De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In mijn hawkstaartje heb ik carbon-epoxybeton gestort.
    Die broze staart was direct bij de maiden landing direct al stuk. Bagger... meuk XXL... want de landing was een eitje!
    Via een gynacologentruuk gerepareerd... nu heb ik er nooit een ontmoet of gesproken... noch er voor op school geweest... van het type Ken Uw Troep-beroep...
    ook nooit een brievenbus-fetish gehad... de muren van mijn huis met verlengde roller te gaan vol tjetten... via die opening...
    Dus gewoon een serieus goede list verzonnen om het te fixen. En na 12 jaar zit dat nog steeds rock steady... dus eigenlijk gewoon gedotterd... letterlijk... top fix!
    Ik vind het nog steeds wel slim... a-hummmm :rolleyes::D

    Vliegen is improviseren. Met alles wat je doet.
    Er is volk dat na vele jaren nog steeds niet in staat is om behoorlijk auto te rijden...
    Ook al hebben ze gedegen les gehad... het wil niet lukken.... of rond toeft rond in volslagen doorgeslagen overmoed, zelfoverschatting... en in een waan van een ontspoorde eigendunk.
    Ken uw grenzen... en u bent de koning van uw rijk...

    Als men een kist niet aankan... laat het los... en kies iets wat plezier geeft.
    Wat je aan flarden vliegt repareer je, of leer je repareren. Al is het maar om je te verzoenen met je cognitief gedissoneerde eigenwaarde. Wat je sloopt fix je weer.
    Heb je geen gereedschap, dan koop je dat, of je verzint het...
    De hobby heet 'modelbouw', en geen 'modelspeel'...
    En anders een andere hobby kiezen... als de technieken niet te verenigen zijn met kunde...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
    Vale Ouwe, jve en Cnn vinden dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Opgeblazen regelaar, door gebrek aan technische kennis.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Regelaars blaas je op, als je er generiek te veel stroom... amperes doorheen jaagt... dat kan al met 'gas' terug regelen...
    Dan hou je de FET's te goed bezig... en raken die overspannen... pijpen gevoegelijk door... geen valium dat er tegen helpt...

    Maar als je niet weet wat de boel trekt door het even niet te meten... of een virtuele rembank van eCalc toepast... om de stromen in beeld te krijgen...
    Dus te zwaar belast. Kan je de eierwekker op afstellen... van zacht tot hard gekookte regelaar...

    Door een motor die meer trekt dan de regelaar aan kan. Dan had je het kunnen bevroeten... Zo een motor wil wel... tot aan straalkachel aan toe...
    Vroeger was er een waakhond op MBF die dat fijntjes keer op keer uitlegde. Maar dat werd niet gewaardeerd...

    Verder heb je natuurlijk ook tinnef-regelaars... die zijn vers vanuit het schap al GGD-ontregeld...
    of gebruikte, door vorige eigenaren met uiterste minzame vriendelijk mishandeld... het merk ervan zorg voor directe kolder in de kop... tot dwangneurose voor actie...

    Dan heb je gewoon botte pech. En zooi gekocht...
    Heb je daar geen inzicht in, loopt het mis.

    Beste meuk voor de veels te hoge prijs tref je vooral op Marktplaats..
    RC-Network... etc
    Vaak is men overtuigd over de über superieure kwaliteit van de zooi...
    Wees direct al bij als er geen "OS Max" op staat... garantie voor disaster...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus, het is niet alleen de zender maar het totaalplaatje.
    Een instructeur kan niet elke zender kennen, kende ik (gelukkig) ook niet.
    Maar wel dingen als dat je eerst de zender en dan de ontvanger aanzet.
    En dan pas de accu voor aandrijving, of de motor start.
    En bij brandstof dan ook hoe je een motor inloopt en afstelt.
    Bij electro leer je ze nooit aan het model te werken met de aandrijfaccu aangesloten en zo ja, dan met de prop eraf.
    Regelaars inproggen kan je voordoen want dat kan best lastig zijn met de knuppel naar boven, dan bij piepje zoveel naar beneden...
    Maar dan laat je ze ook meekijken en leren en dan onder toezicht zelf doen.

    En Bas, de motor draaide niet, hij was niet eens scherp gesteld.
    Maar sommige regelaars vinden het niet fijn als je onder spanning de 3 motordraden lostrekt en daarna weer aansluit.
    Het was een gebruikte regelaar maar niet opnieuw geprogrammeerd, iets wat je altijd moet doen (basiskennis) als je iets nieuws aansluit.
    Waarschijnlijk herkende hij de laagste stand (gas dicht) niet en bleef ie wachten met scherpstellen.
    Als je dan onder spanning de motordraden af en aan gaat sluiten, dat vinden de FETs niet fijn.
    Een goede instructeur had dat in les 1, 2, 3, 4 etc ook aangeleerd.

    En voordat iemand zich weer op zijn penis getrapt voelt.
    Dit had hij al moeten leren ver voordat Wil lid werd bij de Hawks.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je naam nader staat tot Willie Wortel... dan gaan er lichtjes branden...
    Zucht... kortom... 1x regelaar naar de eeuwige vliegvelden... het bestaat...

    Hier de Willie in RC-modus... hoe bestaat het...

    550x774.jpg
     
    WillydeWoofer, coen_l, Helikapoter en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil heeft nog de beste regelaar ter wereld liggen, een Markus 85.
    Die kunnen niet stuk, er is al eens 175A doorheen gegaan zonder problemen.

    GJ
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Plus en min omgedraaid..? Geeft meestal vonken..


    Ha ok nee, lees het al..

    bizarre handeling om onder spanning te doen.. les wel geleerd dus weer een fout die niet meer kan gemaakt worden :)
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo... nu ga ik een CG doorrekenen... Meten is weten...

    Het beste is, om je distributieriem van je wagentje te vervangen bij draaiende motor, liefst vol gas... en in de achteruit geschakeld...
    Men is nooit slimmer dan een ongelezen manual...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb een paar regelaars(HobbyWing 100 amp) die je zo kunt overzetten in een ander toestel.
    Een vriend heeft ze geprogrammeerd. Ik gebruik ze al jaren.
    Dat een regelaar wel eens niet kan werken, wist ik niet. Daar heb ik "geen actieve herinnering" aan.

    Tijdens de eerste vlucht van de Massimo, deed de regelaar het prima. Een week later stopte de motor na 5 - 10 seconden.
    Heel fijn. Dat heb ik weer.
    Thuis een andere regelaar er in gezet. Draadjes netjes gesoldeerd, alles passend gemaakt. Picobello.
    Maar de motor wilde niet lopen. Ik dacht door "mijn actieve herinnering" twee motordraden te moeten wisselen.
    De lipo zat nog aangesloten. De gas stond dicht en Trollen Trut stond ingeschakeld. Dan kan er toch niks gebeuren!?
    De volumeknop van de luidsprekers staat dicht, dan gaat er toch ook niks spelen.
    Ik sloot de eerste motordraad weer aan, lette goed op dat er niks tegen elkaar aan kwam (voor de zekerheid) en we
    hadden brand. Met veel kracht vloog er van alles los. Het fikkie met de kracht van een muzikant uitgeblazen.
    Dit zal mij niet meer overkomen, want ik kan heel goed rampen onthouden.

    GJ heeft er al het e.e.a. over uitgelegd en morgen gaat vriend B. mij er mee helpen. Sommige regelaars schijnen zichzelf
    in te stellen!? Er is ook iets met de gas open zetten en dan de lipo aansluiten. Morgen ga ik het allemaal opschrijven.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hartelijk bedankt.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... weet je, het is allemaal niet zo moeilijk... Ik heb net mijn assistent uit staan veteren, want die stond aan de hoofdmotor te sleutelen (verstuiver en inspuitleiding verwisselen) met de noodstop ingedrukt, maar niet de startlucht dicht.
    De lieve jongen had er niet over nagedacht, dat, buiten dat er ook nog een manuele start op die motor zit (die ALLE beveiligingen omzeilt), die noodstop een electrisch systeem is, die met wat pech door externe oorzaken zoals een brand ergens anders die isolatie van kabels kan beschadigen) onwerkzaam kan zijn.

    De moraal van het verhaal: vertrouw NOOIT op beveiligingen, maar werk altijd terug tot de bron van energie. Dat is een ijzeren vuistregel die overal geldt.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb net de Nachtspeicherheizung in de badkamer afgesloten onder spanning (3 fasen 380V).
    Daarna een nieuwe verwarming aangesloten op 1 fase van de 380 Volt, dus 230V.
    Ja, allemaal onder spanning.
    Maar ik heb met dit soort spanningen gewerkt en hoger op mijn werk, dus ik meet alles dubbel, controleer alles extra, gebruik geisoleerd gereedschap en geisoleerde handschoenen.
    Het kan allemaal wel, als je er maar met je kop bijblijft.
    Alleen als er een transistor voor hangt, ja ook bij audioversterkers, dan kan het zomaar zijn dat je de boel opblaast.
    Een transistor wil een bepaalde weerstand op zijn uitgang zien.
    Er hing een motor aan (lage weerstandswaarde), dan trek je de motor eraf (zeer hoge weerstandswaarde) en daarna zet je de motor er weer op (lage weerstandwaarde).
    Ja, dat vinden de transistoren niet fijn.
    Vroeguh... in de radiopiratentijd heb ik heel wat transistoren opgeblazen omdat de ohmse weerstand niet goed was, lees geen goede antenne of dummy erop aangesloten.
    En de concurrentie kon je uitschakelen door hun dak op te klimmen en dan een punaise in de antennekabel te prikken, dan was het ook binnen 5 minuten gebeurd.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Wellicht doet een weekje of twee Eifel, onder dwang een vliegtuigje besturen meer wonderen. Keer-op-keer blijven herhalen, van wat in jouw ogen niet goed is gegaan, draagt niet bij aan het oplossen van Wil zijn probleem.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hopelijk ziet het bestuur van de club in dat deze man niet geschikt als instructeur want dat is ie nog steeds.
    Een leraar in welke tak van sport dan ook begint met de basis.
    En slaat niet zomaar een hoop over wat best belangrijk is.
    Ik kan Wil niet meer bijscholen, dat had 6-7 jaar geleden moeten gebeuren.
    Vliegen kan ie wel, dat is niet het probleem, het zijn de dingen er omheen.
    En als ie dan met die snelle dingen met hete aandrijvingen wil vliegen dan MOET je echt bepaalde dingen aanhouden anders word het ten eerste duur en ten tweede gevaarlijk.
    Ik ben met brandstof begonnen en heb het van zeer ervaren mensen geleerd.
    Brandstof vereist een andere aanpak, als je dingen niet leert of weet slaat je motor steeds af of kost het je vingers.
    Met electro kan elke gek de lucht in.
    Die motor trekt elke prop.
    Dat er dan naderhand rook uit het model komt, OK, maar het vliegt wel.
    Maar electro is veel lastiger en vaak gevaarlijker dan brandstof, dus er moet echt door de instructeur en club aandacht aan besteed worden.
    Wij (Gerben en ik) zijn een jaar of 30 geleden met electro begonnen en zijn ook door schade en schande wijs geworden.
    We hebben veel mensen op de club en daarna in F5B geholpen om maar te voorkomen dat er schade aan de persoon en apparatuur ontstond.
    In Europa hebben we heel veel advies gegeven aan mensen die wedstrijden wilden gaan vliegen of met hotliners aan de gang wilden omdat er destijds heel veel dingen na 1 a 2 vluchten gewoon de vuilnisbak in konden omdat het affikte.
    Na onze komst en hulp aan de mensen kwam dat nog zelden voor, terwijl wel alles over de limiet gebruikt werd.
    Dus ook daar zagen we dat begeleiding heel belangrijk was.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Iets afleren is moeilijk. Maar als je iets niet hebt geleerd hoeft je het toch ook niet af te leren? Dat kun je bijscholen.


