Ported backplate nitro motor.

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Roelof, 17 jan 2022.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij veel automotoren zie je bij het achterdeksel inkepingen gemaakt voor een betere flow naar de zij-spoelkanalen.

    Novarossi-mantra-3.jpg

    Hoewel dit prima werkt vergroot het ook de volume in het ondercarter wat nadelig is voor de power en topsnelheid.

    Een nieuwe trend dat eigenlijk al heel lang bestaat maar nu echt ook door fabrikanten standaard in motoren te vinden is is een zgn ported backplate waar een kuiltje in het midden van de deksel mengsel oppakt en via 2 achterliggende kanaaltjes dat mengsel de spoelkanalen in duwt. Door de dunnere kanaaltjes wordt er meer druk en dus snelheid opgebouwd.
    Ik had er al een paar gebouwd maar moest er weer 2 doen dus maar even wat foto's tot een filmpje gezet.



    Op het eind zie j dus ook de werking middels een waterstraal.

    Voor veel rijders is dit niet meer dan een gimmick, voor de betere rijders zal er mogelijk een kleine verbetering te voelen zijn en misschien ook iets zuiniger. Dat is namelijk wel merkbaar met ht verbeteren vn de flow dat en motor zuiniger wordt, hoewel dat voor de meeste rijder ook relatief is maar voor de wedstrijdrijder een paar seconden meer op een tack een verschil kan zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Hoe weet je wat de optimale exacte plaats, diameter en vorm van de kanalen is? Nice!
    En van de zijkant gezien heb je meteen een smiley :)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de blanco deksel hebt en alleen het carter kan je vrij makkelijk met een kraspen van boven af de randen van het carter op het deksel aftekenen. Daaruit is gebleken dat de kanalen precies 45 graden naar links en naar rechts vanuit rechtop geplaatst kunnen worden. Het inspannen maakt dat heel makkelijk door pennen door de schroefgaten te steken en deze op de boorklem te laten rusten.
    Hier gaat het om een Pico, ook met een OSMAX kan je die 45 graden aanhouden. Alleen mijn eigen deksel voor een Novarossi komt met die 45 graden op een rand in het carter uit welke ik even niet voorzien had. Commerciƫle deksels hebben de hoek voor de Novarossi iets aangepast wat niet moeilijk is met vulplaatjes onder 1 van de pennen die ik eerder heb genoemd maar ik heb in de motor op die plek een inkeping in een randje gemaakt waardoor de richting van de stroming beter uit komt.

    De ideale grootte is lastig te bepalen, de dimp in het midden mag in ieder geval niet groter dan 10mm omdat dan een deel van de ondersteuning voor de drijfstang wegvalt en deze makkelijker kan gaan kantelen het gat in, Ik heb hem 8mm. De ideale diameter van die kanalen is ook lastig te bepalen maar je wilt niet te groot gaan om zo nog een kleine volume te behouden. Ik boor ze 3mm maar er is ruimte voor groter om nog goed uit te komen in het carter.
     

Deel Deze Pagina