Is een t18sz om te bouwen naar mode 1

Discussie in 'Model elektronica' gestart door mazda, 28 apr 2022.

  1. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Hallo.
    Mijn vraag staat ook al aan het begin is het mogelijk om een t18sz om te bouwen naar mode 1.
    In de zender is het mogelijk alleen mechanische weet ik het niet krijg twee antwoorden de ene zegt van wel de andere van niet .
    Ivm met de slag die de sticks maken.
    Mvg
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien heb je hier iets aan?

     
  3. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Ja die heb ik ook al gezien.
    Maar het gaat mijn meer om dat verhaal met die uitslagen van de stick.
    Dat vindt ik een raar verhaal
     
  4. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Als ik het goed lees nu verplaats hij ook de stick
    Maar dat laat hij niet zien
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de meeste futaba zender (bij de meeste conculega's ook), schroef je een plaatje van de achterkant van de stick af, en die plaats je op de andere stick.
    Meestal zit er een nok op dat plaatje, wat er voor zorgt dat 1 veer wordt ingedrukt, en zodoende effectief niet meer werkt (gashendel)
    daarna moet je ergens in de computer van de zender aangeven dat het een mode 2 is geworden.

    Als ik mij niet heel sterk vergis, zit er een H/W menu in de 18sz, waar je aangeeft of de zender mode 1 of 2 moet doen.
    ik vermoed (lang geleden voor mezelf... volgens mij had de winkelier dat gedaan..) dat je met de diverse imbusschroefgaatjes onder de rubber handgrepen de veerfunctie eruit kunt schroeven.
    en de ratel erop kunt schroeven..
    en voor de andere stick andersom..

    qua uitslagen etc maakt dat geen fluit uit.
    dus eigenlijk hoeft hij niet eens open volgens mij...
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor zover ik weet zitten er in de stick voor het gas nokjes die de slag beperken. Die moeten ook verplaatst worden. Daarna moeten de stickuitslagen opnieuw gecalibreerd worden.
     
  7. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Als ik het goed lees in het filmpje heeft hij het toch echt over een kortere slag van de gas hendel .
    Of ik moet het verkeerd lezen
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij moet je de behuizing wel open draaien.

    Onder de rubber afdekkappen zit waarschijnlijk wel de afstelling voor de veersterkte, maar je moet nu ook de metalem strip voor de ratel verplaatsen.
     
  9. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Kan je dat zelf om moet hij daar voor naar futaba
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als het calibratie-menu beschikbaar is, dan zou je het zelf kunnen doen. Maar er zijn Futaba zenders waar het calibratie-menu niet voor de gebruiker toegankelijk is.
     
  11. mazda

    mazda

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    woerden
    Dat weet ik niet of het toegankelijk heb hetvwel voorbij zien komen
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het staat in het manual. Als je dat niet hebt kan je dat HIER downloaden.
    Op pagina 61 staat hoe je het kunt aanpassen. Het is wel heel beknopt.
    Je moet ook mechanische aanpassingen doen zoals de ratel overzetten. Daarvoor moet de zender open. Daarna kan het nodig zijn om de knuppels opnieuw te kalibreren maar het kan ook gewoon goed gaan. De kalibratieprocedure staat ook op pagina 61.
    In het manual wordt aangeraden om dat door een service centrum te laten doen. Op zich is het helemaal niet moeilijk maar Futaba dekt zich in om schadeclaims te voorkomen.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina