Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Maar, neem er, zeg, drie, dan heb je een framepje van 1,2 mm dik . . .

    Dan neem ik toch liever iets laminaatachtigs . . .


    jan.
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wat bedoel je met frame? Een basis om de kap op te bevestigen of een schaal frame over de kap?
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Een basis om de kap op te bevestigen.


    jan.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    De framepjes moeten (je raadt het al) onder die grijze banen.

    upload_2022-1-4_23-13-43.png


    WAT een k-klus, zo'n mal maken . . .

    upload_2022-1-4_23-16-3.png

    upload_2022-1-4_23-16-32.png

    Jaja, we zijn er nog (lang) niet . . .

    Maar ik heb nog wel een vraag.

    Ik heb er nu Alabastine Lak plamuur op gesmeerd, dit.
    upload_2022-1-4_23-29-1.png

    (Ongeschilderd, ongegrond . . . O jee . . .)

    Nou geeft Bas erg veel tips.

    Ik citeer:
    - vullende PU
    - spachtelmassa
    - G4
    - parketlak
    - Gesso
    - bij parketlak zou ik opvolgend werken met snelplamuur
    - 30 epoxy en een bende micro balloons
    - 2k lakjes
    - na plamuren of tussentijd met grijze autoprimer
    - zwarte motip

    Zoals bekend weet ik vrijwel niets van chemische zaken, dus zie ik door de bomen niet zo heel veel bos meer . . .

    Wat kan ik (als ik denk dat ik (na nog plm. twee ronden) klaar ben met die Alabastine) daarna het beste doen?

    Dank.


    jan.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is maar voor een 1x plug…
    Maar gemalen uitgedroogde oliebollen zou ik niet nemen als vulmiddel… ook niet bij de koffie.

    Plamuur… als het maar goed schuurt en bijna even hard als de rest. Het niet te veel
    Inzakt bij drogen. etc

    Niet te nerveus met de keuze. Pragmatisch werken. Komt echt wel goed.

    Sluitingen zijn zeker lastig.
    Maar zou je bij zwever kapjes kunnen laten inspireren.

    En anders toch even Rames vragen. Creatief en dus ook boordevol tips…
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb ooit een positieve mal gemaakt voor een motorkap en deed dat simpel met balsa > grondverf > plamuur > lak. Alles glad geschuurd. Is dat hier ook niet goed genoeg voor?
    Je trekt eerst een plaat plastic over de mal om echt een gladde mal te krijgen en dan het als kap te gebruiken plastic.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Okay, dus eerst verder met de plamuur, en dan 'lak'.

    Suggestie mbt. wat voor lak?

    Dank.


    jan.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik deed het toen met een potje Humbrol. 2K lak zal beter zijn. Ik zou geen acryl lak gebruiken, want dat is zachter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank je Bas! Nou moet ik wel reageren...

    Persoonlijk zou ik geen lakplamuur van Alabastine hebben gebruikt voor het vormen van de kap...
    Naar mijn ervaring is Alabastine lightweight filler wel goed geschikt, die is namelijk net zo goed schuurbaar als balsa.
    Wanneer de plamuur harder is dan het balsa krijg je het niet goed geschuurd, je schuurt steeds te veel balsa weg.

    Voor het gladmaken van de plug wanneer de vorm goed is (!), gebruik ik CA waarmee ik de plug aan de buitenkant insmeer.
    Dit wordt een keiharde dunne laag die je met fijn schuurpapier spiegelglad kan schuren.
    Zoals @MicropropSport aangaf heb ik inderdaad al behoorlijk wat canopy pluggen gemaakt en dat ook allemaal uitgebreid omschreven in m`n verslagen, maar hierbij dan twee voorbeelden, de canopy plug voor de Sea Fury en de Mustang:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Balsa plug, waar nodig bijgewerkt met light-weight filler en CA toplaag:

    [​IMG]

    Het reliëf van het frame (moet hier nog geschuurd worden) heb ik wel van lakplamuur gemaakt, dat moet juist hard zijn:

    [​IMG]

    Daarna een laagje zwarte Humbrol erover als verklikkerlaag en nog eenmaal glad schuren.
    Als laatste een laag blanke lak (in dit geval Glitsa) over de plug.
    Voor een eenmalig kapje is dit voldoende, ik heb een "proefkap" zelf getrokken mbv waxinelichtjes...

    [​IMG]

    Als je een plug voor seriematig werk nodig hebt die onder een vacumeermachine kan is een gipsen plug handiger.
    Dan moet je eerst een negatieve mal maken van de houten plug, hier simpel in goedkope Action klei:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Linksboven de oer plug, daarnaast/onder de gipsen pluggen voor serie productie (Sea Fury club project):

    [​IMG]

    Maar het kan op zoveel manieren...

    Ik heb ook meerdere canopies gemaakt met een PET fles, werkt nog veel eenvoudiger!
    Je hebt dan ook alleen de houten plug nodig, hoeft geen gipsen plug te maken...
    En je hebt geen vacumeermachine (of waxinelichtjes ;)) nodig!
    Zeker voor een eenvoudige (qua vorm) en eenmalige mal als voor de Fantrainer zou ik die methode gebruiken.
    De houten plug in een 2 liter PET fles fixeren en krimpen.
    Je hoeft geen rekening te houden of de plug lossend is, want je snijd/knipt `m toch uit.

    Hier zo`n PET fles canopy op m`n Miss Foxy Lady, zusje van jouw Strega!
    Van het in vorm schuren van de plug tot het uitknippen van de PET kap kostte totaal een half uurtje...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het basisframe zou ik de tip van @strutter gebruiken, dun, licht en erg sterk en vormvast!

    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2022
    jan brilman, jmk1, Helikapoter en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    :thumbsup: Misschien even copy/paste naar de tutorials?
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Pfffff . . .

    Als het zo lees krijg ik bijna het idee dat ik wel weer overnioeuw kan beginnen.

    Vooral die opmerking over het niet gebruiken van die Alabastine, omdat die te hard wordt: dat komt wel even binnen.

    (Verklaart een hoop.)

    Onderscheid moet er zijn.

    Nou, ik zie wel wat ik doe . . .

    Anyway, in ieder geval bedankt.


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat lijkt me veel te rigoreus Jan!
    Het is een heel blok balsa, al bijna in de goede vorm.
    Misschien kan je de lakplamuur laag eraf schuren daarbij accepterend dat je soms wat 'teveel' wegschuurt.
    Met de lightweight filler van Alabastine (de pot heet "Extra Allesvuller") kan je ook mooi modelleren.
    Daar is het ook voor bedoeld, reparatie van kroonlijsten, etc.

    De lightweight filler is ongeveer net zo hard als het balsa qua schuren, dat gaat gemakkelijk en mooi.
    Als je over de gedroogde harde lightweight filler een laagje CA smeert dan krijgt het een net zo keiharde huid als het balsa.
    Met fijn schuurpapier kan je het spiegelglad schuren.

    Persoonlijk zou ik in dit geval de canopy met de PET fles methode maken.
    Maar er zijn zoals ook door Bas en Henri aangegeven vele goed werkende methoden, kies wat jou past.

    Succes!

    Groeten, Ramsres
    .
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Okay, dank voor de bemoedigende woorden. :)

    Wat voor balsa gebruik jij???:confused:

    ;)


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    En dan de laatste vraag: wat zullen we doen qua basis van de kapjes?

    Een helemaal dichte basis (pilootjes op plakken), of twee smalle latjes langs de zijkant?

    Ben geneigd nu maar eens voor de eerste optie te gaan.


    jan.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    De mal gaat eerdaags in de Motip spuitplamuur.

    Nu hier aan begonnen

    upload_2022-1-8_22-59-16.png


    jan.
     
    M.l.v.Doesburg en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik heb geprobeerd de 'basisplaat' de juiste vorm te geven, dat wil zeggen: de vorm van de romp volgend, maar dan aan beide kanten 0,5 mm smaller (de dikte van het materiaal van de kap).

    Dacht daar even een paar bochten af te snijden . . .

    Kan overnieuw beginnen. :mad:

    Wat ik volgens mij heel zorgvuldig moet doen: de plaat vasthouden, en dan aan de buitenzijde aftekenen.

    Uitzagen, en zover wegschuren dat alle potloodlijn precies verdwenen is.

    Dan de plaat ergens tegenaan houden, en wederom met potlood (stift = 0,5 mm!) weer een lijnen tekenen, en die ook wegschuren.

    Of kan het (veel) slimmer?


    jan.
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Misschien zo? ...
    • Schilderstape op de romp plakken als bescherming
    • Basisplaat heel klein beetje oversized maken en verhoogd (met iets eronder) op romp leggen en vastklemmen
    • Speciaal schuurbalkje maken met stukje schuurpapier ter hoogte van de basisplaat en geen schuurpapier waar het over de romp, over de tape glijdt
      ... dat stukje schuurpapier 0,5 dik maken met iets tussen schuurpapier en balkje.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat is geen gek idee! :)

    Zie nog niet direct hoe ik de basisplaat fixeer op de romp, maar het is zondermeer een mooie methode.

    Wordt vervolgd.

    (Nu aan het werk, straks naar de vriendin, dus het schiet weer eens niet op . . .)

    Bedankt Henri! :thumbsup:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Jazeker.

    Twee latjes die de basisplaat op enige afstand houden.

    upload_2022-1-17_11-40-57.png


    Spelden in plaats van klemmen . . .

    upload_2022-1-17_11-41-24.png


    Schuurtooltje, versie 1

    upload_2022-1-17_11-42-0.png


    (Sterk) verbeterde versie, met geleidestrip!

    upload_2022-1-17_11-42-34.png


    Resultaat: (nagenoeg) perfect.

    upload_2022-1-17_11-40-33.png


    upload_2022-1-17_11-39-53.png

    One down, one to go.


    jan.
     
    jmk1, Ariel, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag

Deel Deze Pagina