Weer eentje op de to-do lijst: de FX707S.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 6 okt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    De meeste van deze schuimzwevers worden van een motor voorzien en krijgen dan commentaar dat de boel teveel flext onder last...
    https://nl.aliexpress.com/item/1005002417909893.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.360c438a7S0zIl&algo_pvid=69b3a187-661f-4d7a-85d8-48765db265b4&algo_exp_id=69b3a187-661f-4d7a-85d8-48765db265b4-1&pdp_ext_f={"sku_id":"12000020579824784"}

    De mijne kwam vandaag binnen en ik ben blij verrast met hoe doordacht deze kit gemaakt is; alles zit erbij voor de assemblage, behalve de lijm, maar da's logisch.

    De kit is af fabriek voorbereid op RC, dus geen, of minimaal hak- en breekwerk om de servo's te monteren, zelfs de gleuven naar de staart zitten al in de romp.
    Naast een 4 mm carbon buis voor de vleugel, is er ook eentje om de staart te verstevigen, want het schuim is EPO, wat zachter dan EPP.
    De uitsparingen voor de servo's zijn voor 8-9mm dikke micro servo's, kan ik dan volstaan met zoiets?
    https://nl.aliexpress.com/item/4000618275410.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.31ce36b2yyJu8s&algo_pvid=b0b73c3d-49d3-4213-8fc1-4dd40b3f1a99&algo_exp_id=b0b73c3d-49d3-4213-8fc1-4dd40b3f1a99-7&pdp_ext_f={"sku_id":"12000021661436878"}
    Of is dit ook goed?
    https://nl.aliexpress.com/item/1005001284384678.html?spm=a2g0o.detail.1000060.3.247236200boshN&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=0615b0de-5016-4f3f-9820-83bc5fcb7ca7&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:0615b0de-5016-4f3f-9820-83bc5fcb7ca7,tpp_buckets:668#2846#8109#1935&&pdp_ext_f={"sceneId":"3339","sku_id":"12000018004257051"}

    Misschien zet ik in ieder geval lamineerfolie op de vleugels, dan zijn ook de tips wat stijver.

    In eerste instantie bouw ik 'm op als zwever, eens kijken of de constructie bestand is tegen een lijn start.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2021
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Zwever ziet er goed uit. Lamineerfolie op de vleugel is een goed idee. Let op servo’s hebben andere stekkers. Misschien HXT 500 of 900 van HobbyKing. Even maten vergelijken.
    Voor hoeveel had je de zwever thuis?

    Erik
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Door het succes van de Pibros, https://www.modelbouwforum.nl/threads/pibros-van-marcel-guwang.281478/#post-4244543 de doos met deze FX707S van de plank gehaald en voorzien van twee servo's.
    Ik eerste instantie alleen roer en hoogte, omdat mijn SIG Riser 100 en mijn Lidl ombouw ook slechts tweekanaals aansturing hebben, ik wil daarmee kunnen oefenen, vóór ik de grotere Riser 100 de lucht in schiet en door een foutje daar een onomkeerbaar balsa bouwpakket van maak.
    Mocht de Albatros ook ingezet worden als hellingzwever, dan overweeg ik om de ailerons ook van een servo'tje te voorzien.

    À propos servo; de servo'tjes uit de link zijn van dubieuze kwaliteit, er is al eentje heet geworden tijdens het afstellen op de werkbank, gelukkig was de drup lijm nog niet helemaal doorgehard, zodat ik 'm zonder schade aan het schuim er met een tang uit kon trekken, de warmte had de stickers al los doen laten van de behuizing...

    Daarnaast zijn de uitsparingen in de romp voor servo's met kleinere oren bedoeld, want deze passen niet goed, hier is enig afteken- en Dremelwerk aan de orde.
    Ook denk ik dat de ontwerper iets lagere servootjes in gedachten had, want eenmaal ingebouwd, lopen de aanstuur stangetjes tegen de onderzijde van de vleugel aan, die extra weerstand kan niet de bedoeling zijn.
    Enig creatief buigwerk zorgt voor minimale vrijloop.

    Tijdens dit gehannes blijken de servo armpjes niet van hetzelfde taaie kunststof te zijn als bij de iets grotere modellen, want deze armpje breken gemakkelijk, ze buigen niet, maar krijgen scheurtjes, wat niet bevorderlijk is voor de betrouwbaarheid...

    Ik laat in eerste instantie de constructie origineel, zodat de zwever voor transport weer in de originele doos past. De aansturing voor hoogte en roer zijn demontabel uitgevoerd.
    De enige modificatie tot nu toe, is een extra carbonstripje (5 x 1 mm) dat ik in beide vleugels gelijmd heb; er loopt een groef (voor verlichting) van de wortel naar de tip, die precies past.
    Hiermee is het grootste deel van de flex uit de vleugeltips verdwenen, want de originele carbon buis in de vleugels is maar 80 cm lang de strips lopen parallel met de buitenste 12 cm en verstevigen de tips ongemeen.
    Hierdoor is wel een deel van dihedral verdwenen, alleen de tips wijzen omhoog.

    We zullen zien of dit nadelige effecten heeft.

    De meeste verlijmingen zijn gedaan met de Clear foam glue (medium cure) van Hobbyking, die goed moet werken met de EPO van deze zwever.
    De Ø5 mm Neodym magneetjes, die de cockpit op z'n plaats moeten houden zijn verlijmd met de 'speciale' lijm, die de magneetboer hiervoor aanbeveelt: https://www.magneetgigant.nl/Bison-extreem-sterke-lijm-voor-magneten

    Als ik er aan toe kom, morgen wat foto's van de zwever. Er moet nog een sleephaak voor het elastiek aan.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    De sleephaak zit er inmiddels aan, eenzelfde soort constructie als bij mijn Pibros, alleen nu rechtstreeks aan het schuim gelijmd.
    Vanmiddag even testgegooid en een paar elastiekstarts gedaan; dat was geen succes.
    Het zwaartepunt zit op de goede plaats, dus hij zweeft goed, echter de besturing met alleen hoogte en roer laat enorm te wensen over.
    De hoogte gaat nog, maar het richtingsroer is te klein, om adequaat te kunnen sturen, helemaal met de geringe uitslag.

    Ik het op het veld extra oppervlak er aan geprutst met Duct tape, dat was marginaal beter, maar onvoldoende om werkelijk goed te kunnen sturen.
    Thuis gelijk de oppervlakken van hoogte én richtingsroer fors vergroot met het groene 3mm Gammaschuim. Er aan gelijmd met UHU POR, wel een dubbeling uitgevoerd, voor de stevigheid. Eerst eens proberen, dan kan ik het altijd slanker en meer aerodynamisch schuren.

    Ik heb al een extra gaatje opgeruimd, zodat ik eventueel de uitslag nóg meer kan vergrootten, mocht dat noodzakelijk zijn, morgen op de camping weer eens testen...
    Als dat ook geen succes is, gaat 'ie weer in de doos en komen er t.z.t. twee servo's in de vleugels bij en wordt het een standaard drie/vierkanaals besturing.

    Groeten, Jan.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Beetje merkwaardig model. Voor een toestel met tweekanaals besturing zou je wat meer V-stelling verwachten. Er lijkt rekening gehouden met aileron besturing, maar de voorbereide ailerons zitten in het binnenste deel van de vleugel, niet echt handig. In de tippen lijken er ailerons "voorgedrukt" te zijn maar niet voor montage van servo's?
    Ook in de (krakkemikkige) tekst lijkt dit model erg op 2 gedachten te hinken, onbestuurd speelzwevertje of bestuurd, maar het aantal te besturen kanalen wordt niet genoemd.
    V-stelling inknutselen, of ailerons aansturen lijkt me. En die laatste bij voorkeur in de tippanelen.
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik denk dat Bart een punt heeft. Zonder v-stelling gaat een model met alleen richtingsroer nooit lekker de bocht om. Dus of de v-stelling vergroten, of rolroeren inbouwen…..
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Een paar dagen op de camping; ook de FX707S een aantal keren proefgegooid, voor een elastiekstart stond er teveel wind en stonden de bomen me te dicht bij...
    Met de vergrootte roervlakken heb ik iets meer controle, maar ideaal is het nog niet.
    Ik doe nog wat elastiekstarts op een groter veld en kom dan waarschijnlijk tot dezelfde conclusie.
    V-stelling aanpassen, of rolroeren aansturen.

    Wordt vervolgd.

    Groeten, Jan.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Gelijk na thuiskomst van de camping de V-stelling aangepast, door de 5 x 1 mm strip op de knik door te flexen en onder een hoek weer te verlijmen met een stukje carbon strip er naast ter versteviging.
    Dehidral.JPG
    Het richtingsroer had al een vergroting ondergaan, daarvan heb ik alleen de aanloop wat vloeiender geschuurd:
    Roer vergroot.JPG
    Hetzelfde voor het hoogteroer, maar minder drastisch dan het richtingsroer:
    Hoogteroer vergroot..JPG
    Vandaag was het lekker weer om te testen, de wind stond ten opzichte van gisteren bijna 180° gedraaid, toen heb ik op hetzelfde weiland getest met een forse vlieger en een Picavet rig met een action cam er onder, spectaculaire luchten, dat wel:
    Picavet test 05.jpg
    Maar niet geschikt om te vliegen/zweven vanwege de windrichting en de bebouwing, vandaag dus wel en ik heb eerst een poosje met de Pibros gespeeld, om er even in te komen.
    Toen de Albatross FX707S aan de lijn, eerst met weinig spanning, om te zien hoe het ging.
    De richtingsstabiliteit is aanzienlijk verbeterd, de zwever gaat vrijwel recht ophoog zonder uitbreekneigingen.
    Meer spanning op het rubber en een nieuwe start; hierbij moest ik met de hoogte wat trimmen om de lijn op hoogte los te laten koppelen.
    Wat zweeft dit, ten opzichte van de Pibros, ontzettend goed. De paar starts die ik getimed heb, zaten over de 30 seconden, terwijl ik met de Pibros met moeite de helft haal...

    Het hoogteroer werkt naar behoren, maar het richtingsroer mag wel wat meer uitslag, want de bochten zijn héél, héél ruim. Ik heb het bevestigingspunt op het roer al uitgeboord, zodat ik de uitslag groter maak.
    Levert dit nog steeds niet het gewenste resultaat op, dan ga ik de rolroeren ook aansturen.
    Voorlopig gaat het al aanzienlijk beter.

    Bij de laatste landing was de stekker (5 of 6Vselectie) van de UBEC losgeschoten, toen was de Albatross vleugellam, daar ik de schroevendraaier om de vleugel los te schroeven thuis had laten liggen, handig.

    Dus, de boel opgeruimd en bij de woning midden op de luchtfoto een ijsje gehaald, voor ik op huis aan ging, één van de voordelen van het feit dat het een veel gebruikte fiets- en wandelroute is.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2022
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het vooraanzicht sterkt me in de overtuiging dat dit toestel te weinig V-stelling heeft om tweekanaals te vliegen.
    Vergelijk het nou eens met de V-stelling van je Riser...
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bart,

    Daar kon je best eens gelijk in hebben...
    Iets anders waar ik achter kwam: de gemonteerde vleugel zit in het midden geschroefd met plastic delen en in z'n geheel op de romp geschroefd middels drie boutjes, dat zit goed vast.
    Echter, ik kan beide helften ten opzichte van elkaar torderen, iets wat op het vooraanzicht te zien is, hier is de hoek die de rechter vleugelhelft maakt groter dan de linker.

    Achteraf bezien, is dat dus de reden dat linkerbochten beter gingen dan rechtsom...

    De carbon buis is niet verlijmd in de vleugel, vanwege de mogelijkheid tot demontage voor vervoer.
    Ik zal eens aan het prakkiseren hoe dit te verhelpen, indien mogelijk zonder de vleugel te verlijmen.
    Suggesties?

    Groeten, Jan.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is gewoon een vrij hopeloos toestel, als je het mij vraagt.
    Je kan de vleugels tegen de romp vastzetten met magneetjes of met klitband, de carbon staaf blijft dan ook op zijn plaats, alleen met klitband zal je altijd moeten checken of de instelhoek links en rechts gelijk is.
    Als je de tippen lossnijdt en er een wigvormig stukje tussenuit snijdt, en met epoxy de tippen weer vastlijmt met meer V-stelling, kan het bochtgedrag best verbeteren... maar beter is om er ailerons in te maken denk ik. Het blijft een prutsding.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Deze heeft ailerons en vliegt aardig, voor zover ik dat kan beoordelen:

    Hij vliegt er ook mee aan de helling:


    Ik kijk eerst nog naar een oplossing voor/tegen het torderen en test de grotere roeruitslag.
    Werkt het dan nog niet naar behoren, dan pruts ik er ailerons aansturing op.

    Groeten, Jan.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb de knoop doorgehakt en de vleugelhelften verlijmd, ook de carbon staaf opgeruwd en met Clear Foam Glue van Hobbyking in de boring in de vleugel vastgezet.
    Vleugeldelen verlijmd.JPG

    De hele handel staat te drogen, waarbij ik de vleugel aan de uiteinden van het rechte middendeel ondersteund heb en het midden een 5 mm lager druk, wat extra V stelling is nooit weg.
    Doorgedrukt.JPG
    Aan de drup in het midden kun je zien dat deze lijm licht expandeert tijdens het uitharden.
    Als de zaak uitgehard is, eens kijken of het torderen verleden tijd is, dat komt het vliegplezier wel ten goede...

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag even wezen vliegen, overwegend met de Pibros aan het elastiek, want het waaide flink en de Pibros (251,5 gram) kan daar prima mee overweg.
    Ook nog even de Albatross (tegen de 500 gram) getest met de verlijmde vleugel; die is een stuk stabieler en reageert nu naar beide kanten op het richtingsroer.
    Alleen in de sterke vlagerige wind van vanmiddag hield de mate van controle niet over, dus ik heb het bij twee stijgpogingen gelaten.
    Eenmaal thuis gelijk een paar passende servos opgezocht, de rolroeren los gesneden en de roerhoorns er in gelijmd.

    De kleine servo's hebben te korte snoertjes, én ik heb een vierkanaals ontvanger, dus de soldeerbout aangezet, de kabels van één servo verlengd en de andere verlengd plus een parallelaansluiting voor de UBEC aansluiting, zo heb ik de ailerons elk op een kanaal, mocht ik nog flapperons of differentiatie willen gebruiken.
    De programmering in de zender aangepast naar vier kanalen.
    Op deze foto zijn nog maar twee kanalen in gebruik en is het nog lekker opgeruimd:
    Receiver and servo's.JPG

    In het vooronder verandert er niet veel, twee stalen kogels (onder het plakje lood), een 2S Lipo en de UBEC:
    Cockpit with balls, lead, battery and UBEC.JPG

    Als het morgen niet weer zo hard waait zal ik eens testen met de vierkanaals versie.

    Bart, je hebt (uiteraard) gelijk gekregen!

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou maar hopen dat die ailerons ver genoeg naar buiten zitten om voldoende effect te hebben.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Volgens de eigenaar van de Albatross in de twee filmpjes waar ik naar linkte, zou de huidige plaats en afmeting voldoende moeten zijn.

    Het waait nog stevig, maar ik ga het zo meteen eens testen.

    Groeten, Jan.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Net terug van een winderig veld met een grijns van oor tot oor.
    Zoals verwacht, heb ik met ailerons aanzienlijk meer controle over de zwever, dan de wind en kan ik landen waar ik wil, in plaats van waar de wind het toestel heen blaast...

    De bochten, zeker met roerondersteuning, zijn een stuk vloeiender en voorspelbaar, al moet ik vlak bij de grond nog steeds oppassen met de snelheid en richting, om een gecontroleerde landing te kunnen maken.
    Aan de korte startlijn ben ik vandaag een aantal keren aan een vliegtijd van méér dan een minuut gekomen.

    Groeten, Jan.
     
    Berrie en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Net terug van de camping, waar ik van de eigenaar mocht pielen met de Pibros en de Albatross op een weiland aan de overzijde van de weg, ruimte zat, alleen was het gras nog hoog.

    Nu dempt dat ongelukkige landingen mooi, dus ik heb me er een anderhalf uur goed vermaakt; veel starts gedaan om routine op te bouwen en om te gaan met de steeds licht schiftende wind.

    Vliegtijden waren niet super lang, omdat ik rekening moest houden met de afmetingen van het veld en de toegankelijkheid (of liever het gebrek eraan) tot belendende percelen.

    Diezelfde middag ging het gras eraf en twee dagen later had ik toegang tot een kortgeschoren veld en voor wie het nog niet wist: dat scheelt aanzienlijk in de efficiëntie van de latex; de lagere weerstand van het gras lieten grotere starthoogtes toe omdat het elastiek langer z'n werk kon doen.

    Met de Pibros vluchten tot bijna een minuut, met de Albatross tot krap twee minuten, al zal daar een beetje thermiek aan hebben bijgedragen.
    De windrichting was dan weer ongunstig; een brede bomenrij op tweehonderd meter zorgt toch voor aanzienlijke turbulentie, als je daarin verzeilt, maakt de zwever soms rare capriolen en bekort de vliegtijd aanzienlijk...

    Al met al een plezierige vakantie bezigheid, al sloopt dat hoge gras me behoorlijk.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina