het grote " SMOKE " draadje !!!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ultim@te, 31 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Of hardsolderen.
    Heb je misschien iets meer controle over hoe het ding exact gaat zitten
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen al heel wat doorgelezen hoe alles in z'n werk gaat, ga ik morgen eerst een een testje doen.
    Ik ga een 650 gram extra gewicht toevoegen aan mijn kist. Ik wil eerst zien wat voor invloed dit zal hebben.
    Mijn vliegtuig is een 3d kist met fantastische vliegeigenschappen en dat wil ik zo houden.
    Ik lees ook dat de folie met een smoke systeem meer gaat afzien door de vette laag die smoke achterlaat.
    Dit zijn nog allemaal dingen die ik ga moeten afwegen voor ik de knoop doorhak.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat afzien van de folie is met name als je met echte olie achtige zaken gaat roken..
    de diesel of paraffine olie en zo.
    zowieso ben ik zelf aan methanol toestellen gewend, dus de folie zet ik altijd op die standaard qua overlappen en vastzetten.

    Qua 650 gram, normaal sleep je met name pomp en tank mee..
    als je niet gaat roken, zet je die tank ook niet vol.
    dus standaard moet je rekening houden met een 3 a 400 gram

    maar het is ook prettig om te weten of alles lekker vliegt met een volle tank :D
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    De olie zal inderdaad tussen de naden van je folie kruipen en zal dus loslaten op den duur. Het strijken zal het moment uitstellen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik moet zeggen..
    In mijn kist komt de uitlaat halverwege de romp naar buiten
    de pijp is met een stuk siliconenbuis verlengt tot een aardig stuk buiten de romp.
    en schuin gesneden, daarmee hou ik nogal veel rommel weg
    ik had deze verlengstukjes eerst korter (5 cm uit de romp), toen werd het inderdaad een zooitje
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Gisteren een testvlucht gedaan met 650 gram extra gewicht. Op zich valt het mee maar bij hardere 3d manoeuvres, merk je toch wel dat deze minder strak lukken. Pull out uit een hoover merk ik ook verschil maar nog net voldoende. Ik zal nu nog eens alles op een rijtje moeten zetten of ik dit zal inbouwen.
    Wil ook niet dat mijn folie na een tijdje zal beginnen loslaten. We zien wel. Bedankt alvast voor de tips.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat tijdje is, met een beetje folie onderhoud, geen maand he..
    In de gaten houden.
    Gaat dan echt wel ff mee.

    met een benzine kist ben je die vette zooi niet meer gewend :D
    Doekie erover eind van de dag, scheelt veel
     
  8. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Uitlaat buiten de propwash brengen scheelt ook, hierdoor wordt je rook niet meteen weggeblazen door het verschil in vliegsnelheid en stuwsnelheid.
    Natuurlijk moet hier wel ruimte voor zijn zonder dat je uitlaat door het gras sleurt bij start en landing.
    Ik had vorig jaar een witte herfst in de tuin ;) en toen diverse oliƫn en mengsels getest maar nog niet in de vlucht.
    Teveel inspuiten geeft onverdampte vuiligheid uit de uitlaat, afkoeling van je demper en smoring van de motor, waar overigens altijd rekening gehouden mee moet worden.
    Als pomp kun je idd oa de dure smokewriters kopen, maar een brandstofpompje met brushregelaar met lipo werkt ook fijn, heb ook membraanpompjes gezien van oa bromfietsen die werken op het pulseren van je carterdruk, hierbij heb je geen lipo, pomp, regelaar etc nodig alleen een servo met een regelklepje om de carterdruk te regelen.
    En ohja, vergeet niet een terugslagklepje te plaatsen in alle systemen!
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dat is inderdaad zo. Hiervoor ben ik destijds overgestapt van methanol naar benzine. Voor een smoke ben ik nu toch wel terug een beetje terughoudend geworden. :(
     

Deel Deze Pagina