Ik heb een weinig gebruikte tweedehands carson virus 4.0 v32 gekocht om mijn hobby weer op te pakken. Er zit een 5,2cc motortje op met een Rossi 5. Ik heb de carburateur naalden afgesteld op de waarden die in de handleiding staan voor het inrijden om van uit daar af te stellen. Maar tot mijn verbazing startte de auto niet. Na veel proberen en de servo op vol gas te zetten kreeg ik hem gestart. Maar als ik hem start valt hij eigenlijk direct weer uit. Tenzij ik gas geef dan blijft hij iets langer aan maar sterft hij ook langzaam af. Ik kom er echt niet uit hoe dit komt. Op de fabrieksafstelling zou hij toch in ieder geval een beetje redelijk moeten blijven lopen om vanuit daar verder af te stellen??? Ik gebruik 16% off Road nitro trouwens. Iemand die mij kan helpen Vgr Tijs
Dit soort motoren hebben een primitieve carburateur en kan het zijn dat die stationair niet goed wil blijven lopen wat sterk beïnvloed kan worden door de afstelling van de andere naalden. Begin gewoon eerst de LSN en HSN goed af te stellen (zat instructie video's op Youtube) en corrigeer de statonair wanneer nodig. Het eerste wat je gewoon moet doen is een verse gloeiplug plaatsen, gezien de motor makkelijk op 25% kan draaien denk ik dat je met 16% dan ook naar een plug 4 of misschien wel een 3 moet. Sowieso als de huidige 5 al gebruikt is is het maar de vraag in welke conditie die is.
Oke thx voor de tip, Maar als ik alle naalden op de fabrieksinstellingen heb gezet hoort hij toch in ieder geval te starten en stationair te lopen? De r5 heb ik nieuw gekocht maar moet dus een r4 zijn? gr Tijs
neehoor.. je hebt bij een auto ook nog een stationair schroef, die bepaald hoever het gas open staat om stationair te lopen. staat die te ver dicht, of open, wil het niet vlot starten. een methanol motor moet wel even een beetje brandstof naar binnen krijgen voor hij wil starten. dit kan best even een paar keer starten duren voor het er werkelijk in zit. normaal zie je ook dat er brandstof richting carb gaat door de slangetjes. Jij hebt een tweedehands auto, dus jouw motor zal hoogstwaarschijnlijk niet meer in hoeven lopen. dan is de handleiding handig voor de eerste start, maar hij zal er niet lekker op lopen. Als de motor nog goed is.. tweedehands is nog wel eens uitgerust met een probleemmotor. en heeft de verkoper hem daarom verkocht. in ieder geval: je zal moeten draaien aan de naalden. daarvoor staan hier een paar sticky's, waar dat proces in is beschreven. je krijgt hem gestart. dat scheelt. hij valt uit, dat kan.. eerst even de afstel sticky volgen..
Moeten is een breed begrip, als de R5 nieuw was zou ik het eerst daarmee proberen. De fabrieksafstelling moet inderdaad een startbare situatie geven maar is nooit een perfecte afstelling en zeer afhankelijk van de brandstof, met name de soorten oliën die de viscociteit van de brandstof bepalen. En dan is de basis afstelling meestal aan de rijke kant wat dus ook meer koeling geeft, dan kan een koudere plug snel een soort van "flame out" geven. Bij deze motoren wordt de ontstekingstiming bepaald door de nitrogehalte, compressie, plugnummer en omgevingstemperatuur. Dit kan een moeilijke materie zijn maar als je weet hoe het werkt is het vrij simpel. Een probleem dat nu heerst is dat veel motoren geschikt zijn voor 25% maar binnen de EU nu alleen nog maar 16% verkocht mag worden (en eigenlijk op basis van de meetmethode is het 12%) waarbij het is aanbevolen om een zgn headshim van 0.1mm weg te halen. Veel Force motoren hebben maar 1 headshim dus is er niets weg te halen, om die reden is een warmere plug aan te bevelen. Maar zoals ik het al eerder zei en Student het nog eens beaamt, je zult de motor eerst moeten afstellen zodat die niet te rijk of te arm loopt zodat je dan kunt bepalen of de 5 goed genoeg is of je anders toch naar een 4 of misschien wel een 3 moet.
Oké duidelijk, eerst afstellen zodat ik hem lopend heb. Ik heb alle stickys al doorgelezen want natuurlijk ook mijn research gedaan voor de aankoop. Maar mijn probleem is dus dat als ik hem start lijkt hij 15sec redelijk te lopen(stationair) en daarna valt ie uit. Al geprobeerd de schroeven wat armer te zetten om de flame out te voorkomen maar nogsteeds hetzelfde verhaal. Er lijkt ook geen benzine meer in de slangen te zitten als hij uitgevallen is. Kom er met de methodes van de afstel sticky niet uit.
1: er zit geen benzine in de slangen. er zit methanol met een beetje olie en nitro in de slangen. lijkt een zeikopmerking D), maar het is handig als je het goed in je achterhoofd hebt zitten. als je er echt benzine in gooit, vind ik het knap dat hij draait. 2: een motor kan stoppen vanwege teveel brandstof of te weinig brandstof. en een fabrieksinstelling is alleen maar een startpunt.. te weinig of te veel noemen we arm en rijk. maar, als de tank geen brandstof geeft, of ergens verlies je brandstof, loopt de motor alsnog niet. Als je zelf al ziet dat er geen brandstof meer in de leiding zit.... zit het probleem misschien helemaal niet in de motor, maar in je tank... de motor zuigt de brandstof naar binnen. als er een scheur in de leiding zit, of er is iets lek ergens, zuigt hij lucht aan en stopt hij ermee. Kortweg: starten, en goed naar het slangetje kijken. zie je luchtbellen komen, zie je dat de boel droog trekt, moet je eerst daar kijken wat er aan de hand is.
Top gaan we doen, als de tank idd geen benzine blijft geven waar kan ik dan het best gaan zoekn naar het probleem? Kan alleen in de slangen en de tank zitten lijkt mij. Groetjes
het is geen benzine... als je er benzine in gooit, komt het niet goed.. kan zelfs nog zijn dat er in het nippel op de tank een scheur zit. als je de motor laat lopen, zie je vanzelf luchtbellen in de leiding komen. kijk waar dit begint, daar zit een lek. of er zit vuil in de tank, dat moet je zo kunnen zien. of de slangen zijn poreus, dat is een kwestie van alle slangen vervangen.
Even een update voor de geïnteresseerden, Na weer een half uurtje te staan kloten maar eens goed gaan kijken, zo moeilijk kon het niet zijn. Want voor mijn weten loopt zo’n blokje gewoon als het benzine, lucht en een vonk krijgt. En de afstelling moet natuurlijk ergens op slaan op slaan maar goed de fabrieksafstelling moet goed zijn om te kijken of hij loopt. Dus eerst maar eens die 3 dingen gaan checken, vonk (gloeiplug) was goed, luchtfilter was prima, dus benzine toevoer moest verkeerd gaan. En inderdaad na wat testen en kijken besefte ik dat het motortje ongeveer 15 seconden prima liep en daarna afsloeg omdat er dan alleen nog maar lucht in de leidingen zat. Dus de slangen vervangen en het benzinetankje gechecked, die was lek( bij de Lijmnaad).Kon zo snel alleen geen nieuwe krijgen dus heb hem helemaal gesplit, geschuurd en gelijmd. Het tankje is nu weer luchtdicht en moet vannacht uitharden. Morgen kijken of hij nu wilt lopen. Denk van wel want als het tankje niet luchtdicht is kan er geen luchtdruk opgebouwd worden en word de benzine niet uit de tank geperst, als ik het goed zeg…. We gaan het zien! Vgr
Vul voor de zekerheid je tankje met Nitro en laat 10 minuten staan om te checken dat je lijm tegen Nitro bestand is, je wilt geen opgeloste lijm doorheen het systeem.
Had ik getest. Net getest met het gelijmde tankje en liep goed maar het tankje was na 5 min weer lek. Dus lijmen word geen succes. Maandag nieuw tankje, gloeipluggen, brandstofslang en luchtfilters halen bij de plaatselijke modelbouw zaak.Maar we komen langzaamaan ergens. Maandag een update. Vgr
Epoxy lijmen zullen wel werken, grootste probleem is de olie dat een beetje in het plastic zit, dal zal een goede lijmverbinding tegenwerken. Meestal proberen mensen met een soldeerbout de scheur dicht te smelten
ja maar zelfs als de lijm ertegen bestand is, hecht deze dan niet op de tank, wellicht HDPE als materiaal. Idd met de soldeerbout. Maar zelf al wisselend resultaten gehad. Je maakt het plaatselijk wat dunner, wat weer sneller barst later.. Maar een vervangtankje, of ene die passend te maken is, is normaal wel vindbaar hoor. Heb er zelf in het verleden allerlei verkocht.
Nieuws!! Kwam er met dat 2e hands Carrson hok gewoon echt niet uit en was er wel een beetje klaar mee. Dus maar naar de modelbouwwinkel gefietst voor advies en een nieuwe revo 3.3 besteld om de hobby met een rijdende auto weer op te pakken. Als iemand nog interesse heeft in de carson (lekke uitlaatpakking en tank) stuur dan een DM. Iemand ervaringen met een Tracks Revo 3.3 en hoe waren die. De auto komt over een paar dagen binnen bij de winkel en dan kan ik hem ophalen. Kan niet wachten… groetjes
Afstellen kan ik, is met de revo inmiddels ook als gelukt. Met de carson was meer aan de hand. De carson word ooit nog lopend gamaakt. Maar dit leek mij een betere en leukere herstart van de hobby. Groetjes