Ballast en machinekamer netjes afwerken

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door poebe, 17 jan 2022.

  1. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Beste bouwers !

    Ik ben al een poosje aan het denken en googlen geweest naar ideen om de ballast voor mijn scheepje netjes weg te werken onder de motor bijvoorbeeld. het gaat om de
    Soclaine Le Remorqueur rm32 welke lijkt op een TID TUG
    Ik ben wat machinekamers betreft nogal een pietje precies aangezien ik de boel gewoon netjes wil hebben en dingen als ballast dan ook onzichtbaar wil bouwen.
    Ik zie heel veel modelschepen maar de meeste scheepjes hebben alles gewoon los onderin gegooid of in gegoten maar ik zou graag het lood in mijn geval ook nog graag weer kunnen verwijderen indien nodig..

    Nu zou ik graag van jullie een fototje willen zien hoe jullie het opgelost hebben.

    bij deze de foto's van mijn scheepje in aanbouw. het begin is er.
    2.5 kilo lood is lastig weg te werken in een scheepje van 62cm ;) maar met de juiste kleine plakjes en een vloertje erover gaat dat vast en zeker wel lukken

     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    2,5 kg lood is ongeveer 300 cc. Dat zou ik in 2 of in 4 delen gieten. Bepaal eerst waar het lood moet komen. Maak daar op het vlak een paar tijdelijke vakken. Giet in een paar plastic zakjes wat gips en duw dat in de vakjes. Uit laten harden en dan uit de boot halen. Maak met de gipsen mallen afdrukken in wat klei. Laat de klei uitharden en giet daar de blokjes lood in. Die passen dan in de romp. Op die manier heb je de minste ruimte nodig.
    In mijn avatar heb ik een doosje van styreen plaat gemaakt en dat gevuld met loden kogeltjes uit een kogelvanger. Het doosje is op maat gemaakt voor het ruim en staat voor de accu's onder het dek. In mijn coastertje heb ik in het ruim een houten bakje gemaakt en dat deels gevuld met loodkogeltjes. Opgesloten met plaatjes perspex. De plaats en hoeveelheid van de ballast eerst vastgesteld met de kogeltjes in een plastic zakje. Zou het lood smelten in een leeg groentenblik. Daar kun je een tuitje aan knijpen en beter gieten. Ook is de dampende oppervlakte kleiner. Succes ermee! Gr. Klaas.

    20190806_174552.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2022
    kaapstander, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  3. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    dit is bruikbare info! mallen maken van klei en gyps had ik nogn niet aan gedacht!
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik gebruik een aluminium U-profiel (1 x 1 cm) om lood in te gieten.
    Houten blokjes aan beide kanten; eentje gefixeerd, een verschuifbaar om de lengte van het lood te bepalen.

    Het lood komt, net als bij Klaas, uit de kogelvanger van mijn luchtbuks (handig, twee hobby's combineren)
    Wordt gewassen en gezeefd (zitten altijd papiersnippers tussen en rubbergranulaat) en gedroogd.
    In een klein groenteblik BUITEN!!! gesmolten en gegoten.
    Is het afgekoeld, dan dun, breed plastictap er er omheen.
    Zo heb ik standaard staafjes van 1 x 1 x (variabel) die ik overal kwijt kan.
     
  5. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Die metalen horeca kannetjes zijn ook ideaal om lood in de smelten.

    Maar belangrijker nog is, zorg dat je mal goed droog is. Zeker gips drogen in een oven. Eventueel aanwezig vocht veranderd in stoom en dan vliegt het lood je om je oren! Dat gaat dusdanig dat ik bij iemand het lood van het plafond moest krabben. Die gebruikte ijzeren mallen om een hele batch te maken en deed netjes per keer de mal heet stoken om vocht te voorkomen. Toch ergens wat vocht achtegebleven en ....ravage. Die persoon heeft heel veel geluk gehad niet geraakt te zijn.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Lood gieten in mallen

    Dat gaat dusdanig
    dat ik bij iemand het lood van het plafond moest krabben.

    Als leerling, lang geleden,
    Open gipsvormen gemaakt om lood in te gieten.
    Heel lang laten drogen op een hete stoomverwarmingsplaat.
    Het gips leek kurkdroog.
    Heel voorzichtig geprobeerd het lood er in te gieten.
    Het gaf een knal, het lood vloog waar het niet bedoeld was.
    Goeie les, volgende keer en voor altijd op de juiste manier.

    Voor lood en aluminiumgietwerk zijn er hittebestendige gipsen of gipsachtige vormmaterialen.
    https://www.siliconesandmore.com/nl/hydracast-m463r.html

    Ik gebruik Brusselse gietaarde, olie gebonden gietvormzand.
    Deze massa is herbruikbaar.

    Ben zeer voorzichtig met vloeibare metalen en waar je het in giet.
    De kans op een ongeluk is vaak dichterbij dan je denkt.
    Draag een gelaatscherm en handschoenen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    kaapstander en Herby63 vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig heb ik nergens geschreven om lood in een gips(en) mal te gieten. Ook nooit geprobeerd trouwens. Mijn eerste loodballst goot ik in lege Saridon doosjes. Die waren van blik.
    Net als Roel verpakte ik die blokjes in tape. Er liggen nog steeds van die blokken in mijn Bugsier 3. Papier uit de oude loodkogeltjes liet ik wegwaaien. Op een dag met veel wind een handvol kogeltje een meter naar beneden in een emmer laten vallen. In de kogelvanger zaten ook stukken vloerbedekking. De kunststof liet zich moeilijker van de kogeltjes scheiden. Verpakt zoals beschreven en niet meer gesmolten. Geen goede smeltvoorziening meer. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Ik zal later op de avond even laten zien hoe ik het inmiddels op jeb gelost
     
  9. jeroen89

    jeroen89

    Lid geworden:
    26 mei 2022
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Capelle aan den ijssel
    ik ben nog echt een complete noob in de zelfbouw wat dat betreft , maar waarom gebruiken jullie , lood en geen tin .. tin is qua soortelijk gewicht wel 1/3 lichter , maar wel vele male veiliger in verwerking , smelt makkelijker ,en algemeen verkrijgbaar ..
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ballast

    Oud lood (100%) is makkelijk te kopen.
    Oud tin (100%) is moeilijk te kopen.

    Nieuw lood kun je voor een paar euro (ca. 3,5 euro) als ballastlood nieuw kopen.
    Nieuw tin is vrij duur. ca. 80 euro per kilo.

    Lood smelten is een vieze aangelegenheid.
    Het walmd en het stinkt.
    Er komen schadelijke dampen vrij.
    Dit is de reden dat men tin solderen moet gaan gebruiken.

    Bij het gieten van lood en tin en ook alle andere metalen
    moet je zeker weten dat je gietmal 100% droog en vochtvrij is.
    Wil je in vormen gieten kijk dan naar echte geschikte gietmassa of stalen vorm.

    Bij smeltende metalen komen dampen vrij die schadelijk zijn voor milieu en gezondheid.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Gerrit-Jan en Stoompomp vinden dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Toen ik heel veel jaren geleden een sleepboot heb gebouwd heb ik kleine loodkogeltjes gebruikt als ballast. Als ik het me goed herinner was dat loodhagel wat de jagers gebruikte om zelf hun hagelpatronen te maken. De vraag is of dat nu nog verkrijgbaar zal zijn.
    Het mooie van die loodkogeltjes was dat je het heel makkelijk zo kan verdelen dat het schip mooi recht en op de waterlijn in het water ligt. Toen alles goed was heb ik er gesmolten kaarsvet over gegoten om het op z'n plek te houden. Kaarsvet was voor mij het makkelijkste en goedkoopste en het had als voordeel dat aanpassingen makkelijk te maken waren. Dat kwam goed uit toen er later een grotere, dus zwaardere, accu in de boot kwam.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  12. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    eibergsealex vindt dit leuk.
  13. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Daarvoor gebruik ik grind en daarna afvullen met hars, neemt de vorm van de boot aan en gaat nergens meer heen.

    Boot in het water, vullen met grind tot deze op de waterlijn ligt, alles eruit, wegen en dan de hoeveelheid hars bepalen, en dat gewicht aan grind weg halen. Als het inbouwen nog niet helemaal klaar is kun je ook een deel van het geheel weglaten en later een los component gieten , in elke gewenste vorm of maat.
     

Deel Deze Pagina