Knap werk Willum Dat valt wel mee Peter. Goed heetstoken en toevoegen. Deze messingdraad had inwendige flux. De verbindigen waren wat grof dus het kon ook moeilijk met zilver. Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsoldeerworkshop Ter herinnering, over 4 weken: Een hardsoldeerworkshop speciaal voor modelbouwers. 6 mensen is een volle groep. De cursuslocatie is al besproken. De workshop is gepland op zaterdag 27 november 2021, 09.00-13.00 uur. Workshop hardsolderen/vlamsolderen - Home - Schoolmeesters Lasopleidingen en Laswerken https://schoolmeesters-lasopleidingen.nl Foto, Schoolmeesters Lasopleidingen Belfeld Alle tijd voor modelbouw. Veel plezier, Tot dan. Veel modelbouwplezier, Willum In de cursusplaats Belfeld is ook een bungalowpark/camping
Koperwerk Bij gebrek aan passende koperplaat. Stukje buis opgezaagd en geplet. Rondgeknipt en geperst. Resultaat werkstuk met het zelfde koper en met de zelfde dikte. Hergebruik koperen buis. Had ik ook al ergens ander gedeponeerd. Veel modelbouwplezier, Willum
Stoomketel Ga je ook in de modelbouw..... Het was een test. Kan ik van buis een front maken. Tuurlijk, waarom niet, maar dan wil ik het ook zelf zien en ervaren. En dan, Weer een ervaring rijker. Och, ik wil misschien wel een keer een keteltje maken. Maar dan is de vraag, rvs of koper. Of toch maar bijde. Alle mogelijkheden en spullen liggen hier. Wat mij tegen houd, wat mot ik ermee. We zullen zien. Veel modelbouwplezier, Willum
Elektromotoren Vandaag uit nieuwsgierigheid 3 autospiegels gesloopt. De buit, enkele zeer kleine motoren. foto's w.p. 11-2021 Willum
LPG Dit zijn uit aardolie gedistilleerde gassen, vloeibaar gemaakt en in tankjes geperst. Propaan zowel Butaan is een petroleumgas LPG’S Liquefied Petroleum Gas Butaan en Propaan worden vaak gemengd tot een gas met een vooraf bepaalde mengverhouding, bijvoorbeeld 70% Butaan met 30% Propaan. Deze bijmenging veranderd de temperatuur gevoeligheid van het samengestelde gas In zeer koude omgevingen gebruikt men puur Propaan. Samenstelling, omgevingstemperatuur en verbruik, bepalen hoe snel het mengsel van vloeistof naar gasvorming kan omvormen/vergassen. Een verschil tussen Butaan en Propaan is de in de fles vuldruk, Bij een omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius is de gasdruk van butaan ca. 1,5 bar. De verdamping van vloeibaar butaan naar gasvormig is langzamer dan van propaan. De verbrandingssnelheid van Butaan is redelijk. Ontbrandingstemperatuur voor Butaan is 287 graden Celsius De gasdruk van propaan in een fles is ca. 7,5 bar. De verdamping van propaan is sneller dan butaan. De verbrandingssnelheid van propaan is dan ook hoger dan Butaan. Ontbrandingstemperatuur voor Propaan is 470 graden Celsius Voor menggassen Butaan, Propaan heb ik een druk gemeten van 3,5 bar. Bij lage omgevings temperaturen is propaan een betere brandstof dan butaan. Flessen mogen nooit meer dan 80% gevuld zijn met vloeibaar gas. De rest, 20% is loze ruimte voor expansie bij temperatuur verhoging van het gas, en als bergruimte voor het verdampte gasvormige gas. Tijdens het afnemen van veel gas hoor je dat het vloeibare gas omgezet wordt naar gasvormig door krakende geluiden. Lpg’s, Butaan 100%, Propaan 100% of menggassen worden vaak gebruikt om een (hard)soldeervlam te maken. Dit kan samen met lucht uit de omgeving, met perslucht of zuurstof. Naast andere brandergassen leveren deze soorten lpg’s een mooie stabiele soldeervlam. Als verbrandingsmotorgas Met een mengsel LPG als autogas gebruikt men vaak 100% propaan als heftruckgas. Veel heftrucks willen niet graag lopen op LPG. LPG’s zijn koolwaterstoffen. (kunnen dus koolmonoxide produceren bij onjuiste verbranding.) De verhouding van het verdampte gas met zuurstof-of lucht aldanniet perslucht, zijn voor een goede verbranding erg belangrijk. Veel modelbouwplezier, Willum
Fosfor-tinbrons Eigenschappen Fosfor-tinbrons zijn: Een hoge slijtvastheid Een hoge belastbaarheid Corrosie bestendig Zeewater bestendig Super warmte en stroom geleiding Zeer goed bestand tegen hogere temperaturen De hoog zuiverheid van het materiaal komt onder andere door het ontbreken zink en lood is het metaal. Fosforbrons is een legering van, Koper, restaandeel 0,5 tot 11% tin 0,01 tot 0,35% fosfor. Smeltpunt van brons rond de 950°C foto w.p. 11-2021 Tinbrons Door het ontbreken van het fosfor in de legering, Slijtvast Goed belastbaar Corrosie bestendig Super warmte en stroom geleiding Goed bestand tegen hoge temperaturen. Tinbrons is een legering van, Koper, restaandeel Tin 3-12% Smeltpunt van brons rond de 950°C Te koop in draadvorm, platen, holle ronde staven/buis, rond massief, vierkant massief en strips. Veel modelbouwplezier, Willum
Vertinnen Nog een aanvulling op een eerder bericht. Iemand had een vraag, hier het antwoord. Smeertin Carrosserietin ofwel smeertin Tin als smeertin op (staal)plaat krimpt niet. Smeertin heeft geen exact smeltpunt daarom laat het zich bij de juiste temperatuur goed en glad uitsmeren. De smeertinlegering heeft een mengverhouding van 74% lood, 25% tin en 1% antimoon. Bijvoorbeeld: Felder Sold.tin L-Pb74Sn25Sb1 Smeertin, ofwel carrosserietin genaamd wordt onder andere gebruikt om Autoplaatwerk en lasnaden in dit plaatwerk strak te maken, te vullen. Smeertin/tin heeft een 100% goede onlosmakelijke hechting aan het metaal. Smeertin, tin is de betere oplossing door haar krimpvrije eigenschap. Auto plamuur heeft onder andere krimp als nadeel. Smeersolderen kun je zelf samenstellen door de gewenste gewichtsdelen van de metalen samen te smelten. Na dit legeren kun je de vloeibare brij in staven uitgieten. Standaard verkrijgbare tin-lood solderen kunnen ook gebruikt worden. Deze zijn ietwat moeilijk te hanteren vanwege hun smelt traject. Dit smelt traject kan langer of korter zijn, bepalend is de verhouding tin-lood. Is er geen smelt traject, maar stolt het tin-lood direct, heb je een smeltpunt. De meeste metalen dus ongemengd/gelegeerd hebben een smeltpunt. Je kunt bij de keuze van jou metaal je voordeel doen. Tinpasta Tinpasta is de grondlaag bij het vertinnen, de grondverf. S39 Universeel vloeimiddel S39 Universeel kan gebruikt worden als vloeimiddel bij het aanleggen van de eerste grondlaag vooraf het uiteindelijke vertinnen. Op deze grondlaag kun je dan met een tin naar keuze vertinnen. Let wel! Vertinningspasta's eerst goed om te roeren, deze pasta's zakken uit. Vaak scheidt het vloeimiddel van het metaal. Gebruik je vertinning middelen die zuur zijn moet je na het vertinnen je werkstuk neutraliseren met een zeepwater en dit daarna met warm water schoonspoelen. Let op! Na het schoonspoelen hen je een metaal helemaal schoon en oxidevrij en zal daardoor enorm snel weer roesten of oxideren. Goed en snel droogmaken met poetspapier en feuhn. Vertinningspasta’s zijn ook zelf te maken. Deze metalen zijn (net als veel metalen) in poedervorm te koop. Enkel voorbeelden van de vele vertinningspasta's die te koop zijn. Foto's geleend van de verkopers Karosseriezinn - Korrosionsschutz-Depot https://www.korrosionsschutz-depot.de › pdf › ka... PDF Vertinnen Vertinnen en strak maken kan natuurlijk op elk werkstuk, object dat van metaal is. Auto, fiets, motor, modelbouwobject, machines etc. Deze strak te maken metalen kunnen zijn, Staal, Koper, Messing, RVS. Strak gemaakte delen afwerken. Het schuren van metalen zoals tin en tin-lood legeringen leveren kwalijk stof op. De metaalstof is schadelijk bij inademing voor de gezondheid. De eerste stap bij het gladmaken na het strak maken met tin is Vijlen met een carrosserievijl. Een carrosserievijl maakt spanen en geen stof. Omdat tin en zeker lood snel oxiderende metalen zijn, is het een goede zaak kort vooraf de eerste verfgrondlaag de tinlaag te schuren om zo de ontstane oxidatie weg te werken. Schilderen over oxidatie geeft op den duur problemen. Let op! Metaalstof is schadelijk bij inademing. Metaalstof is schadelijk voor het milieu. Ik kan hier nog veel over schrijven. Maar, het is goed zo. Veel modelbouwplezier, Willum
aangezien ik veel elektro voorbij zie komen doe ik ook een bijdrage op de foto een watergekoelde frequentieregelaar met een vermogen van 400kW. echter wel een speciaaltje, deze is geschikt voor een common bus DC systeem, de drive heeft een gelijkspannings ingang van ca 580 tot 840 volt. op de foto's de drive zelf, de aansluitingen, en de binnenkant van de drive. de besturingsmodule wordt aan de drive gekoppeld via glasvezels. De aansluitingen voor de dc input De drive zelf met aan de onderkant de aansluitingen voor de motorzijde, boven en onder de aansluitingen de buizen voor de waterkoeling De binnenkant van de drive, rechts achter de koperen platen zitten de condensatoren, de rode modules links zijn zogeheten IGBT's, 3 van deze modules vormen de inverter, voor elke fase 1. bij deze drive staan er 2 modules parralel voor elke fase vanwege het vermogen
Ring voor mijn meisje foto w.p. 11-2021 Over klein werk gesproken. Binnenring is 17,5mm het steentje is 3,5mm. Ik heb nog enkele ringen en steentjes liggen. Zal binnenkort een ring maken met een steenzetting. Zetting op een ring. Zetkastje 3,5mm (is een staand buisje 0,75mm dik) met facetrandje bovenin waar het steentje op rust. Het zetkastje wordt in de ring ingefreesd of passend gevijld aan de ronding. Het zetkastje hardsoldeer ik met zilver aan de ring. Het steentje sluit ik op met een wrijfzetting. Het randje boven de steen wordt over de steen heen gewreven. Geen modelbouw, Maar toch, Veel modelbouwplezier, Willum
Lijkt wel een drie fasen gelijkspanning tig-las apparaat. Die IGBT's zijn echt flinke jongens. Het koelwater in een radiator en een koelwaterbak, de ventilator blaast koude lucht in het apparaat? Of? Veel zilver werk, duur ding. Maar Finn? Rood-blauwe nieuwe autogeen twinslang bij een frequentieregelaar? Geen modelbouw, Maar toch, Veel modelbouwplezier, Willum
ik heb ze nog van groter formaat liggen, die zal ik morgen op de foto zetten hier nog een linkje met info over de inverter modules: https://www.semikron.com/products/product-classes/ipm/detail/skiip-613-gd123-3dul-v3-20452211.html Het koelwater in een radiator en een koelwaterbak, de ventilator blaast koude lucht in het apparaat? het koelwater loopt door een aluminium blok waar alle igbt's en condensatoren op zitten met hittegeleidende pasta Maar Finn? Rood-blauwe nieuwe autogeen twinslang bij een frequentieregelaar? bij mij in de schuur is van alles te vinden
zoals beloofd, hier 2 igbt's en een condensator, met een stift er bij voor de schaal. de condensator en rechter igbt zijn afkomstig uit de frequentieregelaar. de zwarte igbt heeft 2 kanalen van 1200A, samen dus 2400A. de foto er onder zijn de heatsinks van de igbt's te zien, de zwarte igbt kan zo'n 7kW aan warmte afgeven tijdens volle belasting. tot slot op de laatste foto het hart van een igbt module, afkomstig uit de rechter igbt.
samen dus 2400A Wat stuur je hier mee aan wat regel je hiermee? Motoren? 2400Amp DC Zou een flink puntlas of stuiklasapparaat kunnen besturen. Willum
dit kan van alles zijn, motoren, in een ups als wisselrichter, grote omvormers van dc naar ac, maar ook processen waar hoge stromen geregeld moeten worden zoals elektrolyse. moderne treinen regelen hun snelheid ook met igbt's.
Hardsoldeerworkshop Ter herinnering, over een kleine 2 weken: Een hardsoldeerworkshop speciaal voor modelbouwers. 6 mensen is een volle groep. De cursuslocatie is al besproken. De workshop is gepland op zaterdag 27 november 2021, Cursus tijd 09.00-13.00 uur. Workshop hardsolderen/vlamsolderen - Home - Schoolmeesters Lasopleidingen en Laswerken https://schoolmeesters-lasopleidingen.nl
Strak maken. Strakmaken, reparatie en opleukwerk. foto w.p. 11-2021 foto verkoper AlSI12 is bestand tegen temperaturen tot wel 500°C. Testen of bij u toepassing dit gegarandeerd is. Debrasel Chemie en veel anderen maken een ALSI 12 plamuur. Aluminium plamuren ken ik al zeker 50 jaar. Zeer duurzaam materiaal voor op blanke metalen. Zelfs in aluminium gieterijen kom je het tegen. Reparatie werk van schroefgaten is mogelijk. Schroefgat voorberieiden en schroefdraad tappen. De schroefdraad kwaliteit zal ongeveer gelijk zijn aan die van aluminium ALSI 12. Strakmaken met aluminiumplamuur verloopt gelijk aan andere plamuren. Veel modelbouwplezier, Willum
Aluminium silicaat, AL si. Volgens de tekst had Ik dit gelezen als AISI 12, geen bestaande staalsoort. Henk.