De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In feite heb je dat ook als er een heli het veld op gaat..
    Ze kunnen wel eens samenvliegen als het vliegtuig gewoon hoog gaat, en de twee een beetje "in sync" zijn met elkaar..
    maar als helivlieger kan ik je melden dat ik lang niet alle piloten toesta als mijn heli de lucht in gaat..
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als er een heli de lucht inging dan bleef ik lekker in de pits achter het hek staan.
    Ik vind het idee dat er zo'n vliegend mes achter me hangt niet fijn vliegen.
    Heli vliegen deed ik nooit op het veld maar gewoon ergens in het wild.
    Als ik met mijn F5B de lucht inging wilde ik ook liever alleen vliegen, als ik met 300 op 1 meter hoogte over het veld kom dan wil ik zeker weten dat er niemand loopt.
    Meestal gingen de andere leden wel staan kijken als ik ging vliegen omdat ze bang waren van het vermogen en de snelheid.
    Elk nadeel heb z'n voordeel.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tolerantie,
    Ik kon nog maar net het eerste trainertje in de lucht houden. Dat was bij wijlen vliegclub Maasdriel. Er waren een paar oud-gedienden aan het slepen met serieuze kisten. Het slepen werd stil gelegd en men maakte plaats voor mij. Ik nog allemaal bescheiden doen, maar nee, ik was aan de beurt! Kijk, dat is nou tolerantie. Respect voor elkaar, dat ervaar ik al jaren zo.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2022
    Mugen MRX-3, Arnold 85 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Turbinejets, heli's en groot spul.
    Prachtig om te zien. Iedereen geeft hen de ruimte, iedereen geeft hen de gelegenheid, iedereen wil ze graag zien vliegen. Ik vlieg dan niet, maar houd hen scherp in de gaten.
    Ook nu gaat het weer over tolerantie en begrip voor elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2022
    Helikapoter vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ho, foutje.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als vlakke vleugel vlieger sta ik er niet om te springen als tijdens de vlucht een heli in mijn directe omgeving wordt gestart.
    Ja bij ons op het veldje kan dat door bepaalde piepels nog wel eens gebeuren waarbij het onderling overleg wordt overgeslagen.

    Mij rest dan niet anders dan het vlakke kistje in de stand combat te zetten, om het wentelwiekje er uit te beuken.:D
    Dat geeft wel wat snippers en een gesloopt mechaniekje, maar zolang het beuk kistje van rechts komt heeft het net zoals in de grote mensenwereld voorrang.:)

    Zo hebben we ook de afspraak niet sleutelen op het veld.
    We hadden en we hebben ze weer modelvliegpiloten, waarbij de start op het veld niet helemaal wil lukken, dat ze dan op het veld gaan sleutelen om nog een keer de start te proberen vanaf het punt waar ze gestrand zijn.
    Dat sleutelen kan best wel eens lang duren, langer dan de accu het in mijn kistje uit houd.
    Of dat er nog peut in de tank zit,

    En zo zijn er bij elke vereniging en of op de velden wat perikelen.

    Het enige kistje wat echt ruim baan krijgt is turbine, niet omdat dat snel gaat.
    Die dingen maken nogal een kolere herrie, op de grond en in de lucht, hoewel het daar boven wel wat minder is.
    Qua akoestiek, neem dat zoveel dB's in gebruik dat het overige 2 en 4 takt knetter gebeuren even de motoren moeten laten zwijgen.
    Om binnen de maximaal toegestane akoestische limiet van de inrichting te blijven.
     
    WillydeWoofer en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    overleg.. dat gaat inderdaad wel eens mis :D

    Wij hebben een brandstof hoek, daar worden de brandstoftoestellen gestart.
    zeker omdat iedereen toch net ff wat andere spullen wil gebruiken, zit dat plekje net om het hoekje van het veld.
    de vliegtuigen dan..
    de heli's zijn makkelijker, hoef je niet vast te zetten etc etc.
    dus die starten we wel voor de pilot box.. staan dan toch geen piloten.
    Hebben we met zn allen lang over nagedacht. veiligheid en zo.

    maar ja.
    heb je iedereen ingelicht.
    heb je weer zo'n electro malloot die de startende brandstoftuf niet koppelt aan het feit dat ie ff moet overleggen.
    zeker als het druk is, moet je elkaar gewoon in de gaten houden.

    Tegenwoordig met die benzine dingen zet ik hem gewoon op het veld..
    kan iedereen zien dat er iemand aan de gang gaat.
    en in de regel start het ook gewoon in no time, soms zelfs zo vlot dat ze de kans niet krijgen om ertussendoor te gaan :D
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ik heb het er helemaal niet op als zon extreme 3D helivlieger gaat rondknallen.... ik vertrouw dat voor geen meter ondanks dat die knuppel Nederlands kampioen F3C is
    dat gaat met zo'n geweld en het gaat als een idioot van links naar rechts en op en neer dat het lastig is om je te concentreren op je eigen toestel
    vaak word het ding ook zonder iets te zeggen of vragen op t veld gezet :mad: ......... als ik hem naar t veld zie lopen dan kondig ik mn landing maar gelijk aan en wacht ik wel ff tot ie klaar is
    op zich ook helemaal niet erg, want de dag bied genoeg mogelijkheden om te vliegen en ik pas me daar gewoon een beetje op aan .... kwestie van geven en nemen
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    hier precies eender.... dat geweld van zon heli is echt niet normaal en zelfs bij de allerbeste kan er iets fout gaan en ik sta dan het liefst achter een hek..

    met een hotliner is dat precies net zo..... ik zou met een low-pass dan ook niet op 1 mtr over komen maar op 2,5-3 meter, effect is hetzelfde en een stuk veiliger.... er zou maar net iemand het veld op lopen !!!!! je vliegt hem dan wel de dood in en het is helemaal niet nodig
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ben geen 3d vlieger he..
    al gaat er bij iedere heli wel een bepaalde mate van gepast geweld de lucht in.

    Daarbij moet ik wel zeggen dat als iemand zonder overleg zomaar zijn spul op het veld pleurt en gaat vliegen, er in de regel wel een klein praatje volgt..
    Staan we met zn 4en te vliegen, no problemo
    maar sta ik alleen, wil ik wel weten wie of wat er bij komt.

    de regel op het veld bij ons is dat de huidige vliegers bepalen wie er bij kan of niet.
    dus overleg met de grondpiloten voor je de kist ertussen zet..


    Qua over het veld vliegen en lopen..
    lopen er zoveel mensen wild over het veld bij jullie?:D
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met de f5b kist trainde ik rakken en het laatste rak is laag, tussen 2 meter hoogte en de grond.
    Ik kijk wel voor het model uit maar je neemt met dat soort dingen gewoon geen risico.
    Toen ik zieker werd heb ik ook alles weggedaan omdat ik merkte dat ik dingen niet meer kon zoals ik wilde.
    En daar vielen ook de grote zwevers en motormodellen onder.
    En naderhand de auto.
    Verantwoordelijkheid nemen heet dat.
    Heli vloog ik ergens op afgelegen stukken.
    1 keer was ik aan het vliegen en hoorde kinderen aan komen rennen.
    Ik wist niet precies waar ze waren dus de heli meteen aan de grond geramd, bleek achteraf een sloot te zijn.
    Dus weer onderdelen halen bij Vario, alles voor de veiligheid.

    GJ
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vind het ook niet helemaal nodig om iemand dood te vliegen Richard.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    een vlieg dood vliegen is dan weer wat anders :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ja zo zou eigenlijk iedereen het moeten zien en doen..
    dat F5B heb ik nog nooit bij staan kijken maar dat het idioot hard gaat dat is duidelijk en ik denk ook niet dat je zoiets traint tussen de recreatie vliegers met de calmato's en easystarretjes :D

    veiligheid voor alles is idd het motto, er zijn soms van die gasten die denken dat ze iets meer zijn dan een ander omdat ze toevallig beter kunnen vliegen of kampioen zijn (nee bedoel jou niet GJ... jij vliegt niet bij onze club) ik heb dan helemaal geen zin om in discussie te gaan, als ik me eraan stoor dan zeg ik dat 2 keer, de 3e keer gaat het waarschijnlijk precies zoals Leon al aangaf ......... onder het motto: als het dan toch kapot moet dan maar goed kapot:hammer:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Of een snel sneller of grote of nog groter (vlieg)dingetje hebben, even belangrijk doen.
    Zolang er alleen materiële schade is aan het toestel en of niemand heeft het gezien, blijft het lijstje met incidenten aardig leeg.
    En als er toch iets opstaat, wordt het ten stelligste ontkent.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt..

    maar vlieg het eens andersom aan.
    ga tijdens de koffie eens praten over bijna uitdagingen die je zelf hebt gehad of hebt gezien.
    zonder oordelen, fout afkraken etc, gewoon in een gezellige toonzetting.
    de mensen die deelnemen aan het gesprek, gaan op een bepaald punt hun eigen inbreng geven.
    wat in dat praatje hun eigen bijna plof momenten waren.

    Stel, je gaat dan meeschrijven..
    dan schrik je echt wel hoeveel er eigenlijk gebeurt ( bijna misgaat of echt mis gaat) zonder dat mensen er verder vanaf weten.
    oftewel, je kan op papier vinden dat een club superveilig is, maar als de meldingsbereidheid 0 is, zal de club er op papier superveilig uitzien.
    tot je echt op het veld staat, en er 10 uit de lucht vallen..

    altijd lastig.
    veiligheidsregels in een club.
    sommigen vinden het bestuur de maffia vanwege in hun ogen strikte regels.
    anderzijds, als alleen overleggen tussen piloten al te veel is.. moet die persoon dan wel in een club willen vliegen?
     
    ISOLA2 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik reageer absoluut zo niet, ieder probleem word tot op het bot uitgezocht en ook besproken in de club, soms kan het even duren tot je een herhaling krijgt.
    Maar bij mij was het mijn job, herstellen oorzaak achterhalen en FEEDBACK !
    Maar als je alles overweegt, dan zijn wij geweldige optimisten :)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    mn vliegmaat en ikzelf vinden het best prettig..
    achterhalen wat er nu mis ging.
    kan uren duren die gesprekken.

    maar wel nuttig..
    je weet wat. de rest doet lekker mee.
    met zn allen naar een hoger plan! en veiliger.

    o ja. en lol hebben:D
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was gisteren bij ome Wil en heb daar de delen voor de speeder afgegooit plus even zijn zender uitgelegd.
    Hij wist ook niet dat linker en rechter kanalen even en oneven genummerd zijn.
    Als je dat niet weet is dat ook best lastig in te stellen.
    Als het je niet geleerd word kan je het ook niet weten.
    Slechte instructeurs gehad is dus weer de conclusie.
    Op mijn advies heeft ie gistermiddag het vliegende vleugeltje opnieuw in de zender gezet en hij zegt dat het werkt.
    Probleem is dus ook hier weer, de basiskennis.
    Vroeg of laat zal het toch wel goedkomen?
    Morgen gaat ie vliegen.. ben benieuwd.
    Het is hier in Nederland echt stukken warmer dan bij mij, ik zou hier elke dag op het veld staan.
    Toen ik gisterochtend wegreed min 2, in Kerkdriel 8 graden.
    Korte broekenweer.

    GJ
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is vrij toewijsbaar of te wel naderhand nog te wijzigen, zo is het zonder meer mogelijk om b.v. 2 gescheiden ailerons op oneven nummers te zetten.
    Hoeft tie ook niet te weten, omdat het flauwekul is.
    Wat ik al eerder schreef het is flauwekul, de cijfertjes komen overeen met de kanaal nummers op de ontvanger.
    Kijk maar, op de ontvanger waar de servo stekkertjes ingeprikt kunnen worden, staan ook nummertjes.
    Ja ik schrijf het maar iets uitgebreider, welke nummertjes het zijn, omdat er ook een serienummer op staat en nog wat meer nummertjes,
    Lettertjes staan er ook op, maar daar hebben we het nu niet over.

    Het volgende excuus is, moet het links / rechts nu gezien worden vanaf de voorkant of achterkant toestel?
    Dat staat nl nergens en de handleiding.

    Dus naast dat er een stukje vliegtuig basiskennis ontbreekt, wat helemaal geen ramp is.
    Er zijn meer wegen om tot een goed resultaat te komen.

    Ik zou hem ongemerkt even testen hoe het zit met het ruimtelijk inzicht.

    Wat voor de één logisch is, kan voor de andere abracadabra zijn.

    Kijk maar naar het notenschrift, dat zal tie ongetwijfeld kunnen lezen en interpreteren, om het vervolgens met klanken te laten horen.
    Bij wijze van spreken kom ik niet verder dan krak van de borrelnootjes.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina