Recht boren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 11 aug 2019.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Zuidholland
    Handig zo, die boorkop en spantanghouder op het verdeelapparaat.
    Dat kan bij de mijne niet; ik zal er een hulpstuk voor moeten maken.

    Voor horizontaal werk heb ik een zware L-console van meneer Emco.
    [​IMG]
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Centreren
    klauw op verdeelplaat.

    De paspen is klaar.

    Hoe ik hem deze keer gemaakt heb:
    upload_2022-8-13_20-21-28.png upload_2022-8-13_20-21-36.png
    Foto's © w.p. 8-2022
    upload_2022-8-13_20-21-53.png
    Foto © w.p. 8-2022

    Met een stalen kaliberplaat de beitelsupport tegen een voorbeeld gezet.
    Beitelhouder er weer op. Tegencenter er tegenaan gezet.
    Dan in ca. 10 gangen het begin van de staf van 20 mm naar 15 mm gebracht.
    Klaar is Kees.

    Allemaal voor modelbouw
    Willum
     
    R Groen, Potter, Fuel Monkey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Zuidholland
    Zo heb ik er eerder ook een gemaakt.
    Daarbij ontdekt dat het belangrijk is de bovenrand van de kaliberplaat eerst netjes op centerhoogte te stellen, om parallax fouten te voorkomen.
    Vervolgens met een loupe die 10x vergroot gekeken of de plaat precies, over de hele lengte, tegen de voorbeeldconus aan ligt.

    Op dezelfde manier de hoek van de conus, die op de hoofdspil van mijn draaibank zit, gekopiëerd om een pasflens voor een onafhankelijke vierklauw te maken.
    Dat gaat een stuk lastiger omdat die conus maar een millimeter of 7 lang is.
    Daarna nog twee pasflenzen gemaakt en een ER25 spantanghouder, die direct op de hoofdspil gezet kan worden.

    De nauwkeurigheid / rondloop van dat ding is ca. 0,03mm. Gemeten door een nieuwe 10mm toolbit in te spannen en met een klokje de rondloop op ca. 7cm vanaf de flens van de hoofdas te controleren.
    De hoek van de ER25 spantang ook met de kaliberplaat methode gekopiëerd. Nieuwe toolbit in drieklauw, spantang er overheen geschoven en de kaliberplaat daarop afgesteld.

    Nauwkeurig werken en geen haast hebben.
    IMG_6530.JPG IMG_6531.JPG IMG_6532.JPG IMG_6533.JPG
     
    JeroenDorr, Potter, Johannes59 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandwiel smering

    upload_2022-8-15_12-16-39.png upload_2022-8-15_12-16-51.png upload_2022-8-15_12-17-0.png
    Foto's 3x © w.p. 8-2022

    Dit grote tandwiel is loopt in een oliebad.
    De groeven/tanden nemen olie van onder uit het bad mee naar boven.
    Zoals bij een emmertjes/bakjes waterrad.
    De olie vliegt en valt tegen de achterwand van het huis.
    Van hier loopt de olie in de goot naar de kogellagers links en rechts.

    Het tandwiel is door haar gewicht ook een vliegwiel.

    Er is maar een vrij kleine motor nodig om toch enorm veel kracht uit deze bak te krijgen.
    Aan de uitgaande kant zit een flink kettingwiel. Trekkracht 40 ton.

    Het wiel is van gietijzer met een opgekrompen bronzen tandwiel.
    Beide zijn middels een V-groef (met een slechte las) aan elkaar gelast.
    Het ding heeft 40 jaar gelopen. Na revisie heeft deze nog 10 jaar op het schap gestaan als goede reserve.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.543
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij een Flender Cavex Getriebe geopend?
    Dit vraag ik, daar de tandvorm van het wiel anders is, dan bij gewone wormwielen.
    Dit soort kasten zaten op de wielassen van de kranen van het overslag bedrijf, waar ik gewerkt heb.
    Het uitgaand toerental was zeer laag, vandaar de smering met Omala 460, zeer dikke olie die aan het bronzen wiel bleef plakken.
    De worm verdreef de olielaag en deze stroomde door het getoonde kanaal naar de lagers.
    Met deze wormwielkasten is er een zeer grote overzet verhouding mogelijk.
    Een overzet verhouding van 1:50 en meer is mogelijk. Bron: https://cavex-gmbh.com/files/docs/Katalog_Schneckenradsaetze.pdf
    pagina 16.
    Voorbeeld: bij een 2 polige motor 1500 t/min, overzet verhouding 1:31 draait het wormwiel 48,4 t/min.
    Bij dit toerental wordt de olie niet in de rondte geslingerd, geen spatsmering, maar de dikke olie verdrongen olie, die aan de het wormwiel bleef plakken, smeert het lager.
    De lagers van de wormas waren, evenals de lagers van de E-motor levensduur gesmeerd.
    Groet. Henk
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2022
    Potter vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Ik heb niet naar een typeplaatje gekeken.
    Een merknaam was niet zichtbaar.
    Ik denk dat het inderdaad een Flender is.

    Deze was bedoeld voor een ketting aandrijving.
    Het kettingwiel trok de ketting door een oven.
    De olie was inderdaad een dikke plakkerige olie.
    Zo plakkerig als leibaanolie.

    Er is geen spatsmering, het toerental is te laag.
    De vette olie blijft in de emmertjes (tussen de tanden) liggen.
    De emmertjes worden geleegd net voor dat ze op drie uur zijn.
    De olie loopt tegen de achterwand van de kast naar onderen in de goot.
    Zeer goede en overvloedige lagersmering.

    De motor zal zeker niet meer dan 1400 tpm hebben.
    Mooi om te zien hoe ze dat bedacht hebben.
    En zo eenvoudig.
    Gebouwd voor de eeuwigheid.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter, Johannes59 en Stoompomp vinden dit leuk.
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Er staat mij bij dat overbrengingen met dit soort tanden ook zelfremmend is. Met andere woorden, als de aangedreven as stilstaat, kan het grote tandwiel niet draaien. Voor bijvoorbeeld kranen en lieren is dat om veiligheidsredenen belangrijk.

    Jeroen
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.543
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat klopt, dat een wormverbinding zelf remmend is.
    Maar indien gebruikt op het rijwerk van grote overslagkranen is het zelf remmend vermogen onvoldoende om bij sterke wind de kraan op zijn plaats te houden.
    De wind blaast een overslagkraan van meerdere honderden tonnen gewoon over de rails weg.
    Daarom laat men bij een sterke wind, ca, 9 of 10 Bf de railtangen vallen, of railklemmen vastzetten.
    Bij extreem harde wind worden de kranen bij de stormankers met grote pennen geborgd.
    De kraan staat nu vastgeklemd aan de rails en kan niet meer door de sterke wind wegglijden.
    In het verleden was er een video van een ertsoverslagkraan, die weggeblazen werd, ik dacht in IJmuiden, ik kan deze niet meer vinden.
    Groet, Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Er staat mij bij dat overbrengingen
    met dit soort tanden ook zelfremmend is.

    In de situatie waar deze kast gebruikt is zeker.
    Motor en kast op een fundament,
    Uitgaande kant trekt een ketting.
    De ketting krijgt nooit het wormwiel rond.
    Zelfremmend dus.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Afsteekbeitels


    Afsteek-en profielbeitels.
    Vandaag een HSS zaagblad kapot gemaakt.
    In hergebruik kunnen het schaafbeitels, schraapstalen, afsteekbeitels, profielbeitels, mes schablonen worden.
    Ik zal het blad op de plank leggen.

    upload_2022-8-15_19-34-29.png upload_2022-8-15_19-34-39.png
    Foto's 2x © w.p. 8-2022

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  11. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Zuidholland
    "Het wiel is van gietijzer met een opgekrompen bronzen tandwiel.
    Beide zijn middels een V-groef (met een slechte las) aan elkaar gelast."

    Brons verbinden aan gietijzer door middel van lassen?
    Ik heb er geen verstand van, dus vandaar mijn vraag:

    Lassen is toch het verbinden / aan elkaar smelten van stukken gelijksoortig metaal, eventueel met toevoeging van een soortgelijk metaal?
    Deze twee delen zijn niet gelijksoortig. Is er dan sprake van solderen?
    Zo ja, waarmee zou dit dan gedaan zijn?
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Er was een V-naad/groef bij het raakvlak van beide werkstuk delen rondom.
    Ieder deel de helft van de "V".
    Dit is volgelast met brons.

    upload_2022-8-15_20-57-40.png
    Foto's 2x © w.p. 8-2022

    Brons lassen met brons geeft een opmenging/fusie.
    Brons lassen met gietijzer geeft geen opmenging.
    De las temperatuur van smeltend brons is lager dan van gietijzer.
    Gietijzer smelttemperatuur ca. 120 graden Celsius.
    Brons smelttemperatuur ca. 950 graden Celsius.
    Als, en daar ga ik vanuit dat de lasnaad schoon was,
    dan krijg je een hardsoldering.
    Het soldeer, het brons, hecht in de poriën van het gietijzer.

    Dit soort hardsolderingen worden veel toegepast, onder andere bij autoplaatwerk.

    De bronze hoepel/tandwiel is erop gekrompen.
    Door deze soldering is zijdelingse verschuiving niet meer mogelijk.
    Zou zomaar kunnen dat er ook nog spieën in de rond looprichting zitten tussen gietijzer en tandwiel.
    Voor het beeld, zoals bij een poulie op een motoras.

    Hoe deze las gemaakt is was zeer slecht te zien, waarschijnlijk mig/mag.
    Met mogelijk te weinig beschermgas.
    De las structuur was zeer vreemd.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum


    Hardsolderen is een techniek om verschillende metalen met elkaar te verbinden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 aug 2022
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  13. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Zuidholland
    Dank voor de uitleg!
    Het soldeer is "lasbrons"?
    Ik heb ooit een gescheurd gietijzeren tafeltje van een kleine klomboormachine met dat materiaal gesoldeerd.
    Nooit gedaan maar het lukte wel; de tafel bleek daarna prima bruikbaar.
    Eerst in de scheur aan beide uiteinden een gaatje geboord en de scheur daarna voor een flink deel open geslepen totdat er een gootje was gevormd.
    Flink vloeimiddel erin (geen idee meer wat voor soort) en met de vlam (neutraal) het lasbrons erin laten lopen.
    Niet het tafeltje eerst voorverwarmd en gewoon aan de lucht laten afkoelen.
    Voorverwarmen in / boven een barbeque houtskool vuurtje (met alvast het vloeimiddel in het gootje) was misschien beter geweest net als laten afkoelen in / boven een langzaam uitdovend houtskool vuurtje.
    Heb ik dat juist?
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Dank voor de uitleg!

    Graag gedaan.

    Het soldeer is "lasbrons"?
    Wat men verkoopt als lasbrons is messing Cu60-Zn40.
    Kan ook zijn 60-39.
    Lasbrons is de scheldnaam.

    Nikkelbrons is messing met 10 nikkel om het slijtvast en sterker te maken.
    Maar het is nog steeds messing.
    Nikkelbrons is ook hier de scheldnaam.

    upload_2022-8-15_22-43-35.png
    Foto © w.p. 8-2022 Messing hardsoldeer draad.

    Zware werkstukken altijd voorverwarmen.
    Dit voorverwarmen gaat koude krimpscheuren tegen en spaart je het hameren uit.

    Brons hardsoldeer-en lasdraad bestaat in enkele varianten, 3 % tin, tot 12 % tin.
    Brons is altijd koper met een percentage tin.
    Het tin veranderd de eigenschappen.
    Het tin geeft vloeikracht aan het brons.
    Het percentage tin veranderd de kleur van de draad en de gemaakte soldering of las.

    Al deze draden kunnen met de vlam en vloeimiddel verwerkt worden.
    Al deze draden kunnen tig verlast worden.
    Mig/mag kan ook maar dat is een heel ander kostenplaatje.


    Pas op met de dampen van smeltende metalen en smeltende vloeimiddelen.
    Deze dampen zijn zeer schadelijk voor je gezondheid.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr, Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Slagtrekker/schuifhamer

    Voor een stuk gereedschap heb ik om het compleet te maken een slagtrekker nodig.
    Een onderdeel is op geen andere manier netjes te verwijderen.
    Verbinding maken tussen de twee delen met een stukje draadeind.
    Schuift met een ferme ruk de hamer over de geleiding tot aan de aanslag.
    Onderdeel is los.

    upload_2022-8-15_22-54-51.png
    Foto © w.p. 8-2022

    Delen worden van RVS gemaakt en er wordt schroefdraad in getapt.
    Mooi spanen die netjes uit de boring naar buiten komen.
    De gebruikte tap is er dan ook een voor blinde gaten.
    Automatisch tappen ca. 50 tpm.
    Genoeg vette olie.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoom en verder

    Ketelhuis Steyl open 4 september 2022
    Op Zondag 4 september 2022 van 11.00 tot 17.00 uur is de deur van het Ketelhuis, de voormalige krachtcentrale van het Kloosterdorp in Steyl, weer geopend voor bezoekers.
    U kunt op uw gemak rondkijken en naar hartenlust fotograferen of filmen.
    Stel vragen aan de vrijwilligers van het Ketelhuis.
    Of laat u door een van hen rondleiden in de tentoonstelling over de historische brandweer van het Kloosterdorp.
    Of in de kelderruimte waar een tentoonstelling over de oude klooster beroepen en werkplaatsen is opgebouwd.
    Er is genoeg te zien.
    Misschien zien we ons in Steyl.
    Zou leuk zijn.

    De modelbouwers van TSVL zijn ook aanwezig deze dag.
    Techniek & Stoom Vrienden Limburg

    Motto:
    Samen komen als vrienden
    en kennis delen in de techniek van stoommachines
    en aanverwante modelbouw.
    Kennis delen met geïnteresseerden op evenementen.



    upload_2022-8-17_18-42-27.png
    Foto © w.p. 8-2022

    Am Sonntag 4. September 2022, von 11.00 bis 17.00 Uhr,
    wird die Tür des Kesselhaus, das ehemalige Kraftwerk des Klosterdorfes Steyl, wieder für Besucher geöffnet sein.
    Sie können sich in aller Ruhe umsehen und nach Herzenslust fotografieren oder filmen.
    Stellen Sie den Freiwilligen des Kesselhaus Fragen.
    Oder lassen Sie sich von einem von ihnen durch die Ausstellung über die historische Feuerwehr des Klosterdorfes führen.
    Oder im Untergeschoss, wo eine Ausstellung über die alten Klosterberufe und Werkstätten eingerichtet wurde.
    Es gibt viel zu sehen. Und die Stiftung kann Ihre Unterstützung gebrauchen.
    Vielleicht sehen wir uns dann.

    upload_2022-8-17_18-42-41.png
    Foto © w.p. 8-2022

    On Sunday 4. September 2022, from 11.00 to 17.00,
    the door of the “Ketelhuis”,
    the former power station of the Monastery Village in Steyl,
    will be open again to visitors.
    You can look around at your leisure and photograph or film to your heart's content.
    Ask the volunteers of the “Ketelhuis” questions. Or let one of them show you around the exhibition about the historical fire brigade of the Monastery Village.
    Or in the basement, where an exhibition about the old monastery professions and workshops has been set up.
    There is plenty to see. And the foundation can use your support.
    Maybe we will see you.



    Ketelhuis Steyl
    Parkstraat 32,
    5935 BM Steyl
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Toolbit slijpen

    Profielbeitel maken.
    Slijptest:
    upload_2022-8-17_19-39-38.png upload_2022-8-17_19-39-47.png
    Foto 2x © w.p. 8-2022 Links 3,2 mm kettingzaag slijpsteen. 3 mm RVS flex slijpschijf.

    upload_2022-8-17_19-40-21.png upload_2022-8-17_19-40-49.png
    Foto 2x © w.p. 8-2022

    Toolbit 7% kobalt.

    Na het groefslijpen, neus vrijloop slijpen en vlakken.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Toolbit slijpen

    Profiel beitel slijpen

    Als het inderdaad een paar kraantjes in messing gaan worden
    dan kun je een stapje terug in de hardheid van je profielbeitel.

    Stukje van een lintzaag, beugelzaagblad, cirkelzaagblad etc.
    Vaker makkelijker te bewerken.
    Het slijpschijfje op de foto is voor kettingzagen zoals Gea aangaf.
    De neus van de steen is al rond.

    Tool

    Misschien is het toolbit niet al te hard en kun je het bewerken met deze rosa steen.

    [​IMG]
    Foto w.p. 8-2022

    Steentje komt van:
    Slijpschijf - Ø 100 x 3,2 x 10 mm 3177 BGS technic - Porza.nl

    https://www.porza.nl › product › slij...


    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Even beide bijdragen bij elkaar gezet.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Helaas, september zit ik op zee....
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Helaas, september zit ik op zee....

    Helaas?
    Dan vind ik dat ook.
    Helaas.

    Dan was ik ook naar Steyl gegaan.
    Samen een rondleiding nemen, koffie en vlaai.

    Maar op zee?
    Dat is toch ook mooi.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina