BangGood Luobo V2 Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 14 aug 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Hetzelfde materiaal waar printplaten van worden gemaakt(glasvezel?) De rotorhead is opgebouwd uit 3 lagen(zie afbeelding). Het plaatje met de pijl is 1mm dik en bestaat uit één deel. Daarboven en onder zitten 6 (2x3) stuks losse plaatjes.
    [​IMG]
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Een knap ingewikkelde constructie lijkt mij. Mijn Atom heeft een driehoekig plaatje van 0,8 mm epoxyplaat geklemd tussen twee kleinere plaatje die op het draaiende deel van de rotorkop geschroefd zijn. De bladen zijn met één M3 boutje met borgmoer aan dat epoxy plaatje bevestigd, meer niet. Deze constructie zie ik ook terug bij Eric's Luobo.
    De bladen moeten wel vrij naar voren en naar achteren kunnen draaien, om het verschil in luchtweerstand tijdens de omwenteling op te kunnen vangen. En het komt ook van pas als je kist omkiepert, de bladen draaien weg en komen er meestal heel vanaf.
    Ik kan het op jouw plaatjes niet goed zien, maar het lijkt wel of ze met twee boutjes vastgezet zijn, niet doen!
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Heb ik ook niet gedaan. De rotorbladen zitten met één boutje vast. In het voorste gaatje zit een puntje van een cocktailprikkertje. Origineel moet er een klein staafje balsa in, zodat het makkelijk kan afbreken. En ja, bij een helikopter zit een blad altijd vast met één moertje zodat de bladen zich kunnen zetten bij het optoeren. Dat is hier bij de opgegeven constructie dus niet het geval.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat lijkt me meer voor heli's. Bij autogyro's bovenal naar boven :D.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Allebei in principe nodig, maar in welke mate de horizontale beweging belangrijk is weet ik niet. Maar is toch makkelijk om je bladen heel te houden bij een tuimeling?
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Jazeker is dat makkelijk.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En al kans gehad te maidenen?
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nee, nog niet. Veel wind en te veel regen, niet echt lekker. Maar, het voorjaar staat voor de deur.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag was het zover. Mooi windje en een strak gemaaid grasveld. Het was geen succes. Ik heb 3 pogingen gedaan, waarbij bij de tweede poging de wielen er al vanaf lagen. Na de tweede poging kwam ik er achter dat de rotor bladen de verkeerde kant op draaide. Heel vreemd want je kan ze er maar op één manier monteren, maar hoe ik mijn best ook deed de bladen de goede kant op te laten draaien, het ging gewoon zijn eigen weg de verkeerde kant op. Alleen dan begon het toeren te maken tegen de wind in. Ik snap hier even helemaal niets van. Ik heb hem nog een derde keer laten vliegen met de bladen de verkeerde kant op draaiende natuurlijk en kon wel wat langer in de lucht blijven, maar ook dat eindigde in een crash. Enfin zie video.


    Na de derde keer te veel schade en moest ik huiswaarts. Alles staat weer klaar voor een volgende poging. Maar eerst wil ik weten waarom de bladen de verkeerde kant op willen draaien. Hoe ik ook mijn best deed om hem de goede kant op te laten draaien, hij vertikt het gewoon. Zo gaat het natuurlijk niets worden met mijn autogyro.

    H??lixer
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat wil niet zo, je kunt die bladen toch omdraaien ?
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nee dat gaat niet, ze kunnen er maar op één manier opgezet worden..Vlakke kant onder en de bolle kant boven natuurlijk.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij is er iets verkeerd met de montage van het middendeel van de rotor. De invalshoek zit de verkeerde kant op, vandaar dat ze verkeerdom draaien. Ik heb deze discussie niet helemaal gevolgd en snap de tekening van de rotorconstructie niet, maar het moet mogelijk zijn de bladen zo te monteren dat de schuine hoek (de achterlijst) hoger zit dan de andere kant. Hij zal dan de goede kant opdraaien.
    Overigens lijken de vluchtbeelden me niet te gek, gegeven dat de rotor maar een klein deel van zijn potentiële lift geeft.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kan het niet helemaal zien op je plaatje van de onderdelen van de bladhouders, maar ergens moet er een wigvormig plaatje tussen zitten dat de instelhoek van de rotorbladen bepaalt. Als ze de verkeerde kant op draaien zitten die plaatje waarschijnlijk verkeerd om. De bladen moeten een negatieve instelhoek hebben, d.w.z. de neuslijst is lager dan de achterlijst.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2022
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat klopt volgens mij niet, dan gaat ie juist de verkeerde kant op draaien....
    Huh... vergis ik me? Misschien, maar een rotor waar de bladen in een negatieve instelhoek draaien kan toch geen lift leveren?
    En lift levert hij duidelijk wél.
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Er zit geen wigvormig plaatje onder de bladen, die zijn vlak voor zover ik het nog weet.

    Lift heeft het toestel zeker, daar ligt het niet aan. De bouwtekening is, als je er een klein beetje in verdiept, niet ingewikkeld. Eigenlijk kan het niet mis gaan zal je zo zeggen. Maar ja, met die luchtstroming over de rotorbladen gaat iets flink mis dat is wel duidelijk.
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Die van mij doet het er anders prima mee.......
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dan creëer je toch juist een negatieve pitch.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    In de laatste uitgave van RCM&E zit een bonus-tekening van de Gyroo!, een ontwerp van dezelfde man (Richard Harris) die mijn Atom ontworpen heeft, en een hele reeks van andere autogiro-ontwerpen. De wortel van de bladen is daar 35 mm breed, en aan de achterkant zit een plaatje van 5 mm breed en 0,4 mm dik om de juiste instelhoek te verkrijgen.
    Het hangt ook af van het profiel van de bladen, in zijn geval is de onderkant van de bladen helemaal vlak, resulterend in een scherpe neus, zo laag mogelijk. Als de profielneus wat hoger zit zul je de vulplaatjes nog dikker moeten maken om de "skeletlijn" van het profiel de juiste instelhoek te geven.

    Dat is ook juist de bedoeling. Dat wil nog niet zeggen dat de luchtstroom het blad onder die hoek aanstroomt. Ik kan het allemaal niet uitleggen, maar ik vertrouw op de zeer ruime ervaring van Richard. Het is een combinatie van voorwaartse snelheid, de hoek waaronder de bladen in elke fase van de omwenteling omhoog scharnieren enz..
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2022
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Duidelijk. In ieder geval is het bij mij goed verkeerd en zal ik iets aan de instelhoek moeten veranderen. Het is wel conform de bouwbeschrijving, maar ik zal toch iets moeten ondernemen.

    Met schade en schande wijzer worden, haha, zeg dat maar aan de jongens van "inside".
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Wat het ook nog zou kunnen zijn: de flexibele rotorplaat heeft een aantal steunplaatjes, waarvan de binnenste korte zijde in een hoek van 15 graden is afgeschuind. Daardoor zal het blad een negatieve instelhoek aannemen als het omhoog scharniert. De scherpe punt van die steunplaatjes moet in de rotatierichting aan de achterkant van het blad zitten, anders werkt het precies andersom. Dat zou dus gebeurd kunnen zijn als je per ongeluk het hele zaakje op z'n kop gemonteerd hebt (behalve de bladen natuurlijk).
    Het moet ergens aan liggen, en als ik lees dat het blad wel optoert maar in de verkeerde richting zou dat het best eens kunnen zijn.
    bladscharnier.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2022

Deel Deze Pagina