Bouwverslag Sopwith Camel 1:4 MR Staart gewichts reductie

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Rene Neefe, 30 jul 2022.

  1. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Mooi schaal model over genomen, is al van 4 eigenaren gewisseld binnen de DDP (Dutch Dawn Patrol), probleem:
    Staart te zwaar, waardoor teveel gewicht erbij in de vorm van 504 gram lood in de neus, ondanks prachtig lopende OS240 boxer

    Image1659210115.922876.jpg [/ATTACH]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 aug 2022
    jmk1, strutter en serge pot vinden dit leuk.
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Image1659210222.116851.jpg
     
    jmk1, Cnn, Vale Ouwe en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Heel benieuwd wat je oplossing wordt en wat de gewichtsbesparing gaat worden
    Succes René, ik ga je draadje volgen .

    Groeten Ralf
     
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Dkjwl..
     
  6. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Dkjwl..
     
  7. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik had de MR 1/3 Camel,meer als een kilo lood was er voorin de motorkap geplakt. Aandrijving was de TC Zenoha 38 met vertraging.Ondanks dat vloog mijn Camel prima. Ook in jou geval korte neus en een lichte O.S motor en dan moet er gewicht bij.
    Ik zou niet klooien aan de staart ga er eerst eens mee vliegen.
     
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Hey Ronald, vliegen doet ie, echter ietsi pitsie te zwaar naar ons zin. De 1/3 is ook door Ton Spit gebouwd, echter ook hij vertelde mij dat hij aardig wat staart gewicht kon reduceren. Er zit veelste véél mooi maar zwaar (messing en staal) in de staart sectie. Komt goed, groet ReNe.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  9. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    IMG_0894.JPG IMG_0895.JPG
    Eerst maar eens de staart schaats aangepakt...
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Image1659347341.958158.jpg zoals gezegd veel messing, dat kan anders, carbon buisje word het...
     
    serge pot en jmk1 vinden dit leuk.
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Image1659351169.669816.jpg
    Weer 10 gram gewonnen...
     
    ISOLA2, serge pot en jmk1 vinden dit leuk.
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Scharnier beslag is nu van 0,4 alu litho plaat. Stalen roederhorns, verjongd… Image1659359271.517896.jpg Image1659359285.179298.jpg
     
    ISOLA2, gpman en serge pot vinden dit leuk.
  13. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Tja en dan de stalen balijnen, denk dat ik toch maar voor gevlochten staal draad of gitaar snaren ga…
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die zijn echt niet nodig, je kunt ook lucht ankers gebruiken en die wegen niks.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Al met al ,al zou je 40 gram in de staart winnen ,zou dat zomaar een 160 gram in de neus zijn . Dat is toch totaal 200 gram winst . Op een toestel van 4 a 5 kg zekers de moeite .
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het ligt er maar aan. Sommige toestellen vliegen prettig met wat ballast.
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    WO1 toestellen schaal
    WO1 toestellen schaal 1 op 3 doen het beste tussen de 60 en 70 gram per dm2
    Schaal 1 op 4 tussen 50 en 65 gram per dm2.
    Mijn Nieuport stond 18 kg voor . Ik heb hem op 14,5 kg wat resulteert in 64 gram per dm2 met het originele hol profiel en volgens ooggetuigen vliegt ie mooi schaal .
    De Sopwith van Renée is ook holprofiel dat mag dus zo rond de 57 gram per dm2 uitkomen .
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De Camel zit nu meen ik rond de 9,5 kg en vliegt daar prima mee
    Als je er totaal een halve kilo af kunt snoepen mag je blij zijn :yes:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Gelukt, 500 gram lood uit de neus…
     
    ISOLA2 en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  20. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Nou de dummy motor nog laten roteren…
     

Deel Deze Pagina