Boka Sherpa 2021 1:75 => 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Eugène, 17 okt 2021.

  1. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
  2. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    ehhh ik heb nog helemaal geen zender Klaas...alles van de hand gedaan naar de Eper modelbouwers 10 jaar geleden of zo.
    Dus lekker schoon begin. Dual rate zegt me even niks, maar ga en moet ik mij dus in gaan verdiepen. 30 jaar geleden had ik een 2 standen schakeling gemaakt om op 6 volt te kunnen varen en 12 volt te kunnen slepen. De RC techniek van nu is me nog onbekend....
    Wat vindt jij van deze motoren?
    https://www.der-getriebedoktor.de/krick-42256-max-power-700-elektromotor
    of een zwaardere die ik wellicht ook in mijn 1:50 model kan gaan gebruiken:
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...v-2000-toeren-zonv-13-pakket/a-69113-20000271 dan wel de volgende vraag welke vaarregelaar hier dan weer bij past....:eek:
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2021
  3. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Onderwijl de foto's van de ankergaten:
    20211026_211404.jpg 20211026_211413.jpg
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eugene, Die motor in de laatste link zou ik niet nemen. Erg zwaar en te laag in toeren. De motor in de bovenste link wijkt niet zoveel af van die ik aanraadde. Is alleen duurder en waarschijnlijk meer portokosten. Helemaal niet erg dat je nog geen zender hebt. Je kunt nu in alle rust uitvlooien welke het best bij je past. Heb weinig kijk op moderne zenders. Totaal bezit ik er 5, alle van Multiplex en 3 daarvan zijn uit de vorige eeuw. Twee kleintjes zijn wat moderner. Een Smart SX en een Smart Flexx. Die zijn beide 4 kanaals. De andere 7 kanaals. Alle zenders 2 hands aangeschaft. Bij mijn Smit Finland kom ik met die 7 een kanaal te kort.
    SB motor, BB motor, Stuurservo, Sleeplier, Sleephaak, Multiswitch (4 groepen verlichting) en Bluspomp. De blusmonitor heb ik gekoppeld aan de stuurservo. Die zender (MPX Profi mc 3010) heeft ook dual rate. Die schakel ik met een schakelaar in en uit en beperkt ingeschakeld de roeruitslag. Dezelfde schakelaar koppelt ook SB en BB motor. Met de losse boot varend bedien ik de motoren apart. Slepend koppel ik de motoren en bedien die dan met de linker stick. Sturen met de rechter. Minder roeruitslag tijdens slepen vind ik prettig. Anders reageert de boot veel te snel op het roer. In deze boot liggen 2 Bühlers Zon03, maar die zijn helaas uitverkocht. Heb je enig idee wat je zo kunt, of wilt bedienen. Hoop dat je zo weer iets wijzer bent. Gr. Klaas.
     
    Eugène vindt dit leuk.
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Eugene,
    Heb je al verteld dat ik geen prof ben wat betreft motoren en Vaartregelaars. Ik heb in alle schepen Brushless (borstel loze) motoren liggen. Het grote voordeel van deze motoren is de kracht tov de afmetingen en is ook nog eens energie zuinig. Zou daar toch eens naar kijken/informeren. De techniek is anders, zo ook de regelaars. Ik zou nog kunnen kijken wat ik in de Union Sovereign heb geplaatst. Die is ruim 1300 mm lang.
     
  6. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Vanavond maar eens het eerste stukje modeleren met vijlen, schuurstroken etc aangevangen. Ik moet even denken aan een forumlid hier die een hele boot uit messing bouwt...
    https://www.modelbouwforum.nl/attachments/p1000790-jpg.333571/
    dit stukje werk: zou daar prima voor in aanmerking komen:
    Main deck Sleeplier frontaal .jpg en dan bedoel ik het buizenframe rondom de monding van de sleeplieren...
    Billing boats heeft dit stuk uit een geheel uit een 5 mm plaat gestanst. Terwijl de diameter en daarmee dus ook de dikte variëren. Hieronder de 5 mm plaat met de te vijlen 'buizen' er op afgetekend.
    20211027_195708.jpg
    en na een avondje vijlen kijkend door een vergrootglas (jaja mijn ogen vinden dat een hobby leuk moet blijven), is dit het geworden...ik ben er blij mee....het zou trouwens wel erg gaaf zijn er een werkende sleeplier achter te krijgen....nog even verder dromen denk ik :koud:. Het dek ligt er nog los op voor de oplettende kijkerd. In de rode cirkel heb ik te veel weggevijld zie ik nu met de foto's onder elkaar. Kan ik nog maskeren met de geleide rol...
    foutje.jpg
    DSCF3645.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2021
    EUSIV en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  7. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Graag Sjoerd!
     
  8. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Nou Klaas, de ankergaten zitten erin. Heb gekozen voor messing buiten diameter 8 mm en binnen diameter 7,1mm. Daar kan eventueel een ketting doorheen zakken. Ik hekon.b eerst aan de onderkant het midden van het ankergat bepaald en met een 2 mm boortje een gat gemaakt, toen met een 6 mm boor van onder naar boven diagonaal het gat opgevfreesd totdat de bood door het upper forecastle deck kon. Toen ik eenmaal de richting had heb ik de gaten opgeboord in stapjes van 0,5mm tot uiteindelijk 8mm.
    20211029_213533.jpg

    Toen met een scherpe beitel onder en boven afgetekend. En vervolgens de messing buis doorgespelen met een dremel.
    20211029_213439.jpg

    Het rechtergat op de foto is de buis al op maat. De linker moet nog:
    20211029_213602.jpg
     
    k-k en EUSIV vinden dit leuk.
  9. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Vervolgens verder gegaan met de fundatie van de twee kranen achter de opbouw. Ik wil ze (handmatig) om hun as kunnen draaien, en besluit een 4 mm messing pijpje als asgat in te boren waar dan een 3 mm messing buis in past. Die is hol, dus er kan zelfs een m2 draadeind in om hem eventueel te borgen.
    Het aftekenen doe ik met een schuifmaat en scherp mes. Dat werkt nauwkeurig. Met de hand een bezemsteel haaks afzagen is vrijwel kansloos. Dus ik haal de zaagtafel van stal en doe er een zaagblad in met fijne tanden. Om versplintering tegen te gaan plak ik een schildertapje over de zaagsnede voor het zagen: 20211029_195858.jpg

    Met dezelfde zaagtafel zaag ik een blokje met een dikte van de straal van de diameter van de kraanfundatie. Door deze op de kopse kant van de rol te leggen kan ik de diameter aftekenen om zo het midden te bepalen. Een draaibank zou nu wel handig zijn....
    Vervolgens met een kolomboor een 4 mm gat geboord. Hier een foto met het eindresultaat:
    20211031_213452.jpg
     
    EUSIV vindt dit leuk.
  10. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Het volgende projectje wordt de hekrol. Ik wil deze zoals in het echt kunnen laten draaien. Ik heb helaas geen draaibank, dus ik moet op zoek naar ronde materialen. In de bouwdoos zit een stuk ovaalhout (het zou rondhout moeten zijn, maar de diameter varieerd van 32.8 tot 33,6 mm. Ik weet dat PVC buis 32 mm is. Wanneer ik zo'n buis neem en daar aan weerzijden een stuk mof op lijm kan ik de zijkant iets laten oplopen zoals in het echt, de draaiende rol is het verroeste deel tussen het groen geschilderde..
    DSCF3111.jpg
     
    EUSIV vindt dit leuk.
  11. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Vanavond bezig met de ombouw van de kraanfundatie. Dat ziet er in werkelijkheid zo uit: en het lijkt op een luchtaanzuigingskanaal met aanzuig openingen.
    Ombouw kraanfundatie werkelijk.jpg DSCF3573.jpg
    DSCF3003.jpg
     
  12. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    De lasercut onderdelen passen vrij goed en alleen de diagonale hoeken moeten afgeschuurd worden. Ik doe dat door schuurpapier 240 op een vlak plank en het te schuren onderdeel losjes in de hand. Voor de stevigheid heb ik een steunbalkje extra gelijmd om die diagonaal plaat tegen de achterwand te borgen. (2e foto). Weet iemand trouwens hoe je twee foto's naast elkaar kunt plaatsen? 20211031_200240.jpg diagonaal balkje.jpg 20211031_201429.jpg
     
    EUSIV, k-k en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  13. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    In paint maar even twee knipsels naast elkaar. Wat is modelbouw toch leuk. Nog wel heeeeel veel detailpotentie.... Ombouw kraanfundatie werkelijk vs modoel.jpg

    Aan weerszijden van de staanders van het dikke buizen frame zit nog een dunnen tralie...in het echt ontbreekt die, links naast deur met de zwartgele markering bevind zich nog wel een dunne buis (ik schat een cm of 5), maar de witte buis zichtbaar op de foto bevindt zich binnen: die 2e tralie hoort er nus niet.... Main deck Sleeplier frontaal SB.jpg
     
    EUSIV, Herby63, Ronaldp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. RBB2020

    RBB2020

    Lid geworden:
    11 aug 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Koekange
    Als ik de buis vergelijk met het gangpad ernaast dan denk ik dat die pijp eerder 3" of 4" is ipv 5 cm.
    Gr Martin
     
    Eugène vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat die pijp wel 6" (15 cm) is. Vergelijk het met de spuitflacon en de horizontale as achter de tabernakel. Gr. Klaas.
     
    Eugène vindt dit leuk.
  16. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    15 cm lijkt mij ook wel. En raar eigenlijk dat er niet iets van een deur zit of zo. In model zou 15 cm een spijltje worden van 2 of 3 mm dus....
     
  17. RBB2020

    RBB2020

    Lid geworden:
    11 aug 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Koekange
    De leiding rechtsboven in de doorgang is een 2" 150# leiding en dus 50.8mm.
    Als ik beide leidingen op de foto meet dan meet ik voor de 2" leiding 4mm en de paal 8mm.
    Volgens mijn bescheiden mening is die paal dus 4".
    101,6mm schaal 1:50 = 2.03mm.
    Ik vermoed je wel goed zit met 2 of 3 mm.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2021
    Eugène vindt dit leuk.
  18. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Toch wel fijn wanneer iemand je bevestigd! Top hoor dat meedenken. Ga gelijk weer verder met mijn bouwverslag
     
  19. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    We blijven op het achterdek. De hekrol en de verschansing die werkers op het achterdek moet beschermen tegen golven en de sleepkabel uiteindelijk in zijn beweging moet beperken. In werkelijkheid bestaat de verschansing uit H profielen. Om de 2 meter houden die een stalen buis in de lucht. Ik heb er gelukkig veel foto's van.
    DSCF3030.jpg DSCF3643.jpg xcbcbb.jpg
    Uit de kit blijkt in ieder geval dat één uitsparing niet klopt. Èn dat twee zware brackets ontbreken: Op de middelste foto boven is te zien dat een zware ketting de sleepkabel fixeert om te voorkomen dat deze geheel naar bak- of stuurboord uitslaat en de boot omtrekt. De oranje uitstulping op de bovenkant van de verschansing (1e foto boven). Heeft volgens mij datzelfde doel: voorkomen dat een sleepkabel helemaal naar voren kan schieten door ongecontroleerde zeegang of zo. Ik besluit deze brackets ook te maken.
    Op basis van de gangboord foto schat ik dat de voet van de schuinte op de helft van het gangboord komt. Dus 1.2 m in werkelijkheid. Ik maak een ontwerpje:
    20211109_001719.jpg

    En na een avondje pielen ziet het er zo uit:
    20211109_001251.jpg 20211109_001651.jpg
    De andere kant moet ik nog doen:
    20211107_215811.jpg
    20211109_001607.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
  20. Eugène

    Eugène

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Epe
    Uit de kit blijkt in ieder geval dat een uitsparing niet klopt. En dat twee zware brackets ontbreken: Op de middelste foto boven is te zien dat een zware ketting de sleepkabel fixeert om te voorkomen dat deze geheel naar bak- of stuurboord uitslaat en de boot omtrekt. De oranje uitstulping op de bovenkant van de verschansing (1e foto boven). Heeft volgens mij datzelfde doel: voorkomen dat een sleepkabel helemaal naar voren kan schieten door ongecontroleerde zeegang of zo. Ik besluit deze brackets ook te maken. Op de foto zie je het e.e.a. al gemonteerd. In de rode cirkels het dichtgemaakte bovengat en de dunner gevijlde spijl. Er moet nog een driehoekje achter gelijmd. Om de onderstaande foto's het eindresultaat. De poppetjes zijn van mijn vroegere modelspoorbaan 1:78. Het zijn dus kleine mannen van 1,70 lichaamslengte. Inked20211107_215811_LI.jpg 20211104_162630.jpg 20211107_132024.jpg 20211107_214724.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2021
    EUSIV vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina