Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Na het succes met de Hol's der Teufel hebben we het plan opgevat om nog een "show" kist te gaan maken en wel ...het 1e raket vliegtuig de..

    OPEL-HATRY-SANDER-RAK 1.

    Zodat we allemaal weten waar we het over hebben...deze dus...(en de 1e..en laatste vlucht was op 30 september 1929)...





    2.jpg



    Rak9.jpg



    Het model:

    Met een originele spanwijdte van 11 meter gaan we voor een 1/2 schaal model dus 5,5 meter span en een startgewicht van rond de 20 tot 22 kg.

    De primaire aandrijving is nog niet helemaal duidelijk. De secundaire aandrijving is natuurlijk de raket motor...maar... raketten ontploffen nog wel eens (en daar weet de piloot van de RAK 1 Fritz von Opel alles van....) en daarom worden die 16 raket patronen veiligheids halve vervangen door iets wat knap rookt.

    Maar hoe krijgen we de kist op gang en de lucht in...dat doen we met 30 meter dubbel elastiek van 8 mm..en natuurlijk de schans zoals in de film te zien is.


    Ondertussen hebben we al een schat aan info zoals tekeningen en vele foto's van bv de full size replica bouw. Laat maar eens zien jongens wat we zoal bij elkaar gesprokkeld hebben aan info...en...het 1e tekenwerk begint ook al vorm te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2022
    ramses, Ecstacy en verfbrander vinden dit leuk.
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
  3. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Oh wat een leuk nieuw project! Deze unieke kist heeft al eerder mijn bezondere aandacht getrokken... :D 3E6A5286.JPG
     
    ramses en HansH vinden dit leuk.
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ik begin helemaal aan de andere kant. Wat is het laatste dat je doet voor de eerste vlucht (en soms zelfs daarna)? Juist, de belettering aanbrengen.
    Ik heb dus een poging gedaan om die belettering in cad te zetten, zodat het later met de computersnijder gemaakt kan worden.

    Het is nog niet eens zo eenvoudig, er zitten nogal wat verschillen in de diverse foto's. Ten eerste is de belettering van de replica tijdens de proefvluchten weer anders dan zoals die nu in het museum te zien is. En op de foto's van het origineel is het weer anders, de letters zijn daar veel dikker. Bovendien werden die oude opnamen vaak geretoucheerd om juist deze details beter uit te doen komen, vooral de merknaam "OPEL" natuurlijk, en dat werd niet altijd even nauwkeurig gedaan.

    Ik heb maar een soort "gemiddelde waarheid" gecreëerd. De tekst "HATRY FLUGZEUG" komt later nog.

     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Een zwaartepuntberekening geeft een marge van ongeveer 30% - 35% van de vleugelkoorde:

    ZWP.jpg
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Denk dat wij het ook maar zo gaan doen op de shows...eerst een "Feherstart"..( alleen de gummiseil aandrijvingen en de motor nog niet) en dan...hoppa...

    3 segmenten van 3 meter als schans...moet allemaal in de caravan passen...maar ach..niets is onmogelijk...

    Moeten we nog wel een "sponsor" hebben voor de rookpotten...25 euro per start...:eek::D:D:p:p


     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Uit dit filmpje kunnen we veel opmaken:

    - De pop moet ronde brilleglazen hebben
    - Er zijn mensen nodig met een kassie met een slinger er aan
    - De kist moet ook achteruit kunnen vliegen en precies op de startrails kunnen landen
    - Oh ja...ook nog 20 man die de kist kunnen dragen


    Ach..valt allemaal nog wel mee om te realiseren...



     
    verfbrander vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb wat onderdelen van de Hols gewogen ( wat losse delen) en van de staartdelen de momentarmen gemeten.

    Met name de vleugels zijn lichter dan geschat.

    Bij de Opel RAK de gewichten hier en daar herzien met deze wetenschap (o.a. vleugels lichter en gondel zwaarder) en het totaal gewicht wel aangehouden.

    Mocht de staartsectie wat zwaarder uitvallen..er is voldoende ruimte voor extra ballast (geschatte startgewicht van 21,62 kg naar de 25 kg grens).


    Eea ziet er nu zo uit:

    Gewichten.jpg


    We gaan in de komende dagen alle ribben tekenen (vleugels, stabilo en roeren) en de webbing van beide vleugel hoofdliggers (zijplaten) opzetten. Volgende week kan eea dan gesneden worden.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Een kleurenplaatje in elkaar gestoken:

    Colorview.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2022
    Rene Neefe en Ecstacy vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    We gaan hier geen reclame maken...of iets negatiefs zeggen...maar je kent de werkwijze van dat magazine....voor een paar euro heb je aflevering 1..met zowaar je eerste 2 onderdeeltjes van dat zo fel begeerde Spaanse Galjoen

    Valt mee toch...een paar euro...maar ja..dan moet je nog iets van 10.000 onderdelen voor dat het schip af is..


    Dus...


    Vleugelbouw

    We beginnen met het bouwen van de voorste hoofdliggers. Boven en onder een plat gelegde bouwmarkt lat van 9 x 4 mm grenen en zowaar 2700 mm lengte..exact een halve vleugel...en aan weerszijden een strip 0,8 x 40 mm triplex.


    IMG_20220622_194024.jpg


    En in 1 keer goed is altijd beter dan...dus de snijlat vast gespijkerd op het werk...dan kan die niet verschuiven want geheid doet die dat anders...

    IMG_20220622_194030.jpg



    Nou..zeg nu zelf..nog maar 9996 onderdelen te gaan..:eek::D
     
    kvlasblom en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ga dus maar vast bij de brievenbus zitten.....:D
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    De eerste grenen ligger van 9x4 mm er op...

    IMG_20220623_122000.jpg



    Een stuk dubbele ligger 9 x 4 mm ...lengte 600 mm tpv de plaatdeling (annex bevestigingspunt strut beslag)...en naar de uiteinden dunner voor een geleidelijke afbouw van de krachten...en een klein lasplaatje bij de deling aan binnenzijde ( grote lasplaten komen later aan de buitenzijde)..

    IMG_20220623_141053.jpg



    Herhaling van zetten en de 2e ligger er in...

    IMG_20220623_150712.jpg



    Al het binnenwerk zit er in...

    IMG_20220623_195326.jpg

    IMG_20220623_195336.jpg



    De 2 voorste hoofdliggers zijn inbouw gereed...en ...op het voortgangsformulier afgetekend door Herrn Fritz von Opel himselber..( ja ja..mijn Cursus Duits..nu ik een nachbarn Kiste ga bauen..werpt vruchten af)...

    IMG_20220626_170411.jpg



    En ondertussen gaat de bouw van de achterste hoofdligger gestaag door....de zijplaten zijn bij deze 38 x 0,6 mm triplex ( ipv 40 x 0,8 zoals bij de voorste hoofdliggers)..

    IMG_20220626_170417.jpg
     
    kvlasblom en Rene Neefe vinden dit leuk.
  14. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Daß ist ja Töll herr von Horn. Mach so weiter.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Nog even iets over de voorbeeld-foto's die Henk in het andere (interne) draadje plaatste:
    Het gaat hier over twee verschillende replica's, beide gebouwd door Josef Griener van Bitz Fluzeugbau in opdracht van Opel, ondersteund door de bouwer van het origineel, Julius Hatry.
    Op de bovenste foto is het exemplaar te zien dat in het Opel Museum in Rüsselsheim hangt, op de onderste foto het exemplaar in het Technoseum te Mannheim.

    Er zitten detail verschillen in de beide exemplaren, het meest opvallende (voor mij dan :rolleyes:) is de uitvoering van de opschriften. Kennelijk zijn die op een later tijdstip aangebracht.

    Er circuleert ook een foto van een vliegend exemplaar, met een mooie witte rookpluim er achteraan, maar volgens mij is dat een mooi gebouwd model met gefotoshopte rook. De weggevers zijn de luikjes voor de aileron-servo's.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  16. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    http://www.ajbs.fr/coordonnees-et-contact/ volgens mij hangt hier die gele replika. voor een frans sprekende onder ons misschien mogelijkheid om het museum te benaderen voor info, foto's, tekeningen, aansluitingen, etc.
     
  17. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Tsja, het wordt toch weer anders, zie deze foto van het Opel museum met bijbehorende tekst:
    Schermafbeelding 2022-06-28 om 12.37.33.png
    Sebas en ik hadden beide gelijk, de foto was in het museum genomen, maar het is een 1:4 model:D

    Maar de vervangende foto die ik nu geplaatst heb is óók in het Opel museum genomen...of toch niet?

    En volgens Josef Griener / Bitz Flugzeugbau zijn er toch écht 2 exemplaren gebouwd......??

    Opel-Sander_RAK1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  19. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    323
    Locatie:
    amersfoort
    Is zelfde model en zelfde locatie, kijk je op foto hoger zie je onder de luchtpijpen bocht witte verf op de water/radiator leidingen zitten en dat zie je op bovenstaande foto ook. (ongeveer 30cm witte verf). Maar misschien heeft heer Griener wek een 1:4 en 1:1 gebouwd voor de beide museums. @uwe, zou jij evt kunnen kijken of je met hr Griener van Bitz Flugzeugbau in Augsburg contact kan opnemen? Mogelijk kan hij ons verder helpen met tekeningen of info.
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Dat zou nu best eens kunnen, dit vind ik onder http://www.bitz-flugzeugbau.de/about-us/ :
    Schermafbeelding 2022-06-28 om 13.15.11.png
     

Deel Deze Pagina