Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor de heldere uitleg.
    Ga nieuwe brandstof kopen/bestellen.
    Is voor mijn Toyan FL 200.
    Nog wel te vermelden:
    Ik was van plan om een liter zo te mengen, de huidige synthetische 10% met toevoeging van wonderolie tot aan 18-20% aandeel, en als inloop brandstof te gaan gebruiken.
    In het begin van de synthetische oliën werd nm.aangeraden om je motor eerst in te laten lopen met alleen wonderolie of een toevoeging hiervan.
    Ik praat hier over de jaren tachtig.
    Lang geleden dus.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2022
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen dank, graag gedaan!

    Dan ga ik er nog wat aan toevoegen: 10% synthetische olie, dat klinkt als een auto-brandstof. Weet je dat wel zeker?
    Die Toyan is een speelgoedmotortje, die zal gerust niet heel erg kritisch zijn op de smering zolang je hem gebruikt waar hij voor bedoeld is: een beetje onbelast op een tafeltje staan te pruttelen.
    Het oude advies van inlopen met wonderolie is inderdaad nogal achterhaald, en de huidige oliesoorten zijn ECHT veel beter dan wonderolie, in nagenoeg ALLE opzichten.
    Er is EEN ding wat wonderolie doet wat geen enkele andere oliesoort presteert, en dat is het afdekken van het metaal met een soort teflon-achtig polymeer-laagje wat heel erg hittebestendig is.
    In de realiteit betekent dit, dat de motor eigenlijk nooit helemaal inloopt want in plaats van dat het metaal op elkaar in "polijst", wordt de ruwheid "afgedekt".
    Er is eigenlijk maar EEN type motor wat eigenlijk nog altijd per se met wonderolie gesmeerd moet worden, en dat zijn de oude motoren met een gietijzeren zuiger en een gelapte stalen loopbus. Die zijn voor hun afdichting afhankelijk van de continue opbouw van dat laagje polymeer, en hoewel ze absoluut niet verslijten met synthetische olie, verliezen ze wel alle compressie en dan doen ze het gewoon niet zo goed. Als je ze daarna weer wonderolie geeft, komt die compressie ook gewoon weer terug, en een 50/50 mengsel van syntheet en wonderolie is daarvoor voldoende.

    Dan kun je daar OOK weer vies mee in de problemen komen als je overschakelt op synthetische olie, want die synthetische olie wast dat dunne polymeer-laagje weg, waarna de oorspronkelijke ruwheid weer tevoorschijn komt.
    Zolang dat gebeurt bij gematigde toerentallen en vermogens is er weinig aan de hand, maar als je denkt dat je motor "toch al ingelopen is" en je schakelt over op die syntheet terwijl je vol gas aan het rondjagen bent, loopt de boel alsnog inelkaar.
    Dat is een beetje een kwestie van gokken (het is mijzelf twee keer overkomen, maar ook meerdere keren gewoon goed gegaan) en de ene motor is er gevoeliger voor dan de andere (bij mij waren beide slachtoffers Webra's, maar ik verdenk de Nikkel gecoatte OS motoren ervan hier ook erg slecht tegen te kunnen, maar die heb ik altijd vermeden dus dat weet ik niet).

    Hoe dan ook, met de huidige brandstoffen met 16~18% volsyntheet kun je gerust een motor laten inlopen. Je kunt net zo goed wat synthetische olie kopen en je brandstof daarmee aanvullen tot 18~20%, dat gaat gewoon goed, en bij mijn weten zijn alle huidige synthetische oliesoorten voor gloeiplugbrandstof, gewoon volledig mengbaar met elkaar.
     
    Taylorcraft en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Kijk, dat kan ik volledig volgen.
    Een betere uitleg kun je niet verwachten.
    Klopt overigens wat de brandstof betreft.
    Ik heb , zonder er bij na te denken, een brandstof met 25% nitro gekocht van het merk burning fuel.
    Ik heb een 30ml laten verdampen en zie dat deze brandstof maar 10% olie aandeel heeft.
    Dit is voor de Toyan absoluut te weinig en vandaar mijn vraag.
    Ik zag dat Merlin brandstof een speciale 4T brandstof heeft en ga nu voor dit merk.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    5% nitro moet volstaan.
    Met 10% kan het wel eens een gloeiplug verbrander worden. En dan wordt het bij een ster een dure.

    Je zou de motor op klotz kunnen zetten. Bij Hobby In verkrijgbaar.

    Daar zit iets wonderolie in.
    Na gebruik motor goed in afterrun of ATF zetten.

    Klotz beschermd onvoldoende tegen roestvorming door zuren die bij oxidatie vrij komen.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb altijd Carbulin gebruikt, en ik heb werkelijk nog nooit lagerproblemen gehad bij motoren die altijd door mezelf zijn gebruikt.
    De enige was een motor die ik op een gebruikte kist had gekocht, en de geschiedenis niet van ken.
    Carbulin bestaat ook niet meer? ik zie het niet meer staan bij Dennis......
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Carbulin schijnt nog wel te bestaan, maar alleen nog maar in vaten van 200 liter leverbaar, en zo'n vat kost zomaar 1500 Euro. Tenminste, dat is het laatste nieuws wat ik voor een jaar of zo terug hoorde van Remke.
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik had al contact opgenomen met een persoon die dezelfde motor draaiend op YouTube had geplaatst.
    De motor loopt extreem rustig en pakt goed het gas aan.
    Gevraagd wat hij gebruikt als brandstof.
    Beslist niet minder dan 20% Nitro en zeker niet minder dan 16% maar bij voorkeur 20% olie aandeel.
    Vandaar mijn zoektocht naar een vergelijkbare brandstof.
    Ik wil dit ook.:koud:
     
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Carbulin speed.
    In de tachtiger en negentiger jaren dit gebruikt tijdens mijn Heli periode.
    Geweldige olie met extreme goede smeer eigenschappen.
    Heb nooit begrepen dat dit, op een gegeven moment, via de reguliere modelbouw handel niet meer te verkrijgen was.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Tegenwoordig mag er nog maar tot 16% verkocht worden.
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    klopt, ik had het al gelezen.
     
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Vandaag de Toyan FS - L200 serieus in laten lopen.
    Bewust vet ingesteld.
    Wat loopt dat mooi en geen enkele kans op oververhitting.
    Beter dan verwacht.
    Zit nu op 17-18% olie aandeel.
    En een verrassend laag stationair.



     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2022
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    en toch zijn er winkeliers die gewoon brandstof 20% nitromethaan verkopen, en volgens hun is dat gewoon legaal
    optifuel 20% helibrandstof
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De enige viertakten die ik ken die "per se" 20% nitro nodig hebben, zijn de YS motoren, en dat zijn racepaarden. De rest (ASP, OS, Enya, Saito, noem ze maar op) loopt allemaal prima met 5 tot 10%

    Dat toegestane Nitro percentage verhaal is een beetje wazig. De wet zegt 30%, maar het is een beetje onduidelijk of dat over volumeprocenten gaat of over gewichtsprocenten.
    Voor onze brandstof is de handelseenheid eigenlijk altijd volumeprocenten, maar Nitro is zo zwaar t.o.v. Methanol dat 16% volume gelijk is aan 30% gewicht... MAAR.... dat is dan weer uitsluitend waar als je de olie niet meerekent, en als je die WEL meerekent, dan is het exact toegestane Nitropercentage voor iedere oliesoort weer anders, en eigenlijk geeft geen enkele oliefabrikant een density op... In de gewone wereld ook niet echt.
    Men is daar dus nog niet helemaal over uit...

    Daarom wordt zo her en der veiligheidshalve (die maatregel is een anti-terrorisme maatregel, dus de mogelijke boetes kunnen in potentie heel hoog zijn) 16% gehanteerd, en op andere plaatsen veegt men de spreekwoordelijke reet er mee af omdat het vanwege dat olie-aandeel niet vast te stellen is hoeveel er nu daadwerkelijk precies in zit...

    NU niet... maar vrijdraaiend op een tafeltje levert hij geen vermogen, en produceert hij dus ook relatief weinig warmte. Al helemaal niet als hij nog rijk afgesteld is. Dat verandert zdra je hem ergens in gaat bouwen en gaat belasten. Dat koelfannetje blaast een beetje tegen de dichtstbijzijnde cylinder aan, maar die 2e cylinder krijgt vrij weinig lucht.
    Wat ik deze motortjes tot nog toe hoofdzakelijk heb zien doen is in crawlers, veel stationair en zo nu en dan een stootje gas, en dan gaat het met voldoende Nitro in de brandstof heel redelijk. Ik heb ze echter nog nooit langdurig door zien gassen.

    Maar ze draaien inderdaad absoluut netjes, daar valt heel weinig aan af te dingen.
     
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik ben tijdens het surfen wel enkele filmpjes tegengekomen met maximaal gas erop.
    Deze motoren zijn toch wel redelijke scheurijzers.
    Ben benieuwd hoe het in de boot haast functioneren.
    Hiervoor ga Ik wel een water gekoelende voet plaat toepassen.
    Ale beetjes helpen.
    En ja, ze lopen inderdaad geweldig mooi en nagenoeg trillingsvrij
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook... maar alleen op een tafel (waar hij geen arbeid levert en dus niet erg heet wordt) of in een autootje en dan hele korte perioden.
    Echt krachtig zijn ze ook niet, die tweecylinder van jou is 9 cc (geloof ik, kan ook 10 zijn) en doet in werkelijkheid iets van 0,5 pk, mischien 0,6.
    Dan snap ik niet zo goed, volgens mij is er van deze motor ook een watergekoelde uitvoering? Of ben ik dan in de war? De 1 cylinder en de V4 zijn in ieder geval wel watergekoeld te koop...

    EDIT: toch wel: https://www.stirlingkit.com/collect...oke-kit-diy-build-rc-car-engine-fs-l200w-blue

    Zelf ga ik binnenkort met de V8 aan de slag, maar daar moet een hoop aan aangepast worden voordat hij doet wat ik wil...
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2022
    wim eon vindt dit leuk.
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Klopt, echt veel vermogen heeft deze motor niet, maar het is wel een leuk experiment en ook mooi om te zien.
    De watergekoelde versie kwam twee maand nadat ik deze had gekocht.
     
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ben straks wel benieuwd naar de V-8 en wat er zal worden aangepast.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze zijn inderdaad (vind ik dan toch) in optische zin ERG mooi gemaakt. Ze zijn alleen wel, helaas, nogal "debiel" ontworpen. Klinkt cru, kom ik zometeen op terug.
    Dat is uiteraard gewoon 100% ronduit balen als een stekker... Ik weet niet of Toyan goed is met onderdelen, maar wellicht kun je de cylinderbank en koppakking los kopen? Voor zover ik kan zien zijn dat de enige afwijkende onderdelen?
    Afgezien van uiteraard de ontsteking en vermoedelijk de carburateurs (de V-8 schijnt pompcarburateurs te hebben en ik heb geen flauw idee of die benzinebestendig zijn of niet), zijn er twee dingen waar ik absoLUUT wat aan wil doen:
    Van wat ik gezien heb, is de opbrengst van het koelwaterpompje VERRE van toereikend om de motor te koelen met een acceptabele delta-T over de cylinderbanken. Als ik moet schatten, kom ik uit bij vollast op minstens 60 graden delta en dat is gewoon niet acceptabel. Wat nog erger is: de cylinderbanken staan in serie wat betekent dat de ene bank steenkoud water krijgt, en de andere water wat al 30 graden opgewarmd is. Ofwel het blokje staat altijd een scheef gezicht te trekken.
    Wat feitelijk NOG erger is, is dat het pompje TUSSEN de banken zit in de stromingsrichting gezien, dus de ene bank is onderhevig aan zuigdruk, wat het kookpunt verlaagt, en de andere balk krijgt de persdruk te verwerken. Nu zal dat nooit erg hoog zijn, ben ik met iedereen eens, maar het is gewoon uitermate slecht doordacht. Dat is wat ik bedoel met "debiel ontworpen". Het is net alsof deze mensen vers van school komen met een CAD/CAM diploma op zak, maar in een boekje 'effe snel" opgezocht hebben hoe een motor ongeveer zou moeten werken. Dat blijkt ook uit hun 4cylinder in lijn, die met een volledig niet-ondersteunde krukas draait. Die krukassen blijken te breken vanaf het moment dat je dat motortje iets anders laat doen dan onbelast op een tafeltje mooi te staan wezen.
    Om kort te gaan: daar moet dus een andere pomp op komen (liefst centrifugaal), de beide cylinderbanken moeten parallel geschakeld worden zodat ze even warm worden, en de delta-T moet terug naar rond de 10 graden, zodat ik met een geregelde koelwatertemperatuur van plm 80 graden kan gaan werken. De regeling heb ik al uitgedacht (uitermate simpele proportionele regeling via telemetrie, uitgangstemperatuur van het koelwater stuurt middels telemetrie rechtsstreeks een servo aan die de driewegklep bedient met een sterk vertraagde looptijd en dan krijg je in de praktijk exact hetzelfde effect als de volledig mechanische thermostaatklep die je in iedere auto vind).
    Of die koelpomp motoraangedreven wordt of electrisch, daar ben ik nog niet over uit. Hangt ook een beetje af van waar ik mijn groezelige vingertjes op kan leggen natuurlijk.

    Verder is die vetgesmeerde nokkentrog natuurlijk een aanfluiting, dus dat moet ook anders. Laat er nu een niet meer gebruikt tandradpompje op die motor zitten, wat ik met een beetje geluk prachtig kan gebruiken om een olienevel uit het carter aan te zuigen en door die nokkentroggen te blazen? Dat zal zich in de praktijk moeten uitwijzen of dat werkt, maar ik denk het wel, want een vergelijkbaar iets functioneert al jaren prachtig op mijn andere viertakten.

    Tsja.... en DAN moeten er natuurlijk nog twee viercylinder ontstekingen aangeknoopt worden, en dat wordt nog wel even een dingetje, maar daar gaan we wel uitkomen.

    En ALS dat dan allemaal werkt.... dan is het de bedoeling dat het ding in een oude Graupner Daytona Beach komt. Niet de beste boot, maar wel eentje waar het motortje visueel in ieder geval hopelijk goed tot zijn recht komt. Ik zal blij mogen zijn als het ding 30 km/u gaat halen, maar dat mag de pret niet drukken, en wie weet gaat ie nog wel harder, want die DB is bedoeld voor een 22 cc Zenoah, en ik verwacht ruwweg ongeveer hetzelfde vermogen. Ik heb her en der claims gezien van 4,5 pk maar die geloof ik absoluut niet... ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen met 2 pk.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Och, ik baal niet zo hoewel ik Toyan wel heb gevraagd of ik mijn motor zou kunnen ombouwen naar een watergekoelde versie.
    Nooit een reactie gehad maar bij nader inzien blijkt dat niet te kunnen.
    Blijft een zeer mooie motor.
    Ik heb wel een set voor mijn motor gezien voor ombouw naar benzine consumptie.

    Van de viercilinder in rij had ik al gehoord over het breken van de krukas.
    Een Scandinaviër heeft er één in een klassieke speedboot gebouwd en de krukas voorzien van extra ondersteuning.

    De V-8 is overigens wel een schitterende motor om te zien en ben benieuwd naar het verslag ( hopelijk laat je on meegenieten) van de bouw/ombouw.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2022
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het feit dat de V8 wel ondersteuning heeft gaf mij het laatste zetje...
    Was wel de bedoeling... ;)
     
    wim eon en Taylorcraft vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina