Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
    Werkt bij mij prima voor een Webra 120 op benzine met een Futaba zender. Geen ingewikkelde instellingen of andere complexe zaken nodig, alleen een gascurve en curve voor het klepje beide achter de gasstick.
     
    brutus vindt dit leuk.
  2. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Dat weet Bertus het beste, maar het is heel simpel. Iedere zender die een vrij kanaal heeft die je met de throttle kunt mixen en waar je, op dat kanaal waar het klepje op komt, een curve (5 of 7 punten) in kunt programmeren. Met die curve bepaal je de frequentie van het klepje en daarmee de hoeveelheid brandstof. Met opentx werkt het heel goed, want daar kun je overal (inputs, mixers, servos) een curve op zetten. Jeti gaat ook prima, want daar kun je op iedere functie (dat is een combi van input, mix en servo) een curve zetten. Ik vlieg nu met jeti en dat werkte dus. Met Futaba, graupner, en spectrum moet het ook vast kunnen. Futaba (sommige zenders) heeft een speciale fuel mix functie die hiervoor gebruikt zou moeten kunnen worden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    R Rodermond en brutus vinden dit leuk.
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    De uitdaging is vooral dat je het technisch in orde krijgt: magneet en opnemer voor de ontsteking, vuiltankje om druk op de tank te kunnen behouden maar vervuiling met oude olie van de brandstof te voorkomen, en temperatuur, ook in de carburateur (isolatiering aanbrengen tussen motor en carb).
     
    Erik van Nes, R Rodermond en brutus vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wow Christiaan, dat klinkt verdomd goed! Ik was even bang toen ik "motorkap" zag nadat je bij het afstellen 148 graden gezien had, maar sowiso koelt "vliegen" beter dan op de grond, en als de kap gebaffled is, is dat helemaal geen probleem.
    Denk er wel om, dat een kap, ook met baffles, op de grond nadelig KAN werken (hoeft niet, maar omdat het duidelijk anders functioneert dan een open motor KAN het), dus blijf vooreerst nog wel even opletten.

    Maar voor de rest: super resultaat. Geef het wat tijd, en kijk niet vreemd op als je na verloop van tijd toch nog kleine correcties moet doen. Sowiso vanwege andere weersomstandigheden, maar die weersomstandigheden zijn meestal het beste met de hoofdnaald te corrigeren. Curve uitsluitend bijstellen als midrange nog verbetering behoeft, weersomstandigheden uitsluitend met de hoofdnaald corrigeren.

    Super man! en 150 ml voor 6 a 7 minuten, dat klinkt heel gezond: 1,5 liter per uur is ongeveer normaal voor deze cylinderinhoud.

    Het starten gaat met zekerheid beter worden als je een passende "prime procedure" gevonden hebt, vanaf dan is het meestal 1 a 2 klappen en hij loopt.
    Naar mijn ervaring is een goede prime eigenlijk altijd "X slagen aanzuigen, en dan nog Y slagen vrij ronddraaien om de damp in de cylinder te trekken".

    Echt keigaaf om te lezen, dit! En je kunt slechtere mentale ondersteuning hebben dan Ruud :D :D :D

    Maarre.... Filmpje of het is niet gebeurd, he? :p :p :p
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    MicropropSport en R Rodermond vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De anderen hebben het al gezegd, het werkt eigenlijk met iedere zender waar je op de gasstick twee ontvanger uitgangen via hun eigen onafhankelijke curve kunt aansturen.
    Ik heb het zelfs met een oude Futaba FC-18 voor elkaar gekregen door domweg de helicopterprogrammering te misbruiken (bij een heli heb je throttle en pitch met elk een eigen instelbare curve, dus iedere zender die voor heli's geschikt is, heeft dit).
    Vaak werkt het met simpele zenders wat minder "perfect" omdat de curves vaak vrij simpel zijn, maar ik heb het in meerdere Futaba's en Multiplex zenders goed zien werken, en zelfs ook wel met Spektrum, al vind ik persoonlijk de instelmogelijkheden van sommige Spektrum zenders nogal onbenullig.

    Verder is het een kwestie van een beetje gevoel voor je motor, en eigenlijk blijkt altijd wel dat als je het met de curves niet helemaal lekker krijgt, dat je dan met de sproeiers nog steeds je curves zodanig kan "wegdrukken" (als een sproeier open gaat, moet de curve verder dicht en vice versa, dus je kunt de vorm van de curve wat beinvloeden door de sproeiers wat anders te zetten) dat het alsnog heel goed werkt.

    Het enige wat min of meer een must is, is een lichte vertraging op het gas, en als je zender die functie niet heeft, kun je voor heel weinig geld bij hans Meijdam een vertragings-unitje voor je servo kopen.
    Dat heb ik in mijn Chartertje (die kist die met de FC-18 vliegt), en dat werkt ook vlekkeloos. Maar jij hebt Jeti, en Jeti kan meestal net zoveel als OpenTX.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Het is me duidelijk geworden na de uitleg en het topic nog eens vlug doorgelezen hebben.
    Ik was in de veronderstelling dat het een pompje was, maar het is een manier om gecontroleerd de brandstof doorstroming te beinvloeden (beetje het idee van een kaboutertje die een kogelkraan regelt)
    Vandaar dat je dus met tankdruk en een vuiltankje werkt
     
    brutus vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had verder niet zo heel veel meer gehoord van jouw ervaringen, Roy, maar super dat het bij jou ook goed werkt! Wordt ik blij van!
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct! Het is, heel erg in de kern gezien, niks anders dan een "extra sproeiernaald" die de brandstofstroom zoals de originele naalden die toelaten, nog eens verder afknijpt, maar dan in strikte relatie tot de gasklepstand.
    En in wezen zet je de beide "mechanische" naalden een beetje te rijk zodat je met dat "extra afknijpen" van het klepje precies goed uitkomt. Alleen, je kunt dus voor iedere afzonderlijke gasklepstand dat afknijpen heel erg precies afregelen, waardoor de onvolkomenheden van de carburateur er helemaal uit gehaald worden.
    Het resultaat is een motor die bij ieder toerental de ECHT juiste verhouding tussen lucht en brandstof toegediend krijgt... En dat merk je HEEL ERG goed in zowel het loopgedrag, als ook in de troep uit de uitlaat en carterontluchting.

    De tankdruk dient om de laatste stukjes, die je niet (of in ieder geval niet eenvoudig) electronisch kunt oplossen, toch zo goed mogelijk weg te werken. Als voorbeeld de toerentallen die Christiaan noemt: op de grond 7100, in de lucht tot wel 7800, dat betekent toch dat er bijna 10% extra brandstof in moet. De carburateur zuigt weliswaar wel harder bij dat hogere toerental, maar dat gaat helaas nooit precies in verhouding. Het klepje weet niet hoeveel toeren je draait, maar door dat hogere toerental loopt WEL de tankdruk verder op, en krijgt die motor TOCH die extra brandstof...
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    R Rodermond vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, en bij de ene motor is dit meer werk dan bij de andere.
    De gemiddelde kleine tweetakt hoeft meestal nagenoeg niks aan te gebeuren: benzinebestendige O-ring om de hoofdnaald, en de aanleg van ontsteking. Vuiltankje en brandstofslangen, en klaar ben je. Kun je in een middagje doen.
     
    sarco vindt dit leuk.
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik wil dat wel eens in de praktijk proberen, eerst met een methanoller en later een omgebouwde naar bziene
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor methanol maakt het niet zo heel veel uit: Die carburateurs zijn al gauw "goed genoeg".
    Als je het probeert, gewoon gelijk voor peut gaan....
    Ik weet helemaal niet hoe goed dat klepje over methanol kan, maar zoals gezegd, met methanol heb je het eigenlijk helemaal niet nodig.

    Het is nogal een eindje rijden, maar anders: als jij het voorwerk doet (brandstof tank aanpassen en craptrap installeren) en je zou met een vliegtuig langskomen, ga je een paar uur later met een luchtwaardige benzinekist weer naar huis.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    R Rodermond vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Paar uurtjes rijden vind ik niet erg, zit even in dubio welke ik ga doen…
    • Blue angel met 10cc 2t
    • MKato super chipmunk 20cc 4t
    • Goldberg super chipmunk 15cc4t
    • redbull calmato ragbak 7,5cc 2t
    • Redbull Tiger ragbak 7,5cc 2t
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou eerst een van de ragbakken doen... gewoon om een beetje te kijken hoe het is. Beetje ervaring op doen met de andere manier van tunen
    Die chipmunks zie ik wel zitten, die Blue Angel is vermoedelijk erg slank en krap van binnen.

    Als je er aan begint (je hebt nog 6 weken om het op je gemakje uit te zoeken), dan: brandstoftank, half zo groot als wat er nu in zit, geeft ongeveer de zelfde vliegtijd.
    Originele tank aanhouden, heb je dubbele vliegtijd (kun je 3 a 4 vluchtjes doen op een tankje).
    Ik raad DuBro tankjes aan, zijn mooi compact en ERG goed te "verbouwen", het zij met de originele (los te bestellen) benzinebestendige tankplug, hetzij met het Stihl clunkje (mijn voorkeur)
    Craptrap, moet je echt zelf even bekijken hoe je dat aan wilt pakken, daar zijn meerdere opties voor.

    Als het een motor met remote hoofdnaald is, moet je even kijken of die "los" van de motor moet komen i.v.m. warmte.
    Verder zou het allemaal niet zo'n probleem mogen zijn.

    ALS je motor nieuwe lagers nodig heeft, dan is dit ook een goed moment om die te vervangen. Hoef je daarna nooit weer.
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb 3 verschillende 7,5 cc motortjes, asp, een fx en een ax met losse remote naald en die heb ik pas voorzien van nieuwe lagers…. Dat gaat hem dan worden
    Als ik goed opgelet heb dan zal hij eerste goed ontvet moeten worden… ik zal hem dan maar ff laten weken in een badje aceton.

    die craptank, daar is een piepklein tankje toch al voldoende voor (zoveel komt er toch niet uit)
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Indien nodig, heb ik nog een ASP zuiger/cylinderset voor een FX46 voor je liggen (heb er twee op voorraad).
    Ontvetten is niet nodig, goed schoonmaken wel. Dus na de Aceton wel gelijk even weer terug in olieen, anders krijg je roest.

    Craptank, beetje lastig te zeggen, is afhankelijk van hoe je het gaat doen: als je hem zo aanlegt dat hij makkelijk te legen is, is een 10 ml injectiespuitje al meer dan genoeg, maar als je er minder goed bij kan, zou ik bijvoorbeeld een 60 ml brandstoftankje nemen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
  17. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Was geweldig Christiaan. En zoals Bert aangaf in de app vanavond daar krijg je toch wel een hard plassertje van toch. We gaan er mee door.
     
  18. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest

    Daar weet ik alles van zonet een os max 46 FX omgebouwd. Nog zonder klepje of geslepen carb. Caberateur is een 40C en het schijnt een heli versie te zijn. Van de week verder testen maar dit was al veel belovend.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Neem je daarvoor een afwijkende maat of gewoon de standaard maat van 2,5 x 1,75 ….. en dan in FKM (viton)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D vraag me niet naar de getalletjes, maar inderdaad gewoon een passend viton ringetje.
     

Deel Deze Pagina