Dubbele motor/regelaars

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Superior, 8 jul 2022.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.

    Moet bij 1 van de regelaars de rode draad naar de ontvanger onderbroken worden bij gebruik van de BEC?
    Heb gisteren de VQ Twin Otter binnen gekregen. Deze is dus met 2 motoren/regelaars uitgevoerd.

    Gr: Adrie
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.

    ff kijken wat de handleiding vermeld, maar normaal gesproken mag je maar 1 BEC in een stroomcircuit hebben.
    dus 1 van de 2 laat je intact, de 2e haal je de rode draad uit de stekker.
    stekkertje even terugvouwen op de kabel en vasttapen, kun je later ooit de BEC zo weer in de stekker frommelen en het weer werkbaar maken.
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Dank je voor de bevestiging. Nog nooit een motorkist met dubbele motor/regelaar gehad. Vandaar de vraag.:)
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2022
  4. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo,
    Nu vraag ik mij af wat er zou kunnen gebeuren als je beide rode kabels laat zitten. Bij mijn Canadair had ik, zoals boven vermeld, één van de twee rode kabels los gehaald en alles heeft altijd goed gewerkt.

    Nu heb ik een Twin Otter met andere motoren en regelaars en nu werkt steeds de motor niet waar de rode draad is losgemaakt. Maak ik de rode draad weer vast, werkt alles normaal. Ik heb er al mee gevlogen en zo te merken is er (nog) niets aan de hand. Daarom dus mijn vraag.

    Groetjes, Erik.
     
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Het is perfect mogelijk om de BEC van beide ESC's te gebruiken, maar technisch gezien is het niet de beste optie.

    Bij de aanbevolen Boost 30 aandrijfset van Pichler voor de VQ Twin Otter heeft alleen één van de twee Pulsar A-40 ESC een BEC.
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb dus de aanbevolen aandrijfset. Nu zie ik pas dat er maar 1 regelaar met BEC bij geleverd is. De andere is een opto. Dus kan de rode draad blijven dus:banana:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Kan dus blijven?
    MOET dus blijven!!! Veruit de meeste optocouplers werken niet als er geen voeding naar toe gaat. Een optocoupler zorgt voor een 100% elektrische scheiding tussen de ontvanger en het vermogen deel van de regelaar. Die optocoupler heeft voedingsspanning nodig en als die uit de motor accu zou komen is er geen scheiding meer dus komt de voeding uit de ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2022
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Duidelijk;)
     
  9. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Het is mogelijk om de richting bij een 2-motorig vliegtuig met een verschil van het toerental van beide motoren te besturen. Alleen hoe je dat in de Futaba T14 SG zender moet programmeren vind ik een hele opgave. Behalve een hoog/laag servo zijn alleen de beide regelaars aanwezig. Deze regelaars worden met de rechter zenderstick bedient, dus richting op kanaal 1 en motorvermogen op kanaal 2 van de ontvanger. In de onderstaande tabel staat vermeld hoe momenteel de programmering is.

    upload_2022-7-10_15-4-44.png

    Bij gasgeven doet alleen de linker motor mee, dus een linker bocht. Bij links geven gaat de rechter motor lopen, rechts sturen doet niets. Wat ik wil is dat bij gasgeven beide motoren even hard lopen en dat bij richting sturen een motor iets harder gaat lopen, de andere iets zachter. Wat ik hier ook niet echt snap is wanneer je kurve of linear moet kiezen en Symmetrisch of linear.bij de progr-mix. De waardes bij de kurve zijn zomaar gekozen. Waarschijnlijk zie ik iets kleins over het hoofd. Wie kan mij helpen?
     
  10. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
    Je moet beide motoren aan dezelfde stick toekennen, -> J2. Daarvoor J1 bij QUER veranderen in J2. Je ontvanger aansluiting van je QUER, waar de 2e motor aanhangt, wordt dan bestuurd door je gasstick.
    Vervolgens heb je de twee mixers nodig om de binnenste motor af te remmen bij sturen met J1, kan vlg mij prima met een lineaire mixer. Bij beide mixers is QUER de master en de betreffende motor die afgeremd moet worden de slave.
     
    longflight vindt dit leuk.
  11. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Hallo Roy,
    Bedankt voor jouw reactie. Helaas werkt dit niet, op het moment dat de functie QUER toegekend wordt aan J2 i.p.v. J1 kan er geen richting meer gestuurd worden. De zender kent deze functie niet meer. Dus moet J1 volgens mij worden gehandhaafd. Wat klopt dat beide mixers dezelfde master en slave moeten hebben. Volgens mij kan dat master=motor en slave=QUER zijn. Dan werkt alles, behalve het niet meelopen van 1 motor bij gasgeven. Omdraaien van de master en slave geeft hetzelfde resultaat.
     
  12. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
    Ik heb nu geen zender bij de hand om te proberen, maar ik denk dat je een derde mixer nodig hebt die je gas signaal aan QUER doorgeeft. Hier is dan THR de master en QUER de slave.
     
    longflight vindt dit leuk.
  13. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Waar ik THR kan vinden op de T14SG zender weet ik niet. Met een 3e mixer zou het misschien wel lukken, alleen op welke manier?
     
  14. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Het is mij eindelijk gelukt om met aanwijzingen van Roy de programmering rond te krijgen. Hieronder het nieuwe schema:

    upload_2022-7-20_15-24-47.png

    Door het wijzigen van het modeltype van zweef naar motor kwam de ontvanger aansluiting 6 met omschrijving VPP automatisch naar voren, waarmee de beide motoren zelfstandig kunnen werken. De stekker van aansluiting 1 verhuist naar plek 6 in de ontvanger.

    Het was een heel gepuzzel!
     
  15. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland

Deel Deze Pagina