Een viertakt ,maar dan anders

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door serge pot, 21 mei 2022.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Voor een aankomend bouwproject was ik op zoek naar een viertakt motor met het vermogen van een zg 38, maar niet met de nare onrondheid in de loop zoals een ngh 30 of 38 .
    Saito en Is vind ik te duur net zoals een Roto 35.
    Tevens een zelf gesteld doel ,klaar zijn voor onder de 300 euro.
    Uitdaging en of handicap is geen draaibank of frees hebben .

    Na wat speurwerk kwam ik in de bosmaaiers uit en wel op de Honda GX35. Ideaal dus omdat deze een nat carter heeft welke onder elke hoek bruikbaar is .



    Deze op de kop getikt voor wel 125 euro . Een Honda bosmaaier met GX 35 Motor .

    Natuurlijk zijn er mij diverse mensen voor gegaan .



    Echter allemaal met de originele carburateur zonder drukreferentie en verstelbare sproeiers .

    Ik heb dus van de motor al het overtollige materiaal weggehaald .
    Ook de decompressie hevel in het nokkenas wiel .omdat deze bij lage toerentallen de motor uit kan schakelen .
    Inlaat in de kop is 10 mm . Het inlaat traject verliep van 8,5 naar 10 . Deze heb ik geheel naar 10 gemaakt . Een verloopstuk gemaakt van vliegtuig multiplex van 14 mm gasklep naar 10 mm inlaat .
    Hierdoor paste er mooi een walbro op met 10mm venturi en 14mm gasklep .
    De pomppuls haal ik uit de inlaat .
    Vliegwiel is verwijderd en vervangen door een prophub van een dle motor omdat deze stomtoevallig dezelfde conushoek had . Echter moest ik wel een tussenconus maken omdat de conus in de hub groter is als op de motor .
    Met wat goed ouderwets plaatwerk en buigwerk is deze ook uit 1,5mm dik Alu plaat gemaakt .
    De prophub ingekort aan motorzijde voor goede passing .
    Ook een houder gemaakt voor de Hallsensor .
    Tot hier is het nu gebleven .
    Nu kijken of ik een cdi ga gebruiken of een rcexl ontsteking . IMG20220504191654.jpg IMG20220517201551.jpg IMG20220517201556.jpg IMG20220521094217.jpg IMG20220521094228.jpg IMG20220521111621.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    ??????? Een rcexl ontsteking is een cdi ontsteking!!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klopt maar ik doelde op een cdi van een scooter .
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ben ik niet zo zeker van. Voor zover ik weet, hoeft dat blokje inderdaad niet altijd rechtop te staan, maar is het absoluut niet onder elke hoek te gebruiken.
    Meen daar vrij recent nog iets over gezien te hebben, weet alleen niet meer waar.
    Hoeft overigens geen probleem te zijn in een vliegtuig, zolang je maar hoofdzakelijk positieve G's vliegt.

    Dan zou ik eerder in de richting van de Stihl viertakten zoeken, die draaien op mengsmering en met een "droog" carter, en zijn als het goed is WEL onder iedere hoek bruikbaar.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor rond de 16 euro heb je vanuit China een Stihl carburateur met solenoid, en daar kun je rechtsstreeks dat printje van Hans Meijdam op aansluiten,
     
    Beton, R Rodermond en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    https://www.honda-engines-eu.com/nl/producten/motoren/gx35
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik prefereer de walbro ,altijd fijn mee kunnen werken .
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie het ze zeggen, ik hoop dat het waar is. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets achteraf toch niet zo goed blijkt te werken,,,


    Het werkt toch echt een heel stuk beter hoor...



    Met name in de midrange ben je volledig vrij in je afstellingen. Een midrange die zo zuiver loopt is zeldzaam met een Walbro.

    Maar niks moet natuurlijk, het is maar een suggestie ;)
     
    serge pot, MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Klopt helemaal .
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Heb je daar een linkje van… je hebt me dit al eens verteld en dat filmpje laten zien, ik wil dit wel eens gaan proberen op een benzinemotor maar kan zon carb niet vinden
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ikzelf niet, maar volgens mij staat hij op het RCGroups draadje (helemaal bovenaan pagina 1 van de engine sectie.
    Anders even aan Dave (Raleighcopter) of Chris (Cat 1) vragen. Die hebben er een besteld, Chris draait er al mee.
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Thnx Bert
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede


    De eerste plofjes zijn ook gebeurd .
     
    Beton en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt netjes!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Beide naalden nog wel 2 volle slagen open .
    Hierop de menbraannaaldruk gecontroleerd . Die was 3 bar . Maar terug gebracht naar 0,9 bar . Vanavond zien wat dat doet .
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede

    Start zeer makkelijk .



    Ik vind hem geslaagd .
    Nu mag de 19x 8 vervangen worden voor een 20x10 .
     
    Mugen MRX-3, brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die pakt mooi op!

    PS: Als je je telefoon horizontaal houd bij het filmen, hebben WIJ een wat beter beeld.... ;)
     
    dingetje en serge pot vinden dit leuk.
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat loopt erg mooi Serge :thumbsup: ben benieuwd hoeveel toeren je haalt met een 19/10 menz,
    en op welk gewicht kom je nu uit voor het complete blokje
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Er zit nu een 19x8 mens op
    Ik vindt het toeren op het gehoor voor op een toestel zoals een D7 welke onderweg is wat hoog .
    Vandaar een 20x 10 .
    Een viertakt heeft het voordeel tov tweetakt meer koppel te hebben en Al dus qua toeren niet gek veel inkakken.

    Gelukkig is een Duitser mij al voor geweest .

    Screenshot_2022-05-24-15-11-23-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    dat zijn hele mooie waardes, de prop die je erop had in het filmpje is duidelijk aan de kleine kant, 5400 rpm met een 19/10 is voor een 4t perfect , in flight kom je dan uit op zon 6000 rpm
    voor een bosmaaier motor is dat erg netjes, en 2 kg is wel wat zwaarder dan bv een roto 35fs maar niet extreem veel zwaarder

    denk dat er nu op marktplaats een run gaat komen op de bosmaaiers :D
     
    R Rodermond en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina