Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Buis buigen

    upload_2021-10-20_15-52-9.png
    foto w.p. 10-2021

    Het is gedaan met een 12mm waterleiding handbuigijzer.
    Vervorming in de ronding is te verwaarlozen.
    RVS 316 1,5mm wanddikte.
    Koper halfhard 1mm dik Bouwmarkt.
    Aluminium type 6061 1mm Bouwmarkt.
    De bocht is standaart voor een goede doorstroming bij installaties.
    Ga je (hard)solderen kun je bochtjes of knietjes gebruiken met een kleinere radius.

    Toch maar een keer een buigapparaat maken voor kleinere diameters?

    Kopie geplaatst thema hardsolderen
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Cnn, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.213
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat wil wel. Maar staal…
    Je heb ook buig apparaten voor remleiding ed.
    Maar voor uitlaatjes was het net iets te licht en te goedkoop…

    Heel veel sterkere bestaan zeker. Maar de buiger is op diameter buis gemaakt. En die tangen gaan dan rond de 100 euro inmiddels
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Buis buigen

    RVS is veel taaier dan staal, staal is zeker geen probleem.
    12mm hydrauliekbuis heb ik, dat buigt als boter.

    Remleidingbuigers 6, 8, 10mm zo'n goedkope, de goedkoopste die ik toendertijd kon vinden.
    Deze hebben het scharnierpunt aan een kant zitten. Dat maakt het te zwak voor alles behalve koper en aluminium buis.
    Ik heb aan beide een scharnierpunt gemaakt bij dat goedkope ding.
    Resultaat ik buig 10mm rvs 1,5 wanddikte. Oersterk dat ding.
    En zeker bestaan zware buigtangen en buigapparaten ook voor kleine diameter.
    Dan kom je uit bij hydrauliek buig dingen.
    Ik heb er onderweg de laatset jaren door veel bedrijven meerdere gefotografeerd.
    Dus voorbeelden om er een te maken genoeg.
    Maar nog steeds heb ik dat niet gedaan.
    Bij dat hier een bakje vol met dummyrollen ligt om alle maten te kunnen maken.
    Dat komt nog wel...
    upload_2021-10-20_19-13-50.png upload_2021-10-20_19-26-23.png
    Foto w.p. 10-2021

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    kaapstander, Cnn, Beton en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor al jullie testen en info:thumbsup:
    Het hoeft niet echt functioneel te zijn. In eerste instantie vooral voor de sier.
    20211020_193134.jpg

    Deze gebruik ik functioneel. Daar vlieg ik mee. Die is daarvoor prima.
    Die van chrome is voor de sier. Zo iets wil ik dus maken.
    Kan dit iets zijn? Of is dat te zacht om draad te snijden? En om vast te zetten?
    https://www.hornbach.nl/shop/Koperb...MIytjN0cTZ8wIVDrh3Ch3EYg8wEAUYASABEgIccfD_BwE

    Jan
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Buis buigen

    Verchroomd messing en koperbuis aansluitdelen zijn meestal zacht.
    Gisteren nog in de hand gehad, gemakkelijk van hand te buigen.
    Draad opsnijden kan.
    Let op, vaak zijn deze buisjes dunwandig.
    Ga je strak buigen, korte boog, dan breekt vaak het chroom.
    Bij mijn eerdere buigvoorbeelden was het aluminiumbuisje geeloxeerd.
    Deze laag was ook gebroken.

    Gewoon proberen.

    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    kaapstander, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Laatste op de KB dag in Almere kwam ik onderstaande motor tegen.
    Dle kon ik natuurlijk niet laten liggen. 20210912_120944.jpg
    20210912_120935.jpg
    Een Drone 29 uit de USA van 1947.
    20210912_121051.jpg
    Misschien niet de meest bruikbare motor maar daardoor wel weer appart.
    Heeft iemand ervaring met een vaste compressie motor?

    Jan
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog geen ervaring mee , wel weet ik dat de brandstof nogal afwijkt van het "normale" diesel recept .
    Dit zou volgens Drone's instructies 75% ether en 25 SAE 20 olie moeten zijn .

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zo ontving ik hem

    IMG-20211014-WA0051.jpeg 20211104_095808.jpg 20211104_195418.jpg 20211104_195616.jpg 20211104_195641.jpg 20211104_202511.jpg 20211104_205817.jpg 20211105_114347.jpg 20211105_114325.jpg 20211105_114300.jpg Gemini FT160
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG-20211104-WA0080.jpeg IMG-20211104-WA0075.jpeg

    IMG-20211104-WA0030.jpeg

    IMG-20211104-WA0051.jpeg

    Na de 'koprevisie' een lektest met alcohol en wat kleurstof.
    1 uitlaatklepje lekte namelijk. Na het slijpen niet meer.

    IMG-20211104-WA0044.jpeg IMG-20211104-WA0049.jpeg


    Alle kleppen opnieuw ingeslepen met een 3 stappen diamant polijst pasta.
    IMG-20211104-WA0012.jpeg


    Bekijk bijlage 465217 IMG-20211104-WA0065.jpeg
    IMG-20211105-WA0013.jpeg
    Na het schoonmaken met mijn elektrische tandenborstel het carter en lagers gespoeld met Klotz


    IMG-20211104-WA0080.jpeg Gemini FT160
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2021
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    20211105_131222.jpg 20211105_112417.jpg 20211104_213322.jpg 20211104_213308.jpg 20211104_205817.jpg 20211104_124230.jpg 20211103_113923.jpg 20211103_113808.jpg Excuses voor de vele foto's.
     
    Beton, HansH, M.l.v.Doesburg en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat is unne mooie.
    Enne, mooi schoon.
    Ga je veel plezier aan beleven.

    Goeie foto's.
    Willum
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nergens voor nodig hoor... Zie graag een beetje techniek-porno...

    Dacht even dat je er eentje nieuw uit de doos had. Mooi schoon geworden.

    Ombouwen, dan blijft ie zo mooi schoon! :D :D :D
     
    MicropropSport, Beton en Cnn vinden dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Is wel een beetje porno ja, ik vat alleen die foto niet waar de tandjes wat ver uit elkaar staan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat komt omdat de nokkenas in het achterdeksel lagert, dus zolang dat deksel niet op zijn plek zit, kan die nokkenas wat wijken...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Schaduw

    Er is schaduw in de foto.
    Deze schaduw laat niet alles zien zoals het is.
    Maar dan nog.

    Niet zo erg als het lijkt.
    Willum
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    20211105_170039.jpg 20211105_165955.jpg 20211104_195455.jpg 20211104_195418.jpg 20211104_195803.jpg 20211105_170039.jpg 20211105_165955.jpg Klopt. Nokkenas is op 2 punten gelagerd. Ook in de achterdeksel.

    Als je in het carter kijkt zie je het lager ook zitten. Tevens het tweede in de foto van de achterdeksel

    Nokkenas is behoorlijk gewichtig. En vrij lang. Die kan een stukje bewegen.






    Dat lager zie je op de foto waar ik met klotz aan het spoelen ben. En tevens de lagers zo heb schoongemaakt
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Mooie motor! Hoe heb je de kleppen ingeslepen?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Stukje brandstofslang van 7a8cm in de accu boormachine met de eerste twee compounds. Andere Uiteinde brandstofslang op de klepsteel drukken. Om zo het minimale geslinger van de boorkop niet op de klepsteel over te brengen.

    Dan met zeer weinig toeren slijpen. Telkens op en neer en switchen tussen links en rechts na 3a4 seconden. Echt met gevoel doen.

    Derde en tevens fijnste compound met de hand. Brandstof slang tussen mijn vingers en dan draaien. Net zoals je met een zuignap normaliter bij een automotive klep doet. Alleen met de Gemini dan vanaf de achterkant(klepsteel)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heb hier ook nog een Saito liggen. Zal daar vanavond of morgen wel een paar foto's van maken tijdens het inslijpen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik slijp met gewoon 1200 carborundum pasta, en alleen een minuutje of vijf met de hand, meer niet. Het is eigenlijk meer "schoonmaken" dan echt "slijpen"...
     

Deel Deze Pagina