Ik heb hier in het archief een hoop dubbele originele bouwplannen liggen uit de RCM&E, allemaal zo'n 20-30 jaar oud. Als iemand interesse heeft hoor ik het graag. American Nightmare Aermacchi 339 Sparrow Hindsight Cardsharp Euro Twin Trixie Vee Villy Sea harrier Pirouette Mini Pronto Zonk Cloud Dancer Short Plank Morane Saulnier Skybuster Coachman Mr Shifter High Time Yellow Bird BM1/2 / Screamer Syncat Manxman Rag Tag Christen Husky Holly Phoenix Short Circuit Jaws II / IV Mini Whizz Pink Raven Aero-L59 Curtiss Hawk 75a Chilli Breeze!
Hmmm... Cloud Dancer alleen Digitaal. Daar heb ik de 60 en de 40 van... De Curtiss Hawk... digitaal, als bijleut voor de P40
Staat die niet op outerzone? Dan kan je hem bij een goed toegeruste shop laten uitprinten? Draai je er twee. Voor overzicht en om te verknippen?
Bruno? Zoon van Wim? Ik had de tekening al op outerzone gevonden en kan hem dan via print screne op a4 afdrukken, maar nu naar leesbaar (maten) naar fz. Hoe doe ik dat/ Ben niet erg digitaal. Hoe kom ik verder aan goede kwaliteit balsa? Japanse zijde heb ik via Ebay gevonden. Ik ga de kist "hertekenen"voor electric met servo's in de vleugels en flaps. Profiel en instehoeken handhaven? of NACA 2415 of 0015 Suggesties voor de electro motor? Misschien ooit nog een Sepi11 Paul
Nee, dat was Win van der Hoek uit Rotterdam, de motorbouwmeester. Ik ben zoon van Jo van Hoek uit Amsterdam, een spoorwegmodelbouwer. Die de onsterfelijke woorden sprak, toen ik -als 10 jarige- aankondigde dat ik een modelvliegtuig wilde maken: "Maar als je dat niet heel precies doet, dan vliegt zoiets niet (en dat zou een hele teleurstelling zijn)" Zoiets moet je natuurlijk nooit tegen mij zeggen, want dan gaat het juist gebeuren. Kortom, er kwam een modelvliegtuig (een Suls Aladdin), dat uitstekend vloog op de Ginkelse heide, waar wij met vakantie waren. En het moet gezegd, mijn vader heeft mij daarbij in alle kritische fasen bijgestaan met zijn kennis van houtbewerking en verlijming. Maar het trimmen deed ik zelf, dat had ik kennelijk al in mijn vingers sinds de balsa werpzwevertjes uit 3 en 1 mm balsa. Omdat vrije vlucht vliegen in en om Amsterdam vrij kansloos was, ben ik een paar jaar daarna begonnen met lijnbesturing, dat in die tijd nog gewoon in stadsparken plaatsvond (moet je nu om komen...) En dat ging van kwaad tot erger en, met mentoren als Paul Tupker en Bert Metkemijer in de club, de slag van F2B kunstvlucht aardig te pakken gekregen. In die hoedanigheid naar diverse E- en WK's geweest, met in 2016 als afsluiting van een mooie 'carriere', het WK in Australië. Parallel daaraan ook mijn eigen RC apparatuur gebouwd (in de jaren '60 de artikelen van je vader evenals Evert Kreulen altijd verslonden). Grappig is het dan te beseffen, dat mijn laatste creatie -we zijn met PH-SAM immers weer terug bij het begin- een Single Channel 2,4 zender was : Tekeningen -if at all- print ik meestal als een array van A4tjes en dan plakken... Uiteraard met een grote lineaal om de boel recht te houden. Voor mij is dat goed genoeg, de rest gaat 'op het oog' en op hartlijnen, getekend op de bouwplank. Balsa is een kwestie van met de brievenweger naar de winkel en iedere keer met 3 à 4 plankjes weer de deur uit (meer bruikbaars ligt er vaak niet) . Zo is mijn stapel gegroeid. Het schijnt nu tamelijk moeizaam te gaan. Ook bestellen op gewicht en grain (straight of quarter) schijnt goed (en wat vlotter) te gaan, maar daarmee heb ik geen ervaring. Stel de vraag desnoods nog een keer bij 'Bouwverslagen', of nog beter, meld je aan bij PH-SAM dan ben je onder geljkgestemden met bakken aan kennis over de onvoltooid verleden tijd... Ik zou niets veanderen aan het origineel, hooguit als het resultaat erg tegenvalt, realiseer je ook dat de huidige RC apparatuur veel lichter is dan in 1958, en je de zaak dus vooral niet overpowert. Succes! En als iemand de Sepi weer tot leven kan wekken, ben jij het wel.... Ik zeg: Doen!
Dank voor je reactie. Ben wat ziek geweest vandaar de wat verytraagde reactie. PH SAM zegt me niets. Help me wat verder svp Paul