Brandstof oude Glow plug

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door HajoCavé, 5 jun 2022.

Tags:
  1. HajoCavé

    HajoCavé

    Lid geworden:
    12 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo vrienden,
    Ik probeer een 40 jaar oude Glow plug motor van mijn opa draaiende te krijgen en dat gaat opzich goed. Nu is alleen mijn brandstof zo goed als op. Het probleem is dat ik niet precies weet welke brandstof ik nodig heb(ik las iets over mengsel van methanol en olie) en waar ik deze kan vinden. De brandstof die ik nu gebruik heb ik ooit eens gekregen van iemand maar die winkel is alweer uit de business. Ik hoor graag advies over waar jullie je brandstof vandaan halen en welke verhoudingen jullie gebruiken. Iets in de regio Overijssel/Gelderland waar ik als beginner mijn brandstof vandaan kan halen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Welkom op dit forum:bye: Als ik het zo zie is dit een Enya gok een 15, aanbevolen brandstof is methanol met minimaal 20% olie( olie het liefst geheel wonderolie).
    Hoop dat je wel een propeller op deze motor gebruikt, zo onbelast krijgt hij nagenoeg geen koeling en draait heel snel over zijn toeren.
    Voor deze brandstof kun je bij Hangar modelbouw in Kampen kijken.
     
  3. HajoCavé

    HajoCavé

    Lid geworden:
    12 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    Bedankt voor je reactie, ik heb een propellor maar had deze eraf gehaald om het starten te vereenvoudigen. Ik zal hem er maar weer op zetten. Ik zal eens in kampen gaan kijken!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een motor met alleen een venturie en geen gasregeling. Zonder propeller zal hij veel te hard gaan draaien waardoor hij onherstelbaar beschadigd kan raken.
    De kleinste maat propeller die je kan gebruiken is een 8x5. Daarmee draait hij dan zo'n 13500 toeren. Veel meer moet je hem niet laten draaien als je er langer plezier van wilt hebben.
    Met een 10x4 propeller als grootste maat draait hij zo'n 9500 toeren.
     
  5. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    amersfoort
    De uitlaat mist ook op de motor. Ook die moet erop voor het geluid, tankdruk, etc. Misschien bij een club eens vragen voor info, die zijn meestal wel bereid te helpen zonder dat er ongelukken kunnen gebeuren.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "Missen" is een groot woord... In de tijd waar deze motor uit stamt, waren uitlaten geen vast gegeven.
    Dat gezegd hebbende: tegenwoordig kun je dat inderdaad niet meer maken...
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gelukkig eens iemand die het beestje bij zijn naam noemt in plaats van "nitromotor" :eek:
     
    Bruno van Hoek en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker.... :D
    Lijkt me een ENYA .15 -al kan ik de schaal niet goed schatten-, en zoals Ernst al opmerkte, die hebben graag een een 8" propeller.
    Wij vliegen de meeste 2,5 cc's - op onze lesmodellen- met een 8 x 6.
    Inderdaad in zo'n oud ding alleen wonderolie gebruiken. Ik durf voor zo'n kleine motor minimaal 25% aan te raden.
    Daarbij 5% nitromethaan zou mooi zijn, maar zonder loopt hij ook ( alleen wat kritischer op de naald - leer je wel van afstellen ;) ) Gloednieuwe, moderne motoren zijn een totaal ander verhaal...

    Deze motor vraagt om een ENYA 3 plug, iets anders -zoals wat er nu in zit- kan ook, maar om de één of andere reden komen we voor de beste resultaten toch steeds bij die plug terug...
    Prop zó monteren dat als de zuiger in de hoogste stand staat, de prop verticaal is.
    Even een vingerbeschermer op de kop tikken en dan van links naar rechts door de compressie 'slaan' - het is meer een snelle duwbeweging waarbij je je je vinger als het ware in de palm van je hand trekt, uit de draaicirkel van de prop vandaan. Je slaat het bovenste blad van rechts naar links. Geen stokken, schroevedraaiers, startmotoren of ander martelwerktuig gebruiken. Als je meent zoiets nodig te hebben, klopt je voorbereiding niet of is je motor tot op de draad versleten (speciale, snellopende wedstrijdmotoren even buiten beschouwing gelaten).

    De startprocedure uitvoerig beschreven:
    Naald dichtdraaien, dan +/- 3 slagen open, vinger op de venturi en een paar startbewegngen maken (choken). nog GEEN spanning op de plug)
    Je moet dan de brandstof door de slang naar de motor zien gaan, is deze bij de sproeier aangekomen, dan nog 2 of 3 klappen dan zul je de motor wat horen sissen (zuiger is nat). Dat betekent een brandbaar mengsel in de cilinder.
    Sluit nu de 1,5 volt aan op de plug en kijk in de uitlaat of je hem oranjerood ziet gloeien.
    Als je nu de prop GOED vasthoudt en de zuiger door het bovenste dode punt draait, moet je een 'bonk' voelen.
    Zo niet, heb je te weinig (of veel te veel - dan hoor je een hevig gesis en gesputter) mengsel in de cilinder.
    Te weinig verhelp je door wat extra te choken, te veel door de motor op z'n kop te draaien, -uitlaat open- dan doordraaien tot de uitlaat onder zit , dan loopt het teveel er vanzelf uit. desnoods herhalen.
    Maar goed, hij bonkt.
    Dan is meestal één flip voldoende om het ding te starten.
    Toert het geval meteen enorm op en stopt daarna dan staat de naald te ver dicht, of krijgt hij door andere oorzaken onvoldoende brandstof.
    Probeer je dan weer te starten, gebeurt er niets meer en moet je flink choken voor een nieuwe poging.
    In dat geval de naald een halve slag verder open en opnieuw beginnen.
    Start de motor, maar zakt langzaam steeds verder in toerental om vervolgend proestend en kokhalzend af te slaan, dan komt er duidelijk te veel brandstof binnen. In dat geval de naald verder dicht, NIET choken maar meteen doorstarten. Uiteindelijk leer je precies hoeveel je deze motor moet choken voor een vlotte start.
    Blijft de motor lopen, dan goed kijken en luisteren.
    Als het goed is hoor je een schor, rauw motorgeluid bij een niet al te hoog toerental.
    We noemen dit 'viertakten'- wat het niet echt is, Brutus kan je haarfijn uitleggen wat er werkelijk gebeurt.
    Draai dan langzaam de naald dicht, waarbij je het toerental moet horen oplopen.
    Op een gegeven moment verdwijnt de schorre klank uit het motorgeluid, dan heb je vrijwel de ideale afstelling bereikt voor die motor/prop/brandstof en plug combinatie. Dan verder dicht tot het maximum toerental.
    Nog even - als eenmaal ingebouwd in een model- de neus omhoog, de motor mag dan niet afslaan, desnoods een paar klikjes rijker (= open).
    Je hoort soms wel suggesties dat een motor zonder regelbare carburateur moeilijk of eng zou zijn om te starten.
    Daar begrijp ik werkelijk niets van. Al meer dan een halve eeuw worden zulke motoren in LB modellen modellen gebruikt en probleemloos met de hand gestart.
    Bij wedstrijden leverde, tot de komst van elektromotoren, het opstijgen binnen 1 minuut na het start signaal bonuspunten op.
    Vandaar dus onze uitgewerkte procedure -zoals het WK op onderstaande foto, mijn motor was daar een Super Tigre V 60-, motorstart in één of twee slagen en airborne na 15-30 seconden, waardoor je lekker onspannen aan je vlucht begint (zie het overduidelijke plezier :D).
    [​IMG]
     
    MicropropSport en Theo P vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ie wel, hij weet alleen niet of hij daar zin in heeft... :p
    Nou... volgens mij een geposeerde foto, hoor.. :p :p :p
    (sorry Bruno, gewoon even plagen...)
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan maakt 'ie maar zin....:p
    Aan de jury daarachter kun je zien dat het om het echie was...
    Jij bent een van de weinigen die dat mag...:p
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die zaten vast in het complot.... :D :D :D
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zei m'n moeder ook altijd....

    En ik kan een hoop.... maar dát is me nog nooit gelukt...
     
    sarco vindt dit leuk.
  13. HajoCavé

    HajoCavé

    Lid geworden:
    12 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Bruno
    In eerste instantie je reactie niet gezien, maar een paar maanden later toch wel. Ik ga morgen naar Kampen om daar brandstof te halen en wil je alsnog hartelijk bedanken voor deze gedetailleerde uitleg. Zodra ik de brandstof in handen heb zal ik het nog eens proberen met het motortje. Het betreft trouwens een 1.5cc motortje. Je krijgt ook de groetjes van mijn opa die het na 40 jaar machtig mooi vind dat hij misschien weer zal lopen!
    Gr.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Prima!
    Doe je opa de groeten terug!
    Maar een 1,5 cc? De ENYA 09 - III, die toen gangbaar was had de uitlaat aan de andere kant. Kortom, geen 1,5 cc.
    Wat staat er op de zijkant tegenover de uitlaat? 15? Dat betekent 0,15 kubieke inch, varmenigvuldig dat met 16,7 dan kom je op 2,5 ....
    Doe er vooral een ENYA 3 gloeiplug in, dan heb je dat alvast uitgesloten als mogelijk probleem.

    Mijn 09 III (1,5cc) uit 1970 (met Rossi 2 plug > niet zo goed als de ENYA III):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2022
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, maar de 09-IV had wel de uitlaat rechts, en die heb ik gehad, ongeveer rond 1980, dus ook zo'n 40 jaar geleden. Die motor was toen al een tijdje op de markt, want het exemplaar wat ik kocht heb ik minstens 2 of 3 jaar in de vitrine van de toenmalige modelbouwwinkel in Heerenveen zien liggen. Dat was een AAC motor (volgens de beschrijving slechts 10 minuten inlooptijd, maar tegen de tijd dat ik het ding als 12~13jarige met de hand gestart kreeg, was ie bij wijze van spreken al ingelopen van het met de hand proberen aan te slaan). Heb het ding destijds werkelijk tot op de draad versleten, want dat starten ging zo moeilijk (lag ongetwijfeld aan mij, want ik was 12 en wist nog vrijwel niets van motoren al vond ik zelf van wel) dat ik hem als ie eenmaal liep, gewoon liet draaien, desnoods 2 uur achter elkaar. Zat op een bootje, een Graupner Miniprop, en dan startte ik het ding achter huis, de sloot in, en met een flessie brandstof in het rugzakkie ging brutusje dan aan de wandel. Om de plm 20 minuten even de kant op om met lopende motor te tanken, en indien er een leuke vijver verderop was liep ik met zender en draaiend model vrolijk die paar honderd meter over straat. Was ik zomaar twee a 3 uurtjes zoet mee.

    Dat kon toen allemaal nog, hoef je nu niet meer te proberen. Heb de littekens nu NOG op mijn vingers staan, al beginnen ze de laatste 20 jaar aardig weg te trekken...
     
    Beton, Bruno van Hoek en wim eon vinden dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Prachtig verhaal! :thumbsup:
    Mijn III kwam een Webra Record vervangen.
    Op dezelfde prop nog een pietsie meer vermogen (zonder nitromethaan).
    Niet zozeer meer vliegsnelheid, maar minder snelheidsverlies in de figuren.
    Mooi daarmee wel het kampioenschap F2B beginners, of zoals dat toen werd genoemd, 1/2 FAI, binnengehaald.:yes:
     
    Beton vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina