Ikarus Meteor

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Dopieman, 6 okt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Onno, mee eens; ik heb voor elk servo 3 aderig getwiste kabel geïnstalleerd, dus de plus en min zijn niet gecombineerd in de kabels. Ik heb 0,45 mm2 draad gebruikt. Er wordt dus alleen gecombineerd ter plaatse van de stekker. Ik heb de stekkers inmiddels ontvangen en ze voelen zeer degelijk aan. We gaan het zien!
     
    Rick NL en jve vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Hier heb ik niet voor gekozen. Dikke + en - draden zijn wel een mooie optie maar het geeft soldeerwerk bij elke aftakking naar een servo. (4 per vleugel)
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    69EED9AC-445A-4989-88A8-03F45AE805C5.jpeg
    Elastieken zijn moeilijk aan te brengen. De romp heeft behoorlijk brede "schouders" ter plaatse van de vleugelwortel. Ik zin op een andere oplossing. Het idee op de foto kreeg ik van een mede club lid. Ik neem aan dat jullie dit wel kennen van Ikea! De pen komt aan de vleugel en grijpt in een bus die met een schoevendraaier een kwart slag gedraaid wordt. De bus lokt zich zelf. Nadeel is dat dit een constructie die niet mee geeft bij harde landing.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2021
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    En nog een goed idee! (wederom van een clubgenoot) Maar misschien niet sterk genoeg voor een model van deze afmeting. Wel ter plaatse van de vleugeldeling.
    B798A869-03A4-4CEA-8A80-F392746147A2.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Deze constructie is leuk voor een kast. Maar bij iets wat steeds beweegt zal het loskomen.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zo'n bevestiging zit ook in de vleugel van m'n Pawnee. De lip zit in de vleugel met triplex en n dunne metalen op laat. Deze schuift in de romp en wordt met n schroef in de romp bevestigd. Niet flex, als er iets gebeurt, breekt de hele zaak uit.
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    A1C51283-3F15-4F4D-875F-6CF5DA57C2FE.jpeg
    Hier het resultaat...best rustgevend... je hoeft niet na te denken..het gehele middenpaneel krijgt dubbele webbing..:cool:
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Allen dank voor de vele goede adviezen met betrekking tot de vleugelbevestiging. Ik ben er nog niet uit maar zit nu te broeden op een constructie waarbij ik een locking mechanisme achter de vleugel buis bevestig en de lock doormiddel van een bout of spanbus van onder de vleugelwortel aandraai. Er is daar voldoende ruimte en ik kan daar nog bij.
    0EEFCDEB-4BBD-4D85-9BD6-DA334CF51968.jpeg
     
    jve vindt dit leuk.
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je kunt aan de + en de - poten ook meerdere draden vast solderen.
    Dat meerdere draden (+ en -) via contact problemen zou geven lijkt me onzin. Ze zitten ook allemaal aan elkaar in de ontvanger.
     
    Dopieman en jve vinden dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    0,5mm² (AWG20) is meer dan genoeg ivm. de lengte van de vleugel.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    AWG20 is zeker genoeg, maar dat staat toch niet standard aan de servo's ? Ik lees AWG22 tot AWG26 afhankelijk van de servo zwaarte.
     
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Eigenlijk vreemd, hoe hoger het AWG-getal, hoe kleiner de doorsnede van de draad. Iemand een idee waar het AWG- getal voor staat??
    0EFFF36B-9B8D-4CA4-8447-E1554F8948B1.jpeg
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    AWG American Wire Gauge

    "De American Wire Gauge (AWG) is een Amerikaanse norm die niet tot de internationale normen behoort, waarin de doorsnede van een metalen draad door middel van een beperkt aantal cijfercodes wordt aangegeven. De AWG-code wordt in sommige Amerikaans georiënteerde landen gebruikt, met name in de elektrotechniek om de dikte van elektrische geleiders en de toebehoren daarvan, zoals adereindhulzen, kabelschoenen en -klemmen, aan te duiden en bijvoorbeeld in de bodypiercingtechniek om de dikte van de piercings aan te geven. De AWG-waarde wordt hoger naarmate de draad dunner is en kan door middel van tabellen of formules worden omgezet naar metrische waarden."


    American wire gauge - Wikipedia

     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    De remkleppen van Schambeck ontvangen! Mooi spul. De lock in de gesloten toestand werkt mooi. Wat me wel tegenvalt is de kracht die nodig is om de klep te bedienen. Schambeck adviseert een servo met 70 Ncm ! Das toch stevig. 3DC662A8-1787-48A5-ADA4-23D19BFAC9BE.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2021
    aurectar, serge pot, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je kunt de scharnierpuntjes smeren met een drupje olie. Ze gaan dan lichter. Bij de spoilers voor mijn JS1 liep één van de spoilers ook zwaar.

    En, inderdaad, het kost wat kracht om de spoiler in de lock te trekken. Nu ik ze eenmaal functioneel ingebouwd heb werkt dat echt goed.
     
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dank voor de tip!
    Een servo van 70 Ncm is verder geen probleem maar het is beter als het allemaal soepel loopt. Ter vergelijk, de FEMA retract voor de Meteor heeft genoeg aan 30 Ncm. Dat ding is echt prachtig uitgebalanceerd met torsieveren!
     
    jve vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk

Deel Deze Pagina