hij namelijk waar jij wil.
    En ja dat lukt je bij de ene kist makkelijker als de andere, mij lukte dat ook zeker niet met alle modellen.
    En als ik je vorderingen lees gaat dat best goedkomen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik was 17 jaar, toen mijn vader met een eerste leerling aan kwam zetten. Hij speelde een bes-es bazuin met 1 ventiel (toets, knopje).
    Het was de bedoeling om hem de grepen van de trompet te leren.
    Nu, bijna 50 jaar later, is gebleken dat de combinatie vakkennis-humor bij 99% van de leerlingen werkt.

    Ik probeer het maximale uit de leerling te halen, waarbinnen hij het nog net leuk vindt. Ze komen zingend binnen en gaan fluitend weer naar buiten.
    Daar elke leerling anders is, qua karakter en aanleg, is elke les anders. De doorzetters komen het verst.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, het duurt bij mij alleen allemaal wat langer. So what? Het is een geweldige hobby.
    Als ik de nieuwe Tucano mooi strak over het veld stuur, ben ik zelfs een beetje trots op mij zelf.
     
    easy vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet iedere instructeur past bij iedereen.
    iedereen heeft zijn kwaliteiten, goede en slechte punten.
    De ene instructeur weet er gigantisch veel vanaf, maar kan dit misschien slecht overbrengen.
    een ander weet er minder vanaf (maar vliegt wel goed), maar kan die informatie 100% overbrengen.
    communicatie is niet voor niets ook een vakgebied. en wij als hobbyisten pakken het er "ff" bij.

    een heel directe instructeur werkt voor sommigen, maar vaak is het gezelschap wat floreert onder zo'n instructeur wat beperkter.
    Vaak krijg je dan vlot irritaties aan beide kanten, zeker als de leerling een beetje eigenwijs is of snel zaken vergeet.

    een instructeur met vlotte babbel werkt vaak voor een breed publiek, maar je ziet wel eens dat de kwaliteit dan wel eens wat kan rommelen.
    en soms moet een leerling van dit type instructeur een tijdje onder strak regime, om zo verder te komen.

    en soms heb je de gouden greep: instructeur MET kennis, EN de vaardigheden om dit over te brengen :D
    het is gewoon een evenwicht, wat werkt wel en wat niet.
    niemand is zomaar instructeur geworden, daar is ooit door iemand over nagedacht.
    Niet iedereen hoeft moeilijke kisten te gaan vliegen, er zijn zat mensen die heel blij zijn als ze doelgericht hun toestel netjes neer kunnen zetten.


    Qua stellig en mensen die daar op aanvallen:
    een stellig antwoord krijgt stellig wederhoor
    ga je ergens hard in, wordt er hard gereageerd.
    iedereen heeft zijn stijl en zijn manier van overbrengen.
    zolang we er wederzijds respect voor opbrengen, is er niets aan de hand.

    in het verkeer lukt het immers ook..
    mensen van alle achtergronden, geloven en overtuigingen presteren het om relatief schadevrij te manouvreren.
    al valt daar ook wel eens een fout woord.
    en voor het aantal mensen dat wel normaal doet, valt dat kleine percentage waar iedereen zich aan ergert ook wel weer mee :D
     
    wim eon en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wil, dat zijn wijze woorden.
    JIJ moet lol hebben.

    als blijf je een rechthoek vliegen, als jij dat leuk vind, lekker doen.
    wil je verder, heb je voldoende kennis en ervaring om je heen om je te helpen :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... nee hoor...

    Ik denk dat je dan een heel stuk van het totaalplaatje mist. Daar wil ik nu niet al te veel en ver op ingaan.
     
    coen_l, Mugen MRX-3, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Het hele verhaal van een instructeur gaat voor Wil eigenlijk niet meer op.
    Hij heeft tenslotte een brevet...hij kan dus vliegen en heeft daarvoor geen instructie meer nodig.
    Beetje zelfvertrouwen, dan komt het wel goed.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi hoe die leerlingen allemaal leren, ik heb op m'n 14de m'n eerste Dandy gebouwd en zelf leren vliegen, met schade en schande, dat wel. Toen kwamen de meiden en de kroeg (zeg ik altijd) en heb ik weer 40 jaar gewacht tot ik weer ging vliegen. Bij de club heb ik geen les gehad, ze zeiden dat je het nooit verleerd. Hmmmm, was toch even werken en oefenen. Het echte vliegen heb ik geleerd op wedstrijden en sleepmeetings waar je goed kunt/moet luisteren en kijken. Daarna gaan vliegen met motorkisten, dit heb ik echt geleerd bij het indoorvliegen.
    En wat Bertus zegt, heeeeeel veel oefenen. Altijd minstens 4 accu's leeg vliegen.
    Zoals ik ook zo vaak zeg: oefenen, oefenen, oefenen!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je een auto rijbewijs heb wil niet zeggen dat je dan een ervaren chauffeur ben.
    Je gaat dan pas ervaring op doen.
    Toen ik voor het eerst alleen achter het stuur zat vond ik het best eng.
    Zelf probeerde ik altijd de 100 plus landingen op een middag aan te tikken.
    Het meeste heb ik in de laaste jaren dat ik vloog geleerd.
    Jawel met een dlg.
    Snelle kisten vliegen stelt niets voor.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oewah. Als ik dit zo lees, wat een slechte piloot ben ik dan toch…
    Mode 2… foei. Haha.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    100 landingen op een middag ? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen. Voel je je er prettig bij, gewoon doen.

    Oefenen is een dingetje..... echter, te veel oefenen heeft geen zin.
    Lang geleden toen ik nog wedstrijden vloog zei iemand tegen mij, "als je heel veel gaat oefenen haal je het niveau van de wereldkampioen ook wel". Ik had moeite om deze persoon niet in zijn gezicht uit te lachen. Mijn doel is helemaal nooit geweest om dat te bereiken en bovendien kan ik dat ook helemaal niet, dat weet ik zelf heus wel.

    Wees tevreden met wat je hebt en kunt, dan heb je de meeste lol. Ik spreek uit ervaring !

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat....
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vond en vind landen het leukste dus ik had daar lol in.
    Ik was in de jaren 80 heel de zaterdag middag met landingen bezig.
    Het begon met een charter.
    De gaten wielen waren in een paar manden aardig groter geworden.
    Het leukste was het als ik in de polder ging vliegen dan start en landde ik op een b weggetje. (ja dat kon toen nog).
    Aan beide kanten een sloot en aan 1 kant een boom.
    Sommige vinden 3 d vliegen leuk andere snel maar ik het landen.
    Het grappige is dat wat je ook leuk vind je moet altijd een keer landen.
    Aangezien mijn eerste kistje een boxfly 10 was en die geen wielen en gas had, vond ik dat zo irritant dat ik al snel wielen wilde en van de grond af kon starten en heerlijk met de motor aan kon landen.
    Daar komt dus mijn voorliefde voor het landen vandaan.;)

    Het leukste vond ik als het vrijwel windstil was en ik alleen op het veld was.
    Dan vloog ik achten met de landing op het kruispunt.
    De achten dan langzaam draaien zodat je vanuit alle hoeken zowel links als rechtsom kon landen.
    Ja ook recht naar je toe.
    Nogmaals dat vind ik een kick.
    Met harde wind natuurlijk ook maar dan wel meer tegen de wind in;).
    Ik ben nu 5 jaar gestopt en zit wel eens te denken welke kist ik nu zou bouwen als ik ooit weer eens mocht beginnen.
    Dat zou een kist zijn met een neuspoot onderdekker en flaps.
    Dan proberen heerlijk op de toppen van de grassprieten af te vangen.
    Heerlijk.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    HansH, WillydeWoofer en AHoogendijk vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Wil geen foam vs hout discussie.

    Maar een Timber met flaps en grote ballon banden is leuk hoor. High alpha aan komen vliegen. Dan landen. Is een STOL/bush vliegtuigje

    Ik vind landen ook het leukst.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het materiaal maakt mij ook niet zoveel uit hoor.
    Wel fijn een medestander te hebben hahaha.
    Het leuke van het modelvliegen is dat er zo geweldig veel manieren zijn om er lol mee te beleven.
    Maar hoe beter je basis is hoe meer lol je er van beleefd.
    Al is het leren natuurlijk ook leuk, je blijft natuurlijk altijd bij leren.
     
    HansH, WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dus je hebt nog steeds ontwenningsverschijnselen?
     
    Cnn vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina