Hallo allemaal, Ik heb een lege calmato thuis liggen. Deze wil ik laten vliegen, het enige wat ik al heb is een 60A esc en een ontvanger. Ik wil dat hij zo krachtig/snel mogelijk wordt. (Ca 1000W ?) Welke motor bevelen jullie aan? Standaard vliegt ze op 3s maar denk zelf aan 4, 5 of 6s setup. Welke combinatie motor/prop heb ik nodig? Welke servo's? Ik wil het graag bij hobbyking europe bestellen, vanwege de lage kosten. Alvast bedankt voor een tip! Grt!
Heb net de mijne weer opgebouwd: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36411 motortje komt compleet, en past zonder aanpassingen. Vliegt heerlijk op 4s!
Had een 12x6 meebesteld, maar dan gaat de setup ruim boven de 1kW. Is mij te veel van het goede. Vlieg nu een 10x6, 670W. Ga er een 10x7 opzetten, lijkt me ideaal voor deze setup, net over de gegarandeerde max van de motor.
Nee, nouja hij doet t wel, maar weet niet voor hoe lang Gewoon een 10x7 erop. Verwacht dat je dan op 700W zit, daar vliegt dit kistje meer dan lekker mee! Ga nu al verticaal namelijk (met 10x6)!
Stroom door de motor is veel belangrijk dan vermogen, motor gaat kapot door te hoge stroom.Vermogen is maar een zeer ruwe indicatie van wat motor aan kan. Motorvermogen = koppel (stroom) x toerental. Je kunt dus meer vermogen hebben bij zelfde stroom door hoger toerental.
Vermogen = stroom x voltage. Toerental is evenredig met voltage, maar is niet hetzelfde getal. De motor die ik noem is gespect op 670W, of 45A motorstroom Met mijn 10x5 prop neemt de setup zo'n 42A. 42A x 16,8v van een volle 4s lipo geeft 705W vermogen. Lipo zakt snel iets in qua voltage, dus kom je snel richting de 670W waarvoor de motor gespect os. De stroom blijft binnen de marge van de max 45A. Mits goede koeling kunnen deze sk3 motoren wel iets boven spec draaien. Dus tja, of je het nu over vermogen of stroom hebt, het staat allemaal met elkaar in verband. P=I.U dus hè Wat je dis niet moet doen is die 670w uit de motor gaan trekken met een 3s lipo Dan krijg je 670W gedeeld door 12,6V (volle 3slipo) 53A!! Das te veel voor deze motor. Zorgen dat de stroom op 45A of iets daarboven blijft, haal je t max uit de motor
Je zegt hetzelfde als ik, alleen doe je het een stuk duidelijker Zou je alleen naar vermogen kijken/rekenen dan kun je te grote stroom krijgen. Het gaat om het vermogen wat in de motor achterblijft, het verliesvermogen, want daardoor wordt de motor heet. En niet zozeer om vermogen dat door de motor gaat. Stroom is betere indicator voor vermogensverlies dan ingaand of uitgaand vermogen, daarom is het beter om alleen maar rekening te houden met maximale stroom.
Dus mijn conclusie aanhouden, als je tenminste voor dezelfde motor gaat, en je zit goed. Vergeet t vermogen Deze motor, met een 10x6 op 4s zal je 45a opleveren. Zit je aan max spec. Wil je verder gaan met deze motor is t je eigen risico. Ik kan je it ervaring vertellen dat t niet nodig is. Vliegt geweldig met deze setup! Edit: waarbij de ene 10x6 overigens de andere niet is. Ik gebruik hobbyking apc style e-props.
En altijd de stroom meten, anders blijft het een veredelde gok. Meting doen met ingekorte meetsnoeren, met veel kabel tussen accu en regelaar kans op rook uit de regelaar. Verstandig om stuk onder de specificaties te blijven. Lucien Miller (Scorpion USA) over derating/overdimensioneren van motoren, accu's, regelaars, accu's en elektronica in het algemeen, een goede gewoonte/praktijk. Te beginnen bij ... Then there is the 80% rule (of thumb) ... en verder Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 928 - RCG en hier ook About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else: Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG Minder gas geven om leven van regelaar te vergemakkelijken werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij op 100% overbelast zou worden. Een regelaar die op zijn limiet zit, zal door dual rate nog eerder het loodje leggen. Zie Castle Creations | FAQ: General -> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing). Uitleg door Bruce Abbott: looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups Martyn McKinney, Steve Neu and notably Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT: www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1504410 Uitleg van timing, door o.a. Bruce Abbott What IS timing? - RC Groups
Waarschijnlijk eentje uit de Aerodrive 3542 serie, je moet zelf even kijken welke uitvoering in de buurt van die 670W komt: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...D=47286&indexName=hbk_live_products_analytics Groeten, Jan.