Kyosho calmato sports ep 1400, welke motor etc??

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pizmo75, 9 jan 2014.

  1. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Hallo allemaal,

    Ik heb een lege calmato thuis liggen. Deze wil ik laten vliegen, het enige wat ik al heb is een 60A esc en een ontvanger. Ik wil dat hij zo krachtig/snel mogelijk wordt. (Ca 1000W ?) Welke motor bevelen jullie aan? Standaard vliegt ze op 3s maar denk zelf aan 4, 5 of 6s setup.

    Welke combinatie motor/prop heb ik nodig?

    Welke servo's?

    Ik wil het graag bij hobbyking europe bestellen, vanwege de lage kosten.

    Alvast bedankt voor een tip!

    Grt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
  3. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Dank je voor de tip! Welke servos gebruik je?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ds821 standaard servo's. Zaten destijds bij mijn zender geleverd.
     
  5. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Ok, wat voor prop gebruik je met de 4s setup?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Had een 12x6 meebesteld, maar dan gaat de setup ruim boven de 1kW. Is mij te veel van het goede. Vlieg nu een 10x6, 670W.

    Ga er een 10x7 opzetten, lijkt me ideaal voor deze setup, net over de gegarandeerde max van de motor.
     
  7. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Kan die motor 1 kw wel aan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Nee, nouja hij doet t wel, maar weet niet voor hoe lang :)

    Gewoon een 10x7 erop. Verwacht dat je dan op 700W zit, daar vliegt dit kistje meer dan lekker mee! Ga nu al verticaal namelijk (met 10x6)!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vermogen is niet zo belangrijk, beter/veiliger om naar de stroom te kijken die gaat lopen.
     
  10. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    De stroom door de esc bedoel je?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom door de motor is veel belangrijk dan vermogen, motor gaat kapot door te hoge stroom.Vermogen is maar een zeer ruwe indicatie van wat motor aan kan. Motorvermogen = koppel (stroom) x toerental. Je kunt dus meer vermogen hebben bij zelfde stroom door hoger toerental.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vermogen = stroom x voltage. Toerental is evenredig met voltage, maar is niet hetzelfde getal.

    De motor die ik noem is gespect op 670W, of 45A motorstroom

    Met mijn 10x5 prop neemt de setup zo'n 42A. 42A x 16,8v van een volle 4s lipo geeft 705W vermogen. Lipo zakt snel iets in qua voltage, dus kom je snel richting de 670W waarvoor de motor gespect os. De stroom blijft binnen de marge van de max 45A. Mits goede koeling kunnen deze sk3 motoren wel iets boven spec draaien.

    Dus tja, of je het nu over vermogen of stroom hebt, het staat allemaal met elkaar in verband. P=I.U dus hè

    Wat je dis niet moet doen is die 670w uit de motor gaan trekken met een 3s lipo :)

    Dan krijg je 670W gedeeld door 12,6V (volle 3slipo) 53A!! Das te veel voor deze motor. Zorgen dat de stroom op 45A of iets daarboven blijft, haal je t max uit de motor :)
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zegt hetzelfde als ik, alleen doe je het een stuk duidelijker :) Zou je alleen naar vermogen kijken/rekenen dan kun je te grote stroom krijgen.

    Het gaat om het vermogen wat in de motor achterblijft, het verliesvermogen, want daardoor wordt de motor heet. En niet zozeer om vermogen dat door de motor gaat. Stroom is betere indicator voor vermogensverlies dan ingaand of uitgaand vermogen, daarom is het beter om alleen maar rekening te houden met maximale stroom.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dus mijn conclusie

    aanhouden, als je tenminste voor dezelfde motor gaat, en je zit goed. Vergeet t vermogen :)

    Deze motor, met een 10x6 op 4s zal je 45a opleveren. Zit je aan max spec. Wil je verder gaan met deze motor is t je eigen risico. Ik kan je it ervaring vertellen dat t niet nodig is. Vliegt geweldig met deze setup!

    Edit: waarbij de ene 10x6 overigens de andere niet is. Ik gebruik hobbyking apc style e-props.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En altijd de stroom meten, anders blijft het een veredelde gok.
    Meting doen met ingekorte meetsnoeren, met veel kabel tussen accu en regelaar kans op rook uit de regelaar.

    Verstandig om stuk onder de specificaties te blijven.
    Lucien Miller (Scorpion USA) over derating/overdimensioneren van motoren, accu's, regelaars, accu's en elektronica in het algemeen, een goede gewoonte/praktijk. Te beginnen bij ... Then there is the 80% rule (of thumb) ... en verder
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RCG
    en hier ook
    About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG


    Minder gas geven om leven van regelaar te vergemakkelijken werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij op 100% overbelast zou worden. Een regelaar die op zijn limiet zit, zal door dual rate nog eerder het loodje leggen.
    Zie
    Castle Creations | FAQ: General
    -> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel

    Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing).
    Uitleg door Bruce Abbott:
    looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups

    Martyn McKinney, Steve Neu and notably Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT:
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1504410

    Uitleg van timing, door o.a. Bruce Abbott
    What IS timing? - RC Groups
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2014
  16. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Dank je Japie, duidelijk verhaal!

    En bedankt voor de overige info Ron!

    Grt!
     
  17. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek

Deel Deze Pagina