Enquête KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door toostbeek, 1 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zolang mensen nog steeds kentekenplaten stelen, en daar gewoon serieus lang mee door kunnen rijden...
    zolang er nog steeds "spookauto's" van de weg worden gehaald (afgelopen weekend weer eentje die al vanaf 2018 niet was geregistreert)
    mensen in 2 weken 4 keer worden aangehouden zonder geldig rijbewijs, en diegene op dezelfde dag vrolijk nog een 5e keer wordt gepakt...

    dan hebben we het over auto's, automatische flitsers boven snelwegen, automatische koppelingen naar de politie als een interesseproject zo'n flitser passeert..
    en nog gebeurt het erg regelmatig..
    ik geloof niet dat ze dan in een niet volgbaar, maar wel vrij toegankelijk gebied zoals de vliegerij, opeens opeens heel de wereld aan strafrecht aan onze nummers ophangen.

    en photoshop en concurrenten zijn tegenwoordig door iedereen te benaderen en iets mee uit te voeren.
    daar hebben alle gebieden last van..
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Een bijzonder inkijkje in iemands hoofd, als je het een scenario vind om een medevlieger in diskrediet te brengen door hem (haar, het) een terreurdaad aan te wrijven.
    Nu heb ik ook aan sommige mensen/collega modelvliegers een hekel, maar hoeveel hekel moet je aan iemand hebben?
    (bij het doelwit de kerk heb ik dan weer minder moeite).;)

    Overigens vind ik de huidige registratie ook belachelijk en zie ook niet wat het toevoegt of beter is dan een verplichting om een N AW op of in het toestel te hebben.
    Daarnaast: in het RPAS overleg was al vroeg besloten om maatregelen om criminele intenties door de regelgeving aan te pakken als kansloos te zien en niet in de overwegingen mee te nemen.
    Het gaat slechts om aanpak van de kleine overtreders en onnozelen, maar op de vraag wat dat dan concreet zou opleveren of heeft opgeleverd heb ik nog steeds geen antwoord.
    Dat het exploitantennummer daar ook niets aan toevoegt is al breed betoogd.

    Kijk, daar gaat het mis, gejammer op een forum door individuen gaat inderdaad niks helpen, maar de organisaties dienen zich te vermannen (jawel, ook de Koninklijke) en met hernieuwde moed tegengas te gaan geven.
    En dat heeft meer met het voortbestaan van en in welke vorm van modelvliegen en deze enquette te maken dan met individuele belangetjes.

    Regels regelzucht en reguleerdrang kunnen aangepast, herroepen en afgeschaft worden, kan : we hebben daar zelfs in het algemeen een Eurocommissaris voor.
    Belangrijk nu is dat er een hernieuwd verzet komt tegen de op handen zijnde invoering van de remote id, niet alleen vanwege praktische bezwaren aan onze kant maar ook vanwege privacy en(Chinese) spy mogelijkheden.

    NB:
    Het medegebruiken van een RDW nummer is overigens legeaal indien dit met toestemming van de nummerhouder gebeurd.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Kortzichtige reactie op een kortzichtige opmerkingen!

    En daar heb je het weer, "Zolang je clubgebonden vliegt is het gratis", iets wat dus niet iedereen doet en zeker niet de groep Drone vliegers. En waarom moet iemand digitaal de grens over om daar iets in te vullen om iets gratis te behalen als er hier een belangenvereniging is die dit ook zo had kunnen regelen of tegen aanzienlijk lagere kosten? Het is maar een detail uit een beleid wat al jaren de modelvlieger in zijn hempje laat staan en wij hebben het hier wel over een modelbouwhobby en niet over een commerciële sport. En dit is zo'n gemiste kans om voor je leden, dus ook diegene die individueel vliegen, het best mogelijke er uit proberen te halen. En wat is nu een goede reden om nog lid te zijn of te worden van een belangenvereniging terwijl er steeds minder mogelijkheden zijn op die hobby uit te oefenen?

