Bouw van een Vic Smeed PAAgeboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Peter Den, 10 jul 2022.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    In ben net gestart met het bouwen van een Vic Smeed PAAgeboy (Outerzone oz359 https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=359) motorisering : elektro.

    De opzet is om a) weer eens een vintage modelletje te maken en b) wellicht hem onder de 250gram te houden en c) een langzaam vliegend model te maken. (het is niet de opzet om met payload te vliegen)

    Zojuist de vleugel opgezet, maar van de plank af: ik heb nog nooit zo’n slap vleugeltje gemaakt.

    Niet onlogisch want deze vleugeltjes zijn gebaseerd op tissue/spanlak bekleding.

    Het loopt mij een beetje dun door de broek, dus wat is jullie ervaring met dit soort constructies (Tomboy bijvoorbeeld) en dan gecombineerd met bv Oracover light (wat mijn eerste opzet was.).
    (Ik zie een beetje op tegen de kwetsbaarheid van tissue, vandaar.)

    Eventuele adviezen/alternatieven?

    Iemand heeft geloof ik al eens tissue met een folie er overheen geprobeerd: ervaringen/gewichten?

    Het probleem is: het moet wel licht blijven. Paageboy-1.jpg Paageboy-2.jpg
     
  2. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Harderwijk
    Heb zelf wel goede resultaten met 28 mu lamineerfolie als eerste laag en tissue (licht of midden) als tweede. Gewichtstoename minimaal t.o.v. tissue alleen maar nooit serieus gewogen. HdJ had last van loslating van de folie van ribben en eind- en voorlijsten. Zelf nog niet gemerkt. Wordt wel aanzienlijk meer bestand tegen schade van oude heidetakjes e.d. Zie 't Muiderkrinkeltje | Pagina 3 | ModelbouwForum.nl .Helaas is mijn rol lamineerfolie op het eind en wil ik graag wat bewaren voor mijn lopende projecten, anders had je wat kunnen krijgen om uit te proberen.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @HBZWEEF , dank je. Ik heb even gegoogled op 28 mu lamineerfolie en ik zie het probleem om even iets te proberen..
    Omdat ik ook snel voortgang wil maken denk ik dat ik, met scepsis, dit vleugeltje toch af ga maken met oracover light.
    Ten slotte lijken er echt wel een aantal Tomboys en dergelijke rond te vliegen met niet veel meer hout in de vleugel + oracover.
    Mocht het eindresultaat in mijn ogen nog steeds zo (te) slap zijn dan weet ik dat tenminste
    In dat geval maak ik dan even een nieuw vleugeltje met een constructie die mij tot nu toe wel bevalt. Zoveel tijd kost dat ook weer niet.
    Die zal dan een 15gram zwaarder worden schat ik en dan zal ik waarschijnlijk de minder dan 250 gram totaalgewicht niet halen.
    We gaan het zien.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Peter...de kist is van origine een VV kist..nu dus ???:

    - nog steeds VV...dan wordt het een VFF klasse
    - of....met Rc...dan wordt het een VRA klasse..

    Mag ik je topic verplaatsen naar het betreffende subforum?
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    VRA, alsof ik me op mijn leeftijd en in het westen des lands VV kan veroorloven!
    Graag dus, VRA, Thnx!
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Beetje nieuwsgierig of je al weer wat verder bent
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ha!, het was niet mijn bedoeling om een volledig bouwdraadje te starten, maar een beetje uitwisseling ga ik niet uit de weg.
    Deze week echter veel sociale contacten gehad dus weinig voortgang. Vandaag dus verder: vleugeltje de laaste hand en dan bekleden.
    Ik post wel wat af en toe.
    Maar, voor wat hoort wat: is er nog wat gebeurt in het A1 Aiglet gebeuren?
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    hahaha ja eerlijk is eerlijk heb de Aiglet wel gehandstart en dat ging goed maar was ons mooi ruime dieselveldje kwijt geraakt.
    Daar hadden wat meer ruimte voor een lijn dus even het model aan de kant gelegd.
    Hebben nu weer een nieuw stekkie en zou daar ook de Aiglet kunnen vliegen.
    Dus na de vakantie gaat de Aiglet mogelijk aan de lijn omhoog
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Deze week was het veel te heet in mijn bouwkot, maar vandaag even doorgeduwd.
    Bij deze: onbekleed 44gram
    20220724_130850.jpg

    Bekleed met Oraligth 56 gram. 20220724_145816.jpg
    Omdat ik er niet al te veel vertrouwen in had is het niet mijn bouwen op zijn best, maar het gaat.
    Om alsnog eerlijk te zijn: het resultaat qua sterkte en torsie valt 100% mee en dus alsnog heb ik er hernieuwd vertrouwen in!
    Ik ga dus voorlopig door met dit vleugeltje.

    Afwijkingen van het origineel: achterlijst is een strip van 1.5mmX35mm: Ik vind de oude vorm van driehoekige achterlijst in het algemeen helemaal niks.
    Op het diepste punt van de holle onderkant zit een steunstripje van 1.5X 8mm: hierdoor is de holle onderkant hechting voor de Ora probleemloos.
    In het originele ontwerp is de vliegel geknikt door een vlak stukje ter breedte van de romp en dan weerszijdig de V stelling: hou ik ook niet van, dus gekozen voor een enkele knik (en later aangepaste aansluiting op de romp).

    Aankomende week zal ik echter geen tijd, dus geen voortgang hebben: daarna aan de gang met de romp. Dus geduld, we doen ons best.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2022
    Énke Blériot en Theo P vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Idd..aanhechting van de ribben..zelfs met een slotje..aan een 3kant lijst is altijd problems..zodra bekleed en op spanning plooien bij dat punt.
    Dit is een betere verbinding.

    Volgende keer misschien tevens nog een onderbroken vk balkje op de voorzijde van de strip.

    Bij de Skylon hebben we 2 strips 0,4 triplex gebruikt met de ribben dus net als jij dat hebt..en dan dat dunne balkje er bij..man..man...
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Even nog een tussentijds kijkje. (oa een midweekje er tussenuit geweest om te hellingvliegen: tja, prioriteiten)
    Inmiddels heb ik het idee dat het sub250 kon worden opgegeven: het gaat denk ik op 300gr uitkomen.
    Dit is dan toch nog redelijk consistent met de gewichten de V Smeed opgeeft.
    Ik ga niet met een dummy vliegen, mij te link in dit dunne (voor mijn doen) frame.
    Het hoofddoel blijft toch vooral langzaam vliegen.
    Tot nu toe toch wel een leuke exercitie in lichter bouwen voor mij.
    Afwijkingen van het origineel:
    Besturing; servo's in het stabilo, elevator/rudder ingezet (uiteraard).
    Vorm einde romp aangepast ivm vrijloop elevator.
    thermiekrem niet toegepast.
    Kleinere aanpassingen in cocpitraampjes ed.
    Onderstel anders (dat vastnaaien van een onderstel vind ik niks en typisch Engels.
    Op naar 10 september.
    Paageboy -c.jpg
     
    max z vindt dit leuk.
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    ???
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Dit model is ontworpen als Payload ofwel PAA classe model: het vervoeren van een lading, oftewel de ''occupant'' of ''dummy''
    Vic Smeed heeft hem wel bedacht als ook leeg te vliegen, het is dan een relatief lichte kist.
    Vooralsnog voorzie ik voor mezelf geen vliegen met lading, waarom zou ik (er zijn ook geen wedstrijden meer voor).
    Met lading vliegen (113 gram) is gezien de constructie ook riskanter.
    Beantwoord dit de ''????'' Scan_20220812.jpg
     
    max z vindt dit leuk.
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, maar het waren er maar 3 hoor........
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Bij deze, hij is vliegklaar.
    Voordat ik hem presenteer in Catalog komen er nog wat afwerking en lettertjes op, maar het moet zo kunnen vliegen.
    Ik hoop hem in te kunnen vliegen op de Dutch Old Warden, momenteel kan ik met dit soort modellen niet op mijn club vliegen. ----------------------------------------
    Hoewel niet mijn fraaiste bouwprestatie ooit vind ik het zelf wel een leuk kistje geworden.
    355 gram, dus de sub250 doelstelling was in ieder geval een flinke illusie.
    Ik ben benieuwd of ie echt langzaam kan.
    Paageboy 2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2022
    Theo P en A B vinden dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk model geworden dat zal zeker leuk moeten vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2022
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik moet nog eens afleren mijn frustraties openbaar te uiten, helaas.
     

Deel Deze Pagina