Elf 20 - David Boddington (RCME, 1988)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bipeflyer, 26 aug 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Haha, alles in verhouding. En in jouw kist is dat juist een prachtige match. In mijn grootste kist van 10,5 kg zitten 7 servo's die per stuk 70 gram wegen en 30~35 kg drukken! En aangezien ik op unregulated 2S (HV) vlieg haal ik die 35 kg makkelijk (volgens opgave). In mijn kleinste kistje zitten ook 4 of 5 grams servo's, waarvan ik niet eens weet wat ze drukken, omdat het toch wel in de lucht blijft :).
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb nu de 0255 besteld voor de elevons, en de iets minder krachtige 0257 voor de sturende voorpoot. Dat laatste vooral vanwege de lagere hoogte van de servo wat daar beter past. Twijfel nog wel of digitaal voor de neuspoot slim is, wil niet dat het te veel stroom trekt, maar analoog wordt weer een ander merk dan Savox (Hitec bijv.) en sowieso weer duurder en vooral ook weer groter, wat onhandig is..
     
    <250 vindt dit leuk.
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Origineel zitten de servo's een spant naar voren, waarschijnlijk vanwege het gewicht destijds, maar ik vind dat nu niet handig uitkomen met het landingsgestel op die plek (ook niet origineel natuurlijk) en de regelaar die daar al veel ruimte in beslag neemt. Daarom een houder geïmproviseerd aan de andere kant van het spant, gemaakt van populierentriplex en vurenhouten balkes. Zo worden de stuurstangen ook een stuk korter. Wel zal ik meerdere luikjes moeten maken in de onderkant om straks nog overal bij te kunnen, maar dat is maar een kleine aanpassing.

    Hier komen de servo's (ondersteboven) in, het achterste 'balkje' moet ik nog vastlijmen, dat doen ik na het samenvoegen van de rompdelen pas:

    [​IMG]

    Ik heb hierboven overigens ook al F8 gelijmd (de voorlaatste op de foto). Dat is eigenlijk een dik motorspant, maar heb ik vervangen door 3 mm balsa, omdat het nu alleen nog dient als drager voor en het uitlijnen van het keilvlak. Het daadwerkelijke motorspant heb ik naar achteren gezet en is interlocking (zoals eerder getoond), omdat de electromotor een stuk korter is dan het originele brandstofmotortje.

    Spant F5 is ook van balsa, maar dat vind ik niet stevig genoeg. Ik wil namelijk de cockpitkap afneembaar maken, en ga waarschijnlijk de sluiting bevestigen aan F5, waar ik ook al een flink gat in heb gezaagd voor de doorvoer van de servo- en regelaarbedrading. Dus maar even snel wat verstevigingen gemaakt van vliegtuigtriplex:

    [​IMG]

    En vervolgens het spant gelamineerd, aan beiden zijden dus. Zo kan ik er tenminste een cockpitsluiting tegenaan schroeven of lijmen aan de bovenkant:

    [​IMG]

    Om hem daarna vast te lijmen op de rechter rompzijde, waarmee dit de stand van zaken is qua romspanten:

    [​IMG]

    Het gaat momenteel niet vlot, heb maar af en toe wat tijd, en dan pak ik eens een spantje aan of los ik een ander puzzeltje op. Veel aan de romp moet namelijk aangepast worden voor de alternatieve aandrijving en vaste poten. Ben al wel ver, want heb eigenlijk nog maar 1 puzzelspant (dat midden in de cockpitkap uitkomt die afneembaar moet worden) en wil nog een zadeltje maken voor de regelaar. Daarna kan de romp in elkaar en kan ik die verder af gaan bouwen.

    Ondertussen trouwens ook nog een nieuwe laadkoffer aan het bouwen... de oude lader had het begeven en ik ga het meteen goed aanpakken. De onderdelen daarvoor heb ik overigens met CAD getekend en laten laseren, dus minder zaag- en bouwwerk, maar kost toch tijd. Daarmee is het tempo van tijdens het vleugels bouwen van deze kist er wel uit, maar ik geniet er niet minder van, en dat is toch het belangrijkste :).
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    ramses, M.l.v.Doesburg en <250 vinden dit leuk.
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Spant F4 opengewerkt zodat de lipo erdoorheen kan (4C 2400 mAh). Past precies, houdt de lipo dus ook mooi op z'n plek tijdens de vlucht:

    [​IMG]

    Uitdaging alleen is, dat ik de cockpitkap achter F3 afneembaar wil maken, en F4 doorloopt van de romp in de cockpit:

    [​IMG]

    Dat ziet er dan ongeveer zo uit. Je ziet overigens hier dat ik het spant rondom de opening voor de lipo aan 2 zijden (in beide richtingen) gelamineerd heb met 1.5 mm vliegtuigtriplex. Want als daar de lipo doorheen steekt gaat balsa niet sterk genoeg zijn en snel slijten. De vraag is hoe ik de cockpit afneembaar ga maken en tegelijkertijd op kan bouwen zoals op tekening:

    [​IMG]

    Mijn oplossing is om F4 door te snijden met uitzondering van twee kleine breektabjes. Zo lijnt alles toch mooi uit tijdens de bouw, kan ik de cockpitkap opbouwen (met extra balsa liggers en dergelijke), waarbij ik natuurlijk de beplanking niet vastlijm op de romp, alleen op spanten en liggers, en als hij klaar is hoef ik enkel die tabjes door te snijden om de kap te lossen:

    [​IMG]

    Vervolgens F2 en F3 gecontroleerd qua maatvoering, de cockpitvloer gesneden, en alles op zijn plek gelijmd:

    [​IMG]

    En met de laatste spanten compleet, de andere rompzijde erop gelijmd. Dat was toch weer even stressen, want zo veel lijmverbindingen tegelijk controleren, uitlijnen en klemmen (met tape) is doorwerken en onhandig, ook al is het uiteindelijk maar een rechte plank. Het resultaat is in ieder geval stevig, nog voor de beplanking op boven- en onderzijde van de romp:

    [​IMG]

    Wat me alleen wel opvalt, is dat de romp heel licht gebogen is aan 1 kant in het midden. Ik heb het dan over 1 mm over een lengte van 70 cm. Niet schokkend wellicht, maar genoeg voor mij om storend te zijn. Je ziet het alleen aan de onderzijde van 1 vleugel. Ik wil vooral een stevige verbinding tussen vleugels en romp (de koorde is bij de wortel flink, zo'n 45 cm), en dus moet alles goed aansluiten. Zou ik de romp vlak op de werkbank klemmen en de beplanking boven- en onderop lijmen, dan zal het goed trekken, maar dat kan niet, want dan kan ik de liggers van de vleugel binnenin niet meer verlijmen. Ga ik nog even over nadenken of en hoe ik dat ga oplossen.

    Volgende stap is verder om de ply ondersteuning voor de neus erin te lijmen en de neusbeplanking naar elkaar toe te brengen. De laatste spanten erin te lijmen (2 stuks) en dan de cockpit op te gaan bouwen. Daarna mogen de vleugels aan de kist. Allemaal leuke klusjes die op zichzelf best makkelijk zijn en snel resultaat geven, maar dan moet de romp wel eerst recht genoeg naar m'n zin.

    Oh, en nu kon ik voor het eerst de lipo testen. Die gaat er van bovenaf lastiger in dan ik dacht. De lipo zelf past prima, maar de dikke kabels van de lipo zitten goed in de weg.. Van onderaf zou ook kunnen, dan hoeft de hele cockpitkap er niet eens af te kunnen, maar dan moet ik wel steeds de kist onderste boven houden en dat wilde ik eigenlijk voorkomen.. Genoeg om over na te denken voordat ik de volgende onderdelen verlijm, maar in ieder geval al wel weer lekker wat opgeschoten zo.
     
    Bruno van Hoek, strutter, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Keuzes, keuzes, keuzes, allee opties overwegen rustig over nadenken en dan pas beginnen. Een model van dit formaat is toch nog handelbaar om het op de kop te houden bij het batterij wisselen?.. Ben benieuwd welke keuze je gaat maken....... ik vind hem wel mooi worden en die mm kun je die er niet uit schuren?
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, handelbaar zeker wel. Maar je hebt je handen niet vrij als je het model op z'n kop vast moet houden, ten opzichte van het lekker op de wielen laten staan. En ik leg het liever niet zo op het asfalt of in het gras (zuinig), dus moet er dan toch weer een steuntje mee. Zijn van die kleine praktische dingen die, als ze makkelijker gaan, er voor zorgen dat je vaker vliegt met zo'n kistje merk ik. Ik ga vooral even puzzelen wat ik het beste kan maken.

    Schuren heb ik inderdaad ook al aan gedacht, maar dan gaat de 3 mm rompzijkant terug naar 2 mm en moet er dus best wat af voor 1 kleine glooing. Andere ideeën zijn in vorm klemmen en een extra spant (schuin) om die vorm te fixeren, of in een houder klemmen terwijl ik de vleugels lijm, hopen dat ik het model daarmee goed uit kan richten.
     
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik leg hem dan meestal over mijn knie maar ik weet niet of dat handig is met jouw model
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Alleen als ie stout is geweest, toch? :rolleyes:
     
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    :rofl:
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig werk weer Rob, de britten hebben er een mooi woord voor, meticulous
    Mooi opgelost met de accu zo :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat is inderdaad een goed alternatief, als de voorkeur van het op de pootjes wisselen niet gaat werken.

    :rofl:

    Dankjewel Ramses! :)
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    De afwijking in de romp is opgelost, denk ik. Of in ieder geval grotendeels.

    Ik heb uiteindelijk gevonden waar het probleem zat, eigenlijk precies alleen aan de onderzijde van F5:

    [​IMG]

    Ik denk dat het spant net wat te smal was onder en bovendien niet helemaal haaks staat, waardoor hij de rompzijkant naar binnen trok.

    Daarop heb ik met een mesje een kwart van dit spant weer voorzicht los gesneden vanaf beide kanten. Vervolgens met een heel klein beetje kracht de zijkant daar los kunnen duwen van binnenuit, zonder de rompzijkant of het spant te beschadigen. De spanning is er nu vanaf:

    [​IMG]

    En zo is hij weer perfect vlak:

    [​IMG]

    Ik denk dat ik nu eerst de vleugels vastlijm, zodat ik de rompzijkant precies in de juiste positie 'zet', en daarna met lijm en eventueel een kleine extra dwarsligger het spant weer goed vastzet.
     
    ramses, <250 en strutter vinden dit leuk.
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tijd voor een leuk klusje! De triplex neusversterking erin gelijmd (door de constructie en de uitsparingen in F2 en F3 is dat simpelweg een kwestie van erin schuiven met wat houtlijm eraan) en vervolgens de rompzijkanten naar elkaar toegebracht en vastgelijmd. Vanaf de onderzijde een 'las' van houtlijm voor wat extra stevigheid aangezien het triplex zo dun is en hier wat spanning op staat (zonder water of ammonia gebogen, want als het niet hoeft is het zonder sterker):

    [​IMG]

    Dat doet erg veel, de vorm begint er al goed in te komen zo:

    [​IMG]



    [​IMG]

    Vanaf de onderzijde vervolgens F1 erin gelijmd, die is achteraf beter pas te maken als de rest al droog is en vast zit:

    [​IMG]

    En aan de achterzijde het triplex spant F9 erin gelijmd:

    [​IMG]

    Hier komt vervolgens nog een klein stukje aan, als een soort van uitlaat om de motoras heen, en F9 dient ook voor het lijmoppervlak te vergroten van dat opzetstukje. De motorsteun past hier precies doorheen, niet origineel qua tekening, maar ik vind het wel zo fijn als ik de motor achteraf kan monteren en ook weer demonteren.
     
    ramses, <250, Kjel Postema en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Voordat ik de vleugels aan de romp ga lijmen wil ik eerst de cockpitkap maken, nu ik overal nog goed bij kan. Ik had vooraf F4 al bijna volledig doorgesneden boven de rompzijkanten, op twee breektabjes na. Nu heb ik F3 overgetrokken op 2.5 mm populierentriplex en uitgezaagd, dat wordt de voorkant van de cockpitkap. Ik wil de kap over de romp heen bouwen, zonder dat hij vast komt te zitten.. dus de bodem laat ik er voorlopig nog uit. Om wel voldoende ruimte te houden heb ik eerst een 1.5 mm vliegtuigtriplex bodem los op de romp gelegd, en daar 5x5 mm balsa liggers op gelijmd. De tape voorkomt dat ik de liggers vastlijm aan de bodem, ze mogen alleen vast aan F3 en F4:

    [​IMG]

    Daarna heb ik de bodem, de onderkant van de cockpitkap, eronderuit geschoven. Hier zie je goed de (losse) doubler van F3 en de zwevende liggers, die ervoor zorgen dat de zijkant straks een stuk steviger wordt:

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de rompzijkanten weer met tape beschermd tegen vastlijmen, en de zijkant van de cockpitkap tegen de spanten en de ligger aangelijmd. Eigenlijk zou deze zijkant uit 2.5 mm balsa moeten, maar die ik heb is super licht balsa en voor een kap te fragiel. Daarom heb ik 3 mm balsa gepakt, en ook een beetje een zwaar plankje:

    [​IMG]

    Na beide zijden gelijmd te hebben, heb ik de bovenkant van de cockpitkap gelijmd, ook weer van stevig 3 mm balsa. Kan daar altijd nog wat af schuren, maar dit is een stuk steviger dan het super lichte 2.5 mm wat ik had liggen:

    [​IMG]

    En nog even fotootje vanuit een andere hoek, je ziet hier goed wat de balsa liggers toevoegen aan de constructie:

    [​IMG]

    Terwijl de cockpitkap droogt heb ik me gericht op het kielvlak. Een leuke puzzel van 5 mm balsa, waarvan het grootste deel van lichter balsa is, en de voorlijsten van steviger zwaarder balsa:

    [​IMG]

    Dat ging lekker vlot. Op tekening staat verder niets over profileren, maar ik denk dat ik hier toch wel een beetje een vleugelprofiel in ga schuren, al is het alleen maar cosmetisch.

    En toen kon ik het niet laten even alles in elkaar te steken:

    [​IMG]

    Word ik wel blij van!

    Nu wordt het spannend.. als het goed is hoef ik maar twee kleine tabjes van F4 door te snijden en dan komt de hele kap los.. en jahoor! Super tof als een plannetje zo goed werkt als hoe je het in gedachten had:

    [​IMG]

    En de afneembare cockpitkap, precies in vorm, en nog verrassend stevig ook, zelfs zonder de onderkant en de 'glazen' kap:

    [​IMG]

    Zo ziet het er nu vanaf de onderkant uit. Daar ga ik van vliegtuigtriplex nog een bodem in maken, in beide segmenten:

    [​IMG]

    En zo ziet het er straks uit als je de kap plaatst. Ik heb voor F3 gekozen als voorkant, omdat die achterover staat, en daarmee automatisch de kap borgt. Aan de achterkant moet ik nog een bevestiging bedenken, liefst een magneetje, of eventueel een borgpennetje:

    [​IMG]

    Tijd om af te ronden vanavond. Maar eerst nog de naden vanaf onder voorzien van een lasnaadje van lijm, voor wat extra stevigheid (en dit kon natuurlijk niet toen de kap nog op de romp zat):

    [​IMG]

    Helemaal happy! Volgende keer de kap verder afmaken en de neus indekken. Daarna kan ik me richten op het samenvoegen van romp en vleugels.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2022
    ramses, Vale Ouwe, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ziet er al goed uit.. De snelheid straalt er nu al vanaf... elf-22-07.jpg
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks!

    Verder met het neusje, de voorste beplanking gesneden en passend gemaakt. De kromming is, met genoeg speldjes, netjes gelukt zonder het hout nat te maken:

    [​IMG]

    De cockpitkap heb ik voorzien van een 1.5 mm vliegtuigtriplex bodem in het voorste deel (omdat dat minder stevigheid heeft aan de bovenkant), en 3 mm populierentriplex in het achterste deel, met uitsparingen en een magneet (in epoxy):

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik 2 laagjes van 4 mm populierentriplex met een verzonken magneet tegen spant F5 gelijmd, met epoxy:

    [​IMG]

    De cockpitkap is af, op de transparante kap na natuurlijk, maar toch al steviger dan ik had verwacht, dat gaat prima werken zo:

    [​IMG]

    Inmiddels de andere kant van de neus ook gelijmd, en met 2.5 mm balsa de neus dichtgemaakt:

    [​IMG]

    Ik heb de randjes wat afgerond van de neus, zo scherp is niet heel mooi en ook kwetsbaar. Het kielvlak heb ik voorzien van een heel licht profiel, met name de voorlijst afgerond en hem wat verjongd naar achteren. De cockpitkap erop geklikt en even genieten van het resultaat:

    [​IMG]

    Er is alleen één probleem.. Ik heb op de gok een magneet uit m'n voorraaddoosje gepakt, maar die blijkt vele malen sterker dan ik dacht. Je krijgt de kap er echt met geen mogelijkheid vanaf. Zelfs niet als je hem van binnenuit los probeert te duwen.. een antenne of knopje op de kap om hem op te tillen gaat dus ook niet werken. Het enige wat werkt is de kap er zijdelings afschuiven. Het voordeel van zo'n sterke magneet is dat ik niet bang ben de kap onderweg te verliezen.. maar het nadeel is dat ik hem nu voor niet echt kan borgen. Ik wilde daar een lipje maken, maar dan kan je hem niet meer opzij eraf schuiven. Er zit door de sterke magneet en de tapse voorkant van de kap niet geweldig veel speling op, maar ben toch bang dat ie gaat klapperen op snelheid als ik hem niet vastzet. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Misschien een 2e klein magneetje aan de voorkant? Of een soort klein railtje. Iemand ideeën of suggesties?

    Vraag me ook af of zo'n sterke magneet invloed heeft op de eletronica. Ik kan er serieus mijn vijl aanhangen aan de onderkant van dat blokje bij foto 3.. maar de lipokabels of het XT60 stekkertje pakt ie niet, maar er is wel een redelijk magnetisch veld. Weet niet wat de ontvanger daarmee doet bijvoorbeeld?
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2022
    ramses vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik weet niet of het impact gaat hebben op je electronica, zou verwachten van niet tenzij je een regelaar, servo of iets anders vlak langs legt.
    Als de kap zo goed vast zit dat je hem met de hand niet los krijgt zou ik me over het vliegen ook maar geen zorgen maken geloof ik.
     
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    418
    Locatie:
    Ede
    Kun je een van de magneten nog verwijderen en vervangen door een plaatje staal? Als twee magneten zo sterk op elkaar zitten, moet een magneet met een plaatje staal ook wel sterk genoeg zijn zou ik zeggen.
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zou je de Lipo niet iets extra ruimte geven in het frame? Als de Lipo tijdens de vlucht een beetje boller is geworden krijg je hem er niet meer uit of hij drukt het spant kapot.
    Zelf heb ik dit al een keer gehad....
    Je kan de lipo beter fixeren met een stukje schuim, klitteband of zo iets dergelijks.
     
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks. Er komt denk ik alleen bekabeling onderdoor. Ik ga de ontvanger waarschijnlijk onderaan de romp leggen. Voor de zekerheid drop ik even een berichtje in het PowerBox forum nog denk ik, ik post hier als ik meer weet. Het is overigens, ben ik inmiddels achter, een 3 kg magneet. :rofl:

    Qua vliegen ging het mij vooral om de voorkant nog, die kon nog vrij bewegen omdat de magneet alleen achter zit. Maar ik heb inmiddels een heel mooi draai-klik systeem bedacht, daarover snel meer!

    Ja dat zou ook kunnen, ik kan de steun in de romp eruit zagen en er een nieuwe inlijmen met epoxy, op zich ook best een goed idee, thanks! Dan heb ik nog maar de helft van de trekkracht over. Het lostrekken met een knopje o.i.d. lukt trouwens toch wel, dat valt mee (al geef ik de voorkeur aan draai-klik / onzichtbare bevestiging). En voordat ik ga zagen wacht ik eerst even wat uit het andere forum komt, want op zich is het wel lekker als ie stevig op z'n plek klikt.

    Ja goed gezien, dit is wel erg krap, was een foto nog van tijdens het op maat maken. Uiteindelijk is ie ietsje ruimer geworden en heeft de accu wel wat speling. Maar veel gaat het niet zijn, dat past simpelweg niet in de romp. En hij komt ook maar een klein stukje door dit spant, het grootste deel zit in de vrije ruimte en zet ik waarschijnlijk met schuim vast. Een spant kapot drukken had ik niet verwacht, daar sta ik wel van te kijken. Goed dat je het zegt, ga ik rekening mee houden!

    Zijn overigens wel top accu's dit van SLS, en beetje overbemeten qua capaciteit, dus verwacht geen of nauwelijks bolling... :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina