Wat doe ik fout…. Of zie ik over het hoofd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Mugen MRX-3, 22 jul 2022.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Twee weken geleden eenextra 300 ingevlogen en merkte tijdens het inlopen al dat de OS max 61FX graag de hoofdnaald erg ver open wil hebben.
    Heb er een Weston UK bocht op gezet met bij de eerste vluchten een Merker dempertje eraan en het ding wil de hoofdnaald 6 slagen open, wellicht geven de custom bocht en de vrij open merker demper weinig tegendruk in de tank ??
    nu na 4 vluchten en een dikke anderhalve liter methanol verder de reso erop en wederom 6 slagen (volle rotaties) open en nog steeds niet extreem rijk…..
    Heb de naald al eruit gehaald om eventueel vuil eruit te spoelen, maar verder zie ik geen vreemde zaken…
    Iemand een suggestie wat dit kan zijn? (voordat ik de perrypomp eraan hang)

    2A09B665-CA46-4420-9ABF-24883FE742AC.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Check of die druknippel open is, anders zou je het in de carb. moeten zoeken.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Druknippel is open
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Zonet even een carb van een 55ax2 erop gezet en hiermee hetzelfdee, enige wat ik me kan bedenken is dat de klunk teveel weerstand bied… zal hem eens vervangen en zien of dat wat helpt

    anderzijds loopt ie op zich best prima en bulkt er redelijk wat olie uit…. Maar het feit dat de naald zo ver open moet zint me niet…… omdat de motor nog vrij nieuw is stook ik er een 1% nitromethaan heli mix in met Aerosynth olie, na de inloop gaat ie over op coolpower 15% nitromethaan en dat zal betekenen dat ie dan veel te weinig krijgt :rolleyes:
     
  5. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    inlopen met wonderolie en tussen de 10 en 15 % nitro.
    staat in de beschrijving.....
    bij verkeerd inlopen laat de chroom laag los van de bus,motor is dan waardeloos.
    mogelijk is het o ringetje bij de hoofdsproeier lek...daardoor lastig af te stellen.
    ik schuif er altijd een siliconeslangetje overheen,probleem altijd mee opgelost.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.929
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou gokken op een volledig verkeerd uitlaatsysteem (met name verkeerde lengte). Heb je de originele demper al eens geprobeerd? Hele goede kans dat hij dan wel met normale naaldstanden gaat lopen.
     
    beemstra vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    brutus sluit ik me bij aan, en verder, en zet de motor daarbij eerst eens op 5% nitro.

    15% loopt bijkans voor geen meter. Staat de pijp te kort? OS schrijft 5 ot 20% nitro.
    Ik heb zowel de Magnum 61 en de 61FX niet lekker draaiend op 10%. En de pluggen poften per halve tank.
    Geshimmed onder de kop... ect. Strakke pakkingen gemaakt uit messingplaat. Nope. Niet civiel te krijgen.
    Had Rossi R5 nog willen testen.
    Maar eerst dan maar die 61FX eens kietelen... met shims... dat werd niks. Dooie troep.

    Maar met 5% eigenlijk geen gemieter??? En lieren 11 x 10! 12K!??
    De Magnum popte daarbij de dure OS8 pluggen, maar niet de Rossi R4 (Jamara).
    Moet ik even nakijken, ja R4.

    Maar bij 10% nitromethan pieften die ook door, en kon ik zelfs starten zonder gloeiplug
    driver, waarbij deze nog nagloeide bij afhalen, wat verse lucht aanzoog via de plug. Baf aan met een tikje.
    Maar dat plieletje hing los in de isolatie. Zou je gaan vliegen daarmee, wordt het dead stik.
    Pijplengte hart motor tot aan reflector: 48,5 mm... zoiets...

    Brandstof: Doorlaat is doorlaat. Hoofdsprieier max open, de nippels begrenzen, dat wordt dan je hoofdsproeier...

    Dan! Motor inlopen met wonderolie maakt echt geen ruk uit. OS bussen zijn meuk! Nickel gecoat.
    Chrome heeft elasticiteit. Nicle niet in de thermische mechanica. In iedere ingelopen OS zitten microbarstjes in de wand.
    Dat gelazer begon al in de SF serie. En las ik 20 jaar gelee al over op RC-Groups en RC-Universe.
    En die Amerikanen kunnen verdomd goed mopperen!

    Met overtoeren gaat het fout. Ooit de zoveelste bus van een 46AX op Macs reso voor .50 gezet. Prachtige respons, direct op het gas.
    5% nitro en 11 x 7, sproeier riant open. En hup dan maar, voluit, stellen mooi op 2/4 takt overgang.
    14,5K meten en direct er op dood...
    Luxaflex van binnen. Alles onder de repen filigraan. Een goed ingelopen motor, tweede seizoen.
    Normale landleven zo rond de 11.6 a 11.7K op de brave hatori #400

    Vergeleken met de Magnum 61 (een beul) +12K is de 61FX maar een watje. Amper 11.7K bij 11 x 9
    En op 10% nitro een hok. Meer kan ik er niet van maken...
    Maar die 50SX? Die joelt het uit op de Macs. En de Weston UK olie doet het prima!
    En dat 46AXje liert ook happy op 10%, 11 x 7 en OS A3... en de hatori #400 dwarsfluit...

    Bijgesloten een 'el manuel'...

    En ja Mug! Netjes gemonteerd met ringetjes onder de boutjes tegen het vreten... Top!

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 jul 2022
    beemstra vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Nou de oorzaak is achterhaald…. Had helemaal niets met uitlaat te maken, probleem bleek veroorzaakt door een versteende filtklunk, ik kreeg heel ster de indruk dat alles meer dan 2,5 tot 3 slagen open vrijwel geen effect had, en dus de tank er maar uitgetrokken, de klunk vervangen voor een nieuwe filtklunk, de naald 2 slagen dicht gezet ( dus naar 4 slagen open ipv 6) en de motor liep daarna extreem rijk..

    torretje draait nu geweldig mooi op de heli brandstof met 1% nitro content…..mooi rustig stationair en na een dikke minuut pakt hij voorbeeldig zonder ook maar een kuchje op naar 11.600 rpm met een 12x8 G-sonic pro in een rijke setting (torretje is immers nog vrijwel nieuw)
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.929
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan inderdaad ook een oorzaak zijn... Niet an gedacht want ik ging er van uit dat alles nieuw zou zijn.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Alles is ook nieuw…. Moraal van het verhaal is dat de oude vierkante graupner brandstoftankjes een viltklunk bevatten die te weinig brandstof doorlaten, het ding voelde bikkelhard aan
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.929
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Werden die MET viltclunk geleverd dan? Nooit geweten.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, dat kwam met een metalen verlengde.

    Het vilt versteent idd.
    Zou beter moeten uitzuigen.

    Mooi dat daar de oorzaak zat.
    En niet dat gemieter wat ik hier heb.

    Vraagje aan Brutus. Mijn Magnum heeft een gietfout in de kop. Af nieuw.

    Bij de plug is een flinter weg.
    Kan zoiets verstoren in de verbranding, in die zin dat het werkt als een suikerklontje in Cola?
    Ik ga er van uit van niet.
    Of het moet de warmtegraad van de plug verstoren… in enige mate… ???
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.929
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ik zonder plaatje echt niet beoordelen, Bas... Maar op zich is de vorm van een verbrandingskamer best belangrijk, en bijvoorbeeld een long reach of short reach plug in een kop die voor medium reach bedoeld is, kan al best dingen verstoren. Moeilijk te zeggen.

    Dus.... ploattie ast eem kan, jao?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Bas, ik sprak gisterennog een mede OS 61 FX gebruiker en die had exact hetzelfde als jou, ook na vrijwel elke vlucht een plug kapot, een enya 3, osF, rossi5, allen gingen snel kaduuk een ook hij heeft geprobeerd met diverse headshims, hij stookt er net als jou ook 10-15% in.... de mijne is nog nieuw (4-5 tankjes nu) en draait met de 1% als een zonnetje..... denk dat ik hem daar mooi op laat draaien zolang als het goed gaat (heb er nog 25 liter van staan) begint die van mij ook deze kuren te vertonen dan gebruikik hem als decoratie en ros ik er een Irvine in
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brutus… ik schiet nog een plaatje hoor?
     
    brutus vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier plaatjes van het kopje van de Magnum S61AII XL
    Het is geen breuk, of spinter bij het verspanen, maar slecht afgeleverd spuitgietwerk.
    Of een dampbel verzwakking en bij de boor en draad snijden machinaal, los geschoten.
    Zelfs Saito's zijn niet zo zuiver in het spuitgietwerk. Daar ook wel eens een bel in gezien.

    Past een ASP 61 kop op. Zelfde robuuste blokje.
    Zal nog wel op te neuzelen zijn.
    Kan zijn dat het de hittegraad beinvloed. Groot is het niet, maar toleranties moeten voor zo een motor toch wel redelijk zuiver zijn?

    IMG_9708.jpg IMG_9707.jpg IMG_9706.jpg

    Gr Bas
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.929
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, ben even "off line" geweest.

    Lijkt me stug dat dit kwaad kan voor wat betreft dat een motor raar gaat ontsteken o.i.d. maar theoretisch zou ik me voor kunnen stellen dat het van invloed is op de levensduur van het gloeidraadje (al acht ik de kans dat het daadwerkelijk effect heeft ook minimaal, maar zulke dingen kunnen heel onvoorspelbaar zijn).

    Ik zou er in elk geval niet echt wakker van liggen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik moet de FX nog even testen of originele setting. Niet aan toe, en geen zin…

    Maar die 5O SX loopt allejus mooi mooi op die 10%. Wat een gang zit er in.
    Vertical unlimited.
    Strak te vliegen.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Bas, die asp kop is toch de asp kloon van de 61FX ? Wissel dan eens de kop en kijk eens wat de OS dan nog dezelfde problemen geeft…

    je opmerking dat de os blijft nagloeien en is te starten zonder gloeier doet me heel sterk vermoeden dat je compressie veel te hoog is.

    even terugkomend op mijn eigen zooi…… de extra ligt op de operatietafel, de motor doet het geweldig maar het toestel zelf heeft een vreemde afwijking o_O

    dus de calmato met 46ax en sigaar krijgt voorlopig nog lang geen rust, gisteravond weer aan de bak en de eerste vlucht ging zoals normaal, 3 primeslagen, gloeier erop en een (tegengestelde) draai met de vingertoppen aan de spinner was genoeg om hem te starten….. liep weer voorbeeldig en joelde van genot :D
    Enige wat me opviel was dat de lagers gonste…… echt bijzonder want 1 dag ervoor liep het nog als de gesmeerde bliksem zonder ook 1 teken van slijtage of oksiedeesjun in de lagers

    hoe lang doe jij eigenlijk met een setje lagers (SKF en NTN)in de 46ax Bas ??
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat starten zonder gloeier? Nee dat is lucht lekkage langs een defecte isolator.
    De plug is verder op dat moment heet gestookt. Extra choke, lagere compressie… soort van kleplichter.

    Klotz moet je bij thuiskomst terstond afterrunnen. ATF olie of airpress olie… motorolie kan ook, maar kan glasparetjes geven aan de gloeidraad door de aditieven in de olie.
    Doe je dat niet, kunnen de lagers pardoes aangetast worden.
    Prosynth beschermd echt donders goed is me opgevallen.

    Nee dat AX II met AX v1.01 carburateur... loopt als een zonnetje.
    De Calmato sport is iets te zwaar voor rocket-science-unlimited... maar vliegt lekker. Landing eerst stuiter, maar hup expo flink stuk minder… probleem over, en iets meer uitslag…
    En die 50SX vliegt nog zuiniger dan de AX op de Macs Quiet Pipe...

    Niets van de ASP/Magnum is uitwisselbaar met de FX. De bus heb ik niet getest. Bijkans dat alleen.
    Maar die ASP gietstukken zijn veel robuuster en steviger van opzet. Koppen niet uitwisselbaar.
    APS is brutaal gesteld... de beter motor!

    Nu ben ik bijna door mijn Weston Prosynt aangemaakte mix heen, en moet weer nieuw laten aanmaken.
    Dus straks over op een kan 10% nitro Klotz. Dus even zien hoe de KAOS daarop reageert.
    Wellicht speelt de olie mee? Maar ja, je collega had ook al problemen.

    Dus hoop van de week, woensdag wellicht even te kunne testen.
    We zullen zien!

    Gr Bas

    IMG_8884.jpg IMG_8887.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2022

Deel Deze Pagina