Gyrocopter

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door katana, 9 jun 2019.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Beste Brutus, je hebt helemaal gelijk. Maar zo heb ik ook niet gevlogen, de prop is er even snel en verkeerd opgezet
     
  2. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Oops, mag weg
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2022
  3. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Bedankt voor de aanbevelingen, maar het probleem is, dat nog nooit iemand binnen de club een gyrocopter gevlogen heeft. Dus ik blijf maar proberen =en bouwen tot het lukt.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zou eens beginnen met de prerotor installatie er af te halen. Heel knap gemaakt (ik hoop dat er ergens nog een vrijloop inzit), maar niet echt nodig, en je verplaatst het zwaartepunt er mee naar boven. Met een beetje wind zal de rotor vanzelf optoeren, en anders moet je eerst een rondje rijden op weinig gas om hetzelfde te bereiken. Eventueel de hoogteroer-knuppel naar achteren trekken (wel weer loslaten op het moment dat je gas geeft om op te stijgen).
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    True. Als (if) de rotorbladen zijn uitgebalanceerd (zo nauwkeurig mogelijk: 1/10 gr is voldoende) dan spint de rotor in een paar tellen op.

    Zelf ben ik begonnen met handstartjes door clublid, recht tegen de wind in. Doel: langzame afdaling en landing 5m verderop. Eerst laten opspinnen rotor door model naar achter te kantelen, rotor is op toeren, model wordt in horizontale positie gebracht, 33% throttle en los... Die 5m leren je veel over eventuele neigingen van model die je middels trim kunt corrigeren. Helt hoofdrotor voldoende naar links (op roll)? Etc.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2022
  6. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Inderdaad alles wat men schrijft klopt. Bladen balanceren, rotorkop iets naar links en naar achteren afstellen maar ook de gyrocopter zelf balanceren is belangrijk. Wat ik ook doe is alle filmpjes mbt gyrocopters op YouTube bekijken en dan kun je zien hoe dat anderen bijvoorbeeld starten en loskomen.

    Inmiddels heb ik al mijn derde ( de Panter) gebouwd maar nog niet mee gevlogen. De andere twee hebben met succes gevlogen maar zijn uiteindelijk zodanig gecrasht dat repareren geen optie meer was. Gewoon blijven proberen en je zult zien dat het uiteindelijk lukt. De aanhouder wint.

    Groetjes, Erik.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Oriëntatie is (vermoed ik) de meest voorkomende oorzaak van r/c AG crashes. Doodzonde natuurlijk. Ik kwam erachter dat ik vaak het landingsgestel gebruikte ter oriëntatie en heb daarop besloten één poot te voorzien van een uitstekende flap Oracover. Problem solved.

    PS Combinatie gebrekkige oriëntatie èn feit dat bocht links en bocht rechts in verschillend tempo zich voltrekken.
     
  8. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Hoi allemaal, ik heb met veel plezier en interesse deze draad gelezen. Heb zelf veel met (model-) gyrocopters/autogyro's gevlogen. ("Autogiro", met een i, is trouwens een merknaam van Juan de la Cierva, de eerste echte succesvolle autogyro ontwerper/bouwer).
    Ik heb destijds alleen maar "trekkers" gebouwd, geen pushers. Puur persoonlijke voorkeur.
    Heb ook nog een aantal bouwtekeningen gemaakt van depron 'gyro's, in overleg gebaseerd op een ontwerp van een Amerikaan, Gary L. Jones, misschien een idee om die eens te bouwen en te vliegen om aan de oriëntatie te wennen. Die depron dingen vliegen erg gemakkelijk en goed, maar het zijn geen liftende rotors. Ze vliegen op weerstand i.p.v. lift. Maar behalve dat een drag-rotor meer naar achteren helt dan een lift-rotor, merk je er niet veel van. Niet in het vliegen en ook niet (erg) in het vliegbeeld.
    Uit een plaat van 6mm en een van 3mm kun je er meerdere maken. Ik zal kijken of ik de tekeningen hier kan uploaden, misschien hebben jullie er wat aan.
    De J-AG4 is een wat opgepimpte versie van de J-AG3. Je kunt met beide modellen ook perfect indoorvliegen!
    Nog 2 filmpjes van deze depron autogyro's:





    En nog een fimpje van Gary, die zijn ontwerp nog een keer gebouwd heeft van mijn tekening. :)

     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Die filmpjes zijn prachtig, Willem. Ik moest ontzettend lachen om jouw opmerking: "ze [de depron modellen] vliegen op weerstand i.p.v. lift." Zou dat bij de r/c autogyro's met "echte" bladen ook niet een beetje zo zijn? En dan uiteindelijk een mix van weerstand aangevuld met een beetje lift? Enfin, bedankt voor het delen.
     
  10. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Hoi Eric, ook kleine (modelbouw) rotors kunnen op lift vliegen. Typisch van een lift rotor is dat de spinup langzaam gaat tot een bepaald punt waar hij ineens duidelijk accelereert. Ik moet nog wel ergens wat videomateriaal hebben van een eigen ontwerp met "echte" rotorbladen. Even zoeken...

     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alles vliegt op lift.... Zonder lift gaat niks omhoog.
    Het is de vraag hoe die lift gegenereerd word. De ene manier geeft meer weerstand dan de andere, maar ALLES vliegt op lift....
     
  12. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Hoi Brutus, klopt wel wat je zegt, maar in deze context refereren lift en drag specifiek aan de werkingsprincipes van rotoren. Bij windmolens heb je ook lift- en drag-rotors.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2022
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bernoulli or Newton? Lift or drag? Airfoiled rotorblades or flat, Depron blades?

    Ik heb mijn autogyro met Clark-Y airfoiled bladen ‘ns laten lanceren door clublid die me met rotor op snelheid verzekerde geen lift te voelen. Dit kan nooit vliegen, riep hij. Even later maakte de ag z’n eerste succesvolle vlucht.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    De rotor geeft geen lift nee, dat kan niet mits je hem aandrijft. Het profiel van de bladen geven de lift door zijn voorwaartse snelheid.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De rotor geeft alleen lift als de rotor roteert. Door voorwaartse snelheid of neerwaartse snelheid van de autogiro draait de rotor. En een roterende rotor genereert…. ja, idd, lift.

    Is dat goed samengevat, Rhelie?
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2022
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, dat klopt, de rotor wordt aangeblazen en fungeert als een vleugel. Maar wellicht zie ik iets verkeerd of zit ik ernaast.
    Oja, de draaiende rotor geeft door de middelpuntvliedende kracht ook stabiliteit aan het geheel.
     

Deel Deze Pagina