    Snelle dingen. Antwoord lijkt me simpel. Je kunt wel iets willen maar wat niet kan, kan niet. Veiligheid voorop lijkt me zo.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is mijn werk ook... en persoonlijk vind ik het ongeloofelijk dom en lomp om iets niet af te schakelen als daar geen goede reden voor is.
    De ENIGE reden dat ik aan onder spanning staand spul werk, is als dat absoluut van levensbelang is, en anders maak ik desnoods dood schip en wqerk ik bij het licht van een zaklampje. Zo simpel is dat.
    En dan gaat het niet eens om het levensgevaar, maar puur om het voorkomen van alle mogelijke vormen van ellende.

    Dom voorbeeld: ik heb ooit wel eens een hele grote electromotor staan meggeren. Allemaal prachtig, leuk en aardig, maar ik was effe vergeten dat zo'n joekel van een spoel OOK een vrij redelijke condensator is, en tijdens meggeren sta je dat ding dus op te laden tot 1000 volt. En dan wil je de kabels weer op het klemmenbordje aansluiten, krijg je een optater (die op geen enkele manier zelfs maar in de verste verte levensgevaarlijk is) en laat je van schrik die moer in de motor vallen. Joepie, kun je de rotor van 500 kilo gaan trekken...

    Dus alleen al daarom, ALTIJD spanningsvrij werken, er is helemaal NIKS stoers aan "kijk eens wat ik kan" als het om electriciteit gaat...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou spreek je jezelf toch wel een beetje tegen.... want waarom valt Wil die verkeerde gewoontes niet meer af te leren, als je zelf aangeeft door schade en schande wijs te kunnen worden? Dat kan Wil toch ook?
    Hij schrijft alles op, en heeft het doorzettingsvermogen en reactievermogen om slotrace kampioen te worden, dus als er iemand is met een goed stel hersens en de juiste methodische aanpak, zou je zeggen dat dat Wil is.

    Persoonlijk denk ik dat het enige wat er aan de hand is, dat Wil onrealistische eisen stelt, en dat er links en rechts gezegd wordt dat daar niks mis mee is maar dat het aan de leerschool in het verleden (de instructeur dus) ligt. Kortom, dat die onrealistische eisen aangemoedigd worden.
    Mijn mening is dat het aan de onrealistische eisen ligt, en dat mensen in het algemeen iets meer moeten nadenken over of wat ze wensen ook daadwerkelijk datgene is wat wenselijk is.

    Ikzelf sta daar als volgt in: ik doe bewust kalmer aan qua "presteren", want ik wil niet dat stress of frustratie in de weg van hobbyplezier gaat staan, en ik wil OOK niet, dat ik op een gegeven moment "alles al eens gedaan heb" en dat het me gaat vervelen.
    Ik moet er niet aan denken dat ik over een paar jaar moet gaan overstappen op kantklossen, vliegvissen of volksdansen omdat ik alle bekers al gewonnen heb. Dan mag iemand anders die bekers winnen.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hij weet het nog niet, maar volgend jaar bezoek ik net zo lang de Eifel tot ik alles weet en alles kan :D.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Echt wel :D.
    Na uitgebreide zoektochten op het internet heb ik er destijds een stuk of drie gekocht.
    Ze hebben allemaal al in verschillende kisten gezeten. De BEC is ook ruim bemeten.
    Natuurlijk zijn ze niet geschikt voor Speeders. Daar moet nog wat anders voor komen.
    Tot zover de proloog van `de avonturen´ en de `perikelen´.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina