Herstart na 20 jaar.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door René N., 20 jun 2022.

  1. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Heel lang geleden ben ik begonnen een droom waar te maken: vliegen met een model-helicopter! Mijn timing was beroerd (en met een heli is timing ALLES), dus veel kwam er niet van terecht. Wel aardig wat spullen bij elkaar gespaard, aangeschaft en een beetje in elkaar geschroefd, maar van de grond kwam het ook letterlijk niet. Nu, kinderen het huis uit en wij met pensioen: tijd voor een take-off.
    Wat ik nog heb uit die tijd is een Futaba 8UHPS en 149DP, een Hirobo GPH-346 (overgemonteerd met borglak, dat wel), een Vario Benzine Trainer (om mee te vliegen, maar óók voor een schaalmodel bedoeld) en een Len Mount Apache model fuse met toebehoren en nog heel veel onderdelen.

    Wat ik eerst wil doen is met Phoenix lekker aan het oefenen (vraag 1: Is dat een goede keus?). Daarnaast denk ik erover de 8UHPS van 35Mhz naar 2.4Ghz te zetten (vraag 2: de klik-module daarvoor en het dekseltje voor de "oude" antenneaansluiting kan ik op internet niet meer vinden: heeft iemand een idee?). Verder wil ik met de GPH gaan vliegen, maar denk erover die te verbouwen van methanol naar elektro, minder "gedoe" (vraag 3: is er voor zo'n bejaard model iets op te verzinnen, of is as-is vliegen een beter idee; heeft nog nooit gelopen, of zal ik gewoon met de Benzine Trainer aan de gang gaan?). Over de Apache: dat wordt een ander en langer traject. Mijn vragen zijn vrij divers, daarom niet in een sub, maar dat kan altijd nog voor een vervolg (moderator?). Fijn om hier weer mee aan de gang te gaan, en nu écht.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Heel veel S6 en welkom terug in het luchtruim met deze mooie hobby

    1e advies, ga bij de lokale modelvlieg club langs....
    2e advies, inderdaad lekker gaan oefenen op de simulator,zijn er verschillende in omloop,heb ook Phoenix gehad (en enkele andere) maar oefen nu op de Heli-X 10 software, (wat dan weer draadloos aan mijn Vbar controller zit via Wifi)
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn advies: Zoek een instructeur die je "aan de kabel" kan helpen, OF die minimaal zo nu en dan met je meekijkt als je op de simulator bezig bent, want verkeerde gewoontes zijn heel snel aangeleerd en heel lastig afgeleerd!
    Qua vliegen: de Vario BenzinTrainer is een heel erg rustig vliegende heli, en de Zenoah een erg makkelijke motor in de omgang. Het ding is alleen wel groot en zwaar, dus een apparaat waar je niet lichtvaardig mee om moet springen. Nu moet je dat met geen enkele heli want je kunt je aan een 450-je ook al vreselijk naar bezeren, maar toch, die BT is best een intimiderend groot apparaat.

    Dat gezegd hebbende: MITS je daadwerkelijke hulp hebt, is die BT wel zo'n beetje de allervriendelijkste heli die ik ken, en vrij "sleutelvriendelijk".

    Qua zender: Die 149DP is een dual conversion PCM ontvanger, en dus goed geschikt voor gebruik met benzinemotoren. Op zich, mits alles in orde is, nog erg bruikbaar, zeker nu de 35 en 40 MHz bijna "leeg" zijn. Het nadeel is wel dat Jan van Mouwerik, de technische man voor dit soort dingen, niet meer leeft, en eventuele reparaties en service dus gewoon afgelopen is, want bij mijn weten is er niemand die dat overgenomen heeft.
    Dus wellicht toch verstandig om wat moderner spul aan te schaffen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het voordeel als je een topic zonder heel vast onderwerp aanmaakt, je ook niet echt offtopic kan gaan :D

    ergens denk ik dat het zelfs handiger is om in 1 topic te blijven.. bij heli hangt alles aan elkaar, dus de onderwerpen kruipen vanzelf over elkaar heen..

    Qua simulator, eigenlijk is dat ding noodzakelijk, zolang je 1 ding heel goed in je achterhoofd knoopt: Het is niet echt...
    het geeft je een vingergevoel, een automatisme.
    maar ga er niet van uit dat een heli 100% reageert zoals hij in de computer doet

    de tip over de club, dat is eigenlijk een vereiste.
    lessen aan de kabel scheelt gewoon gigantisch veel crashes.
    en daar moet de heli tegen kunnen (dat zijn er maar weinig), of je moet een bak met onderdelen hebben waar de gemiddelde modelbouwwinkel jaloers van wordt...

    Nieuwe zender, dat moet je natuurlijk zelf bepalen.
    als het toen heeft gewerkt, zal het nog steeds werken.
    aan de andere kant, het heeft een reden dat de meeste mensen zijn overgestapt op 2,4 ghz.
    stel, je wilt een andere zender, is het raadzaam eerste te kijken waar men in de club mee vliegt.
    als jij als enigste een "raar" merk neemt, kan ook niemand je helpen.

    Nu ken ik de vario trainer niet.
    maar als ik brutus zo hoor, geen heli om in je eentje mee te gaan rommelen.
    met hulp zou het een goed ding zijn.
    zonder hulp, dan zou je iets moderns en kleins erbij moeten nemen...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is wat ik bedoel met dat je jezelf heel makkelijk verkeerde gewoontes aanleert. Zoals "wachten tot de klap, zodat je op reset kunt klikken".... :D
    Dat is altijd mijn grootste probleem als mensen om hulp komen; dat ze met een zender komen die ik niet ken, en waar een aantal uurtjes instructieboek voor nodig zijn (en dan hebben ze meestal dat instructieboek ook nog niet bij zich...)
    Nou... MITS je over de angst heen kunt stappen, is dat een heli waar iemand meer kans mee heeft schadevrij te leren vliegen, dan met een 450, omdat zo'n ding ECHT heel rustig vliegt. Maar ALS het misgaat... Tsja, dan komt er toch wel 6 a 7 kilo en 1 meter 80 rotor op je af... Dus er is minimaal een uitermate goede dosis gezond verstand bij nodig, ja.... En dat gezonde verstand zegt meestal "zoek hulp"... :D
     
  6. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Zoals gezegd wil ik met een simulator aan de gang. Vroeger had ik daar AeroFly, FMS, RealFlight, Reflex, Phoenix etc geprobeerd. Als ik het goed begrijp komt Phoenix heel goed uit de bus, maar na veel zoeken zie ik op https://www.rc-thoughts.com/phoenix-sim/ dat ze niet meer bestaan. Dan toch maar RealFlight denk ik dan?
     
  7. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Daarnaast dacht ik kleiner te beginnen en deze heb ik ook nog staan: GPH_10.JPG Is (is een .46 zoals het toen heette) die om te bouwen naar elektro? Dat maakt het wel flexibeler (kreeg 'm eerder niet aan de praat; ga ik wel nog mee aan de gang). Voor Futaba-zenders waren er ooit 2,4Ghz insteek-modules die in plaats kwamen van de 35Mhz versie. Dat scheelt weer euro's denk ik, of is dat een gevalletje verkeerde zuinigheid?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerder een gevalletje "onnodige zuinigheid". Je wint niet zoveel met zo'n insteekmodule. 10 jaar geleden wel, toen was het een prima manier om af te zijn van het gesodemieter met kristallen en frequentieborden en dat soort gedoe.
    Maar omdat nu min of meer iedereen op 2,4 gieg zit, is dat in de meeste gevallen niet meer nodig, want je kanaal is toch wel vrij en ALS er toevallig iemand in jouw club is met hetzelfde kanaal, dan is dat altijd dezelfde persoon dus niet zo'n heel erg groot probleem.

    Vast wel, maar dat zul je dan wel in eigen beheer moeten doen. Op zich geen probleem, maar een hoop gedoe voor een heli waar vermoedelijk voor het overige slecht of geen onderdelen voor te krijgen zijn.
    Dat staat ombouw niet in de weg want dat gedeelte moet je toch zelf doen, maar je kunt je afvragen of dat wel de moeite waard is, gezien je in je begin periode vermoedelijk wel eens wat schade zult ondervinden.

    Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker door in ieder geval voor het eerste seizoen iets courants te halen, zodat je kan vliegen, EN kunt repareren.
    En dat hoeft niet zo heel erg duur te zijn. Je kunt je geld uitgeven aan merknamen, maar je kunt ook even bij de KDS shop in Hoogeveen kijken.
    KDS zijn heel vriendelijk geprijsde machientjes voor de beginner, die mechanisch gewoon uitermate degelijk in elkaar zitten, met onderdelenprijzen die in de categorie "belachelijk goedkoop" vallen, maar WEL gewoon kwalitatief goed zijn.
    Vergeet hun zenders en electronica, die wil je niet (tenminste, ik niet), maar je hebt toch al een fatsoenlijke zender. Maar hun heli's zijn voor een beginner, voor de eerste paar seizoenen gewoon goed genoeg.

    Met het toenemen van de vaardigheden kun je dan ook omkijken naar een wat hoger segment heli's maar dan kom je in ieder geval die eerste periode zonder al te gekke kosten door...
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en ff tussendoor...
    een methanol stoker is helemaal niet lastig.
    start in een halve tel.

    je moet alleen weten hoe het werkt.
    wat totaal niet moeilijk is (zelfs mij lukt het meestal:D), maar je moet ff weten wat waar en hoe.
    wat in feite prachtig samenvalt met "zoek ff een club"

    nu wil het geval dat niet iedere club tegenwoordig nog veel mensen met kennis van methanol motoren heeft...
    Maar normaal hoort zo'n ding in 3 tellen te lopen.
    2e start van de dag sneller.

    voordeel van een methanoller is dat je gewoon lang kunt vliegen, tanken, en weer verder kunt vliegen.
    electro is vaak in vluchttijd wat korter, en zit vast aan het aantal accu's in jouw bezit.

    Persoonlijk zou ik voor het lessen dan naar een modern type heli kijken..
    align, kds, wat je handig vind.
    een 450 maat kan, al wordt dit voor lessen vaak een beetje klein (en schichtig) ervaren
    500 of groter wordt practischer.


    qua sim: Phoenix bestaat inderdaad niet meer.
    al werkt het nog wel, en werkt nog steeds goed.
    je moet alleen je zender op de 1 of andere manier aan de pc zien te koppelen.

    realflight heeft een uitvoering waar ook een dummy zender bij zit.
    erg handig.. heb je ook niet de kans dat je je eigen zender verrommelt met sim instellingen.
     
  10. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Gelderland
    Een GPH zou ik niet snel noemen om mee te leren vliegen. Is een redelijk agressieve heli, althans die ik heb met een Nova-Rossi 50. Een 500 elektro met een FBL kop is dan veel stabieler en vliegt daardoor rustiger (totdat je de sticks in de hoeken duwt).
     
  11. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Had al begrepen dat Corrien er niet meer is, verdrietig. Hij heeft voor veel mensen een hoop gedaan en het was gewoon "voelbaar" hoe enthousiast hij bezig was.
     
  12. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    In 2001 was ik lid geworden van de HLC hier in Hoofddorp en dat ben ik ook een tijd gebleven ook toen ik niet verder kon. Had nog een e-mail adres van toen (gooi nooit wat weg) en heb mij aangemeld. Wel even wachten ("er zijn twee wachtenden voor u"), maar ik ben daar welkom. Ook een account op de clubsite aangevraagd, dan kan ik alvast wat kontakten leggen.
    Heb de Phoenix spullen gedownload van RC-thoughts, maar nog niet geïnstalleerd. Had dit dingetje nog liggen: 2022-06-21 Kabel_235022_mfnr.jpg Destijds werkte dat prima met FMS en zo. Ga ik proberen.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Wow! Dit is nieuw. Een (her) beginner die adviezen ter harte neemt én naar een club gaat. :thumbsup:

    @René N. Ik wens je veel vliegplezier!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Hier gekozen voor een WLtoys V950, deze heeft een stabiliserende functie (3g mode).
    Deze maakt het je heel makkelijk om de eerste vlucht al zelfstandig te vliegen.

    Op onze club is er geen heli instructeur, dus op deze manier kun je jezelf het hooveren etc. aanleren.
    Deze ondersteuning kun je ook uitzetten en dan krijg je veel meer vrijheid en begin je aan de volgende uitdaging :)

    Maar goed bezig, een sumulator helpt je ook om het heli vliegen onder de knie te krijgen.
     
  15. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Nouw, ik ben ook zelf begonnen, nu inmiddels na diverse adviezen hier en op een club toch gaan simmen en op zoek naar een instructeur. Maar dit valt nog niet mee rondom Utrecht......

    Maar even over de zelf stabilisatie, die heb ik zo snel mogelijk uit gezet. Ik vind het totaal anders..... kan met de 230s alles met de stabilisatie aan tot je het uitzet. Het lijkt of je heel wat kan, maar het houd bij een 8tje vliegen echt op. Je leert wel aansturen maar nier corrigeren(doet hij zelf).... en das echt een van de belangrijkste dingen....

    Maar vind het erg leuk, en je bent echt super blij als je weer een nieuw bochtje kan draaien.:koud:
     
    AHoogendijk, brutus en pach1977 vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet een echte stabilisatie ook gebruiken waar hij voor is: leren hooveren..
    veel mensen onderschatten dat, maar hoover is het allerbelangrijkste om echt goed te leren.

    het is namelijk altijd je ding om op terug te vallen als er iets mis gaat in de lucht.
    zie je hem ff niet meer, doet hij raar, vliegt hij de verkeerde kant op, stilhangen dat ding, staart naar je toe, voor je sturen, en weer door.
    wat ook veel mensen onderschatten, is het belang van vooruit denken.
    wat ga je doen, wat moet je doen als je ff niet meer weet wat het ding doet.
    nose in vliegen = staart om, tail in gaan vliegen. vanaf daar probleem oplossen
    inverted vliegen = aileron klap geven, pootjes omlaag krijgen, tail in gaan hooveren. etc

    vanaf die hoover, ga je het ding eerst eens controleren met de staart naar je toe.
    links rechts vliegen, stilhangen waar jij hem stil wilt hebben. niet waar hij toevallig stopt.
    diagonaal, zelfde.

    dan rustig aan uitbouwen.. links hangen, staart in de vliegrichting, en voor je langs vliegen, langzaam (komt die hoover weer)
    er zit een overstap in van nose in vliegen naar tail in vliegen, dat is een hersenkronkel die even goed moet vallen.
    rechts stilhangen, omdraaien, en weer naar links.

    langzaamaan uitbouwen.
    steeds vlotter. op een gegeven moment draai je het omdraaien zodanig dat hij een stall turn doet.
    en het bochtje zit dan niet ver meer weg.
    eerst tail in bocht. achtje maken, 2x tail in bocht.
    dan eens een nose in bocht.

    en zorg dat je alles 2 kanten op doet, anders ben je zo iemand die alles alleen maar linksom kan..
     
  17. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Uitstekende adviezen allemaal. Daar kunnen we echt wat mee, en daar ben ik heel blij om. Het begint een beetje een basis-cursus heli-vliegen voor beginners/herintreders te worden, en dat is helemaal goed. Uiteindelijk kom ik wel uit een ander tijdperk en valt er voor mij weer wat te leren.

    In de 60-er jaren was ik een lagereschool-jochie in Amsterdam-Slotermeer. Niet ver weg was er een stukje land tussen Geuzenveld en Halfweg, waar ik op zondagmiddag vaak heen ging op mijn fiets. Met een beetje mazzel was er iemand met een modelvliegtuig bezig (heli's waren er toen nog niet). Aan de andere kant van de landweg was een soort battle-circuitje waar wel met lijnbestuurde plankjes (sorry) op staartlinten werd gejaagd. Ook leuk, maar het haalde het niet bij "los" vliegen. Er bestond toen ook een maandblad "De Modelbouwer"', hartstikke duur natuurlijk en niet vaak over vliegtuigen. Maar bij de bibliotheek kon je gebundelde jaargangen lenen (nou ja lenen, eigenlijk huren) en dat heb ik toen vaak gedaan en doorgespit op zoek naar vliegen. Bij De Modelbouwer kon je ook bouwtekeningen bestellen en daaruit heb ik tekeningen van een "Stuka" (gekregen voor mijn verjaardag), maar dat bleek alleen lijn- of vrije vlucht en dat was niet mijn bedoeling (heb de tekening nog wel). De Stuka heeft trouwens ook dat venijnige wesp-achtige, wat ik ook in een Apache terugzie. Bij de bieb had je toen ook net nieuw het boek "Radiobesturing" van Evert Kreulen. Dat heb ik zo vaak geleend, dat mijn ouders het mochten kopen van de bieb (voor hfl 0,50 geloof ik). Daarin ging het over één kanaal en allerlei trucs om meer te kunnen. Moet je kijken waar we nu staan, technisch dan. Verlang ik terug? Echt niet!
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je vliegtuigen en bouwen leuk vind..
    moet je ff zoeken naar Outerzone.
    dit is een site vol met tekeningen van toestellen.
    zo'n beetje alles waar geen echte rechten meer aan hangen, staat daar op.
    en dat is serieus veel :D
     
  19. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Gisteren was ik "druk, druk, druk" (en dat voor een pensionado), maar ben wel wezen snuffelen.
    Is dit: https://www.kds-rc-helishop.nl/product_info.php?products_id=33 met dit: https://www.kds-rc-helishop.nl/product_info.php?products_id=349 wat je bedoelt, of is dat teveel "Better Toys"? Dan mis ik zo te zien nog een Lipo (11.1V-2200Mah (20C) Lipo accu?) en een Futaba (compatible?) Micro 35 Mhz ontvanger (???). Ga ik wel naar zoeken, maar tips: welkom!
     
  20. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Kijk wel naar iets waar nog voldoende onderdelen van te krijgen zijn.
    En een tip; als je toch moet kiezen ga voor Flybarless
     

Deel Deze Pagina