Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Wat betekend dat is mengsel afstelling.... 1 a 2 klikjes rijker of is het meer dan dat
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk (véééél) minder dan een half klikje...
    Hoewel ik er niks van geloof dat naalden lineair zijn, om je een voorbeeld te geven, de 15 cc in de Spacewalker heeft de hoofdnaald maar ongeveer 10 klikjes open staan, en dat is al met een tapsere naald dan origineel. Bij Benzine komt de afstelling véél preciezer dan bij Methanol.
    Vroeger kreeg ik het ding "ongeveer" goed op alleen de hoofdnaald, maar ook niet meer dan dat. Met de solenoid er bij tussen krijg ik hem min of meer "precies goed", maar moest ik nog wel eens van dag tot dag bijstellen. Als het veranderlijk weer is, zelfs op de dag zelf.
    En met het sensortje probeer ik juist die verschillen die van dag tot dag optreden omdat de luchtdruk en temperatuur veranderlijk zijn, op te vangen.

    En dat het dan zo uit komt dat het ding ook reageert op hoogteverschillen, so be it. Nodig is het niet, want normaliter zijn de hoogteverschillen die ik overbrug niet zo heel erg groot (als ik eens op 200 meter kom is het al heel wat), en wat meer is: je motor gaat, ongecorrigeerd, lichtjes rijker lopen met toenemende hoogte, dus heel veel kwaad kan het niet om zonder die correctie te vliegen. Je raakt (heel licht) vermogen kwijt. Dat raak je sowiso omdat de lucht dunner wordt, maar zonder correctie dus wat meer dan mét...
    Dat was overigens geenszins het doel van het printje, hoewel het natuurlijk wel heel handig is, dat je als je een keer naar Duitsland te vliegen gaat en op 700 meter zit, dat je dan niet aan je sproeiers hoeft te draaien...
    Het doel was om het gedoe met veranderend weer (van zomer naar winter en vice versa) te elimineren danwel te minimaliseren.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ze liepen snaarstrak Bert.
     
    sarco vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... blijkbaar loopt de SpaceWalker nu zo lekker, dat ik het ding in 3~4 weken tijd door een klepstel-interval (5 draaiuren) heb gevlogen... Waar overigens niks aan hoefde te gebeuren, ik heb pardoes het deksel er weer terug opgeschroefd.
    Dat zegt enerzijds dat het allemaal nog steeds geweldig blijft lopen want ik vlieg er blijkbaar opeens heel veel mee, anderzijds dat ik wat meer moet afwisselen tussen de vliegtuigen.

    De bougie liet nog wel wat zwarte kool zien, maar ook blank metaal. Wat an sich gunstig is.

    Sinds de mengsel-automaat er op zit, heb ik sterk de indruk dat de Spacewalker nóg schoner blijft dan hij al deed, voor wat betreft de olie en dergelijke. Voorheen zat er nog wel eens wat zwarte vettigheid op de linker vleugelvoorrand, maar de laatste tijd is dat eigenlijk alleen maar graspulp van de prop die door het veld maait...
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2021
    sarco, MicropropSport, Q Brand en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En in de afgelopen drie vliegdagen de correctiefactor zien variëren van - 5,5 tot -8,2 en alle keren liepen de motoren die er mee uitgerust waren (SpaceWalker en BigLift) geheel vlekkeloos.
    Ik zit nog steeds te wachten op grote temperatuur en/of luchtdrukveranderingen, en dat zal nog wel even duren denk ik, maar tot nog toe ben en blijf ik gelukkig met het systeem zoals het is.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Één van de redenen waarom ik denk dat die mengselcorrectie veel meer effect heeft dan ik zelf op het eerste gezicht denk, is omdat de logica dicteert dat een motor weliswaar op de grond iets vet hoort te staan vanwege het optoeren in de lucht, MAAR dat eenmaal vliegend, met toenemende hoogte de luchtdruk afneemt, dientengevolge de hoeveelheid zuurstof per volume, en dat DUS ook de brandstoftoevoer een haartje geknepen moet worden. Weliswaar héél weinig, maar toch. Dit systeem doet dat.

    Het op dit moment meest in het oog springende verschil wat ik zie, is dat beide kisten schoner blijven qua uitlaatresidue, en een vuil uitlaatresidue is een teken van te rijk lopen. Ik heb het dan over de kleur van de olie, die blijft gewoon helderder.
    Dat duurde een paar vluchten (ik heb wel eens eerder opgemerkt dat een verandering in afstelling een geruime tijd nodig heeft om zich qua olie "kwaliteit" zichtbaar te maken, en ik denk dat dit hier net zo goed voor geldt).

    Voor wie het interesseert: ik zie een verandering van brandstoftoevoer van héél ruwweg 1% per 100 meter hoogte. Blijkbaar maken zulke kleine beetjes toch een min of meer zichtbaar verschil. Het begon me op te vallen omdat ik gisteren twee vliegtuigen schoon kreeg met één Dettol doekje, en dat doekje was nauwelijks vuil.
    Voorheen gebruikte ik meestal één doekje per vliegtuig en dan is het doekje niet zwart, maar wel duidelijk vies.

    Eigenlijk zou het geen verrassing moeten zijn: 30 jaar geleden, vóórdat iedere auto injectie had, moesten zelfs bij nieuwe auto's bougies ook veel vaker schoongemaakt worden, en waren uitlaten ook zwart van binnen, terwijl tegenwoordig een 15 jaar oude auto nog steeds moeiteloos door de uitlaatgasmeting bij de APK komt.
     
    sarco, Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Vroeháh waren de uitlaten grijs bij een benzinemotor met juiste verbranding (nog met lood in de benzine)
    Later werden ze bruinig (injectie, katalisator, loodvrij)
    Nu zijn ze pikzwart van het roet (turbo, directe injectie), daarom worden er tegenwoordig ook roetfilters op benzinemotoren gemonteerd.
    Diesels daarintegen zijn de uitlaten tegenwoordig brandschoon vanbinnen.......... (ik heb het over het eindstukje hé)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heb ik nog niet gezien...

    Maar Grijs heb ik vroeger (pré-injectie) ook maar bitter weinig gezien.
     
  10. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Het lijkt dat je dan niet genoeg en goed gekeken hebt.
    Na een rit van een redelijk aantal km was de uitlaat(einde) inderdaad grijs.
    Bij een motor die in orde was uiteraard.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D mijn pa was vroeger niet zo van de "jaarlijks naar de garage brengen"... dat was, zeg maar, pre-APK... :D
    De invoering van de APK viel min of meer samen met dat ik het huis uit ging, en op het internaat van de zeevaartschool mochten studenten destijds geen auto hebben. Zes jaar later dat ik pas weer regelmatig met auto's en motorfietsen in de weer ging, en toen begon loodvrij al aardig in opkomst te raken.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn oude bolidetje met LE Jetronics waren in het lodentijdperk keurig grijs. Nu in de huidige tijd blijven de kaarsen ook keurig. Maar in de pijp tref je zwarte neerslag. Droog poeder…

    Maar je moet de kaarsen beoordelen na een rit waarbij de motor goed op temp heeft gestaan. Na een koudstart is alles vies. Daar moet je geen koffie van zetten… of de toekomst aan aflezen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heeft dit project niet stilgestaan, al zijn de laatste maanden hoofdzakelijk het verzamelen van gegevens/ervaringen geweest. Tot nog toe uitsluitend van mijzelf.

    In de USA loopt een parallel-project, deze meneer heeft nadat hij een van mijn setjes ontvangen heeft, een eigen aansturing gemaakt waarbij de druk/temperatuursensor rechtsstreeks in de aansturing ingebouwd is, dus onafhankelijk van telemetrie en LUA scripts.
    Nu is dat laatste in principe voor het functioneren een beetje lood om oud ijzer qua functionaliteit, want de uiteindelijke actieve correctie zou identiek moeten zijn.

    Waar het om gaat, is dat Dave in een ander klimaat leeft dan wij, en dat hij gisterochtend heeft staan testen en binnen een uurtje of anderhalf (als ik het goed begreep) een temperatuurverschil van 12 graden meemaakte wat om en nabij de 4% verschil in brandstof zou moeten maken. En het prettige van het verhaal, is dat hij daar dus helemaal niks van merkte qua motorloop...

    Nu ga ik, straks, als de winter er aankomt, eens kijken of ik mijn garage zo heet mogelijk kan stoken, en dan een motor op de oprit starten en warm draaien, om het daarna draaiend naar binnen te brengen.
    Daarvoor zal ik wel iets moeten verzinnen met een uitlaatgas-afvoer, want ik moet mezelf niet vergassen natuurlijk, maar dan moet het mogelijk zijn om een temperatuursprong van 20 graden o.i.d. te bewerkstelligen.
    Dat ga ik dan uiteraard doen met zowel een 'geregelde" als ook een "ongeregelde" en kijken of we verschillen zien. Lijkt me evident, maar "the proof of the pudding is in the eating".
     
    pieterjbo, Q Brand, wim eon en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit was ik nog vergeten: Een videootje van Dave zijn motor. Oude OS FT120, nog met airbleed carburateur, motor is 100% standaard, geen modificaties anders dan de ontsteking, mijn klepje en zijn electronica.



    "Loopt best wel aardig".... ;)
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    nu ben ik altijd een redelijke zeikerd als het over video's of foto's gaat :D
    maar het valt me op dat hij eigenlijk niet stationair draait..

    Volgens mij was dat altijd 1 van jouw grootste problemen.. dacht ik
    wat langer stationair en daarna het oppakken en mooi vloeiend door de toeren heen richting volgas

    of weet jij op de achtergrond dat dit goed gaat?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zag ik ook, en ik heb er naar gevraagd. Volgens Dave draaide het ding onmiddelijk voor het starten van de camera een tiental minuten onberispelijk stationair.
    Ik kan het niet controleren, maar ik weet dat ik dat in mijn eigen eerste video ook deed:

     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    En grappig genoeg, op mijn originele officiele benzinemotoren is de overgang in het midden ook lastig afstellen.
    en dat is nog een walbro carb
    Dus eigenlijk is het best grappig dat een methanolmotor op benzine dit zo goed oppakt.
    behalve soms de uitdaging in het middengebied
    wel grappig dat sommige type carbs het bijna zonder aanpassen meteen goed doen, en andere een kleine slijpsessie wel waarderen
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dit is dus beide WEL met volledig electronisch geregelde brandstoftoevoer, he? Met een gewone glow-carb krijg je dit niet voor elkaar, ongeacht hoe goed je kunt slijpen... Alleen al omdat de verneveling vele malen beter wordt...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is dan ook weer zo :D

    ik dacht eigenlijk dat je de slijpsessie EN de Ebrutklep erin gooide
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet noodzakelijkerwijs... De motoren waar reeds in geslepen is, ga ik natuurlijk niet "ontslijpen", maar de motoren waar niet in geslepen is, daar doet het klepje zo zijn werk ook wel.
    Het vinden van de curve word soms wat makkelijker met een geslepen carb, maar soms maakt het ook maar heel weinig verschil.

    PS: ik geef de voorkeur aan de naam ESN (Electronische Sproeier Naald)... :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2021
    wim eon en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina