OS 40FX zuiger probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rolf Engelsman, 20 dec 2021.

  1. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Goedenavond,
    Ik ben bezig een oude liefde nieuw leven in te blazen. Reanimeren is wellicht een betere omschrijving.
    Ik heb de motor uit elkaar gekregen. Alleen de zuiger wil niet bewegen in de cilinderbus. Waarschijnlijk carbon resten. Motor heeft met veel plezier hoogtoerig met een 9 X 7 gedraaid. Is na het beëindigen van de hobby zo in de garage gezet.
    Wie o wie heeft een gouden tip om de cilinderwand schoon te maken?
    Bedankt alvast.
     
    ArjanMR vindt dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Frituurpan met koelvloeistof, carbon en castor resten kan je vervolgens zo afvegen.

    150 graden in de oven met een kruipolie.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    OF de zuiger zit vast in het bovenste dode punt.
    OF je olie is ingedikt en plakt de boel vast.
    geval 1 is alleen warm maken al goed.
    geval 2 is het aan te raden er wat olie in te mikken.

    carbon resten heeft een methanol motor in de regel niet zo'n last van.
    meestal de olie dikt in. met wat brandstof, beetje weken.. kom je een eind.
    beetje warmte. komt het vanzelf los.
    als er geen verdere dikke troep op de piston pen verstopt zit..

    De optie met de frituur pan is ook een goede, heb ik zelf alleen nog niet nodig gehad.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En vooral niets forceren! Ik kan herhalen wat boven is geschreven.
    Beide heren zijn vaardig!

    Daarbij geen rubber delen in hete dompelbaden of hete ovens, noch de plastics.
    Spaar de carburateur voor het hitte bad. Alles gaat stuk!
    Wat al aangegeven is, opkoken in elektrische frituur met pure koelvloeistof.
    Waterverdund lukt ook, gaat maar tot 120 graad. Water verdampt, de gassen niet gezond.
    Friteuses voor oliebollen, afgelopen jaar weer voor bijna niets. 20 euro? Met een dompelaar.
    Buiten, nogmaals, wees bewust van de gevaren van deze koelvloeistof.
    160 graad volstaat. Dan vallen de lagers er al uit.

    Kan ook in een elektrische oven. Stand max 160 en verwarming gaat egaal en gecontroleerd.
    Motor goed in de motorolie. WD40 verdampt te snel. Is een petroleum achtig iets, en smeert eigenlijk niet. Wil je niet in de oven hebben.
    Lost wel op als oplosmiddel, maar niet agressief.
    Met ovenwanten uit de oven halen en op hardhouten blok of IKEA snijplank leggen, en kijken of de zaak
    zonder forceren los komt.
    Nimmer metaal op metaal slaan, het hardhouten blok beschermd tegen butsen en deuken.

    Opentrekken kan ook met een föhn, verstripper of gasbrander.
    Maar dat alleen als je echt weet wat je aan het doen bent. Alu kan gaan vervormen bij te heet.
    Als ik heel snel wil, gaat het zo, maar heb ik er een infrarood thermometer bij om de hitte
    niet te hoog er in te stoken.

    Wil de bus niet lossen doordat deze vastgekoekt lijkt?
    Dan blijft deze vaak hangen op de aanslag in de uitlaatpoort.
    De troep zo goed en kwaad mogelijk wegkrabben, liefst met hard plastic
    of een houten schrapertje.
    Bij het kookproces in koelvloeistof lost de meuk wel nagenoeg op.
    Bij een snel-stook echter niet.

    De bus trekken blijft een kwestie van geduld en handigheid.
    Ik heb ze altijd schadevrij kunnen lossen. Mijn toverstaf is improvisatie.

    Alles met beleid en rust, en nimmer forceren.
    Geduld is het beste gereedschap naast goede tools!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2022
    Cnn vindt dit leuk.
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Grote HAK pot vullen met brandstof, het hele ding onderdompelen en een weekje laten soppen, daarna met beleid uit elkaar halen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij MOET beweeglijk zijn, anders had je hem niet uit elkaar gekregen. Dus logisch redenerend denk ik dat je bedoelt dat de zuiger bovenin de cylinder "vast loopt"?

    VOORAL NIETS AAN DOEN, dat hoort zo en je motor is onmiddelijk waardeloos als je dit "verhelpt".
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha… ja begrijpend lezen. Snok!
    Was reeds uiteen. Sloeg op hol door Student en CNN

    Als de zuiger geheel door de bus kan is de zaak gort.

    Soms helpt het posten van een foto.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... ik had aanvankelijk boven de quote het zinnetje "begrijpend lezen is ook een kunst :rolleyes: " staan, maar mijn normaliter naar de diepste kerkers van mijn ziel verbannen zijdezachte en beminnelijke persoonlijkheid deed mij in een vlaag van zeldzame verstandsverbijstering dat weer wegpoetsen voordat ik het bericht plaatste... :D :D :D Ik moet aan ouderdoms-mildheid lijden, dat kan niet anders...:hammer::frustie::jan:
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha… waar de mond vol van is loopt het hart over.

    Motorenleut!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik vermoed vast gekoekte lagers. Niet rond willen is wat anders dan niet willen bewegen.

    Ik had ooit eens een serpent 960 met een nieuwe novarossi gekocht. Zal 15a 20 jaar geleden zijn. Was een gesponsorde rijder. Had nieuw spul van zijn sponsor gekregen.

    Heb de verkoper destijds nog kwaad opgebeld dat de motor vast gelopen was. Naja goed dat bleek dus extreme klemming te zijn. Blokje moest behoorlijk voor verwarmd (100 graden Celsius) worden eer hij überhaupt rond kon.

    Daarna uiteraard mijn excuses aangeboden aan de verkoper.

    Zo een extreme klemming verwacht ik niet bij een vliegtuig motor die al vaker gelopen heeft.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sowiso klemmen de FX serie motoren uberhaupt al vrij marginaal en als ze heet zijn al helemaal niet.
    Helaas zijn voor de .40 ASP zuiger en voering niet meer leverbaar. Voor de 46 nog wel zie ik, maar die zal hoogstwaarschijnlijk niet passen.
    Jammer, want dan had je er een veel betere motor aan gehad.
     
  12. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt iedereen voor de tips en tricks.
    Mijn betere helft vond het gebruik van de frituur een minder goed idee. Ook zag ze kans om mijn poging om het motortje in de oven in een bak met olie voortijdig af te breken. Ik heb de onderdelen in een pot met benzine gelegd, vervolgens in de ontvetterbak schoon gemaakt en hij draait weer. Alleen het starten is nog niet gelukt. Binnenkort bij ons op het veld even een electrische starter lenen en dan zal dat ook wel weer lukken.
    Jammer genoeg zijn er ook geen pakkingen meer voor te krijgen. Ik heb nu vloeibare pakking gebruikt uit de automotive.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op je juiste brandstof en even goed voorgeprimed start zo een motor met om en de nabij 1 tik.
    Een elektro-ragger heb je dan niet nodig.
    Motor draait op
    Methanol en 18 tot 20% synthetische olie of castor. En met 5% nitromethan draait de motor patent. Plug OS 6 is OS A3. Prop 10 x 6… zit je wel goed.

    Pakking snij je uit kraftpapier uit uit een papieren zak. Bakker of van kledingwinkel. Overal wel te vinden.

    Carter van de motor dep je rijkelijk in met nagellak met de vinger. Dan stempelen op papier.
    Dan snij je met breekmes of scalpel de kern er uit.

    De omtrek hou je ruim.
    Meeste nagellak veeg je weer weg met thinner of aceton. Hoeft niet branschoon. Wel de motor weer schoon poetsen. Pakking mag kleurzweem hebben.

    Het papier vet ik in met motorolie.

    De zaak gaat dan toe. Boutgaten doorsteken op verstandige wijze, papierresten wegnemen, want dat hindert het draad, aandraaien, en met scalpel het restant papier wegnemen.

    Doordat het papier vet is, gaat het scalpeltje als scherpgestoken burijn door de boter. En oogt het netjes.
    En niet als aangeschoten wild.

    Flikker die kit er maar weer af. Dat oogt als een morsig choko mondje om een kleuter. Siliconenkit gaat niet lekker met methanol. En je wil geen restant kwak in je spoelpoort tussen zuiger en cilinderwand hebben.

    Met ovens is mijn vrouw toleranter. Ik onderhoud ook haar auto. Techniek is hier alom. Als de oven stuk gaat, fix ik die ook. Meestal een dom onderdeel.

    De frituur er een van een scheet en drie knikkers. AC-tion-meuk.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Rolf Engelsman en Cnn vinden dit leuk.
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @MicropropSport

    Lossen de meeste vloeibare pakkingen ook niet op in methanol?

    Edit: Ik zie dat jij dat ook al naar voren bracht. Ik moet echt stoppen met vluchtig te reageren in de auto..
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Even een update. Motortje weer uit elkaar gehaald en uren in de ultrasoon met Bluegold. Ziet er bijna als nieuw uit. Pakkingen gemaakt van papier volgens aanwijzingen van MicropropSport. Werkt dus perfect en ziet er netjes uit.
    Nu wil hij nog steeds niet starten. Ik kan geen exploded view vinden van dit motortje, OS40FSR. Wel een test van Peter Chinn uit mei 1976 met daarin wat foto’s. Ik kan mij niet herinneren of er een koperen ring onder de kop zat. Indien ja dan ben ik die kwijt. Wie o wie weet dit?
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ring of niet, starten zou wel moeten...
    die ring heeft meer met loopgedrag te maken.

    Komt er brandstof in de kamer?
    Als de een vinger net boven een leeg gloeiplug gat houdt, en je geeft een zwiep aan de prop, zou je vinger precies vochtig moeten worden van de brandstof die eruit spettert.
    als er helemaal niets in komt, heb je ergens een verstopping, of de naalden staan te dicht.

    gloeit de plug wel (afdoende)?
    je wilt niet weten hoeveel mensen al de mist in zijn gegaan met een kapotte plug (en maar blijven proberen...)
    de hele spiraal moet rood/oranje gloeien.
    als de eerste ring van de spiraal blank blijft, werk deze eigenlijk al bijna niet.

    of de batterij/contact van de gloeiplugdriver.
    lege batterij heb ik al velen mee de mist in zien gaan.
    zo ook een slecht contact met de gloeiplug


    OS heeft de volgende startprocedure meestal in de handleiding ( en die klopt eigenlijk best wel aardig)
    gas vol open.
    vinger op het gat van de carb
    10x prop rond draaien (draaien, geen zwiep geven)
    na die 10 keer zou je vinger nat moeten worden van de brandstof, en zou er voldoende peut in het carter moeten zitten om te starten.

    dan gas iets boven stationair, gloeier erop, en starten.
    goed afgesteld zou het met een paar meppen moeten lopen.
    niet afgesteld zou hij op zijn minst een paar tekenen van leven moeten geven in de eerste 100 keer meppen :D
     
  17. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Gloeiplus is goed. Brandstof zuigt hij aan. Met de electrostarter komt er na lang doorstarten brandstof langs de kop naar buiten. Dus het lijkt mij dat daar een pakking tussen hoort. Geeft geen enkel teken van leven. Startte vroeger met een paar tikken. Nooit een electrostarter gebruikt.
     
  18. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Update: de motor loopt. Brandstof + compressie + gloeiende plug = ploffen.
    Ik heb de uitlaat verwijderd, de plug en vervolgens met de electrostarter een poosje laten draaien. Brandstof komt uit het gat van de plug. Plug erin, klem erop en lopen.
    De nippel die op de uitlaatbocht zit was helemaal dicht gekoekt. Dus de brandstoftank trok vacuum.
    Wel lijkt het of de kop nog lekt. Eerst maar eens een tankje op de grond leegmaken en kijken of hij betrouwbaar door loopt.
    Bedankt maar weer voor het op weg helpen en alle goede adviezen.
     
  19. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je de kogellagers vervangen? Want anders heb je goed kans dat hij niet erg lang loopt na 20 jaar stilstaan...
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina