Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vervolg hier op: Zelfde motor, week stilgestaan, bij de laatste run was de buitentemperatuur 80 Fahrenheit (26 gr C) en zonder verder aan te raken nu koud gestart bij 51 F (10~11 gr C).
    Dat is een temperatuurverschil waarvan ik uit ervaring weet, dat het toch wel een haartje invloed heeft.



    Ik vind dat wel prima lopen eigenlijk...
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2021
    rodermond13 vindt dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Heeft ie nou een playstation controller als besturing ?
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Zal wel zo iets zijn
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar lijkt het veel op, he? Maar dat is een van de (nieuwere?) FrSky zenders. Clubmaat van me heeft er ook een en is er tamelijk enthousiast over. Ik vind ze wat te klein, en de schakelaars onhandig, maar ik denk dat dat de game-generatie van tegenwoordig is. Ding schijnt letterlijk alles te kunnen wat een Taranis ook kan en meer.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies, die, kon even niet op de naam komen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik gisteren een beetje geprobeerd te testen met de automatische mengselcorrectie in het klein Chartertje, en die tests waren niet echt heel erg eenduidig.
    Het nadeel van dat setje is dat het niet via telemetrie werkt. Je kunt dus niet echt heel erg goed zien wat er gebeurt.
    Vandaag heb ik de SpaceWalker en de BigLift even laten draaien.

    Afgelopen zomer hingen de temperaturen rond de 20 graden, met luchtdrukken rond de 1010~1015 mb, en dat levert een correctiefactor op van zo tussen de -6 en -8% (dat is dus, minus vanaf baseline setting).
    Vandaag was het 11 graden en 1025 mb, en dat gaf een correctiefactor van -1% van baseline.

    Zou je 7% brandstof meer of minder geven op een en dezelfde dag, dan gaat dat echt het verschil maken tussen een vet lopende motor of een motor die afslaat door brandstofgebrek.
    Hoe dan ook: vandaag was het niet "een en dezelfde dag", en het resultaat was super aangenaam: De Spacewalker, die afgelopen zomer haarscherp liep met een correctie van -7 gemiddeld, liep nu haarscherp met -1, draaide het gewenste piektoerental, en reageerde volledig prima op het gas. Het enige "dingetje"was dat ik de eerste 10 seconden even wat moest choken, maar ik denk dat dat eerder ingedikte olie in de sproeiernaald was, dan wat anders, want 10 seconden is niet heel erg veel opwarmtijd.

    De Boxer had diezelfde tien seconden choke tijd nodig, wat dat vermoeden (ingedikte olie) alleen maar bevestigt want die motor warmt veel trager op.
    Helaas bleek die onderin toch nog wat te scherp afgesteld te zijn, want ik moest de eerste 4 punten van de curve heel lichtjes ophogen (echt maar heel minimaal) maar die liep daarna ook verder haarscherp. Vol gas gewoon het normale toerental, en bovenin hoefde ik verder ook niks aan te passen.

    Het begint er op te lijken dat het echt werkt, dusss....
     
    rodermond13, Q Brand, Beton en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb hier nog even aan zitten rekenen, en het blijkt dat de correctie op de brandstoftoevoer zodanig is, dat de afstelling van deze zomer te arm zou zijn geweest voor de luchtdichtheid van vandaag, en de motor zou boven halfgas simpelweg afgeslagen zijn wegens brandstofgebrek (brandstof/luchtverhouding magerder dan 1:15,5). Het is dus zonder enige twijfel dat het niet alleen werkt, maar dat het ook min of meer "van levensbelang" is: uit zichzelf zou de motor dus niet zijn blijven lopen bij een dergelijke klimaatverandering... (natuurlijk is het dat niet echt, als ik iedere week had gevlogen had ik iedere week die motor een haartje vetter gezet en had ik er zogenaamd helemaal niks van gemerkt, maar nu doet dat dingetje dat voor mij, helemaal autometaties).
     
    sarco, rodermond13, Q Brand en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Ik heb zojuist de patentclaim van Stihl voor het M-tronic systeem ingezien, en het was een kleine opluchting om te zien dat het systeempje wat Hans en ik gemaakt hebben, géén inbreuk maakt op dat patent. :D
     
    MicropropSport, Q Brand, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik zie een nieuw patent....:rofl:
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat volgens mij ook weer niet echt... :p
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi om te horen Bert, maar mag ik dan bij deze benieuwd zijn waarom geen inbreuk op et patent? Zijn ze redelijk specifiek motorzaag in hun patent?

    Tis sowieso een mooie kans voor stihl natuurlijk he.. Enorme ladingen rc motortjes van een es voorzien.. Gaat opvallen op de stihl balans :p:D
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet vanwege de kettingzaag...
    Omdat het M-Tronic patent weinig met die solenoid te maken heeft (en iets vergelijkbaars is vroeger in de autotechniek toegepast), maar zich veel meer toespitst op de manier waarop het M-Tronic systeem zonder sensors toch "zelflerend" is en het optimale mengsel weet te bepalen door via een bepaalde logica mengsel en ontstekingstijdstip heen en weer te schuiven tot het een optimaal werkpunt gevonden heeft.

    Met andere woorden: het enige wat de Electronische sproeier gemeen heeft met M-Tronic, is die solenoid, en verder iets. Sterker nog: met die meteo-correctie heeft de Electronische Sproeiernaald zelfs twee méér sensors dan M-Tronic...
     
    Q Brand, rodermond13 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik vanmiddag met die amerikaanse regelaar met ingebouwde P/T sensor gevlogen, en dat was eigenlijk weinig opwindend: Het was verrektes koud (5 graden) en ongeveer 1023 mb. Ik kon niet heel erg hoog want het wolkendek zat geschat op 100 meter, maar na een single-flip start en even warmdraaien, het gas er op en vasthouden tot ik de kist langzaam zag vervagen. Ik kreeg sterk de indruk (maar dat kan een wensgedachte zijn), dat net als de Spacewalker en de BigLift, de motor consistenter en constanter door bleef trekken. Ik denk het, maar dat kan ik me net zo goed verbeelden.

    Wat ik me zéér zeker NIET verbeeld, is dat er aan het eind van de vlucht helemaal NUL zwartigheid onder de uitlaat hing (normaliter altijd wel een veegje aan je vingertop, nu niks, nada, noppes) en ook na een half uurtje uitlekken, nog steeds niks. Het uitlaatresidue is dus gewoon met 100% zekerheid schoner geworden, en dat bewijst dat er wel degelijk iets veranderd is.

    Ik had graag de SpaceWalker ook nog even getest, om te kijken of wat ik eergisteren zag, ook ECHT waar is, maar het was me na een kwartiertje testen met de Charter gewoon al domweg te koud...
     
    rodermond13, wim eon en Cnn vinden dit leuk.
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi om te horen Bert, en interessant ook dat stihl de solenoid op zichzekf niet probeert te patenteren. Dat zou vast ook wel erg lastig zijn omdat het zo algemeen is..

    Prachtig om te lezen dat de ES nu ook een volwaardige buitentemp compensatie heeft. Zou een choke functie nog wat zijn voor volgend jaar? Zit maar wat te verzinnen he. Maar starten van een motorzaag is altijd hetzelfde en best "fool proof".

    - Je pompt de benzine eerst zo vaak dat leidingen vol zitten.
    - je zet het gas op de start stand (beetje half gas denk ik).
    - je trek zo vaak aan de starter dat de motor aanslaat.
    - deze slaat dan echter binnen een seconde weer af.
    - dan gas van de start stand af op stationair.
    - een keer meer aan de starter is lopen.

    Het mooie is dat je niet echt hoeft na te denken over het precieze mengsel.

    Op de RC is et ook wel soortgelijk hoor met aanzuigende (als he gied weet hoevaak je de prop draaide met vinger op de carb). Maar goed ik zie de ES ook wel echt een beetje als de way to go voor de niet specialist in motoren en als je iets te veel aanzuigt bij pruimen v.d. Motor dan vind ik et wel lastig om te verzinnen of ie zo aan zou gaan of dat ie verzopen was..?

    Food for thought!? o_O;)
     
    sarco vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is niet echt "choken" wat je omschrijft, meer "primen". Feitelijk "overprime" je een motor met de methode die jij noemt, en daarna trek je hem droog waarna hij aanslaat.
    Met tweetakten werkt dat goed, met viertakten minder.

    Daar heb ik nog geen oplossing voor.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Met mijn roto 85fs. Zet ik de choke dicht en gas een 5 procent open. Ik draai vlot een 20 slagen rond. Daarna choke open en weer een 20 slagen rond dat ik van de carburateur hoor dat het slurpen minder wordt. Dan ontsteking aan en de prop goed vasthoudend ronddraaien tot ik op beide cilinders gelijkmatige tegen bok heb. Dan geef ik een zwiep aan de lat en de motor loopt.
    Methode heb ik proef ondervindelijk gevonden.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is iets waar ik ook meestal tegenaanloop, dat je zo'n startprocedure met heel veel geduld moet vinden en verfijnen.

    Sommige motoren heb ik heel consistent met één tik aan, anderen zijn een hit-or-miss totdat ik iets werkends gevonden heb...
     
    serge pot en sarco vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen zit de temperatuur/druk compensatie ook op de radial, en in dit geval voor de verandering onder de cowling zo dicht mogelijk bij de luchtinlaat, omdat de lucht onder die kap nogal opwarmt.

    Ik ben er nog niet helemaal...

    FW190 with auto mixture - YouTube
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Pak al wel heul mooi op...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat deed ie al wel, op zich. Ik hoop dat hij nu vooral bij koude start makkelijker te hanteren is.

    Ik loop alleen helaas nu tegen heatsoaking aan, en dat is bij deze motor een rotklus om te verhelpen...
     

Deel Deze Pagina