    Dit is nu weer zo'n opmerking die echt nergens opslaat. Onkunde heeft hier echt niks mee te maken, ik denk eerder het tegendeel en dat er sprake is van kunde, met die kunde bedoel ik dat men weet wanneer je een zinkend schip moet verlaten, dat is dus wat anders dan zelfmoord.

    Toevallig zijn er heel veel individuen die al jaren bezig zijn met deze hobby en wel iets van de klepel en de klok af weten en zijn zij door hun ervaringen met o.a. de KNVvL op een andere gedachte gekomen om dan maar hun lidmaatschap op te zeggen. En daarom hebben de huidige leden problemen om nog ergens te mogen vliegen omdat het ledenaantal gestaag terugloopt onder de klassieke modelbouwers en men nu zoekt naar oplossingen die er waarschijnlijk ook niet meer zullen komen. En ik praat/discuseer liever met objectieve deelnemers dan mensen die een vooroordeel hebben omdat ze tot een harde kern behoren die ook niks bereikt.

    Wat er nu moet komen is een crisisteam met vertegenwoordigers uit alle modelvliegverenigingen plus de ongebonden vliegers en die met goede ideeën komen anders zie ik het somber in voor de toekomst.

    Ik overwoog nog om volgend jaar het modelvliegen te gaan hervatten maar als ik zo mee lees dan denk ik 'laat maar'.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet laat maar. Al dan niet vliegen zou ik zeker niet laten afhangen van wat meningen en gereutel op een forum. Rc vliegen is een heerlijk ontspannen bezigheid: een mens mag zichzelf ook ‘ns iets gunnen.
     
    Peter Den, serge pot en verfbrander vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik zou zeggen ,koop een tractor en ga de snelweg op ,schijnt effect te hebben .
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wat vind je dat wij, en wellicht de KNVvL, moet(en) bereiken?
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoogte tot 1 km
    Geluid tot 90 db(a) op 7 meter
    Om te beginnen.
    Daarna kunnen we tot 95 db(a) en minderen van burger luchtvaart zodat wij weer meer ruimte hebben.
    Als dat gelukt is mag de knvvl zich weer zonder schaamte hier melden.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    En een kantine voor elke club. Met koffie in het weekend, 230 volt en iemand van de gemeente die twee keer in de week komt maaien.
    Als me nog iets noodzakelijk te binnen schiet zal ik het nog melden. Maar dit is wel een minimum pakket, voor het eerste jaar.

    Er was eens ……,,.,..

    groet Erik, broer van Grimm of Andersen. Dat ben ik vergeten.
     
    eric_laermans, wvr en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Erik van Nes Daar noem je iets... De voetbalvelden in Hattem worden bijvoorbeeld wel gemaaid door de gemeente :). Waarom voetbal wel en modelvliegsportvelden niet?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als dat nodig is om jou weer aan het vliegen te krijgen, zal dat nooit gebeuren...
    - die 90db is geen wet.
    Die 90 komt meestal uit een apv (gemeente), omringende woonwijk, of natuurgebied.
    in het kader, als je klachten produceert in de omgeving ben je de lul.
    Als je geen geluidseisen wilt, zul je een veld moeten zoeken waar dit kan.
    al zal dit in nederland met zijn 200.000 stuks natura 2000 gebieden erg lastig worden.

    - Hoogte is een dingetje waar je per geval afspraken over kunt proberen te maken.
    je zit met die 1 km op een hoogte dat er e.e.a. geregeld moet worden vanuit luchtverkeersleiding nederland.
    je zal dan met de juiste mensen in contact moeten komen, wat dingen aan moeten tonen.
    Als men accoord gaat, zal het gevolg onherroepelijk zijn dat je per vliegdag aan moet melden bij de verkeersleiding.
    dit wordt toch wel vaak gezien als "gezeur", dus laat men meestal de hoogte standaard..
    Zo kan ik mij ook voorstellen dat een schiphol of de mil dit type kleine bezigheden vanuit hun eigen veiligheidseisen niet zomaar toestaan.

    Als je van een landelijk overkoepelend orgaan verwacht dat ze al die (bijzondere en zeer specifieke) eisen al helemaal voor jou specifiek gaan regelen..
    Ga je dan zelf ook nog iets doen?
    Volgens mij zijn dit type superspecifieke dingen de taak van een club zelf, die club weet wat ze wel of niet willen.
    waar normaal een Knvvl in zou kunnen helpen met kennis en/of ervaring.
    maar dit kan compleet nooit van zijn leven standaard gemaakt worden voor heel nederland.

    Maar, eigenlijk was dit in de oude wetgeving ook al zo, dus ik mis even het punt waarom dit "het" probleem zou zijn met de knvvl..
    als je wilt vliegen, ga bij een club en vlieg.
    zij kunnen je in no time door de regels helpen, als dat je tegen houdt.
    het valt allemaal wel mee..
    zeker als iemand je er ff doorheen helpt.
    mijn club zit in een ctr, en wij kunnen redelijk vrij vliegen. als je maar energie erin steekt.


    Bij de weg: de meeste gemeentes hebben potjes voor verenigingen..
    voetbal verenigingen hebben meestal meer ingangen bij de gemeentes.
    dan kom je ook een stuk vlotter aan extra zaken :D
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    de ene club is de andere ook niet en je moet het een beetje treffen hoe de club er mee omgaat, ik ben lid geweest van een club waar ze al begonnen te zeiken over geluid zodra ik een prop wisselde, daar zit ook een boer die bij het minste of geringste begint te zaniken... ben daar weggegaan en zit nu bij 2 clubs in de regio waar ik nog nooit een geluidskeuring heb hoeven doen.... gewoon zorgen dat het in de perken blijft en dan is het al prima, ik heb daar eens gevlogen met een standaard potje op een benzinemotor.. tja dat gaf een kutherrie en heb dat vrij snel aangepast naar een canister demper en nu is het beschaafd, en zal men ook niet gauw zeiken
    er zijn natuurlijk altijd mensen die willen dat iedereen zich aanpast aan hun wensen, terwijl je met zn allen ook tot een compromis kan komen :)
    een club zonder geluidseis (of die er makkelijk mee omgaat) word naar de klote geholpen zodra er mensen komen die denken dat ze dan zomaar alles maar kunnen maken..
    de hele wereld draait niet om 1 individu maar samen moet je er iets van maken en dat maakt dat je soms een compromis moet sluiten en niet dat iedereen zich maar moet schikken naar die ene persoon
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Op zondag willen we tijdens de kerkdienst nog wel een beetje letten op geluid. Tijdens het hooien ook …. Dus niet boven een tractor gaan vliegen met veel lawaai. Als je al ergens met de billen opeengeknepen gaat vliegen, zo van “hopelijk neemt niemand aanstoot aan het geluid, hopelijk stapt er niemand op me af die er iets van zegt” dan is dat een veeg teken. Een mens mag ook een uitlaatklep hebben en als het onweert geeft dat ook lawaai.
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Reageer eens ergens inhoudelijk op @serge pot i.p.v. dit soort onnozele reacties. Of behoor jij tot die harde kern die vind dat andere hun bek moeten houden als het jou niet zint?

    De KNVvL heeft nu ingezien dat er wat moet gebeuren vandaar o.a. die enquête waar andere en ook ik al eerder over schreven in een ander topic omdat er iets moest veranderen.

    Niet echt een lijst waar je ook echt gelukkig van wordt omdat er geen enkele veranderingen is doorgevoerd aan de strenge regelgeving.

    Zorg er maar eerst voor dat er weer volop nieuwe instroom komt en dat het klassieke modelvliegen weer gescheiden wordt van Drones want ik denk dat dit ook in andere landen speelt. Als je dit gezamenlijk en internationaal aanpakt dan sta je ook sterker en dit neemt een hoop beperkingen weg.

    Sta open voor nieuwe ideeën en ook voor de kritiek die tot verbeteringen kan leiden en dan gewoon hard aan de weg timmeren om beginnende modelvliegers binnen deze toch mooie modelbouwhobby te houden. Overleg regelmatig met elkaar en dat begint al op de clubs die dan de wensen vanuit de clubs gaat voorleggen aan de KNVvL en andere organisaties, bijvoorbeeld middels vertegenwoordigers uit een regio want elke regio en club heeft andere problemen dan elders het geval is.

    Modelvliegers die niet aangesloten zijn bij een club hebben ook recht van spreken dus sabel die niet neer waardoor die zich later helemaal niet meer bij een club willen aanmelden. De KNVvL zou op hun website een mogelijkheid kunnen maken waar individuele modelvliegers ook hun wensen kenbaar kunnen maken. Wie gehoord wordt zal zich veel makkelijker aansluiten bij een belangenorganisatie.

    Organiseer in de regio evenementen zoiets als met de zweefmeetings nu gebeurd en die laagdrempelig zijn zodat instappers en geïnteresseerde nieuwe contacten kunnen leggen. Hoe groter deze groep wordt hoe makkelijker het wordt dat die instappers zich later aansluiten bij een club.

    Veiligheid is héél belangrijk maar laat de regelgeving zeker voor de klassieke modelbouw vooral niet doorslaan. De onderlinge controle op het naleven van de regels is efficiënter dan een hele strenge regelgeving die feitelijk niet is te handhaven.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn wensen zijn niet specifiek.
    Geluid en hoogte zijn zover als ik weet de grootste struikelblokken.
    En nee ik maak me geen illusies dat ik nog kan gaan vliegen.
    Ik ben wel dankbaar het zo'n 35 jaar te hebben gedaan.
    Door de drones zijn ze in den Haag helaas wakker geworden is is alles aan banden komen te liggen.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Geluid is niet zo'n probleem met 12 evenementen per jaar.
    Nu is Nederland wel aardig aan het vol bouwen, waarbij woningen (huisjes) soms wel erg dicht bij modelvlieglocaties staan gepland.
    Hoogte is ook niet zo'n probleempje, qua handhaving is daar niets te handhaven, omdat het wettelijk zo is geregeld, dat een een modelvliegtuigje geen hoogte metertje aan boord hoeft te hebben.
    Zou een modelvliegtuigje dat wel moeten hebben, dan valt het al snel onder een gecontroleerde vlucht en dat is in de modelvliegerij verboten.
    We hebben ook geen snelheidsbegrenzing er op zitten.
    Zo heeft één van mijn vederlichte schuimpjes van 220 gram een RDW labeltje aan boord ivm de te behalen horizontale snelheid die bij impact tegen b.v. een hoofdje van een mensch, de 80 joule zal overschrijden.
    Schuimpje gaat sneller dan 70km/h, veel sneller.:)
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het gaat er niet over wat iedereen doet maar wat mag;)
     
  18. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Bovenstaande benadering van de impact van een modelvliegtuig deed mij denken aan een artikel geschreven voor het clubblad van de MCZ Zevenaar. De grens van 79 Joule was hier genoemd of het speelgoed is dan wel sprake van een modelvliegtuig:
    upload_2022-7-8_19-0-2.png upload_2022-7-8_19-0-55.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Peter Den vindt dit leuk.
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx Arthur, goed artikel en wellicht ook een weg om uit de grootste beknelling van de regelgeving te komen.
    Wanneer is dit artikel verschenen?
    En speelt die 79joule nu nog een rol in oostenrijk?
    Wat zouden de Joule waarden voor een middle of the road multicopter zijn?
    Groet
    P
     
  20. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Student schreef :nederland met zijn 200.000 stuks natura 2000 gebieden.
    Waarschijnlijk is NATUURRAMP 2000 gebieden een betere omschrijving
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2022
    Bertus vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina