Hallo allemaal, heb een bijzonder project in gedachte: Mijn opa, Jan Schepers (geb 1893), werd opgeroepen voor de mobilisatie in augustus 1914 toen hij in Delft scheepsbouwkunde studeerde. In de jaren op Fort Panneveer heeft hij met enkele andere een tweemaster model gebouwd (staat in mijn kelder en heb ik eerder over geschreven). Maar hij werd ook gevraagd een bootje voor het fort te maken om de grachtjes en meertjes over te steken indien de brug vernield werd. Bijgaand een artikel in “de watersporter” uit die tijd waarin hij de bouw beschreef, maar dat wilde combineren met een plezier zeilboot die ook nog beide kanten op kon varen. Een naam heeft het bootje niet “de boot”. De naam van het fort werd niet beschreven en de auteursnaam werd veranderd om “den vijand” te misleiden. Het bootje was lang en smal 6 meter bij 70cm Max en 25 cm hoog. Had twee masten, twee zwaardkasten die beide voor zwaard of roer gebruikt konden worden, en zou als overzet bootje 6 man moeten kunnen herbergen. Masten waren 3 meter hoog het 4,5 m “ra’s”. Ik denk erover dit eens te proberen na te maken, op 1:7,5 wordt dat dan 80cm lang, 9,3 cm breed en 3,5 cm gangboord (misschien 1-2 cm diepgang). Klinkt zeer instabiel maar misschien met een diepe vin en heel licht bouwen? Na de 1e wereldoorlog is hij naar Nederlands Indië gegaan, werkzaam bij de KPM als scheepsbouwer. Daar heeft hij nog een Davit systeem uitgevonden om reddingsboten zonde kracht van een schip te laten zakken. Daarvan is ook nog een model in de familie. hieronder het bouwverslag van mijn opa:
Wat een leuk verhaal! Jouw opa was duidelijk een man die conventies aan zijn laars lapte en zelf experimenteerde totdat het doel bereikt was. Mooi! En een model ervan maken zou bijzonder leuk zijn.
Ik worstel welke schaal een redelijke (“nog een beetje”) stabiliteit zou kunnen geven. Het bootje is behoorlijk smal, en het leukst zou zijn alleen in het zwaard/kiel gewicht te brengen. Een valse kiel met bulb is een mogelijkheid, maar lijkt me ook moeilijk omdat de twee zwaardkasten voor en achter zitten, en de romp nou niet zo robust zal zijn. Dus zoals Opa liever alleen lood in het zwaard indien mogelijk. paar cijfers (geschat van tekening) 1:1. 1:4. 1:6. 1:7.5 lengte. 600cm. 150. 100. 80 Breedte. 70. 17,5. 11,5. 9,5 Hoogte boord. 25. 6,2. 4,2. 3,3 Diepte kiel (van dek). 104. 26. 17,5. 14 Hoogte masten. 300 75. 50. 40 Gewicht. 260. 4. 1,2. 0,6 Geschat waterverplaatsing (lx1/2xhoogte x breedte x factor0,5???) = 260 L incl 1 of 2 man en ballast Full load (‚6 man in text‘). = 550L ??? Het lijkt me dat 1:7,5 niet mogelijk zal zijn (jammer, want daar heb ik rest hout voor liggen). En dat 1:4 (misschien 1:5) nog de beste kans heeft. Bij 1:4 is de hoogte in vooronder mogelijk groot genoeg voor een lierservo (een armservo krijgt nauwelijks schootlengte) en een roerservo in achteronder. 1:1 zou natuurlijk nog leuker zijn, maar daarvoor ontbreekt me bouwruimte en transport! wat denken jullie?
Freek ik denk een leuk project en zou idd niet kleiner dan een meter gaan. En je kan natuurlijk ook 2 kielen maken 1 zoals op tekening en een 2e met een loodbulb die me wel noodzakelijk lijkt en die mogelijk ook wat langer is . En een wich servo kan je ook op zn kant monteren met een niet te grote drum Succes groeten Dimitri
Hier is het begin van de romp - drie planken naast elkaar met loodrechte zijkanten. Schaal is 1:5,3 met lengte van 115cm. Volgende stap zijn de zwaardkasten, mastkokers, dek en een ophanging voor een bulbvin met Kiel.
Leuk zo’n project zonder bouwplan - gewoon direct op het hout aftekenen! the drie steek zwaarden waarmee opa experimenteerde zijn gemaakt, 1 steekzwaard, 1 balans roer en 1 combinatie steekzwaard en roer. Beide zwaardkasten zijn gemaakt en voor en achter de voorbereiding van de mastkokers. Ook middenin een blokje hardhout, wat later als munitie kist of iets dergelijks vermomd gaat worden. Daarin komen 2 M4 inslagmoeren waaraan de “extra” Kiel met bulb aan geschroefd kan worden. De bulb is van mijn andere zeilboot (Corsaro) en de ophanging werkt daar goed. ik denk dat ik nu eerst de romp moet schilderen (legergroen oid) en dan kan het dek gemaakt worden.
De romp is afgebouwd en heeft twee lagen verf gekregen - ik stel me zo voor dat tijdens de mobilisatie niet veel meer kleuren dan groen en zwart beschikbaar zouden zijn. “Toevallig” dezelfde kleur groen als O-1 (tijdgenoot) en K-XVIII (wat later). 1 mast met ra is gemaakt, de andere krijgt een ra en giek. Op de ene beschikbare vage foto zijn geen stagen te ontdekken, en om het bootje makkelijk te vervoeren kies ik daar maar voor. De masten zijn stijf genoeg en de vallen moeten dan voorkomen dat de mast wegwaait! Twee kleine korvijnnagel bankjes voor de vallen geplaatst. De drie beschikbare zwaarden hebben allen een borgpen aan ketting (ook WO-1 technologie). Lieren, roerservo, ontvanger en accu zijn aangekomen - dus dat is het volgende.
Ok, het bootje is vandaag nat geworden bij vaargroep Flevoland! Twee winches, een roerservo, accu en ontvanger zijn ingebouwd in een “munitiekist” in het centrum van de boot. De zeilen zijn gemaakt aan de hand van de enige foto (in begin van het bouwverslag) met enige bolling in de zeilen. Schoten zijn gelijmd aan de loops van de winches, met een veertje om spanning erop te houden. Ik heb een paar katrollen en D-sluitingen gemaakt om de schaal aan te geven. bij de eerste test (nog naast het water), bleven de schoten hangen toen het knoopje de “kist” inging door een kennelijk te klein gat. Gevolg twee kapot getrokken veertjes - geen grote schade. Maar kon dus niet zeilen dus alleen stabiliteit bekeken (met 1.2kg bulb in valse Kiel onder bootje van 1,3kg). Boot lag ietwat diep maar wel stabiel, en dreef wat in het haventje - bij een vraagje wind wilde die best wel - maar ik kon dus niet sturen. Voor eerste keer nat niet ontevreden. Ik kijk uit naar de volgende poging!
Hallo Freek, wat leuk dat je het nostalgisch bootje hebt nagebouwd. Ziet er goed uit. Kan dus twee kanten op varen? Winch servo op z’n kant zoals Dimitri noemde? Heb je ook filmpje ervan of meer vaarfoto’s? Groet, Mabo
Het echte bootje kon twee kanten op - maar om dat RC te maken…. ik heb nu een tweede keer gevaren. Eerste keer had ik een fout gemaakt waarover ik al gelezen heb - de schoot trok aan het veertje wat de winchloop gespannen hield, dat ging meteen mis. Nu inderdaad met horizontale winches werkt het technisch wel - moet nog wel leren zeilen - bootje was niet echt bestuurbaar! Vorige week bij VGF geprobeerd en dat zal nog wel een aantal keren moeten!! Mogelijk moeten ook zeilen aangepast worden! Foto’s staan nog op mijn gopro - zal ik later posten!
technische box met twee 40mm winches en een miniservo voor roer. Power van een 3S lifepro via 6V 3A UBEC. Bulb is die van mij Corsaro; 1.2 kg. Met bulb is boot 2.5kg, ligt een beetje te diep denk ik. Moet nog wel leren zeilen, nauw haventje aan lagerwal was lastig!
Hallo Freek, Leuk dat je zo'n excentriek model gemaakt hebt! Ik denk, dat je moet leren sturen met de zeilen, omdat het roer zo dicht bij het midden van de boot zit, de werking is dan niet zo groot en de zeilen 'winnen' het altijd van de stand van het roer... Alternatief, is om het roer veel verder naar achteren te plaatsen, dan is de hefboom groter, maar zeil technisch is dat niet per sé noodzakelijk. Groeten, Jan.
Precies, ik moet eerst leren zeilen, dat doe ik met de Corsaro-2. Het artikel in de eerste post beschreef ook verschillende roerconfiguraties, inclusief het roer in de voorste zwaardkast. Heeft hij toen 1:1 getest. Ik wil die ook testen, maar door de open boot kan dat alleen bij heel licht weer. Waarschijnlijk vooral bij VGF wegens de aanwezige reddingsmiddelen! Freek